Mammojen JOULUPULINA

minto

Näppärä viestien naputtelija
Helouuuuu en ilmeisesti ole ainoa joulufani täällä?!?! Yohannaaaaa?? [:D]
Mä ajattelin perustaa ihan oman keskustelun, jos kaikkia ei jouluhölinät kiinnosta...

Mä jo ootan joulua kovasti! Musta on ihanaa ku saa nyt Nuutin kanssa viettää sen ekaa joulua, viime joulu meni jotenki jännnittäessä et alkaaks se synnytys nyt vai ei ja oli aika iso maha jo ni se vähän haittas menoa. Tänä jouluna mun maha ei oo vielä NIIIIN iso [;)]

Mitäs kaikkea jouluperinteitä ihmisillä on? Mitä suunnitelmia täksi jouluksi? Mä eilen otin Nuutista joulukorttikuvat joulurekvisiittojen kera ja tein niistä ifolorin kortit ku on tänään vielä -20prossaa! vink vink[;)] eli nyt on seki asia jo hoidettu, ei jää viime tinkaan ainakaan korttien teko.
En ehi nyt enempää kirjottelee mut palaan asiaan!!!!

OLIS JO JOULU<3
 
Moi!
juu täällä odotetaan joulua kanssa :D Mä olen kanssa jo kattellut joulukuvaan vaatteet ja tonttulakin ajattelin tehä, sitten pitäis kiireesti ottaa kuva. Mä ainakin saan ottaa paaljon kuvia, että edes joku onnistuis. Mustavalkoinen filmi on vielä kesken ja ajattelin ottaa mustavalkokuviakin, jos niistä joku sattuis onnistumaan. Se on vähän sellainen kokeilu filmi, en ole ennen mustavalkokuvia ottanut. Digikameralla onkin helppo napsia, kun näkee kuvat heti. Jos ei onnistu ite niin meinasin valokuvaamoon viedä...
Mitäs veikkaatte pysyykö kuuset pystyssä?!? ;D
Ainoa huono puoli on, että mun vanhemmat asuu 400km päässä, eikä varmaan nähdä jouluna. Pitää yrittää tässä ennen joulua vielä nähdä. Käydään varmaan miehen kotona ja sitten ollaan omassa kodissa.
Perinteistä; Me ollaan isän kanssa käyty joulukirkossa, kavereiden kanssa jonkun kerrran kauneimmissa joululauluissa, ruuat on aika perinteisiä, odotan että pääsen anopin luona maistamaan leivinuunissa paistettua kinkkua, paljon olemista/löhöilyä, kirjan lukemista ja mässäilyä, tietysti sauna ja haudoilla käynti riippuen siitä missä joulua vietetään. Havukranssi oveen ja valoja ja kynttilöitä, että näkee pukki tulla. Meinasin tytölle ommella kestokalenterinkin, kuusen kankaasta ja siihen pussit. Tosin tänä jouluna makoset taitaa mennä vielä isin suuhun ;D Mitään pieniä esineitä ei voi tytölle sinne laittaa. Mutta johonkin päivään meinasin laittaa vihjelapun, että mistä isompi paketti löytyy tytölle. Ollaan yritetty tomerasti sanoa, että yksi lahja tytölle on maksimi. Mutta saa nähdä kuinka nuo mummot on kuunnellut... Pukkia ei kai tänä vuonna tilata, ehkä setä on sitten pukkina.
Yritän kummipojalle tehdä villatakkia, mutta tahtoo vetää neulominen hartiat jumiin ja pään kipeeksi. :/ Noh, pitää katsoa tuleeko siitä valmista. Nyt ei varmaan ola aikaa tehdä itse niin paljon lahjoja käsin. Aika tuntuu neidin kanssa menevän ohi vilahtamalla... Saa nähdä miten kokkailu onnistuu neidin kanssa, kun pikku apuri on millon missäkin laatikolla syöttötuolia vasten kiipeemässä, eteisen kenkäkaapilla jne. Pitää kai istuttaa syöttötuoliin kun leipoo ja antaa jotain viihdykettä eteen.... Voihan toki olla, että parin kuukauden päästä ei pysy enään syöttötuolissa. Ainakin kaverin 11kk poika ahkerasti kiipesi syöttötuolista pöydälle seisomaan...[&:] Noh, yksi asia kerrallaan. Joulu tulee hiljalleen... Lahjoja olen nyt ruvennut miettimään, mutta aika vaiheessa on sekin... Mutta olen päättänyt olla stressaamatta!!! [:D]
 
