Matala AMH - oireita - ennenaikaiset vaihdevuodet(?)

Sofia83

Sukkela juttelija
Toukokuiset 2023
Hei! Löytyykö muita, joilla on alhainen AMH ja mahdollisesti epäilee tai on jo todettu ennenaikaiset vaihdevuodet tai muuten haluaa jakaa kokemuksiaan aiheesta?

Pohdin, että onkohan itselläni alkamassa ennenaikaiset vaihdevuodet. Kuukautiskierto on vielä säännöllinen ja lapsihaaveitakin on, mutta viime aikoina on ollut kaikenlaisia oireita ja nyt aloin epäillä, että voivatko ne johtua hiipivistä vaihdevuosista. Olen pistänyt kaikki oireet lapsiarjen piikkiin, mutta ehkä kyseessä onkin jokin muu, koska tuntuu, että olo vain pahenee, vaikka vauva-aika jo on ohi. Oireita on mm. unettomuus ja vaikka heräilen öisin ja saan uudestaan unen päästä kiinni ja nukkuisin tuntimäärissä riittävästi, niin koko ajan vain väsyttää. Lisäksi olen allapäin, jatkuvaa päänsärkyä, tukka on hauraassa kunnossa, olen jatkuvasti ärsyyntynyt eikä mikään jaksaisi kiinnostaa. Myös sydän tuntuu välillä oudolta. Vähän samanlaisia oireita oli silloin kun sairastuin työuupumukseen 10 vuotta sitten, mutta uupumuksesta/masennuksesta en usko olevan kyse, koska kaikki on elämässä oireiluja lukuun ottamatta. Lisäksi yöllä saattaa tulla outoja hikoilutuntemuksia, mutta ei kuitenkaan kuumia aaltoja. Saatoin unohtaa jotain. Vesikokeet on otettu ja sieltä ei löytynyt muuta kuin madaltunut ferritiini, joka tietenkin saatta selittää osan oireista, mutta sekään ei mielestäni ollut niin alhainen, että voisi selittää nämä kaikki.

Kiitos, jos joku jaksaa vastailla ja löytyisi vertaistukea. :Hugging Face:
 
Muokattu viimeksi:
Hei!

Löysin tämän keskustelun juuri sopivasti, sillä olen alkanut epäilemään itselläni ennenaikaisia vaihdevuosia. Tosin olen vasta 27-vuotias, mutta olen ymmärtänyt, ettei niiden alkaminen näin nuorena ole mahdotonta - vaikkakin ilmeisesti harvinaista.

Nyt keväällä minulta mitattiin AMH-arvo, joka oli vain 0,86, kun ikäiselläni sen pitäisi olla 0.9-9.9. Lääkärikin totesi arvon olevan huonompi kuin mitä minun ikäiselläni kuuluisi olla. Olen niin ahdistunut tilanteestani, että päätin mennä mittauttamaan myös FSH-arvon omakustanteisesti. En kehdannut vielä ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, koska kuukautiseni tulevat vielä normaalisti, tosin kierto on alkanut lyhentyä ja vuoto on niukempaa kuin ennen. Varasin ajan tuohon FSH-mittaukseen ylihuomiselle, joten tämä viikko pitää ainakin elää vielä piinassa.
AMH-mittauksen yhteydessä minulle tehtiin ultraäänitutkimus, jossa munasarjani todettiin pienentyneiksi ja AFC oli vain 8 (5/3). Yhdessä alhaisen AMH-arvon kanssa olen ollut todella ahdistunut näistä löydöksistä. Saa nähdä, mikä tuomio tuosta FSH-mittauksesta tulee..... Lääkäri ei varsinaisesti ottanut kantaa tähän asiaan, mutta hän ehdotti AMH-arvon tarkistamista vuoden päästä uudelleen. Minusta tilanne on kuitenkin nyt kevään aikana mennyt huonompaan suuntaan.

Varsinaisia vaihdevuosioireita minulla ei (kai?) vielä ole, lukuun ottamatta noita kuukautisten muutoksia. En oikein tiedä, että mitä tässä pitäisi tehdä. Ajattelin kyllä ottaa yhteyttä lääkäriin, mikäli tuo FSH-arvo olisi viitteiden ulkopuolella.

