Matkailu

AarreSaari

Jostain jotain jo tietävä
Suunnittelemme matkaa Keski-Eurooppaan nyt talvella joten haluaisinkin kuulla teidän kokemuksia matkustamisesta taaperon kanssa :) Ihan lentokokemuksista, pukeutuminen, ruokailu, varusteet,majoitus,rokotukset,touhuaminen kohteessa jne
 
Me matkustelimme esikoisen vauvavuotena paljon. Itselle jäi sellainen kokemus, että alle vuoden vanhan kanssa on helppo matkustaa. Teimme ensimmäisen matkan Australiaan, kun vauva oli 4kk. Kun vauva oli 11kk teimme kuukauden mittaisen reissun Thaimaa-Malesia-Indonesia akselilla. Tuo 4kk ikä oli mielestäni loistava vaihe matkalle, kun vauva oli vielä täysimetyksellä, joten ruokapuolesta ei tarvinnut huolehtia. Vähän vanhemmallekin vauvalle löytyy kaikista vähänkin suuremmista kaupungeista/turistikohteista purkkiruokaa ja vaippoja.

Lentokoneeseen saa ottaa vauvan rattaat/vaunut ja matkasängyn sekä kaiketi auton turvaistuimen. Itse matkakohteissa liikuimme kuitenkin aika paljon siten, että vauva oli joko kantoliinassa tai rinkassa.
 
Muaki kiinnostais kuulla enemmä muitte kokemuksii matkustuksesta vauvan kanssa. :) me ollaan kans suunnittelemassa etelän reissuu ens keväänä ja laivaristeilyy nyt lähiaikoina. Tänään käytiin kans hakemassa passikuvat pojan passii varte. :)

Eniten mua kiinnostaa, mite ootte vauvaa suojannu auringolta. Kun ymmärtääkseni alle vuoden ikäselle ei suositella aurinkorasvoja ollenkaa..
 
Me ollaan kans lähdössä Ranskaan ensi kuun alusta, hieman jännittää, ollaanko osattu ottaa huomioon tarvittavat asiat, sekä tavarapaljous...huh. Pärjäiskö siellä vaan turvaistuimella ja ratasosalla ja sitten kantorepulla? Aateltiin, että jos vauvan iskisi sitten turvaistuimeen ja pyörät alle, niin ei tartteis kovaa vaunukoppaa raahata.
 
Rsnn kaipa se varjo on paras suojaus pienellä? Sit on jotain UV-suojavaatteita, mut niistä en osaa sanoa mitään.
 
Mä olen ihan pihalla kaikkien tavaroiden kanssa . Eli mitkä ihmeen rattaat pitäisi ottaa matkaan. Vaavi ei kuitenkaan vielä voi istua - eikä oikein maisemiakaan vielä katsele joten maksimissaan turvaistuin-istuskelua. Mulla on isot vaunut, joten niitä nyt ei taida pystyä roudaamaan mukanaan vai miten on ? Olisi hienoa saada noi isot vaunut mukaan koska joulukuussa on jo tosi kylmä ja olisi helppoa pitää muksu suojassa isossa, lämpimässä vaunuissa.

Passikin pitäisi taaperolle hommata, vaatteitakin pitäisi ottaa oikea määrä mukaan ja lisäksi pitäisi osata varautua kylmään. Autossa matkataan osa reissua - välillä ollaan vuoristossa ulkona - välillä taas käpytellään kaupungin katuja.
Pelkään että tulee liian kylmä, liian kuuma jne.

Sitten vielä mietityttää se, mitä kaikkea muksun kanssa voi paikanpäällä touhuta - eli voiko mennä kaffelaan, kuinka äkkiä palaa hermo taaperolla kiinni jne.

Rintareppua olisi tosi helppo käyttää mutta talviolosuhteet mietityttävät. Sittenhän pitäisi repun olla takin sisällä , joten pitäisi hommata joku xxxxxxL -takki ? :confused:
 
Aarresaari samoja asioita täällä pohditaan tosin paikka, minne me mennään, ei ole vielä kylmä marraskuun alussa. Passi saatiin pikkuiselle hommattua, olikin aika helppo, kun käytiin liikkeessä ottamassa passikuva eikä poliisilaitoksellakaan kauaa ajanvarauksella mennyt. Toivottavasti pikkuisen korvia ei lennolla säre, pitää imetellä nousuissa ja laskuissa tai antaa tutti. Ostettiin myös lasten pelttarit pikkuiselle, jos on kovin meluisaa.
 