mää kans mää kans odotan joulua! sillon on niin ihana tunnelma. ja saa olla rauhassa sukulaisten ja ystävien kans. ja siinä ne meidän perinteet olikin eli vietetään aikaa perheen parissa ja syödään. ei muita ihmeellisiä.
tietty normaalit joululahjat, kuuset ja valot yms.

olen jo yrittäny miettiä joululahjoja mut kuten yleensä pää on ihan tyhjä.
 
Mie odotan joulua ja herkkuja tunnelmaa.. MUTTA EN SYNTTÄREITÄNI!! nääs jouluaattona ne olis.

Rakastan joulua sitä pimeyttä jota valastaan kynttilöin ja valoin. Toisen tekeminen iloiseksi jollain kivalla pienellä lahjalla. Mummoille meinasin tehdä kalenterit lahjaksi Pinjasta. Ja kummeille pienet taulut jossa o pinjan kuva ja kädet ja jalat sormivärein :)
 
Minto, täällä ollaan! En oo ehtiny koneelle moneen päivään!!
 
Mulla on kaikki lahjat suunniteltu ja puolet hommattu. Sovittiin kans miehen kans, et molemmat antaa tytölle vaan yhen paketin. Noh, mun pakettiin tulee aika monta osaa....!! Mut vaatteita kaikki, et tulee hyödyllistä.
 
Me ollaan aamupäivä miehen kotona, sit ilta omassa kotona ja meille tulee mun sisarukset. Päästään siis kaks kertaa joulupöytään aattona! Laatikot ja salaatit tehään ite, aattelin et teen tytöllekin oman peruna- ja porkkanalaatikon (maksa- ja lanttulaatikkoo en taida viä tänä jouluna antaa). Ja varmaan marraskuussa aletaan jo tekeen torttuja, pipareita ja pasteijoita (jouluna syö sitä ruokaa niin innoissaan ettei sillon enää mahdu noita). Teen kaikki siivoomiset (kaapit siis ja sellaset) ja lahjaostot jo marraskuussa, ni joulukuun voi pyhittää tunnelmoinnille, kynttilöille ja glögille!!
 
Mäkä en ikinä ressaa joulua, se on sellasta hyvänlaista "ressaamista" ja touhottamista.
 
Täytys kans ottaa korttikuvia, mekko ja lakki on jo valmiina. Tilaan kans kohta sellasen ihanan ristipisto-Nalle puh-joulukalenterin, mut se tulee sit vasta ens vuoden jouluks. Tänä vuonna jää varmaan kalenteri hommaamatta Pihlalle, itelle tietenkin hommaan. Ja varmaan menee sillai et kuusi tuodaan ja koristellaan vasta aattona ettei napero ehdi kaataan.
 
Voi, ja aamu on ihana kun herään aina ekana, yksinään kattella ja tunnelmoida ja keitellä riisipuuroo, nam!! Ja kinnku tuoksuu ja on niin nättiä ja siistiä. Oispa niin paljo lunta kun viime vuonna!!!
 
Oi, ois niin paljo tunnelmoitavaa mut täytyy jättää paremmalle aikaa!! Ihanaa, 2 kuukautta enää!!!!!!!!!!!
 
Löytyhän täältä muita joulufaneja ;)

Mä voin sit skannaa meidän joulukortit tänne ni näätte, kuhan ne tulee ifolorilta. Teetin kaks erilaista. Aattelin et ens vuonna sit jo voi askarrella lapsen kanssa omia kortteja.

Lissun veikkaukseen vastaan että EI PYSY kuuset pystyssä [:D] Mä luulen että luovutaan kuusesta sisällä nyt pariks vuodeks, vaikka sitä niin paljon rakastankin! Meillä on iso olkkari ja kuuselle hyvä tila mutta toisaalta sit olis koko ajan koristeet suussa eikä sekään mutta ne pistävät neulaset.. hmm täytyy miettiä jos ulos laittas kuusen terassille ja siihen valot ja pari koristetta. Voi sitä olkkaria koristella muutenkin jouluun, mul on aika paljon joulukoristeita ja kaikkee ihanaa!

