Mansikoita, kirsikoita, herneitä... Saako syödä?

Maippi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olen aivan hulluna tuoreisiin mansikoihin, kirsikoihin ja herneisiin. En ole vielä uskaltanut syödä niitä, kun en tiedä ovatko kiellettyjen listalla. Onko teille kerrottu neuvolassa asiasta mitään? Minulla on eka neuvola-aika vasta 3 viikon kuluttua, joten pääsen kysymään vasta mansikkakauden lopulla.

Mitään varsinaisia mielitekoja minulla ei ole ollut. Ainoastaan kaipaan hedelmiä ja marjoja ruokavaliooni enemmän. Nektariineilla olenkin herkutellut varsin kiitettävästi.

 
Ei ainakaan minun mielestä mikään estä. Tuossa listassa on ne joita ei saisi syödä :) Itsekkin olen syönyt mansikoita vaikka kuinka paljon ja ei ole tullut yhtään mitään.
 
Maksaa ja maksalaatikkoa tai muita maksaruokia ei suositella raskausaikana, koska ne  sisältävät runsaasti A-vitamiinia. Myöskään A-vitamiinia sisältäviä vitamiinivalmisteita ei suositella.
 
Tyhjiöpakattuja  kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalavalmisteita sekä mätiä ja pateeta ei suositella kuumentamattomina listeriavaaran vuoksi. (Mutta jos on graavikalan ystävä niin kalatiskiltä saa ostaa, niin neuvolassa sanottiin)
 
Pastöroimattomassa maidossa ja siitä valmistetuissa juustoissa on listeriariski. Useimmat juustot valmistetaan kuitenkin pastöroidusta maidosta. Pehmeiden juustojen (home- ja tuorejuustot) käyttöä ei suositella kuumentamattomina.
 

Runsas suolan käyttö kerää nestettä elimistöön ja aiheuttaa helposti turvotusta raskausaikana. Vähennä suolan käyttöä ruoanvalmistuksessa ja valitse kaupasta vähäsuolaisia elintarvikkeita.

 
Lakritsi ja salmiakki voivat aiheuttaa turvotusta ja nostaa verenpainetta. Niitä ei ole hyvä syödä usein eikä paljon kerralla.
 
Merilevävalmisteita on hyvä välttää sekä raskaus- että imetysaikana, koska ne voivat sisältää runsaasti jodia.
 
Keinotekoisista makeutusaineista aspartaami ja asesulfaami ovat sallittuja, mutta sakariinia ja syklamaattia on hyvä välttää raskaus- ja imetysaikana.
 
Korvasienet voivat sisältää gyromitriini-myrkkyä käsittelystä huolimatta. Niiden syöntiä ei suositella raskaus- eikä imetysaikana.
 
Pellavansiementen runsasta käyttöä on hyvä välttää niiden sisältämien haitallisten aineiden vuoksi. Noin 3 rkl päivässä on turvallinen yläraja.
 
Kofeiinin vuoksi kahvia on suositeltavaa juoda vain kohtuullisesti, noin 3 kupillista päivässä, ja välttää energia- ja kolajuomien runsasta käyttöä.
 
Yrttiteet ja ravintolisinä myytävät yrttivalmisteet voivat sisältää luontaisesti haitallisia aineita. Niiden käyttöä ei suositella raskaus- eikä imetysaikana.
 
Saa syödä, mutta ennen kaikkea ne kannattaa huuhdella ennen syömistä ettei ole multaa, lisäaineita tms. niissä!

Maajo
 
Tuolta netistä löytyy ainakin se kymmenen listaa mitä ei saa syödä.

Jos osaa tänne tulla osaa kyllä netistä ehtiä listankii.

Maalaisjärkeä kun käyttää niin on parasta. Olen syöny pari kertaa jopa noita kiellettyjäkin mutta vain maistaakseni en ateriakseni.Eihä sitä enne vanhaan mitään noista vältetty ja silti iha terveitä lapsia o syntyny.
 
Noissa kielletyissäkin kannattaa miettiä kiellon syytä... jos nyt sitä maksalaatikkoa kerran pari raskausaikana syöt pienen maisteluannoksen, niin et varmasti saa hillitöntä A-vitamiinikuormaa, mutta jos satut saamaan listerian siitä yhdestä graavikalapalasta ja raskaus menee kesken (mitään suoraa yhteyttähän ei käytännössä voida osoittaa) niin sitten saattaa vaikka harmittaa. Eli listeriariskin vuoksi kielletyt tuotteet ei kysy määrää, haitallinen tartunta voi tulla maistiaisestakin, vaikka on toki eeeeeeerittäin epätodennäköinen.
 
