Maidon tihkuminen

Rilmariel

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elomammat 2017
Onko muillakin jo alkanut "harjoitusmaito" tihkua? Joskus pari viikkoa sitten huomasin, että joskus oli nänneissä kuivunutta "rähmää", enkä meinannut uskoa, että se olisi maitotippoja. Nyt on sitten useamman kerran tuntunut lakanoissa märkä tippa, ja pari kertaa olen ihan hereillä nähnyt, että sitä se tosiaan on. No, luulisi ettei sitten ole ainakaan maidontuotannossa ongelmia, kun jo näin etuajassa tihkuu! :D
 
Itsellä on tullut jo pidemmän aikaa kirkasta/kellertävää nestettä (välillä vihertävääkin) nänneistä. Esikoisen kohdalla huomattiin, että maidoksi se muuttui vasta synnytyksen jälkeen. Siihen asti oli sitä kirkasta/kellertävää nestettä. Ja aika herkkään sitä tulee nyt jos rinta jää vaikka puristuksiin esim. nukkuessa..
 
Jep, mä huomasin eilen saunassa. En oikeen muista miks aloin puristamaan nännistä.. :grin Niin sit tajusin et tihkuu hieman jotain limaista. Ja tosiaan aiemmin oon kans huomannut sellasta kuivunutta juttua. Eli onko se sitä esimaitoa, vai miksikä sanotaan.. Olispa ihanaa jos kertoo jotain siitä et imetys on maidontuotannon osalta helppoa synnytyksen jälkeen. :) nyt rv 23+5.
 
Meillä ei kyllä luvannut hyviä maitotissejä vaikka ajoissa jo tihkui tuota nestettä. Maidon tuloa piti pitää yllä yöllä lypsämällä sitten, kun tyttö lopetti yötissittelyt. Heti rupesi hiipumaan maidon tulo jos imetykset väheni ja se väheni reilusti, niin että maitoa ei enää tullut riittävästi. Puolivuotta kituuteltiin imetyksen kanssa ja sitten annoin itselleni luvan luovuttaa, koska se jatkuva pumppailu oli raskasta. Mutta tää on vain varmasti niiiin yksilöllistä miten siinä käy.. :)
 
Minulla on jo jonkin aikaa tihkunut kirkasta nestettä rinnoista. Varsinkin toinen rinta on hyvin aktiivinen. Rintsikoissa on välillä pieniä läikkiä ja hieman nänniä puristamalla tulee nestettä. Tämä ei ole jatkuvaa, vaan aina silloin tällöin.
 
Odottajien imetystukitapahtumassa kyllä sanottiin, ettei maidon aikainen tihkuminen kerro mitään siitä, miten imetys tulee sujumaan. Noin muuten ohjaajat olivat aika fanaattisesti sitä mieltä, että kaikilla kaikissa tilanteissa aina saadaan kyllä imetys onnistumaan jos halutaan. Itse poimin sieltä lähinnä sen, että ongelmia kohdatessa hakee apua ja tukea yksin ihmettelyn ja lopulta luovuttamisen sijaan. Muuten en ollut ehkä ihan samaa mieltä ohjaajien kanssa siitä, että suunnilleen kenelläkään ei ikinä voi olla mitään fyysistä syytä sille, miksi imetys ei onnistuisi...
 
Nänninupukan lyhyys esim haaste. (Ylläolevaan kommenttiin, olen samaa mieltä mielipiteissä)

Minulle ei nestettä, vaan myös kuivunutta valkoista. Jos en ihan väärin muista niin samanlaista on ollut joskus ei raskausaikaankin... mutta oon vaan 60% varma että muistan oikein...
 
Hyvä luulin jo että oon ainoo kenellä on tullu jo "maitoa" XD Toivottavasti tulee myös sit kun vauva on syntyny!
 
Noniin saan tästä sit näköjään stressin aiheen, ku ei täällä oo kyl tullu yhtää mitää :shifty: pitää luottaa siihe, et imetys onnistuu, kun niin kovasti tahtoisin sen onnistuvan!
 