Toi Kayliesin lahjaidea kummeille oli kiva! mä oon kans miettiny noita kalentereita, ne on niin helppo nykyään tehä ku on paljon hyviä kuvia.

Täällä Lohjalla on 11.-12.12 on Menneen ajan joulumarkkinat. Ne on aivan ihanat!!! suosittelen kaikille jotka asuu lähellä. Tässä linkki http://www.lohja.fi/menneenajanjoulumarkkinat/default.asp?kieli=246&sivu=33

Me varmaan ollaan aatto täällä meillä ja pyydetään mun ja miehen porukat tänne. En jaksa ite reissata jouluna lapsen kanssa joten me päätettiin et ketkä haluaa ja kykenee, tulkoon meille[;)]

Teen ite varmaan peruna ja porkkanalaatikot, muut lootat ostan noilta markkinoilta, viime vuonna siellä myytiin ihania erilaisia laatikoita mitä yleensä on syöny esim punajuuri-sinihomejuustolaatikko oli tosi hyvää!!! Rakastan perinteisiä ruokia mut uusiakin on kiva kokeilla. Lipeäkala on parasta!!! Syödäänkö muiden perheissä sitä?
 
tuli muuten mieleen et vois ottaa vähän pienemmän kuusen ja ripustaa sen roikkumaan katosta. sen verran irti lattiasta ettei pienet näppärät sormet pääse kiinni.

minto: meillä ei syödä lipeäkalaa. mun isä on ollu kala firmassa töissä jossa tehtiin lipeäkalaa ja muistan kuinka
inhottavaa se haju oli!
 
Juu, hyvä idis Kayliesilla, taidan kans matkia! Kun en mitään kallista viitti hommata, ni toi ois hyvä! Ja siihen mukaan laittaa coocieseja, aattelin tehä sellasia sellasille sukulaisille kelle ei mitään lahjaa hommaa, mut kiva jotain antaa. Sit laittaa ne johki lasipurkkiin ja kangasta ja nauhaa kannen päälle.
 
Meilläkä ei oo lipeäkalaa, mut miehen vanhemmilla aamupäivällä saa sitä. Muut laatikot tehään ite, mut maksalaatikko on pakko olla saarioisten rusinallista. Juu, ei oo ehkä joka paikassa jouluruokaa, mut se on niiiin hyvää! Ja sit kaikki muut laatikot, kinkkua, salaatteja, perunaa, kastiketta.. nam!!!! Ja joululimppua ja ja, paree olla miettiämättä enempää, tulee vesi kielelle ja pari kuukautta viä joutuu venaan. Jälkkäriks aattelin tehä ehkä jouluhalon (puolukkainen kääretorttu), tai sit piparimoussee, tai sellasia puolukkamarenkijäädykkeitä.. Joo, taas innostun vähä tunnelmoimaan kaikkee mahdollista!!!
 
Mun on pakko saada kuusi, vaikka se ois sit sen yhen päivän ja sit siirtäs terassille!
 
Joulua rakastava tapaus täälläkin.. Meillä ollu perinteenä olla porukoilla aatto ja sit tapanina vielä sinne syömään.. Tai siis mulla [:)] ennen miestä ja lasta.. Viime jouluaatto oltiin porukoilla, joten tänä jouluna tod. näk. Forssaan ja sit joulupäivänä porukoille, ens vuonna toisin päin.. Mies ei oikee piittaa kiertää sukuloimassa, joten voi olla hankalaa saada sitä mihkään..
Aattoyönä on perinne käydä hautausmaalla pikkuveljen kanssa, viedään kynttilät haudoille ja rauhotutaan, on se hautuumaa vaan niin kaunis ku on lunta ja kynttilöitä ja muuten pimeetä.
Kuusi on saatava! Lontoossa asuessa silloinen mies oli muslimi, enkä siis saanut laittaa joulua mitenkään. Joten nyt otan kaiken irti [:D]
Sovittiin miehen kanssa, että tänä vuonna ei Aavalle osteta vielä lahjoja, on meillä tuolla kaapissa sellasia ku huudettiin huutonetistä, mitkä aateltiin paketoida, mut ei muita. Isovanhemmat saa toki ostaa.

