Masennuslääkkeet ja raskaus

Tiina^

Näppärä viestien naputtelija
Onko täällä muita huhtikuisia odottajia, jotka syö jotain masennus/paniikkihäiriölääkkeitä?

Oon menossa neuvolaan ens ma 13.9 ja ajattelin tästä keskustella myös siellä.
Itse syön sepramia 30mg/päivä.

Gyne ei ainakaan vielä käskenyt lopettaa, ehkä sitten loppua kohti vähennetään?!
 
Söin ennen raskautta Cymbaltaa 60mg päivässä ja heti raskauden ilmettyä mua suositeltiin lopettamaan ne ja tietysti lopetinkin. Mulle ei tullut minkäänlaisia vieroitusoireita, vaikka aiemmin jos unohdin ottaa tabun niin vieroitusoireet ja sekoamistunteet tulivat heti. Ehkä tää raskaus sitten käy mulle masennus-, ahdistus- ja paniikkihäiriölääkityksestä [:)].

Jos nyt kuitenkin mulle tulee masennusoireita niin kuulemma voidaan aloittaa joku toinen lääkitys, mutta parempi lääkärin mukaan olla ilman jos vain pystyy.
 
Heips Tiina!

Mä sairastan paniikkihäiriötä ja lopetin silloin seinään silloisen seroxat 20mg lääkityksen, kun raskaudesta kuulin. Raskauden alku oli muutenkin sekavia tunteita täynnä ja vierotusoireet kamalat, niin neuvolalääkärin määräyksestä aloitin Citalopram 10mg eli sama kun sulla vaikuttava aine, söin läpi koko raskauden ja riitti hyvin mulle ja piti oireet kurissa. Hyvin sujui raskaus ja täydellinen vauva syntyi täysiaikaisena. Kaksi viikkoa ennen synnytystä lopetin, että lapsi säästyy vieroitusoireilta. Aloittelin kuitenkin kun vauva poika oli noin kuukauden ikäinen, kun uusi ja stressaava elämäntilanne sai paniikkihäiriön taas nostamaan päätään. Nyt kaikki taas ihanasti. Lääkäri katsoi että lääke sopii myös imetyksen kanssa, sillä tosi pieni määrä imeytyy äidinmaitoon. Nykyään on onneks hirmu turvallisia lääkkeitä ja ainahan on tärkeintä, että sekä äiti että vauva voivat hyvin:) Ihanaa odotusaikaa!!!!
 
Takaisin
Top