Matkustaminen raskaana

littledaisy

Jostain jotain jo tietävä
Johan nyt intouduin tänne kirjoittelemaan ja keksimään aiheita pienen tauon jälkeen. ;)

Olemme siis lähdössä lentäen matkalle toukokuun puolivälissä. Ymmärtääkseni tämän pitäisi vielä onnistua, jos lääkäri toteaa kaiken olevan ok. Lueskelin Finnairin sivuilta, että lentää saa kunnes 36vkoa on täynnä. Jos laskeskelin oikein, olisin toukokuun puolivälissä n. vkolla 32. Jostain olin lukevinani, että lääkärintodistuksen pitäisi olla alle 5pv vanha ennen lentämistä...

Onko muita matkalle lähtijöitä? Miten aiotte varautua? Mitähän kaikkea tulisi raskaana matkustaessa ottaa huomioon?
 
Itse olen lähdössä matkalla maaliskuun loppupuolella eli viikkoja ehtii kertyä 24 ja paluu sitten viikolla 26 :)

Lentosäädökset ovat lentoyhtiökohtaisia joten jos matkustat Finnairilla ovat tietosi varmasti paikkansapitäviä. Omalta terveydenhoitajaltani sain ohjeeksi hankkia lennoille tukisukat sekä pyytää lääkäriltä veritulpanestolääkitystä varten resepti. Tämä lääkitysasia on kuulemma ihan upouusi juttu :) Muutoin ajattelin varautua lääkitysten osalta siten, että maitohappobakteerikuurin aloitan jo n. viikkoa ennen lähtöä, jatkan sitä koko matkan ajan sekä vielä n. viikon kotiin paluun jälkeen ja varustaudun myös mahd. kattavalla matka-apteekilla. Riippuen matkakohteesta lääkkeitä varmaan saisi sieltäkin mutta itse haluan varmistua että lääkkeet (esim. särkylääkkeet) ovat sitten ihan satavarmasti raskausajalle sopivia ja sen verran olen vainoharhainen että luotan näissä asiossa vain suomalaiseen apteekkiin :) Paikanpäällä lomakohteessa varmaan sitten vain harkitsen tavallistakin tarkemmin mitä suuhuni laitan, esim. äyriäisistä meinasin pysyä erossa ihan täysin ja punainen lihakin on vähän niin ja näin.. Ja sitten tietenkin olen katsellut kesävaatteita sillä silmällä että mahdun niihin varmasti koko loman ajan ;) Vaikka viikkoja on tällä hetkellä vasta 19 näkyy raskaus jo nyt yllättävän hyvin joten seitsemänkin viikon kuluttua voin olla jo melkoisen hyvän kokoinen <3

Ja mikä tärkeintä aion nauttia lomastani täysin siemauksin ja ottaa siitä irti aivan kaiken mikä vain raskaus huomoiden on mahdollista. Matkakumppaneiden haaveillessa kylmästä oluesta altaan reunalla kerroin puolestani juovani vain hienoja mehudrinksuja joissa on pieni aurinkovarjo jotka voin kerätä ja matkan päätteeksi laskea paljonko sitä oikein tuli juotua :)
 
me oltiin matkalla esikoista kun odotin enkä kyllä osannut olla noin varovainen kun te ja varautua kaikkeen :) lähdin vaan nauttimaan silloin ...hullua :) no mutta teki terää...me katseltiin silloin eri lentoyhtiöitä kun lentämiseen ulkomaille oli eri viikot sallittu tietty pienemmät mitä kotimaassa ja muistaaksen jonkin verran vaihtelivat yhtiöittäin.
ja sit oltiin vielä lapissa kun oli rv 38 kun olisin vielä voinut lentää sinne, mutten takaisin niin mentiin sit autolla :P ... mulla oli verenpainemittari silloin matkassa mukana neuvolasta lainassa kun oli arvot silloin vähän koholla ni käskivät seurata :)
 
Itse olin viikon reissussa Teneriffalla pääsiäisen ajan. Ei oikeastaan erityisesti tarvinnut varautua, mutta kuitenkin kävin lääkäriltä varmuuden vuoksi tarkistamassa, oliko kaikki varmasti kunnossa. 

Lennon aikana kannattaa muistaa kunnolliset tukisukat ja riittävä juominen (etenkin pitkillä lennoilla) ja vessareissulle kannattaa em. pitkillä lennoilla lähteä ennen kuin tulee hätä, koska jonot saattavat olla hyvinkin pitkiä ja vessoja rajallisesti käytössä. Desinfioivia puhdistuspyyhkeitä (esim. Savett) kannattaa kuljettaa käsilaukussa paljon, sillä vessoista ei aina voi olla varma ja kunnollista käsienpesupaikkaakaan ei välttämättä löydä äkkiä. Teneriffalla hanavesi haisi todella pahasti kloorille, joten en sillä uskaltanut pestä hampaitani (tai edes juoda sitä). Paranoiaa ehkä, mutten saanut vatsatautia/myrkytystä.