Olisi tosi mukavaa kuulla ja vaihtaa samassa tilanteessa olevien kanssa ajatuksia. Olen itkenyt tätä asiaa nyt monta iltaa ja tuntuu, että elämäni on tietyllä tavalla romahtanut. :sad001
 
Sain eilen tietää FSH-arvoni ja se on 11. :sad-face: Ei onneksi niin paha, kuin mitä pelkäsin, mutta olen silti aika järkyttynyt. Eli ilmeisesti ennenaikaiset vaihdevuodet ovat kovasti tulossa?! :loudlycrying: Sain lääkäriajan heinäkuun lopulle, mutta onhan tässä vielä koko pitkä kesä odotettavana. Olen lukenut kaiken tiedon mitä olen löytänyt ja olen ainakin käsittänyt, että tämä on ikäiselleni huono tilanne...
 
Olen pahoillani! En tiedä elämäntilannettasi ja onko haaveena joskus saada lapsia, mutta varmasti tarvitset aikaa sulatella tätä asiaa ja keskustelu ammattilaisen kanssa toivon mukaan selkeyttää asiaa ja tilannetta. Varmasti yhdessä lääkärisi kanssa pohditte vaihtoehtoja, mutta etenkin jos sinulla on lapsihaaveita ja taloudellinen tilanne sen sallii, niin munasoluja on mahdollista pakastaa, jolloin ne voi käyttää vuosikausia myöhemminkin. Minä olen jo paljon sinua vanhempi, mutta AMH- ja FSH-arvoni olivat suurin piirtein samaa luokkaa, kun 37-vuotiaana tulin raskaaksi esikoisestani, toki IVF-hoitojen avulla, koska munasolujeni laatu oli niin huono. 39-vuotiaana kävin mittaamassa arvoni uudestaan ja FSH-arvoni oli jostain syystä laskenut, mutta AMH-arvoni oli enää 0,3. Tällä arvolla ihme ja kumma raskauduin luomusti juuri ennen kuin uusien IVF-hoitojen oli tarkoitus alkaa.

Paljon voimia tulevaan ja tilanteen käsittelemiseen! ❤️
 
Hei unelmana! Melkein täysin vastaava tilanne mullakin, melkein samanlaisilla arvoilla ja ikäkin melko sama! Mulla vuoden aikana pahentunut paljon kaikki oireet, nuo arvot otettu vuosi sitten ja nyt menossa ottamaan uudet verikokeet omakustanteisesti. Piina edessä mullakin, pelottaa ihan tosi paljon. Lääkäriin menen vasta kun olen saanut tulokset. Mulla tosiaan lääkäri otatti amh ja muut verikoearvot, mutta tuloksesta huolestuneena itsekin otin omin päin tuon fsh verikokeen. Ja senkin tulos paska ikäisekseni. Olipa kiva löytää tämä ketju niin pääsee juttelemaan samassa tilanteessa olevan kanssa :) Onko sulla hormonaalista lääkitystä käytössä tai muuta mikä voisi selittää matalemman amh? Tuo fsh nyt koskaan ei paremmaksi tulekaan, sehän tässä huono juttu onkin.
 
Kiitos kovasti Sofia83! :red-heart: Pahoittelut, että vastaan vasta nyt. Huomasin tosiaan viestisi jostain syystä vasta nyt.

Kyllä haluaisin kovasti lapsia ja olen ollut tämän tilanteen takia koko kesän aika maassa. Tilannetta toki mutkistaa se, että minulla ei tällä hetkellä ole parisuhdetta, joten olen tosi yksin tämän tilanteen kanssa. Totta, olet ihan oikeassa, että munasolujahan pystyy myös pakastamaan ja mietin nyt kovasti, että onko minulla taloudellista mahdollisuutta siihen jossain vaiheessa. En tiedä yhtään, että minkälaiset kriteerit julkisella puolella on pakastukseen.

Tosi lohdullista kuulla, että sinä olet tullut raskaaksi suht samanlaisilla arvoilla, se tuo toivoa minullekin. Toivoa ei siis kannata heittää vielä. :Smiling Face With Smiling Eyes: Olen itsekin henkisesti valmistautunut siihen, että tulevaisuudessa todennäköisesti tulen tarvitsemaan lapsettomuushoitoja.

