Maku- ja hajuaisti herkällä, mitä kokemuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zyr
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zyr

Oman äänensä löytänyt
Olisi mielenkiintoista tietää miten muilla, mutta itse huomasin jo muutamia mitä ei vain pysty sietämään. Ruokahaluttomuutta minulla ei ole.

Kahvi: välillä pystyi juomaan välillä ei, tämä taitaa olla aika yleinen vaikak olisi kuinka kavin rakastaja. Onneksi haju ei vielä ällötä.

Leikkelekinkku: Aika väkisin sai syödä paahtoleivän päällä, maku oli ihan eri mitä muistaa

Homejuusto: Ennen aina pitänyt, nyt ruokaan lisättynä.. Hyh!

Fairy pesuaine: En toki syö ;) Mutta sen haju!

Mulla ei vielä ole mitään ällötyshajuja, mutta luulen huomaavani hajuaistin herkistymistä kuitenkin. Voi olla että kuvittelenkin! 

Mulla on ainakin hajuaisti terästynyt, huomasin vessassa pari päivää sitten. Sain hirveän slaagin että miksi pissa haisee ihan ihmeelliseltä. Haistoin meidän omenanhajuisen wc-raikastimen :D

Täällä on yökötystä aiheuttanut muun muassa leikkelekinkun haju + maku sekä edamjuuston haju. Useita lämpimiä ruokia ei pysty edes maistamaan kun jo haju aiheuttaa yökkäyksiä.. (mm. kana, liha-kasvispata, lohi jne) Ruuat haisevat ja maistuvat erilaiselle.. Tällä hetkellä tekee mieli lähinnä raikkaita ruokia esim. hedelmiä ja salaatteja, ja myös makeaa.

No nyt mää ymmärrän miks eiliset nuudelit haisi niin oudolle. Mies katto mua sillee, ööö, ihan normi ;D

Samoin käyn haisteleen ton ipanan vaippaa kokoaika, kun "haistan" kakan koko aika ja pissa on myös paljon vahvempi nyt. pakko vaihtaa vaippaa hulluna

Itsellä on useasti nyt parin viime viikon aikana ollut sellaista, että jos teen jotain ruokaa joka on tosissaan herkkua ja tuoksuu hyvälle, niin sitten seuraavana aamuna jos on esim. jäänyt ne edellisen päivän tiskit tiskipöydälle niin hyi että laittaa se ruuan tuoksu ällöttämään...
Samoin muuan ilta tein esikoisen kanssa mikrossa poppareita, seuraavana aamuna meinas saman tien laatta lentää kun kuljin popparikulhon ohi.

Noin muuten ei onneksi ole mitään ällötystuoksuja tai muuta ollut- vielä.

Paitsi nyt kun vielä miettiin, niin eräs päivä töissä (olen kaupassa kassanhoitaja ja meidän uloskäynnin yhteydessä tuulikaapissa on pitseria) alkoi aivan hulluna tekemään pahaa se pitsan haju, ihan pää tuli kipeäksi kun monta tuntia sitä piti siinä haistella.

Mua ällöttää lähes kaikki ruoat! Ei saa ajatella tai haistaa yhtään mitä syö eikä voi suunnitella ollenkaan mitään ruokia. Kun tulee nälkä, niin pitää vaan lapata ruokaa alas kurkusta, mielellään tehden jotain muuta samalla, ettei tule ajatelleeksi ruokaa..

Ostin taannoin töistä kinkkusämpylän ja se maistu aivan käsittämättömän suolaiselta! Ihan kun siihen olis ripoteltu sentti suolaa päälle! Myöhemmin kävi karjalanpiirakan kanssa samoin. Ne on jääneet siis aivan suorilta syömättä, muuten maut on kuitenkin pysyneet suht hyvin hanskassa, hajut sen sijaan....

