Marraskuu syntymäkuukautena

Meillä heinäkuu- ja tammikuu-vauvat ihanat lapset. Eniten huolettaa tuo marraskuun baby blues.
Toisaalta, me on oltu miehen kanssa melkein 20 vuotta jo yhdessä, joten ensimmäisen lapsen tuoma baby blues tuntui piece of cakelta, samoin periaatteessa vauvavuoden väsymys, kitinät ja muut kaikki haasteet, kun vauva herätti 10-20 kertaa yössä, ja käsi leikattiin (siis minulta), kun vauva oli 8 kk ikäinen. Siitäkin selvittiin :Heartred.

Minulle kerrottiin vasta toista odottaessa, että äitini oli kärsinyt pahasta baby bluesista hänen esikoisen synnyttyä marraskuussa 1970-luvulla ja isä oli sitten enimmäkseen hoitanut vauvaa. Suvussa ja itsellä kuitenkin myös masennus-taustaa.

Luen lohdulla teidän "saa olla kotona ja pesiä vauvan kanssa" -kommentteja. Itse olen ollut niin kipeä synnytysten jälkeen, ja imetys oli niin haasteellista, että ei todellakaan edes päässyt toisen kanssa ensimmäiseen kuukauteen ulos. Tällöin oli myös kovat -15-20 pakkasetkin, joten ulos ei oikein voinutkaan mennä. Onneksi mies pystyi viemään ja hakemaan esikoisen päivähoidosta. Ja muistaakseni ekat 3-5 viikkoa oltiinkin kotona kaikki, myös esikoinen.
 
Positiivisena puolena on ainakin se, että saa jouluruokia syödä ilman raskausajan ruokarajoitteita.:hungry:
 
Esikoinen on myös marraskuinen, menee kuitenkin tarmokkaasti alkuvuonna syntyneiden mukana. Toki harmittaa silloin kun vaikka urheilussa yhdistetään 2015&2016 syntyneet ja hän on ihan nuorimpia ja ikäero on 2015 alkuvuonna syntyneisiin "iso".

Marraskuun jälkeen on ihanaa pari kuukautta olla kotona kun ei tarvitse pimeydessä lähteä rämpimään töihin, voi hyvällä omallatunnolla nukkua päiväunia, saa pukeutua löysiin vaatteisiin eikä tarvii tuskastuneena hikoilla raskauskilojen kanssa kesähelteellä. Eka kesä on vauvan kanssa vähän ärsyttävä kun vauva haluaa liikkua ja ryömiä, tarkkaan esim ulkona saa katsoa mihin lapsen laskee.
 
Itse oon marraskuun lapsi, on kiva ajatus saada marraskuun tyttö vielä. Muut lapset on ripoteltu pitkin vuotta, tammikuu, huhtikuu, toukokuu, elokuu, syyskuu. Kiva fiilistellä kotoilua vauvan kanssa marraskuulle.
 
Elokuun lapsena sanoin aina nuorena, etten ikinä tee loppuvuoden lasta, koska se elokuukin oli muka niin kauhean myöhäinen. No, pillerit lopetin juurikin elokuussa, eikä silloin tullut ajateltua, mihin lapsen syntymä sijoittuu. Tärppäsi sitten ystävänpäivän jälkimainingeissa, niin marraskuista odotellaan. Suurin huoli itselläkin on tuo että onko sitä aivan sekaisin, kun on 24/7 pimeänä vuodenaikana vaan vauvan kanssa kotona..
 
Takaisin
Top