Hei! Löytyykö muita, joilla on alhainen AMH ja mahdollisesti epäilee tai on jo todettu ennenaikaiset vaihdevuodet tai muuten haluaa jakaa kokemuksiaan aiheesta?
Pohdin, että onkohan itselläni alkamassa ennenaikaiset vaihdevuodet. Kuukautiskierto on vielä säännöllinen ja lapsihaaveitakin on, mutta viime aikoina on ollut kaikenlaisia oireita ja nyt aloin epäillä, että voivatko ne johtua hiipivistä vaihdevuosista. Olen pistänyt kaikki oireet lapsiarjen piikkiin, mutta ehkä kyseessä onkin jokin muu, koska tuntuu, että olo vain pahenee, vaikka vauva-aika jo on ohi. Oireita on mm. unettomuus ja vaikka heräilen öisin ja saan uudestaan unen päästä kiinni ja nukkuisin tuntimäärissä riittävästi, niin koko ajan vain väsyttää. Lisäksi olen allapäin, jatkuvaa päänsärkyä, tukka on hauraassa kunnossa, olen jatkuvasti ärsyyntynyt eikä mikään jaksaisi kiinnostaa. Myös sydän tuntuu välillä oudolta. Vähän samanlaisia oireita oli silloin kun sairastuin työuupumukseen 10 vuotta sitten, mutta uupumuksesta/masennuksesta en usko olevan kyse, koska kaikki on elämässä oireiluja lukuun ottamatta. Lisäksi yöllä saattaa tulla outoja hikoilutuntemuksia, mutta ei kuitenkaan kuumia aaltoja. Saatoin unohtaa jotain. Vesikokeet on otettu ja sieltä ei löytynyt muuta kuin madaltunut ferritiini, joka tietenkin saatta selittää osan oireista, mutta sekään ei mielestäni ollut niin alhainen, että voisi selittää nämä kaikki.
Kiitos, jos joku jaksaa vastailla ja löytyisi vertaistukea.
Pohdin, että onkohan itselläni alkamassa ennenaikaiset vaihdevuodet. Kuukautiskierto on vielä säännöllinen ja lapsihaaveitakin on, mutta viime aikoina on ollut kaikenlaisia oireita ja nyt aloin epäillä, että voivatko ne johtua hiipivistä vaihdevuosista. Olen pistänyt kaikki oireet lapsiarjen piikkiin, mutta ehkä kyseessä onkin jokin muu, koska tuntuu, että olo vain pahenee, vaikka vauva-aika jo on ohi. Oireita on mm. unettomuus ja vaikka heräilen öisin ja saan uudestaan unen päästä kiinni ja nukkuisin tuntimäärissä riittävästi, niin koko ajan vain väsyttää. Lisäksi olen allapäin, jatkuvaa päänsärkyä, tukka on hauraassa kunnossa, olen jatkuvasti ärsyyntynyt eikä mikään jaksaisi kiinnostaa. Myös sydän tuntuu välillä oudolta. Vähän samanlaisia oireita oli silloin kun sairastuin työuupumukseen 10 vuotta sitten, mutta uupumuksesta/masennuksesta en usko olevan kyse, koska kaikki on elämässä oireiluja lukuun ottamatta. Lisäksi yöllä saattaa tulla outoja hikoilutuntemuksia, mutta ei kuitenkaan kuumia aaltoja. Saatoin unohtaa jotain. Vesikokeet on otettu ja sieltä ei löytynyt muuta kuin madaltunut ferritiini, joka tietenkin saatta selittää osan oireista, mutta sekään ei mielestäni ollut niin alhainen, että voisi selittää nämä kaikki.
Kiitos, jos joku jaksaa vastailla ja löytyisi vertaistukea.

Muokattu viimeksi:
Ei onneksi niin paha, kuin mitä pelkäsin, mutta olen silti aika järkyttynyt. Eli ilmeisesti ennenaikaiset vaihdevuodet ovat kovasti tulossa?!
Sain lääkäriajan heinäkuun lopulle, mutta onhan tässä vielä koko pitkä kesä odotettavana. Olen lukenut kaiken tiedon mitä olen löytänyt ja olen ainakin käsittänyt, että tämä on ikäiselleni huono tilanne...
Pahoittelut, että vastaan vasta nyt. Huomasin tosiaan viestisi jostain syystä vasta nyt.
Olen itsekin henkisesti valmistautunut siihen, että tulevaisuudessa todennäköisesti tulen tarvitsemaan lapsettomuushoitoja.
Tosiaan, tarvitaan vain se yksi hyvä munasolu! Mutta jotenkin masentaa valmiiksi tietää että verikokeista päätellen lähtökohdat on huonommat kuin muilla ikäisilläni enkä haluaisi kiirehtiä mutta kohta on melkein pakko. Mulla tuntuu että oireet pahenee kuukausi kuukaudelta ja toisaalta toivoisin, että verikoe arvot olisivat todella huonot niin tässä ei ole hulluksi ja luulosairaaksi tullut. Toisaalta toivoisin ettei ne olisi muuttunut pahempaan. Eniten huolissani olen tuosta fsh arvosta ja mun tapauksessa myös estrogeenit on alhaalla. Voin tulla tänne sitten päivittelemään miten verikoe arvot vuodessa muuttuneet ja miten oireet on vuodessa pahentuneet! Olisiko teillä suosituksia kuka lääkäri olis ennenaikaisiin vaihdevuosiin perehtynyt? Tuntuu, että iän puolesta vähätellään kaikkialla näitä oireita. Mutta silti sanotaan että olisi kiire jos haluaisi lapsia.