Meillä neuvola kieltää. Mansikoihin jää aina multaa, ihan sama kuinka hyvin pesee. Ovat järjetön torjunta-aine pommi, ja tutkitusti tuoreeltakin aina täynnä homeitiöitä. Manskkoista voi myös tulla järjetön ripuli, mikä ei ole äidin tai lapsen kannalta mukavaa. Raskaus aika on vain 9kk koko elämästä, eiköhän sen ajan voi olla syödä vain keitettyjä mansikoita. Kirsikoista ei mitään hajua, kun kasvavat puissa. Ei siis lähelläkään multaa.
 
Olen syönyt paljonkin mansikoita, mutta olen huuhdellut ne ensin vedellä hyvin, ettei ole multaa tms. Herneet ovat palon sisällä suojassa mullalta :) Ja kirsikoissa ei ole multaa, mutta nekin kannattaa huuhdella.
 
Jos mansikoita ei syö niin ei kannata syödä viinirypäleitäkään. Molemmissa homeitiöitä ja hirveä määrä torjunta-aineita ja muita myrkkyjä, kuten esim homeenestoaineita. Huuhtelu kannattaa myös jos ei ole raskaana mikäli näistä on huolissaan, vaikka eipä silläkään saa kaikkea pois ellei kunnolla jynssää.

Itsehän käytännössä elin mansikoilla viime kesän kun olin viimeisilläni raskaana. Luomua suosin mutta en 100% kun ostin mistä irti sain. Riskit ovat sen verran pientä luokkaa, siksihän ne eivät millään kieltolistalla olekaan.
 
No kyllä todellakin voi syödä. Lähtökohtaisesti kaikkea mitä ei Eviran listalla mainita, voi syödä ihan huoletta. Mansikat on muuten myös loistava foolihapon lähde. Ainoa asia mansikoista kiellettynä on pakastetut ulkomaiset. Itse Vettelin koko alkuraskauden pakastettuja kotimaisia jäisenä. Nyt keskiraskaudessa on mennyt jo varmaan valehtelematta lähemmäs kymmenen kiloa tuoreita mansikoita. Enkä keksi mitään syytä miksei niitä voisi syödä. Jos torjunta-aineisiin vetoaa, voi samalla poistaa ruokavaliostaan käytännössä kaiken viljellyn tuotteen. Ja ripulin nyt voi saada mistä tahansa muustakin ruoka-aineesta kuin mansikoista..
 
Jade85 listalla on tuorejuustot "ei suositeltavina". Uusien ohjeiden 01/19 mukaan kaikkia kotimaisia pastoröidusta maidosta valmistettuja juustoja saa huoletta syödä kunhan päiväystä on jäljellä enemmän kun päivä tai pari.

Mansikoita oon syönyt nyt noin 10kg pesemättöminä suoraan pellosta ja tyypillä on kaikki ok.

Satun tuntemaan syypää maksakieltoon ja kyseessä on tosiaan jatkuva käyttö joka vastaa sitä jos söisi a-vitamiinia purkista päivittäin. Maksalaatikko silloin tällöin ei vaikuta mihinkään.
 
Jade85 listalla on tuorejuustot "ei suositeltavina". Uusien ohjeiden 01/19 mukaan kaikkia kotimaisia pastoröidusta maidosta valmistettuja juustoja saa huoletta syödä kunhan päiväystä on jäljellä enemmän kun päivä tai pari.

Juuri näin, mutta minua kiinnostaisi, mistä tuo mainitsemasi suositus juustojen kotimaisuudesta on peräisin? :) Ruokaviraston ohjeissa sitä ei tietääkseni ainakaan ole.
 
THL ei taida ottaa kantaa juustojen kotimaisuuteen, ainoastaan pastöroidusta maidosta valmistettuihin juustotyyppeihin - esim., halloumi, marcarpone ja ricotta on harvoin kotimaisia.