Meillä oli Timotein hajuista käsisaippuaa vessassa, lähti roskiin niin äkkiä, kun vaan sain sen hajun pois käsistäni sillä pesun jälkeen!
Mitä tahansa ruokaa meillä tehdäänkin (siis mä en pysty tekemään mitään, mies kokkailee sitten mulle, mitä keksiikään..), niin kaikki lävet täytyy olla auki ja liesituulettimen pitää huutaa täysillä. ..On muuten tosi helppoa, kun ulkona on ollut 25:kin astetta pakkasta.. Varsinkin kaikki pannulla paistaminen on nyt kyllä kiellettyä.

Mulla on ruokahalu aivan täysin kateissa, mut jauhelihakeittoa oon saanu alas sekä sellasta kaupan palvelutiskistä ostettua kinkkukiusausta. Paahtoleipää menee ja kananmunia ihan vaan yksinään suolan kanssa. Eilen söin sipsejä. Mun verenpaine on tosi alhainen, joten luulen tän suolanhimon tulevan ihan siitä ja hyvällä omallatunnolla sitä vielä toistaiseksi syönkin.

Zyr, homejuustot onkin vältettävien ruoka-aineiden listalla, joten ehkä on ihan hyvä, et maistu pahalle =)

Kahvihan se ällötää taas - niinkuin kaikissa raskauksissani. Hyi että sitä hajua!!! (normaalisti juon kahvia ja tykkään sen tuoksusta) Nyt en voi sietää. Onneksi välillä sen haju tuntuu lievemmältä mutta välillä niin hirveää. Olen kovasti yrittänyt miestäni puhua ympäri jättää kahvi pois mutta ei... ;)

Samoin huonetuoksu, jonka tuoksusta ennen tykkäsin, haisee nyt inhottavalta. Muita eroja en kai niin ole huomannut.

Tupakan haju selkeästi ärsyttää enemmän ja näin jo puhtaaseen maalaisilmaan tottuneena niin kyllä Helsingin keskustan autojen päästöt sai myös voimaan pahoin.

Syysunelmia
: Huomasin vasta tuon aterian jälkeen, että kappas se on vältettävien listalla ;) Tosin tokkapa se olisi kauheena haitannut jos kuumennettuna kastikkeessa makuna, mutta eipä voinut syödä joten sinne jäi se kastike :D

Kyllä! Yökin melkein kaikista hajuista. Ainoo, missä ei haise pahalle, on pihalla, kaukana autoteistä.
Ruoat haisee KAIKKI pahalle ja joudun väkisin syömään aina jotain. Tuore kurkku, appelsiini ja porkkana menee. Ne ei ees kauheesti haise :D
Pyykit huuhdon ja linkoon kahteen kertaan, et niihin ei jää yhtään pesuaineen hajua...
Yks kauheimmista hajuista on koiran ruoka.. Aamulla meinas koira saada ruokansa lisäks mun yrjöt kippoonsa.. Parka...
Joku kerto, et oli heittäny käsisaippuansaki menee :) Niin oon mäki tehny :D Ennen mansikkakäsisaippua tuoksu hyvälle, nyt se saa ajatuksenaki voimaan pahoin..
Toivottavasti tää helpottaa pian, et voi mennä ees töihin.. Oon sairaalassa töissä ja siellä niitä hajuja riittää...

Ite huomasin tuos viimeviikolla(?), kun kävin Sokoksella, että siellä haisi ihan hirveästi nahka ja oli aivan pakko kääntyä ja lähteä pois sieltä. Ja sipuli on toinen mikä yököttää aivan kamalasti.. Ja huomasin eilen illalla, että roskis käryää aivan kamalalle, en ole kyllä ennen huomannut moista, mutta oli pakko pistää koko sanko likoomaan yöksi :D Jos se auttas tilannetta. Odotan kauhulla mitä vielä tuleman pitää :D

Tunnustan. Olen ollut koko aikuisikäni ihan armoton suklaahiiri. Siis RAKASTAN suklaata. Syön sitä joka päivä. Ainakin siis yhden palan. Suklaakakut, suklaajätski.. kaikki. Mmmmmm... 

PAITSI NYT. 