Kuumissa maissa kannattaa myös suhtautua kriittisesti majoneesiin ja miettiä, missä sitä syö jos syö ollenkaan. Säilytysolosuhteista kun ei aina voi olla täysin varma. Itse tosin söin surutta aiolia silloin, kun sitä ruoan kanssa tarjoiltiin. 

Varmuuden vuoksi kannattaa tietenkin myös hoitaa kaikki vakuutukset kuntoon ja pitää järki tallella. Kivaa lomaa sinne :)
 
Heipä hei! Reissusta kotiuduttu viime yönä. Kiitos hyvistä vinkeistä! Meillä tosiaan esikoinen (5v) nosti kahta päivää ennen lähtöä yli 38c asteen kuumeen. Kyllä siinä tämä mama mietti kieli keskellä suuta miten käy jos ei saada sitä laskemaan tai lapsella olisi todettu esim. korvatulehdus. Reissuun ei varmastikaan olisi lähdetty ja tuskin rahoja moisesta takaisin oltaisiin enää saatu. Hyvin kuitenkin kävi, koska muutaman päivän sairastelun jälkeen poika oli jo oma villi itsensä ja ei lähtemistä tarvinnut edes arpoa. Panadolit pakkasin toki mukaan varuiksi, mutta ihan terveenä poika husasi koko reissun. Maitohappokuurin aloittaminen pääsi tietysti unohtumaan, joten aloitin sen vasta muutamaa päivää ennen reissua, itselleni ja esikoiselle. Kaikki kuitenkin reissusta selvittiin ilman vatsatauteja.

Matka oli ihana, joskin tosi raskas. Itselläni ollut siis liitoskipuja jo jonkin aikaa ja tavoitteena oli kuitenkin onnistua "aktiivilomailussa" eli kierreltiin paikalliset huvipuistot ja eläintarhat jne. Itsellä aika meni lähinnä juomaa tankatessa, seuraavaa vessaa etsiessä ja istuskellessa mahdollisissa vapaissa paikoissa. :D Mies sitten juoksi pojan perässä ja kiersi laitteissa, minä yritin napsia kuvia. :) Tosi ystävällisesti kaikki suhtautuivat, paikalliset antoivat tosiaan istumapaikkaa, missään ei tarvinnut oikeastaan jonotella (varsinkaan vessajonoissa, ihmiset kyllä hyvin väistivät. :D) ja matkakohteen lentokentälläkin mies äkkäsi fast-lanen, jonne reippaasti työntekijät ohjasivat meidät. Liekö minulla jo niin ison näköinen maha, että ajattelivat, että synnytän siihen paikkaan ja eivät halua olla moista todistamassa. :D

Mielenkiintoista oli se, että käytiin viikolla hakemassa neuvolalääkäriltä Finnairille tarvittava raskaustodistus lentämistä varten, mutta ei sitä kukaan edes kysynyt! Eli periaatteessa pääsisi marssimaan koneeseen millä viikoilla vain..? Pitihän laskettuaika muistaakseni matkoja varatessa ilmoittaa, mutta kaipa sinnekin voisi mitä vaan sitten laittaa. En siis tietenkään tätä suosittele ja typeräähän se olisi, mutta ihmettelimme vain. Varsinkin kun tämä maha ei mikään pienimmästä päästä ole enää. :) (nyt siis rv 32 + 4)

Tukisukat kiskoin neuvolan ohjeiden mukaan jalkaan heti aamusta ja nesteytin hyvin varsinkin lentopäivinä. Koneessa tulikin jaloittelua jo ihan siinä vessassa ravatessa. :) Miehen syliin sain välillä nostettua jalkoja hierottavaksi. :)

Kattavat jatkuvasti voimassaolevat matkustaja- ja matkatavaravakuutukset on koko perheellä voimassa, muistettiin vaan tarkistella päivystävät yhteystiedot sekä kassissa kulki koko ajan neuvolakortti, jos jotakin olisi oikeasti sattunut.

Reissu tuli kyllä hyvään väliin, joskin olisin saanut itse ehkä matkasta enemmän irti jos olisimme lähteneet aiemmin, jolloin oma toimintakyky olisi ollut inhimillisempi. :) Saimme kuitenkin reissusta irti sen tärkeimmän, eli irtioton arkeen ja pääsimme nauttimaan yhdessäolosta tällä porukalla vielä ennen vauvaa ja rentouduimme. :)
 
Mä oon myös matkustellut koko raskausajan niin työn kuin huvin puolesta. Yhteensä reissuja on tullut noin 10 eli parikymmentä lentoa, joista viimeisimmältä kotiuduin eilen (rv 33+1). Sukat mulla oli jollain lennolla,muttei läheskään kaikilla.jalkoja pyörittelin mutta mulla ei kyllä muutenkaan ole ollut turvotusta. Ihanaa varsinkin ulkomailla kun ihmiset huomioi niin paljon ja aina annetaan paikka, avataan ovi jne. Viimein myös HelsinkiVantaa ansaitsi plussan kun ilmeisesti maha alkaa olla sen näköinenettä synnytän kentälle ja mut ohjattiin aina erikoislinjoja pitkin kuin olisin ollut first class matkustaja :D Kerrankin! :)
 
Takaisin
Top