Kävin tosiaan pari viikkoa sitten YTHS:llä, mutta se oli aivan turha käynti. Heti huoneeseen astuessani lääkäri totesi, että hän ei pysty auttamaan millään tavalla, koska hänellä ei ole ammattitaitoa tällaisiin asioihin. Hän sanoi heti, että minun pitäisi mennä yksityiselle, mutta hymähdin siihen, että milläköhän rahalla. Koko käynti meni osaltani pelkäksi itkemiseksi, koska olin niin pettynyt. Lääkäri kyllä teki lähetteen naistentaudeille, mutta olen aivan varma, että se lähete tulee vielä bumerangina takaisin. Odotan nyt, että mitä lähetteelle tapahtuu ja varaan sitten ajan yksityiselle. Revin ne rahat siihen vain ensin jostakin.


EDIT// Luin juuri Omakannasta, että lähete erikoissairaanhoidon naistentaudeille on hyväksytty eilen!! Olen niin onnellinen, että voisin käydä itkemään. Tietenkään tämä ei tarkoita vielä yhtään mitään, mutta ainakin saan jotain selvyyttä tilanteeseeni! Ehdin siis juuri aamulla kirjoittaa tämän viestini, mutta en ollut uskaltanut käydä katsomassa Omakantaa.
 
Muokattu viimeksi:
Hei unelmana! Melkein täysin vastaava tilanne mullakin, melkein samanlaisilla arvoilla ja ikäkin melko sama! Mulla vuoden aikana pahentunut paljon kaikki oireet, nuo arvot otettu vuosi sitten ja nyt menossa ottamaan uudet verikokeet omakustanteisesti. Piina edessä mullakin, pelottaa ihan tosi paljon. Lääkäriin menen vasta kun olen saanut tulokset. Mulla tosiaan lääkäri otatti amh ja muut verikoearvot, mutta tuloksesta huolestuneena itsekin otin omin päin tuon fsh verikokeen. Ja senkin tulos paska ikäisekseni. Olipa kiva löytää tämä ketju niin pääsee juttelemaan samassa tilanteessa olevan kanssa :) Onko sulla hormonaalista lääkitystä käytössä tai muuta mikä voisi selittää matalemman amh? Tuo fsh nyt koskaan ei paremmaksi tulekaan, sehän tässä huono juttu onkin.
Hei 234567890jj,

Onpa mukavaa, että kirjoitit tänne! :Smiling Face With Smiling Eyes: On tosiaan tosi mukavaa löytää vertaistukea, vaikka aihe onkin tosi ikävä. Olen pahoillani puolestasi, tosi ikävää kuulla, että oireesi ovat pahentuneet. :sad-face: Ymmärrän hyvin pelkosi. Tunnen ihan samalla tavalla, jos erehdyn miettimään liikaa tulevaisuuttani. Hyvä kuitenkin, että olet menossa verikokeisiin ja saat toivottavasti pian selvyyttä tilanteeseesi. Minulla ei tosiaan ole mitään hormonaalisia valmisteita käytössä enää, lopetin minipillerit maaliskuussa. Olin ehtinyt käyttää niitä tosiaan niin vähän aikaa, että lääkärin mukaan niillä ei ollut kovinkaan paljon vaikutusta amh-arvooni.

Minulla on tosiaan identtinen kaksossisko, jolla todettiin ihan sama tilanne kuin minullakin. Hän kuitenkin viime syksynä tuli raskaaksi ja on nyt onnellinen pienen pojan äiti. :Smiling Face With Smiling Eyes: Siskoni amh-arvo oli vielä todella paljon matalampi kuin minun omani. Meillä tämä taitaa siis olla perinnöllistä ja sitä lääkäri siskolleni sanoikin, että myös minun oli kannattavaa tutkituttaa oma tilanteeni perinnöllisyyden takia - ja niin tosiaan teinkin.