Tilasin sellasen ihanan piparimekon (ellos) Aavalle jouluks, ja aattelin et se päällä vois ottaa siitä kuvan korttia varten.. Pitäs tulla siis viikon päästä tuon puvun.

Jotta tällaista täällä [:)]
Joulun odotusta
 
Niisuneiti mun piti tilaa Nuutille kans se IHANA piparipuku...mutta sit luin niitä arvosteluja ja siin oli et on tosi pientä kokoa. Koko 80oli suurin ja ku Nuutille osa sen kokosistakin on jo pieniä ni en sit viittiny. Mekko on toisaalta eri asia kun se ei kinnaa samalla tavalla ku sellanen kokopuku.
Mä en tonttupukuakaan halunnu joten olkoon poika jouluna sitte muissa asuissa. [:D] Tilasin ellokselta muuta mut en yhtään joulukamaa! meil on niin paljon kaikkea! TIlaan mieluummin sit alesta jos katon joulun jälkeen tarpeelliseksi hommata ensi jouluksi jotain.

Kynttelikkö on varmaan ainoa hankinta, mies rikko viime vuonna yhen. Sellasen ku sais johdottomana, paristoilla toimivana!! onks sellasia tietääks joku? Nuutti nykii kuitenki sen heti ja sit seki on hajalla....Meil on muutenki pistokkeita tosi huonosti ni olis aika kätevä sellanen paristokäyttönen.....

Lyhtyjä ja kynttilöitä on paljon ja melkein joka ilta laitan talon täyteen ihanaa valoa! Musta ulkolyhdyt on parhaita vaikka ei ite siellä ulkona niitä katteliskaan. Tunnelma on tärkein <3

Me päätettiin nyt et mun ja miehen porukat tulee meille jouluaattona. Raahataan olohuoneeseen kaks pöytää ja siinä sit kaikki syödään yms. OSa jää varmaan yöks, osa ajaa sit himaan. Mut just passeli järjestely meille, ei tartte ajella ja kulujakin säästyy kun jokainen tuo jotain.
Nyt ei siitä sit tartte ressata enää!

Joulukirkkoon meen tänä vuonna YKSIN hiljentymään:D Joulusiivouksen haluaisin teettää siivouspalveluna mut en tiiä onko rahaa... vaik siit saiski kotitalousvähennyksen. Toisaalta ku on koko ajan kotona ni on aikaa siivoilla pikkuhiljaa.

Onks joku jo korkannu glögin? mä aattelin et jos viikonloppuna sitte! Harmi ku en saa terästettynä:/

Onks joku käyny Ikeassa nyt, onks siel jo joulukamat?
 
Hei onks kellää hyvää pottulaatikon ohjetta?
Tein viime vuonna jonku ohjeen mukaan jostai lehdestä ja laatikko meni uunissa tosi paljon kasaan!!?Siis et ku vuoka oli täys ni ku otti uunista ni se oli kutistunu 1/3:saan? mitä tein väärin?
Porkkanalaatikko onnistu sen sijaan tosi hyvin!
 
