Maidon tuotto???

mom83

Näppärä viestien naputtelija
Tässä mietin et millä viikoilla rinnat alkaa tuottaa maitoa? Esikoisen kanssa ne vuoti jo viikolta 26 nytten tässä raskaudessa ei ole mitään merkkejä edes maidon tuotosta.. Ei tipan tippaakaan oo vielä tullu.. Eikä rinnat edes tunnu siltä et siellä mitään olisi.. Täytyisikö olla huolissaan?? Esikoisen kanssa maito loppu rinnoista tosi nopeesti.. Mitä jos nyt ei tule maitoa ollenkaan ??? Iskee paniikki pian..
 
Mulla ei oo kans mitää merkkejä maidosta.. Tissit vaan vähän arat välillä mutta samanlaiset patalaput ne on ku aina ennenki :D Vähän kans jännittää, tuleeko sitä maitoa ollenkaan. Taas kun näin ajattelee, oon kuitenki oikee meijeri :D 
 
Mulla asia sitten toisin päin. Olen vuotanut maitoa viimeiset 3 vko eli rv:ta 31 asti. Nyt viikkoja takana 34+5 ja alkaa tuntemaan olonsa "lehmäksi" ku tätä maitoa tuntuu tulevan toisin, kun taas ekasta raskaudesta sitä ei tullut.
 
Ei mulla oo koskaan tullu etukäteen maitoa, sitä rasvaista möhmää tunkee nänneistä pikkusen mutta ei muuta. Ja esikoista imetin 5kk ja toista 7kk. Ensimmäisen imetys loppui hampaiden tuloon (4kk) kun alkoi purra niin että veri lensi ja toisella allergioiden toteamiseen ja lääkärin käskyyn lopettaa. Ja alussa oon ollu niin tuottavainen että lypsämään oon joutunut. 

Joten en kyllä olis tippaakaan huolissani jos ei nyt jo vuoda. Tyytyväinen oon ettei sitä tässä vaiheessa tartte vielä liivinsuojien kanssa leikkiä ;-)
 
Ja siis kolmantena päivänä synnytyksestä on maito noussut äkisti ihan kunnolla ja siitä eteenpäin vauva on saanut maitoa enempi kuin tarpeeksi emoticon
 
Mun tissit on olleet koko raskausajan ihan hassut! Kasvaa ja pienenee, kasvaa uudestaan ja pienenee taasemoticon. A-kupista mentiin jo B:n kautta C-kuppiin ja nyt on palattu takaisin siihen B-kuppiin. Ei ymmärrä, eiemoticon. Nännit on välillä arat, välillä taas ei. Maidosta, tai mistään sitä muistuttavastakaan ei ole tietoakaan. En edes jaksa yrittää tulkita tätä, kai se imetys onnistuu siltikin. Hope so!
 
Ei sillä ole mitään väliä tuleeko rinnoista maitoa jo raskausaikana :) Esikoisesta tuli myös jo aikatavalla rv 23 lähtien enkä pystynyt imettämään ku osittain kk verran. Tässä raskaudessa ei selvästi heru, mutta joka päivä rinnanpäät olleet valkoisessa töhnässä rv 25 lähtien..
 
Mulla ei ole kanssa tullut kuin ihan pientä möhnää. Mut samanlaisia tuntemuksia välillä, kun muistan olleen imetysaikana, kun maito 'tulvahtaa' rintoihin. Toisaalta mulla on tässä aika lyhyt väli imettämättä, kun lopetin imetyksen vasta kun sain tietää olevani raskaana (eli esikoinen oli 1v 3kk silloin). Täysimetin siis 6kk asti, kunnolla(eli avasi ekan kerran suun soseille) esikoinen suostui syömään kiinteitä vasta 7,5kk ikäisenä.

Viime raskaudessa muistan loppuaikana joskus aamuisin olleen vähän kostea yöpuvun etumus. Kysyin siitä silloin perhevalmennuksessa ja sanoivat siellä, että siitä ei voi päätellä mitään imetyksen onnistumisesta tai maidon tuotannon runsaudesta.
 
Mulla tulee kyllä päivittäin muutama tippa nestettä, on tullu jo toisen kolmanneksen alkupuolelta asti. Sairaalassa kun olin, maitoo tuli aivan järjettömät määrät, eikä siellä ollu antaa mitään suojaksi (mun rintaliivit oli revitty ambulanssissa), joten paita oli jatkuvasti aivan märkä. Kukaan ei sairaalassa osannu sanoa, miksi se maidontuotanto kasvoi niin kovasti, mutta oletettavasti kolarin aiheuttama shokkitila ja siitä johtuva adrenaliinin tuotanto vaikutti asiaan.
 
Jännä homma kun eilen laittelin sairaalakassia ja siinä mietin miten lähellä h hetkee oikiasti oon niin alko toinen rinta kovettumaan ja tuntumaan raskaalta ja illalla tuli ekat neste pisarat.. Oli kyl ihan pikkuriikkiset pisarat mut pisarat ku pisarat tuli kuitenkin :) Kait mun hormoonit sit alko hyrräillä omia niin et maidontuotto alko :)
 
Täällei oo kyllä tihkunu tisseistä yhtään mitään vielä. Ihan kiva kyllä, ei tarvii sitä vielä miettiä :D
Aamusin on paidat märkinä ihan vaan siitä hien määrästä mitä pukkaan läpi joka yö, hyi!
 
Itsellänikään ei ole tullut tipan tippaa.
Neuvolan perhevalmennuksessa kerrottiin, että imetyksen onnistumiseen ja maidon riittävyyteen ei mitenkään vaikuta se, tihkuuko rinnoista ennen synnytystä maitoa vai ei. Eli luottavaisin mielin kannattaa suhtautua imetyksen onnistumiseen, vaikka rinnoista ei maitoa vielä tuliskaan. :)
 
Mulla alkoi joku tuotanto jo jossain vk 20 jälkeen, mutta nyt on taas ollut vähempää useamman viikon. Jouduin ostaa ihan liivisuojuksia, mutta nyt ne on useimmiten turha. Mut varmaan jos laittais urkkaliivit ja teepaidan niin varmaan olis läikät paidassa... :) Joten käytän niitä edelleen.
Mä olen kanssa ymmärtänyt ettei tällä ole mitään tekemistä imetyksen onnistumisen kanssa.
 
Takaisin
Top