Olet oikeassa, että sehän tässä niin ikävää onkin, kun arvot huononevat koko ajan, eikä niihin pysty itse vaikuttamaan millään tavalla. :sad-face:
 
Mulla heräsi lapsihaaveet vähän myöhemmällä iällä vasta, joten AMH mitattu neljänkympin kieppeillä ja arvo oli silloin 0,31. Ikäiselleni kai ihan ok, mutta matala kuitenkin. Riesana myös stressi ja huonohkot rauta-arvot. Raskaaksi tuleminen on ollut vaikeaa ja pari varhaista keskenmenoa sain ennen tämän hetkistä raskautta, jossa nyt menossa vk 15 🥰 Meillä on ollut kontakti yksityiselle ja suunniteltiin hoitojen aloittamista, mutta nämä kaikki saaneet alkunsa luonnollisesti.
Halusin vaan tällä tsempata, että arvot ja muut eivät ole kaikki kaikessa, vaikkakin suuntaa antavia. Omalla lääkärilläni on tapana sanoa, että eihän se vaadi kuin sen yhden hyvän munasolun niin se on siinä 😃
 
Kiitos kummallekkin vastauksista! Ja paljon onnea @mamsse ja bebe :Two-hearts: Tosiaan, tarvitaan vain se yksi hyvä munasolu! Mutta jotenkin masentaa valmiiksi tietää että verikokeista päätellen lähtökohdat on huonommat kuin muilla ikäisilläni enkä haluaisi kiirehtiä mutta kohta on melkein pakko. Mulla tuntuu että oireet pahenee kuukausi kuukaudelta ja toisaalta toivoisin, että verikoe arvot olisivat todella huonot niin tässä ei ole hulluksi ja luulosairaaksi tullut. Toisaalta toivoisin ettei ne olisi muuttunut pahempaan. Eniten huolissani olen tuosta fsh arvosta ja mun tapauksessa myös estrogeenit on alhaalla. Voin tulla tänne sitten päivittelemään miten verikoe arvot vuodessa muuttuneet ja miten oireet on vuodessa pahentuneet! Olisiko teillä suosituksia kuka lääkäri olis ennenaikaisiin vaihdevuosiin perehtynyt? Tuntuu, että iän puolesta vähätellään kaikkialla näitä oireita. Mutta silti sanotaan että olisi kiire jos haluaisi lapsia.
 
Mulla heräsi lapsihaaveet vähän myöhemmällä iällä vasta, joten AMH mitattu neljänkympin kieppeillä ja arvo oli silloin 0,31. Ikäiselleni kai ihan ok, mutta matala kuitenkin. Riesana myös stressi ja huonohkot rauta-arvot. Raskaaksi tuleminen on ollut vaikeaa ja pari varhaista keskenmenoa sain ennen tämän hetkistä raskautta, jossa nyt menossa vk 15 🥰 Meillä on ollut kontakti yksityiselle ja suunniteltiin hoitojen aloittamista, mutta nämä kaikki saaneet alkunsa luonnollisesti.
Halusin vaan tällä tsempata, että arvot ja muut eivät ole kaikki kaikessa, vaikkakin suuntaa antavia. Omalla lääkärilläni on tapana sanoa, että eihän se vaadi kuin sen yhden hyvän munasolun niin se on siinä 😃
Voi onnea tosi paljon! :red-heart: Totta, olet ihan oikeassa, että eihän se lopulta vaadi kuin yhden hyvän munasolun. Siskoni tuli raskaaksi AMH-arvolla 0,4 (ikää 27v). Ihanaa ja tosi lohdullista kuulla, että moni on kuitenkin tullut luonnollisestikin raskaaksi matalista arvoista huolimatta. Ehkä sama onni osuu vielä omallekin kohdalle. :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
@Unelmana halusin vielä FSH-arvoon liittyen kommentoida, että tarkistin juuri Omakannasta omia arvojani ja vuonna 2017 (ikä 34) FSH-arvo oli 12 ja AMH 1,3 ja v. 2022 kun arvot edellisen kerran otettiin (ikä 39) FSH oli 6,5 ja AMH 0,3. Eli arvot eivät taida kertoa ihan kaikkea, kun AMH-arvoni oli laskenut, mikä oli odotettua, mutta FSH-arvon laskeminen oli itselleni yllätys, kun odotin sen olevan vielä korkeampi kuin edellisessä mittauksessa.
 
Nuo arvot käsittääkseni vaihteleekin joka kuukausi vähän. Ja juuri ennen vaihdevuosia FSH ainakin saattaa ilmeisesti vaihdella paljonkin. Eniten kertoo kaikkien verikokeiden summa ja varsinkin lääkärin löydökset ultralla.
 