Marraskuu!!!
Kuka pesis meidän parvekelasit, niin sitten sinne vois laittaa valot? [:D] Laatikoita vois jo tehdä pakkaseen, alkusyksystä sain sieltä sulatettua syötäväksi viimeiset viime vuoden laatikot... Perunalaatikkoa en ole tehnyt, joten en minto voi auttaa... Kokeilemalla se onnistuu... Mummolta voi aina kysyä neuvoa [;)]
Sairastaessa tuntuu, että ei ole saanut mitään aikaiseksi, valokuva korttia varten on edelleen ottamatta... [&:] Eikä räkänokan kanssa paljon tee mieli lähteä kiertämään kaupungille. Tosin neuletyö ja käsin tehtävät lahjat on pikkuhiljaa edistynyt [;)]
Nyt kun ei niin lähetä reissun päälle, niin on laitettava pakettia postiin,ja se on kuitenkin tehtävä jo jonkun viikon sisällä...
Siivouksesta vois kyllä jollekin maksaa... Mutta tuntuu, että kun saa jonkun paikan siivottua, niin hetken päästä se on yhtä likainen... No, jos vähän kerrallaan tässä siivoilis... Yks mammakaveri opetti mulle uuden hauskan termin "haistapaskaimurointi" [:D] Sitä meillä on kyllä harrastettu ahkerasti, aina vähän enimpiä roskia/pölyjä imuroitu... [&:] Vaan tekee sen mitä ehtii. Jouluna voi sitten sammuttaa valot ja sytyttää kynttilöitä, pölyt ei niin näy hämärässä [;)] Mukavalta tuntuu jos tietää, että joku kaappi on putsattu ja järjestetty ja jos sauna on puhdas, vaikka sitten jossain oliskin sotkua... Uuden uunin tahtoisin ennen joulua saada käyttöön, vanha meinaa olla tiensä päässä... Onneksi meille tulee molemmille ihan hyvät veronpalautukset, sisäntä haaveilee uudesta telkkarista, mutta sanoi, että se saa uuden töllön jos mä saan uuden uunin.... [;)]
Lissu
 
Kävin eilen kaupoilla ja siellähän niitä oli! nimittäin JOULUTAVAROITA!!!!!!!!!!!Apua iski niin himo ostaa kaikkea mahollista vaik ei tarttis [;)]
Ostin kuitenkin Maalaisunelma-lehden suuren joulunumeron! voin suositella kaikille maalla asuville ;) se on ihana! Tilasinki sitä pari numeroa mut sit se tarjous loppui.Niistä saa niin ihania ideoita koristeluun yms.

Onks täällä kukaan kova askartelemaan kransseja tms?
Mä viime vuonna vähä kokeilin, ostin tiimarista valmiskranssipohjia ja sit liimailin kuumaliimalla niihin kaikkea. Nyt haluisin oppia tekee ite kaiken ihan alusta alkaen. Omalta pihalta kun sais kaikki ainekset. vinkkejä? Käpyjä meillä ainakin on niin paljon ku jaksaa käyttää, valmiiks kuivattuina puuvajassa.
Sit jos kuivattais sammalta ja mustikanvarpuja yms, laittais vähän punasta nauhaa ja tekolunta! Mut miten sais tehtyä kestävän kehikon?!?Ehkä sittenki ostan valmiina;) Kuhan toi halloweenhässäkkä menee ni tulee joulukrääsät tiimariinkin!

On niin pimeetä hitto et laitan koht kyntteliköt![:D]
 
havukranssin saa tehtyä ihan niin et otat havunpätkiä, sen kokoisia miten muhkean ja tuuhean kranssin haluat tehdä ja sit vihreätä rautalankaa. otat pienen nipun havuja, kiepautat rautalankaa ympäri, taas pari havua, kiepautus, havuja, kiepautus jne kunnes on tarpeeks pitkä ja käännät ympyräkis. sit pujottelet rautalankaa niin et pysyy ympyränä.

ja sit jos on oikein ahkera niin tekee samalla tyylillä oikein pitkän pätkän ja laittaa köynnökseksi esim oven ympäri. Meillä oli viime vuonna oven ympäri ja siinä viel valot. aika söpis![:D]

sit niistä kävyistä saa tehtyä kans kranssin. Jälleen tarvitaan rautalankaa, nyt ehkä musta tai ruskea parempi. Ja ehkä männyn kävyt paremmat ku kuusen... ja niit' sit kiinnittää peräjälkeen rautalankaan. tulee ihan mukavan näköinen. googlaa käpykranssi niin löytyy kuvia.
 
ja sit tuli viel mieleen Minto et teillä kun on vanhempi talo niin varmaan sellaset ikkunat minkä väliin vois tehdä jotain koristeita. Tuli lähinnä mieleen et laittais sitä sammalta sinne ikkunoiden väliin ja siihen jotain tonttuja yms.
 