Mulla on parina iltana käynyt kummasti. Oon köllötellyt kullan kainalossa ennen nukahtamista ja yhtäkkiä lakanassa on ollu märkä läntti. Ilmeisesti tissi suihkauttanut :eek: Muuten en saa sieltä mitään ulos, mutta ilmeisesti tossa asennossa jää jotenkin puristuksiin... Kyllä tää on outoa näin ensikertalaiselle :D
 
Noniin saan tästä sit näköjään stressin aiheen, ku ei täällä oo kyl tullu yhtää mitää :shifty: pitää luottaa siihe, et imetys onnistuu, kun niin kovasti tahtoisin sen onnistuvan!

Ei mullakaan ole tullut. Ei mulla oo ees tissit kasvanu:grin Näin pieni tissisenä odotin et raskaus olis voinu kerrankin kasvattaa mulle tissit. Mutta ei :grin:pTakapuoli ja reidet vaan leviää, voi lapsiparkaa:grin
 
Ei oo täälläkään herunut mitään ja hyvä niinpäin, ei olisi kiva töissä miettiä päivisin jo nyt että valuuko ja mitä ;D
 
Mulla tuli läikkiä paitaan ekan raskauden loppupuolella, mut muissa raskauksissa en muista tulleen. On toki tullut tippoja ihan puristamalla, lapset kun on tulleet sen verran tiuhaan, että edellisen imetyksen loppumisesta ei oo ollut kovin kauaa.
Ja se, tuleeko esimaitoa etukäteen vai ei, ei ennusta imetyksestä mitään. Onneksi imetykseen saa sitten tarvittaessa tukea ja apua huomattavasti helpommin kuin ennen. Ja sitä apua kannattaa tarvittaessa ehdottomasti pyytää ja käyttää. :)
 
Minulla ei ole vielä tässä alkanut tihkua, esikoisesta kylläkin. Esikoisen imetyksen lopetin tosin vasta kuukausi sitten. Tosiaan "oikea" maidontuotantohan kännistyy kun istukka irtoaa, eli se on se merkittävä tekijä, tihkuminen ei siis kerro mitään tulevasta maidontuotannosta.

Tuosta fyysisestä viasta ettei voi imettää, niin olen ymmärtänyt että se on oikeasti aika harvinaista, jotain 1-2- % luokkaa, täysin mahdollinen siis, mutta harvinainen. Mutta muita syitä on sitten tietysti paljon, lapsi ei opi imemään, huono imuote, kireä huuli- tai kielijänne, vauva ei ole tarpeeksi virkeä, että kävisi tarpeeksi usein rinnalla tai muuta tälläistä, ne vaikuttavat heti maidon määrään, jos maitoa ei poistu rinnasta, ei sitä valmistu uuttakaan, samoin pumppaaminen ei aina onnistu, nämä siis esimerkkinä ja monia ongelmia voi oikeasti olla, ne on todellisia.

Itsellä esim. matalat rinnanpäät, eikä vauva saanut otetta aluksi, kun rinnat turvoksissa ja vauvan suu pieni, tähän onneksi auttoi rintakumi, minkä avulla imetin ensimmäisen kuukauden ja sitten pääsimme siitä eroon. Ilman rintakumia imetys olisi tuskin onnistunut, koska maidon tuontanto ei olisi päässyt käynnistymään.

Tieto tosiaan auttaa imetysongelmista, muistaa, että maidon riittävyyttä mitataan vain painolla ja pissa-ja kakkavaipoilla, ei vauvan käytöksellä rinnalla. Meillä oli hyvä imetysvalmennus perhevalmennuksessa ja imetyksen tuen facebook-sivut auttoivat luomaan uskoa tiheiden imujen, rintalakkojen ja hulinoiden aikaan. Meillä vielä koliikkivauva, joten välillä mietin todella itkeekö vauva nälkää, mutta luotin ettei, koska paino nousi hyvin ja pissaa ja kakkaa tuli.
 
Takaisin
Top