Kiitos kummallekkin vastauksista! Ja paljon onnea @mamsse ja bebe :Two-hearts: Tosiaan, tarvitaan vain se yksi hyvä munasolu! Mutta jotenkin masentaa valmiiksi tietää että verikokeista päätellen lähtökohdat on huonommat kuin muilla ikäisilläni enkä haluaisi kiirehtiä mutta kohta on melkein pakko. Mulla tuntuu että oireet pahenee kuukausi kuukaudelta ja toisaalta toivoisin, että verikoe arvot olisivat todella huonot niin tässä ei ole hulluksi ja luulosairaaksi tullut. Toisaalta toivoisin ettei ne olisi muuttunut pahempaan. Eniten huolissani olen tuosta fsh arvosta ja mun tapauksessa myös estrogeenit on alhaalla. Voin tulla tänne sitten päivittelemään miten verikoe arvot vuodessa muuttuneet ja miten oireet on vuodessa pahentuneet! Olisiko teillä suosituksia kuka lääkäri olis ennenaikaisiin vaihdevuosiin perehtynyt? Tuntuu, että iän puolesta vähätellään kaikkialla näitä oireita. Mutta silti sanotaan että olisi kiire jos haluaisi lapsia.
Mulla itselläni tuli siis ihan varsinainen paniikki siinä kohtaa kun näin mun arvot, ja meni koko homma ihan hysterian puolelle. Jälkeenpäin ajateltuna ehkä hiukan huvittaa, miten kovin reagoin, mutta toisaalta täysin ymmärrettävää, kun on ollut kovat lapsihaaveet ja sit tuntuu kuin matto olisi viety jalkojen alta.
Jos täällä ei ole kielletty kertomasta näitä vaihtoehtoisempia keinoja, niin itse hain apua Ayurveda-hoitajalta, ja ammensin myös paljon tietoa Jennika Salmelalta (hänet löytää ainakin ig:ssa). Jennikalla itsellään ollut pcos ja sitä kautta kiinnostui hedelmällisyyden ”palauttamisesta” (en tiedä onko toi se virallinen sana) luonnollisin keinoin. Kannattaa käydä ainakin katsomassa ja sitten päättää ottaako sieltä jotain oppeja käyttöön 😊
Kovasti tsemppiä sulle❣️
 
Voi onnea tosi paljon! :red-heart: Totta, olet ihan oikeassa, että eihän se lopulta vaadi kuin yhden hyvän munasolun. Siskoni tuli raskaaksi AMH-arvolla 0,4 (ikää 27v). Ihanaa ja tosi lohdullista kuulla, että moni on kuitenkin tullut luonnollisestikin raskaaksi matalista arvoista huolimatta. Ehkä sama onni osuu vielä omallekin kohdalle. :Smiling Face With Smiling Eyes:
Kiitos❣️Toivotaan, että sinäkin saat vielä ihanan pikku nyytin syliisi ☺❤️
 
@Unelmana Jos haluat niin tuu tänne sit kertomaan mitä ne siellä naistentaudeilla sanoi sun tilanteesta! Ottiko ne yths kautta mitään verikokeita tai muita tutkimuksia?

Mulla kokemusta yksityisestä lapsettomuusklinikan lääkäriltä, julkiselta terveyskeskuksesta ja naistentaudeilta tän asian tiimoilta. Tuntuu, ettei julkinen voi tehdä asialle oikein mitään ja itsekin yths puolelta kyselleenä ei pystytty juuri perus verikokeita enempää ottamaan. Terveyskeskuksessa oli kyllä aivan ihana lääkäri kuka kuunteli tilanteen ja laittoi lähetteen sitten naistentaudeille. Jos halaisi pakastaa munasoluja, se pitäisi tehdä yksityisellä. Mutta en tiedä enää kannattaako omilla verikoe arvoilla edes pakastaa, kun munasolu muutenkin selviää pakastuksesta vähän heikommin kuin vaikka alkio.

