matkustaminen junassa

anihani

Vauhtiin päässyt keskustelija
hei oletteko matkustanneet pienten lasten kanssa junassa? oletteko ottaneet esim. turvakaukalon mukaan?
ja kyse on juuri pitkistä matkoista. ja pieni lapsi kuten n.6kk ja sitä nuoremmat. toki muidenkin ja vanhempien lasten kanssa matkustelua otetaan vastaan.

en ollut aivan varma kuuluuko tämä tähän mutta meille junalla matkustaminen on tulossa pian ajankohtaiseksi ja nyt tässä pähkäilen hurjanlailla ottaako turvakaukalo mukaan ja niin...
 
Onhan se kaukalo ehdoton olla mukana, jos määränpäässänne matkustatte autolla. Meillä on ainoastaan siitä syystä ollut kaukalo mukana, junassa sitä ei olla muuten tarvittu. Olemme matkustaneet sellaisessa junavaunussa missä vaunut on ollut ihan siinä paikkojemme lähellä ja lapsi nukkunut siinä. Syöminen sitten hoidettu vaunuissa tai sylissä. Lippuja varatessa/ostaessa voi esittää toiveen, että saa invapaikan. En tiedä kuinka tänäpäivänä suhtautuvat näihin, mutta n. yhdeksänvuotta sitten saimme haluamamme paikan, kun sitä erikseen pyysimme. [:)] 
 
joo itse kysyin rautatieasemalta mitä he ovat mieltä.. ja sanoivat ettei junassa juurikaan tarvitse,ennemmin se on riski. ja saatiin varattua paikat invapaikan siitä kieppeiltä. ja paikanpäällä ei ole tarkoitus autolla mennä missään määrin. saattaapi olla toki et tulen reissun jälkeen kertomaan varsin kokemuksestamme matkustaa junalla. :) ja niin myös otin perhepaikan? jossa tuli lapselle omapaikka.. onpahan ainakin enemmän tilaa. [:)]
 
Mä matkustin junalla muutamaan otteeseen, kun poika oli n. 8kk Mahtui silloin vielä mainiosti turvakaukaloon, joten mulla oli kaukalo ja matkarattaat mukana (kaukalon sai kiinni rattaisiin eli niistä tuli travelsystem yhdessä). Meilläkin oli paikat perhehytissä. Se oli kiva, kun lapsen sai päästää vähän leikkimään (oli kumminkin useamman tunnin matka) ja kävi vielä niin kivasti ettei siellä hytissä milloinkaan ollut ketään muita!
 
Rattaat oli kätevät päiväunia varten. Nukutin pojan tissille/syliin ja siirsin siitä matkiksiin pötköttämään. Kaukalo taas oli hyvä, kun käytiin ravintolavaunussa. Pojalle oli helppo syöttää sosetta, kun istui kaukalossa (nostin kaukalon penkille mun viereen ja kiilasin sen pöydän ja selkänojan väliin). En ainakaan huomannut siellä syöttötuolia? Ja itse sai siinä samalla hörppiä kahvia rauhassa [:)] 

Ainoa miinus oli, että perhehyttiin mennessä pitää kiivetä muutama porras. Mä tein niin, että vein ensin pojan kaukalossa ylätasanteelle, palasin hakemaan rattaat ja hilasin ne hyttiin ja nostin vasta sit pojan kaukaloineen hyttiin. Oltiin siis kahdestaan liikenteessä. Tosi ihanasti kyllä kaikki kanssamatkustajatkin auttoi, kun apua tarvitsin! Välillä joutui pyytämään mut kyllä esim. junasta poistuessa ihan vapaaehtoisiakin löytyi nostamaan rattaat ulos.
 
Mä olen matkustanut junassa yksin vauvan kanssa niin, et mulla oli matkarattaat ja kantoliina mukana. Kaukaloa ei ollut kun en tarttenut sitä perillä. Tavaroitten raahaaminen oli kaikkein hankalinta... Ilman liinaa olisin tullut hulluksi, junamatka kesti kumminkin sen viitisen tuntia ja käytiin ravintolavaunussa yms.
 
Takaisin
Top