Moi!
Minto kyseli havukransseista... Meillä on ovessa jo kranssi :D Tosin nyt anopin tekemä. Tekee niitä reilusti näin joulun alla.... Kivoja koristeita laittaa kuivatuista kasveista niihin... Kasvimaalla kasvattaa jotain kukkia ja kuviaa ja sitten ihan luonnosta kerää heiniä, kukkia, käpyjä, kanervia ym. ym. Kranssin teko on ihan helppoa. Tekee oksista esim koivusta pohjaksi renkaan rautalangan avulla ja siihen sitten aina pieni nippu havuja ja rautalangalla ympäri... Meillä kans on ollut havuköynnöstä parvekkeella ja sitten etupihan katoksen tolpan ympärillä, nätti on :D Se havuköynnös kannattaa tehdä jonkin narun päälle, esim paalinarun...
Yks vuosi tein jäkälästä kranssipojan päälle kranssin, nätti tuli siitäkin. :D Kuumaliimapistooli olis niin kätevä...
Pimeeä on joo, mietin, että millon sitä kehtais laittaa valoja...
Pitäs pistää maahan sellaiset soihdut, mitkä saatiin viime jouluna lahjaks tuttavapariskunnalta. Jos pakkasia tulee, niin kohta on maa roudas...
Niin ja sain otettua sen kuvan joulukorttia varten... ja nyt odottelen ifolorista pakettia :D Oli muuten hirmu kätevä ohjelma... Ja kaikkee kivaa olis niillä tarjolla. Piti oikein tsempata, että tilas vaan ne joulukortit, eikä muuta, vielä... ;D
Ensimmäiset joululahjatkin tilasin, lahjakortit teatteriin :D
Tänään pitäis käydä kaupassa ja ostaa juureksia ja foliovuokia ja tehdä ne laatikot viikonloppuna pakkaseen... Ollaan osin neidin kanssa kaksin, ilman autoa viikonloppuna kun iskä lähtee veljensä luo asentamaan eteisen kaappia...
Lissu
 
Kiitos kranssivinkeistä!!! Aattelinki et teen ihan alusta-asti ite, tulee halvemmaks ja onhan ite tehty aina kivempi [:)] Täytyy lähtee hakee matskua metsästä ennenku tulee lumet.

Ja se Yaman vinkki ikkunan väliin laitettavista koristeista olis IHANA ja lapsiystävällinenkin, mutta meillä on just uusittu kolmilasiset ikkunat koko taloon joita ei saa auki kaikkia:( ne mitkä saa , niin on tuuletusikkunoita.. Eli siinä meni hyvä idea hukkaan.. Mut jos tekis jonnekki hyllyyn jonku asetelman.hmmm

Porkkanalaatikon teko alko tänään! Teen koevedoksen nyt ja sit ens viikolla alan tekee pakkaseen. Meitä on aattona täällä 8aikuista ja 2 lasta syömässä joten pitää tehä paljon. Aattelin tehä ite porkkana, peruna, bataatti ja punajuurilaatikot. jos joku lanttua haluaa, tuokoon ite [;)]
 
mie löysin Pinjalle kapphallissta nätin tonttu puvun ja siellä oli myös pipari puvun tyyppiäsii jopa isoja kokoja. Halvemmalla muistaakseni ku elloksel. Meinasin ellokselta tilata mut oli jo loppu.
 
Täytyypä siis kipasta kapphalissa jos sieltä löytys jotain joulusta pojalle päälle:D

tänään on joululaatikkopäivä vol 2! Kokeilen punajuurilaatikkoa! Siihen tulee fetaa, valkosipulia, ohrasuurimoita yms:P On just uunissa.
Jos on hyvää, otan senkin jouluruokavalikoimaan! Pitäs munki hakea niitä foliovuokia ja alkaa tekemään, vaikka yks laatu per päivä. Kuitenki aika paljon pitää olla laatikoita että riittää kaikille päiville ja kaikille syöjille.

Kaks kynttelikköä oon jo laittanu, yhen makkariin ja olkkariin. Nyt mietin kovasti ulkovalojen paikkoja! Tääl ku on pilkkopimeetä ni on kivaa ku on pihavaloja:D

Jihuu meil on pakkasta ja lunta! Hyvä fiilis![:)]
 
Takaisin
Top