Me tehtii poitsun kaa viime torstaina ensinmäinen laivaristeily! Lähettiin turusta viking gracelle ja tultiin sitten perjantaina pois. Matka meni yllättävän hyvin ja poju viihty laivalla samallai kun kotonaki. Infosta saatii yöks sänkyyn kaide, jotta poitsu pysty nukkuu mun vieressä. Vauvasänkyjäki olis ollu tarjolla mut aattelin et on helpompaa nukkuu vierekkäin, jos poitsu olis sattunu heräilee usein yöllä.

Laivalla oli myös hyvin jokasessa inva vessassa erillinen vaipanvaihto piste, mut erillisii hoitohuoneita ei ollu. Eli imetys tapahtu pääasiassa omassa hytissä. Tosin me käytiin muutenki aina omassa hytissä syöttöaikoihin nii ongelmaa imetyspaikasta ei sinänsä ollu. :)
 
Aarresaari nyt on meillä reissu heitetty kuukausi sitten :) Kaikki meni tosi hyvin, mukaan otettiin turvaistuin ja rattaiden ratasosa sekä vauvalle tietty omat tarvikkeet. Suomen päässä päästiin omalle lapsiperheille tarkoitetulle luukulle. Antoivat muovia ratasosan pakkaamiseen, turvaistuin saatiin ottaa lentokoneeseen, kun oli tilaa. imettelin nousussa, vauva nukkui muuten tosi hyvin sekä meno- että tulomatkan...paluumatkalla ei ollut omaa luukkua, jonotettiin muiden kanssa check inniin ja turvatarkastukseen. Saatiin ottaa ratasosa portille asti, jätettiin se koneen viereen. myös tulomatkalla oli tilaa ottaa turvaistuin koneeseen. perillä vauva teki pari kertaa imetyslakon julkisella paikalla, muuten sujui hyvin.
 
Me siirrettiin matkaa vielä keväämmälle - muksu tuntui sen verran haastavalle vielä että odotamme "tasaantumista". Nyt parissa viikossa tullut kunnon unirytmit ja päikkäreitäkin jo vetelee, joten josko vaikka helmikuussa päästäisiin reissuun - ennenkuin vaavi rupeaa kunnolla liikkumaan :smiley-bounce015
 
Mites lentokoneella matkailleet, tuo ruokapuoli? Koskeeko purkkiruokia sama 100ml pakkausrajoitus? Eli mitä voi koneeseen ottaa? Meillä 6h lentomatkat edessä 7kk iässä eli pelkällä rintamaidolla ei enää pärjätä.
 
Mun käsittääkseni purkkiruokaa ja maitoa saa ottaa vauvalle mukaan.. Me ollaan maanantaina lähdössä lentämään ja oon jottai googletellut.. kerron jos tulee ongelmaa
 
Paljon haaveilen matkustelusta, mutta voi kun tuo mies saisi joskus lomaa, niin pääsisi lähtemään. Mutta sovittu juttu on, että loppukesästä edes lähdettäisiin pärnuhun... Automatkustaminen on mennyt hyvin tytön kanssa..
 
Me ei olla matkusteltu mihkään kun ei ole rahaa yhtään ylimääräistä, remontti ja eläminen vie kaiken eikä riitäkään. Ehkä joskus vielä....
 
Lentotarinoita kaipailisin: vihdoin ja viimein reissu edessä toukokuussa ja kiva ois tietää, millä varustuksella ootte matkustellu ja millä varustuksella menneet koneeseen ?

Finnair-kokemuksia myös kiiiitooos :)

Saako rattaat viedä koneeseen asti vai heitetäänkö jo ruumaan ? kaukalon kanssa kanniskelu käy työstä..
 
Me lennettiin RyanAirillä Lontooseen. Suomessa jätettiin matkarattaat jo lähtöselvitykseen, mutta moni muu otti ne portille, mistä ne vietiin ruumaan. Lontoossa me saatiin ne mukaan koneeseen asti, kun oli tilaa. Mun kaveri lensi Finskillä Dubaihin vähän aikaa sitten, eikä saanut ottaa matkarattaita kentälle, vaan ne piti jättää pois jo selvityksessä. En oo varma onks tää Finnairin politiikka aina vai koskeeko vaan jotain tiettyjä lentoja.

Muuten meillä oli mukana kantoliina, vaippoja, hoitoalusta, wipseja, tutti ja yks pehmolelu. Ei kaivattu kyllä ees mitään muuta, noilla selvittiin hienosti. Nyt vähän isompana ottasin varmaan enemmän leluja viihdykkeeksi, ja sitten jotain syötävää ja juotavaa liittyen lennon ajankohdasta ja pituudesta...
 
Takaisin
Top