Musta tuntuu, että taas kuukaudessa kierto on mennyt entistä huonompaan suuntaan. En meinannut millään erottaa verikokeita varten missä alkukierto menee kun tiputtelen miten sattuu ja ainoa sitä ja menkkoja erottava tekijä on välillä vaan menkkakivut! Toivotaan, että osui oikeaan päivään kokeet ja tulokset tulee sitten hetken päästä. Nyt ei ole hetkeen ollut edes muita oireita (esim. kuumia aaltoja, valvomista) niin en tiedä olisko todellisuudessa tulokset vielä pahempia kun nyt oireettomalla viikolla.
 
@Sofia83 Kiitos paljon viestistäsi. :red-heart: Helpottavaa kuulla, että sinunkin kokemuksesi on se, että arvot eivät taida kertoa ihan kaikkea. Nuo tulokset taitavat elää vähän omaa elämäänsä.... :Smiling Face With Smiling Eyes: Helpottavaa tietää, niin en itsekään menetä kokonaan toivoa omien tulosteni takia.

@Unelmana Jos haluat niin tuu tänne sit kertomaan mitä ne siellä naistentaudeilla sanoi sun tilanteesta! Ottiko ne yths kautta mitään verikokeita tai muita tutkimuksia?

Mulla kokemusta yksityisestä lapsettomuusklinikan lääkäriltä, julkiselta terveyskeskuksesta ja naistentaudeilta tän asian tiimoilta. Tuntuu, ettei julkinen voi tehdä asialle oikein mitään ja itsekin yths puolelta kyselleenä ei pystytty juuri perus verikokeita enempää ottamaan. Terveyskeskuksessa oli kyllä aivan ihana lääkäri kuka kuunteli tilanteen ja laittoi lähetteen sitten naistentaudeille. Jos halaisi pakastaa munasoluja, se pitäisi tehdä yksityisellä. Mutta en tiedä enää kannattaako omilla verikoe arvoilla edes pakastaa, kun munasolu muutenkin selviää pakastuksesta vähän heikommin kuin vaikka alkio.

Musta tuntuu, että taas kuukaudessa kierto on mennyt entistä huonompaan suuntaan. En meinannut millään erottaa verikokeita varten missä alkukierto menee kun tiputtelen miten sattuu ja ainoa sitä ja menkkoja erottava tekijä on välillä vaan menkkakivut! Toivotaan, että osui oikeaan päivään kokeet ja tulokset tulee sitten hetken päästä. Nyt ei ole hetkeen ollut edes muita oireita (esim. kuumia aaltoja, valvomista) niin en tiedä olisko todellisuudessa tulokset vielä pahempia kun nyt oireettomalla viikolla.
Tosi ikävää kuulla, että sun kierto on tuntunut menevän huonompaan suuntaan. :sad-face: Toivotaan, että tulokset tulisivat pian ja että ne olisivat lohdullisia! Voin kyllä samaistua tilanteeseesi... Minäkin huomaan joka kuukausi, että kierto lyhenee, menkat ovat nykyään tosi niukat ja kestävät vain pari hassua päivää ja mullakin on tiputtelua ennen ja jälkeen niin paljon, että on enää vaikea sanoa, että milloin ne alkavat "ihan oikeasti".

Saanko kysyä, että minkä kautta sait nyt otettua kokeet? Tosi ikävä kuulla, ettei julkinen voi tehdä oikein mitään. Pelkään ihan samaa, että käynti naistentaudeilla tulee olemaan ihan "turha". Olen itsekin miettinyt tuota munasolujen pakastamista ja ajattelin kysyä lääkäriltä siitä, mutta olen varautunut jo kuulemaan, että ainoa vaihtoehto on mennä yksityiselle. En tosin tiedä, että kannattaako se enää minunkaan tilanteessani...

Joo tulen sitten kertomaan, että mitä lääkäri sanoo tilanteestani! Sain tosiaan ajan 25.9, eli kuukausi pitää vielä jännittää.... Minun piti käydä labrassa otattamassa uudelleen AMH ennen tuota naistentautien käyntiä. Ja tosiaan YTHS ei tehnyt yhtään mitään. Heti kun astuin lääkärin huoneeseen, niin hän totesi, ettei pysty auttamaan millään tavalla, eikä mitään labrojakaan otettu YTHS:n kautta.