"Koska on paljon eri juustoja ja valmistustapoja, kannattaa asia varmistaa vielä val-
mistajan kotisivuilta. Yleisesti ottaen tuo-
rejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto,
salaattijuusto) ja kuumana rasioihin paka-
tut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuus-
tot, joiden pakkausmerkinnöissä on mai-
ninta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös
kuumentamattomina. Halloumi-, mascar-
pone-, mozzarella- ja ricottajuustoja voi
nauttia kuumentamattomina, jos ne on
valmistettu pastöroidusta maidosta ja ne
nautitaan tuoreina, hyvissä ajoin ennen
parasta ennen päivää (kaksi kolmannesta
säilyvyysajasta on jäljellä)."

https://www.ruokavirasto.fi/globala...ruokavirasto_taulukko1_suomi_final_verkko.pdf
 
Lähtökohtaisesti isoilta suomalaisita valmistajilta voi huoletta syödä myös pehmeitä juustoja. Niillä listeriaa tarkkaillaan ja testataan ihan jatkuvasti, ja todennäköisyys on olemattoman pieni. Esim. Valio kertoo omilla sivuillaan, että heidän tuotteitaan voi huoletta myös raskaana olevat syödä. Kotimaistahan kannattaa toki muutenkin suosia. :wink

Ite en oo ees aatellut että halloumi menisi tähän samaan sarjaan. Mä oon aina aatellut, että se on kovaa juustoa, koska no, se on kovaa, ja oon kuullut puhuttavan vaan lajittelusta kovat ja pehmeät :grin:hilarious: onpa tullut kyllä muutenkin se syötyä aina tuoretta.
 
Ostan mielelläni suomalaisia tuotteita, mutta henkilökohtaisesti en ollenkaan tykkää siitä, että osa neuvoloista esimerkiksi erikseen suosittelee Valion tuotteita: ymmärtääkseni niin ei saisi lain mukaan edes tehdä, Valio vain on onnistunut lobbauksessaan erinomaisesti. Kyllä valvontaa on muillakin tuottajilla ja kuten Motto tuossa mainitsi, moni juusto on sellainen, ettei sitä suomalaisilta tuottajilta edes löydy valikoimasta. Silti niitäkin juustoja voi suositusten mukaisesti ihan turvallisesti nauttia raskausaikana. :)
 
Mun mielestä neuvola saa suositella kotimaisia ja itteeni ei haittasi kyllä minkään tietyn merkinään suosittelu, varsinkaan sillon jos puhutaan esimerkinomaisesti hyvistä tuotteista, eikä että ”syö näitä, vain nämä on turvallisia”. Itelle ei ainakaan oo neuvolassa suositeltu Valion tuotteita. Eikä sen puoleen minkään muunkaan tuotteita. :happy:
 
Mun mielestä neuvola saa suositella kotimaisia ja itteeni ei haittasi kyllä minkään tietyn merkinään suosittelu, varsinkaan sillon jos puhutaan esimerkinomaisesti hyvistä tuotteista, eikä että ”syö näitä, vain nämä on turvallisia”. Itelle ei ainakaan oo neuvolassa suositeltu Valion tuotteita. Eikä sen puoleen minkään muunkaan tuotteita. :happy:

Ei se varmasti monia haittaakaan. :) Saatan olla itse tiukkapipo tässä asiassa, mutta mun mielestä julkisen terveydenhuollon (johon neuvolajärjestelmä tietenkin kuuluu) tehtävä on jakaa ajantasaista, faktaan perustuvaa tietoa, eikä mainostaa yksittäisen, markkinoita jo valmiiksi hallitsevan firman tuotteita. Omassa neuvolassani näin ei toimita, mutta tiedän, että joissakin tapauksissa sellaista on käynyt.

Joka tapauksessa on tosi mukavaa, että noihin juustoihin liittyen on tullut tarkennuksia, aiemmin ohjeistus olikin sellaisenaan tosi tiukka.
 
Oon syöny kojuista kotimaisia mansikoita ja täällä mulla ja pojalla kaikki hyvin. :) Marjathan on tosi hyvä vitamiinin lähde ja hyviä naposteltavia näillä helteillä. Tietenkin pesen ennen kuin suuhuni niitä laitan mutta pesen ne aina muutenkin olen sitten raskaana tai en. Näissä mitä saa syödä ja mitä ei oon uteliaisuuttani ja lapsen terveyttä ajatellen googletellut syitä miksi ei ja mitä haittaa mutta en elä sen listan mukaan jos ei mitään VAKAVIA syitä ole tutkittu. Että kohtuudella ja maalaisjärjellä näissä asioissa pärjää jo pitkälle mielestäni. :)

(Suosin muutenkin kotimaisia marjoja varsinkin tuoreena kun ostaa) mutta näistä ruoka asioista raskaana mielipiteitä riittää. Pääasia että itse nauttisit ja olisit mahdollisimman stressitön niin siinä vauvakin voi hyvin. Kuinka kukin kohdallaan parhaaksi näkee eikä kukaan siitä ole ketään tuomitsemaan :)
 
Takaisin
Top