maistraatissa naimisiin kirkossa siunaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yvonne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Y

Yvonne

Vieras
Hei! Ihmettelen tässä että voiko tehdä niin että menee maistraatissa naimisiin ja heti tunnin päästä olisi kirkossa siunaus? Näin saisi juhlat ja koko paketin samalle päivälle. Tuolta kun lukee ihmisten kokemuksia ja keskusteluja niin monella on päivien tai jopa vuosien ero tuossa. Miksi ihmeessä?

Mikäs sen estää että tekis sen noin? Jos vain aikataulut sopivat maistraattiin sekä kirkkoon?

Voisikohan olla niin, että monella on siinä pitkä aika välissä sen takia, että naimisiin on menty esim juridisista syistä kun on lapsi tulossa tms? Eikä ole sitten ollut rahaa pitää sellaisia juhlia kun haluaa ja sitten sen takia voi tulla vuosi tai muutama siihen väliin. En kyllä myöskään ymmärrä miksei voisi vihkiä samana päivänä, enkä kyllä keksi miksei voisi jättää sitä maistraattia väliin kokonaan, jos kirkkoon kuuluu? En kyllä kuulu kirkkoon, joten ehkä en vaan tajua. :)

mullon kaveri, joka vihittiin maistraatissa (ei kuulu kirkkoon ym.) ja sit oli vielä avioliiton siunaus kirkossa. näillä ei ollut paljoa eroa ajallisesti. en tiedä, kuuluuko kaverin mies kirkkoon vai miksi molemmat. saahan sitä itse järjestettyä maistraattihäillekin hienot jatkojuhlat että ei se kirkkovihkiminen olisi ollut pakollinen. kaverini edustaa muuta uskontokuntaa, joten tuskin olisi liittynyt kirkkoon/kääntynyt pelkän kirkkovihkimisen vuoksi.

Jos haluat koko paketin samalle päivälle, niin miksi sotkea se maistraatti siihen, jos haluat kuitenkin kirkollisen siunauksen liitolle? Anteeksi, mitään pahaa en tarkoita, että kysyn suoraan. Meillä ei miehen kanssa ole ollut aikaa järjestää isoja hääjuhlia, vaikka olimme niin toivoneet. Me menimme naimisiin kirkossa papin, kanttorin ja kahden todistajan läsnä ollessa. Järjestämme siunauksen ja juhlat sitten, kun meillä on siihen aikaa.

Mäkin mietin sitä, et jaksaako vieraat tulla ensin maistraattiin seuraamaan vihkimistä, sit kirkkoon seuraamaan siunausta ja sit vasta ne juhlat. Se on ehkä helpompi jakaa siunaus ja maistraatti eri päiville, niin ei tule sille yhdelle päivälle niin paljon ohjelmaa, kun on sitä aikalailla jo pelkässä vihkimisessä/siunaamisessa ja hääjuhlassa. Itelle myös se vihkiminen oli tosi tunteellinen hetki, niin olis ensin pitäny käydä itkee maistraatissa ja sit vielä kirkossa :D mut kai tuokin on mahdollista, että kaikki pitää samana päivänä jos vaan passaa kirkkoon ja maistraattiin. Kannattaa siis kääntyä suoraan näiden tahojen puoleen.

Jos toinen puolisoista ei kuulu kirkkoon ja toinen kuuluu, niin silloin itse vihkiminen tapahtuu maistraatissa ja halutessaan saa kirkossa siunauksen liitolle :)
Ja voihan sen tehdä niin et kutsuu vieraat tilaisuuteen kirkossa ja vaan todistajat maistraattiin mukaan. Enkä mä tiedä olisiko sille mitää estettä miks ei voisi samalle päivälle molempia saada. Must se on vaan järjestelykysymys :)

Hei,

tuli mieleen, että ovatko maistraatit auki edes lauantaisin, kun ovat kuitenkin virastotaloja. Ihania häitä teille, mihin ratkaisuun päädyttekään!

aikoinani selvitin asiaa ja osa maistraateista teki ainakin silloin vihkimisiä myös lauantaisin. siitä piti vain muistaakseni maksaa jotain, jos halusi vihkimisen lauantaille.

Meillä ratkaistiin tuo lopulta niin että mies liittyi takaisin kirkkoon että saatiin hoidettua asiat yhdellä kertaa. Itse halusin ehdottomasti kirkkovihkimisen.

Jos molemmat kuuluu kirkkoon ja ei oo varaa/aikaa/halua häihin niin maistraattivihkimisen tilalle hyvä vaihtoehto vois olla ns. maratonvihkimispäivät kirkoissa.. Eli kirkossa valittu jokin päivä sellaiseksi, että tyyliin tunnin välein vihitään aina pari ja paikalle voi tulla ilmoittautumatta, jos siis on avioliiton esteettömyystodistukset jo hankittu. Todistajatkin järjestetään jos ei ole ystäviä/sukulaisia mukana. Oon miettinyt itse tota vaihtoehtoa maistraatin tilalle ku haluttais ennen vauvan tuloa mennä naimisiin ja nimenomaan kirkkovihkimisenä, mutta ei oo varaa pitää häitä kuitenkaan tässä vaiheessa. Kauhean vaikea vaa löytää seurakunnan sivuilta tietoa noista massavihkimispäivistä, Kirkko ja Kaupunki- lehdessä niistä on aina välillä juttua mut nyt ku ite haluis mennä nii tuntuu ettei niitä järkätä missään :/ Tuollaiseen olisi paljon matalampi kynnys mennä.

Ei kirkossa vihkiminen muutenkaan mitään maksa, joten jos haluaa kirkkovihkimisen eikä ole varaa, sen saa ilman massavihkimispäivääkin. Ne vihkimisen jälkeiset juhlat (ja häävaatteet + muut härpäkkeet) siinä vain maksaa, mutta voihan sen juhlatilaisuuden pitää tavallisellakin vihkimisellä jälkikäteen tai jättää pitämättä. Vai menikö mulla nyt joku pointti ohi?

Takaisin