Tosi paljon tsemppiä sinulle ja toivotaan, että labratulokset tulisivat pian! :red-heart:
 
Hei asian tiimoilta kertoisin oman tarinani. Amh-arvot mitattiin v.2022 ja se oli 0,20. FSH oli 11,9. Olimme lasta yrittäneet tuloksetta 8kk kun nämä tulokset saimme tietää ja jonotimme lapsettomuustutkimuksiin sairaalaan. Miehestäni otettiin spermanäyte ja se oli kunnossa. Ikäni 39 ja miehen 47. Kappas vain,ihme tapahtui juuri seuraavassa kuussa ja raskauduin luomusti! Ei kannata siis kaikkea toivoa menettää noiden verikoetuloksien vuoksi. Ne eivät kerro kaikkea.
 
Tulen tänne nyt päivittelemään. :smiling-eyes:

Mulla tosiaan oli viikko sitten gynen aika erikoissairaanhoidossa ja voi että, mikä helpotus se olikaan! AMH oli nyt 1,26 (keväällä oli vain 0,86). Lääkäri teki myös ultran ja hän laski AFC-arvoksi 13 (keväällä oli 8). Tämä gyne ihmetteli todella paljon sitä, että kuinka keväällä toinen gyne oli pelotellut minua niin paljon huonoilla uutisilla. FSH:sta, joka minulla oli keväällä 11, hän sanoi sen olevan täysin normaali. Juteltiin myös POI:sta ja vaihdevuosista, ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei minun pitäisi tässä vaiheessa kantaa turhaa huolta asiasta. POI on hänen mukaansa tällä hetkellä melko epätodennäköinen, tosin tietenkään kukaan ei ole ennustaja tulevaisuuden suhteen. Hänen mukaansa tilanteeni on täysin normaali ikäiselleni (tosin kyllähän hän sanoi, että AMH on ikään nähden matala). Olin niin helpottunut käynnin jälkeen, että itkin koko matkan kotiin.

Lääkäri kirjasi tietoihini, että tulevaisuudessa kohdallani riittää 6kk yritys ja sen jälkeen voin jo hakeutua tutkimuksiin/lapsettomuushoitoihin. Nyt tuntuu helpottavalta ajatella, että ei tarvitse odottaa kokonaista vuotta, mikäli tilanne niin vaatii. Hän kyllä myönsi, että voin tulevaisuudessa tarvita lapsettomuushoitoja, mutta toisaalta niiden tarpeesta ei kukaan muukaan voi tietää etukäteen, joten siitäkään on ihan turha stressata liikaa etukäteen. Kaikkihan voi myös mennä hyvin ihan luonnollisella yrittämisellä.

Kyllä vierähti iso taakka hartioilta. Ehdin olla monta kuukautta ihan maassa ja epätietoinen tilanteestani, mutta enää ei tarvitse. :red-heart:
 
Moi, ihana kuulla uutisistasi! :red-heart::folded:
Toivottavasti kaikki sujuisi lopulta hyvin kun aika koittaa!

Mulla labroissa myös vastaavasti, hassua, että sain myös korkeamman AMH-tuloksen viime labroissa (1,26). Keskustelin myös gynen kanssa puhelimessa, jossa samankaltaisesti rauhoitteli tilannetta. Vaikka labrat saattaakin vaihdella, on oireet pahentuneet taas kuukausi kuukaudelta pahemmaksi. Ehkä voisin myös pyytää tuota, että kirjaisi tietoihini 6kk yrityksen riittävän. Ehkä tällä kaikella epätietoisuudella on tarkoitus, että arvostaisimme tulevaa onnistumistamme enemmän.
 
Mitä nyt pitäs ajatella. Luin just verikokeiden arvoja ja mulla oli AMH-arvo 0,38 (0.1-7… viitearvo) ja olen 39-vuotias. 1-1,5v. sitten se on 0.5…
Ens kuussa on ensimmäinen käynti lapsettomuuspolilla, ellei nyt tärppää (dpo3?). 😀 Pitää varmaan vielä yrittää lukea näitä kirjoituksia. Kahlasin äsken läpi teidän tekstejä.
Mitäköhän tuokin teksti tarkoittaa…(liite)
 

Liitteet

  • IMG_4993.jpeg
    IMG_4993.jpeg
    109.2 KB · Katsottu: 92
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top