En ole viimeiseen pariin viikkoon voinut ajatellakaan suklaata! Oikeasti, tuon ekan kappaleen kirjoittaminenkin teki tiukkaa :D 

Myöskin lihaa syömättömänä ihmisenä viime viikkojen top 5 ruokalistalla on ollut; kalkkuna-ananas-pitsa, lihapullat ja perunamuusi sekä meetvurstivoileivät :D No, olin jo aiemmin päättänytkin, että raskausaikana syön mitä tuntuu että kroppa kaipaa. Kai siinä jonkinlainen viesti on "vauvalta", että mitä tarvitaan. Hihi :)

Mulla kanssa sama juttu. Suklaa ei vain uppoa. Lakut menee :)
On ollut yöpöydällä avattu Fazerin sininen ja mies on sitä syönyt pala kerrallaan.

Periaatteessa mulle kyllä suussa maistuu tällä hetkellä lähes mikä vain perusruoka, mutta pelkkä ajatus tekee pahaa (kokkailu ja ruoan miettiminen). Reiluun ekaan kuukauteen verrattuna pää on jotenkin selkeämpi, eikä väsytä niin paljoa, mutta nyt menee yökkäily linjalla KOKO ajan (en siis vielä ole oksentanut). Koko ajan pitää miettiä mitä söisi, milloin söisi ja mitä aineksia on kaapissa. Paljon ei voi syödä kerrallaan. Yökkis tulee, jos ei ole syönyt vähään aikaan tai kun on juuri syönyt. Vitamiinipillerien ottaminen on ihan tuskaa. Pahin aika on tällä hetkellä öisin kello 1-4 välillä. Silloin mahaan sattuu ja on todella paha olla. Ei pysty nukkumaan kuin vasta aamuyöstä. Mulla pää hajoo tähän, ei kestä syyskuuhun asti! Mä haluan mun elämän takaisin.

Pitää vähän päästää höyryjä ulos, kun ei ole tällä hetkellä miehen lisäksi oikein ketään muuta kenelle valittaa. Ei olla vielä kerrottu monellekaan tästä raskaudesta.

KIITOS mamakinyo! Tein sinun viestisi innoittamana lihapullia ja perunamuussia ja ai että on hyvää! Olen syönyt sitä nyt muutaman kerran ja vieläkin maistuu. Aivan ihanaa!

Mua ei niinkään mikään ruoka ällötä, mutta hajut ärsyttävät. On kurjaa kun töissä meinaa laatta lentää kun vaippoja vaihtaa :( Samoin pesuaine on sellanen joka mun mielestä haisee nykyisin :)

Oon töissä kaupassa ja yks päivä viereisellä kassalla hajos pyykinpesuaine pullo... Mun mielestä se haisi niin järkyttävältä että hyvä etten oksentanu! onneks ei tarvinnut kun tunti istua siinä lähettyvillä, koska pidempää en olis kestänyt... Tupakan haju ällöttää kans entistä enemmän..

Liha, varsinkin raaka liha. Mulla harvemmin on kaupan lihaa, paitsi leikkeleenä. Just aamulla avasin saunapalvi paketin ja hyi ällötys sitä suojakaasun ja rehun hajua.
Muutenkin tuntuu että jos syö lihaa niin illalla on enemmän "kasvukipuja" eli siis sitä vihlontaa kohdun reunalla.
Kahvi menee mutta vaan mukillinen tai kaks päivässä runsaalla maidolla.
Suolaan tullu ihan hirvittävä himo.
Päätä särkenyt 5 päivää putkeen, mietin johtuisko liian vähästä juomisesta, suolanhimokin viittais siihen... :/
Jeps. Kiva kuulla että en oo ainut ketä ällöttää :D

Suklaasilmä:
Juu ne pyykinpesuaineet, jos menee jonnekin missä on lapsia ja äitejä niin heti ovella lyö vastaan pykkiaineen hajut ja kun yksittäinen lapsi tulee lähelle voi melkeen arvata kuka käyttää omoa ja kuka bioluvilia... kuka erillistä huuhteluainetta ja kuka pelkkää nestemäistä...

Takaisin