Maidon lisääminen pumpulle

Nepeta Cataria

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Minullahan tilanne on ettei nuorimpani yksinkertaisesti pysty imemään rinnasta maitoa. Joten ihan alusta asti ollaan menty pumpatulla maidolla. Nyt vaan tuntuu että nyt 6vk kohdalla maitomäärät ovat huvenneet nopeasti hyvin pieniksi; vuorokauden saalis on n. 20ml. Onko vinkkejä miten saisi maitomäärän taas nousuun? Tuntuu että herun pumpulle aina vaan huonommin ja huonommin. Päivät menevät aika hektisesti lapsia hoitaessa, eli jo pumppauskerrat tekevät kynnyskysymyksen.

Nyt kaipaisin kokemuksia teiltä jotka olette pumpanneet suurilta osin vauvoille maidot, miten saitte maidontuotannon pysymään? Kauanko pumppasitte? Pystyittekö jopa lisäämään maidon tuotantoa?

Minullahan tilanne on ettei nuorimpani yksinkertaisesti pysty imemään rinnasta maitoa. Joten ihan alusta asti ollaan menty pumpatulla maidolla. Nyt vaan tuntuu että nyt 6vk kohdalla maitomäärät ovat huvenneet nopeasti hyvin pieniksi; vuorokauden saalis on n. 20ml. Onko vinkkejä miten saisi maitomäärän taas nousuun? Tuntuu että herun pumpulle aina vaan huonommin ja huonommin. Päivät menevät aika hektisesti lapsia hoitaessa, eli jo pumppauskerrat tekevät kynnyskysymyksen.

Nyt kaipaisin kokemuksia teiltä jotka olette pumpanneet suurilta osin vauvoille maidot, miten saitte maidontuotannon pysymään? Kauanko pumppasitte? Pystyittekö jopa lisäämään maidon tuotantoa?

Hei! Onko vauvalla siis joku lääketieteellinen syy tähän (ei tarvitse tietenkään avata tarkemmin jos on), vai onko vain niin, että imeminen ei ole selvittämättömästä syystä onnistunut? Onko sinulla toiveita yrittää saada häntä vielä rinnalle, vai haluatko mieluummin pumpata? Kuinka monta pumppauskertaa sinulla on tähän mennessä ollut vuorokaudessa? Pumppaatko lainkaan öisin? Anteeksi monet kysymykset, mutta lisätieto on tarpeen, jotta voi auttaa toivotulla tavalla. :)

Ymmärrän, että muiden lasten takia aikaa pumppaamiseen on rajallisesti, mutta mikäli haluat vielä kokeilla maitomäärän nostattamista, voisit kokeilla tehopumppausta. Yhden rinnan pumpulla se onnistuu seuraavasti: pumppaa 10 min toista rintaa ja sitten 10 min toista. Lepää viisi minuuttia. Toista tämä vielä kaksi kertaa. Jos haluat tehdä useamman tehopumppauksen, lepää noin tunti niiden väleissä. Rintojen tiivis stimulointi (vaikka maitoa ei juuri pumpatessa tulisikaan) antaa viestiä rinnoille, että maitomäärää pitää lisätä. Maitomäärä lisääntyy hiukan viiveellä, eli tulosta saattaisi tulla sitten muutaman päivän kuluttua tehopumppauksen aloittamisesta. Muistatko syödä ja juoda riittävästi? Etenkin riittävä nesteensaanti on tärkeää. Lisäksi pumpatessa olisi hyvä saada itselle mahdollisimman rento olotila, jotta oksitosiinia (hormoni, joka saa maidon herumaan) pääsee erittymään.

Kyllä, vauvalla on ihan lääketieteellinen syy siihen ettei hän pysty imemään rintaa. Pumppaus on ainoa keino saada hänelle äidinmaitoa ruokalistalle.

Pitänee kokeilla tuota tehopumppausta. Pari kertaa vuorokaudessa olen pumpannut, iltaa aamua, kokeilin nyt myös yöllä yösyötön yhteydessä, mutta näyttää tosiaan siltä että se ei riitä lähellekkään kun maitomäärä on laskussa. Yritän juoda paljon, rentous onkin sitten se vaikeampi olotila saavuttaa kun hoitaa kotona kolmea alle kouluikäistä lasta, mutta yritetään.

Pari kertaa vuorokaudessa on todella vähän. Itse pumppasin kerran yöaikaan ja mahdollisimman pian herättyäni ja siitä eteenpäin 3-4 tunnin välein ja viimeisen kerran ennen nukkumaanmenoa. Syödä ja juoda piti ihan älyttömiä määriä ja nälkä oli jäätävä. Maitomäärä vähenee aika nopeaan jos ei pidä samoista rutiineista kiinni.
Ja stressaantuneena ei itseltä ainakaan irronnut pisaraakaan, myöhemmin kyllä kun mieliala tasaantui. Mielikuvaharjoittelu voi auttaa herumiseen, esim ajattele valtoimenaan virtaavaa vesiputousta. Myös esim lukeminen tai puhelimen räpläys tai kaikki muu kuin pumpun tuijotus auttoi herumiseen.

Kyllä, vauvalla on ihan lääketieteellinen syy siihen ettei hän pysty imemään rintaa. Pumppaus on ainoa keino saada hänelle äidinmaitoa ruokalistalle.

Pitänee kokeilla tuota tehopumppausta. Pari kertaa vuorokaudessa olen pumpannut, iltaa aamua, kokeilin nyt myös yöllä yösyötön yhteydessä, mutta näyttää tosiaan siltä että se ei riitä lähellekkään kun maitomäärä on laskussa. Yritän juoda paljon, rentous onkin sitten se vaikeampi olotila saavuttaa kun hoitaa kotona kolmea alle kouluikäistä lasta, mutta yritetään.

Hemppa tuossa vastasikin, mutta tosiaan maitomäärän lisäämiseksi (ja ylläpitämiseksi), pitäisi pumppauskertoja olla vuorokaudessa mielellään ainakin kahdeksan. Sen järjestäminen on ymmärrettävästi härdellissä hankalaa, pitää muistaa olla itselleen armollinen ja ajatella, että jokainen ekstrakerta on plussaa. Aamuyöstä oksitoniinia erittyy eniten, siksi yhdestä yöpumppauksesta voi olla hyötyä, jos sen vain jaksaa / pystyy järjestämään. Maitomäärää on onneksi mahdollista lisätä missä vaiheessa imetystä/pumppausta tahansa niin kauan kuin maidontuotanto on jollain lailla käynnissä. Helpointa se on ihan ensimmäisten viikkojen aikana, mutta ei ollenkaan mahdotonta myöhemminkään. Tsemppiä, toivottavasti saat lisättyä pumppauskertoja vuorokauteen ja maidontuotannon uuteen nousuun toivomallasi tavalla. :)

Hauskaa että tämä tuli vastaan. Mulla suht saman ikäinen vauva ja ei vaan syö rintaa. Kaikkee ollaan kokeiltu, imetysklinikalla käyty ym. Joskus onnistuu rintakumin kans, vähän aikaa. Ilman kumia ei saa otetta. Pullomaito aloitettu jo synnärillä kun paino laski niin paljon. Pumppaan 3-4 kertaa päivässä ja maitoa tulee kerralla noin 20-50 ml ja oon miettinyt että pitäskö lopettaa koko puuha. Vai onko vähäinenkin rintamaito vaan tosi hyväksi? En stressaa asiaa erityisesti, itsekin oon pullon ruokkima eikä astmoja tai allergioita tms.

Nykyisin korvikkeet ovat ihan hyvälaatuisia ja vauvat kasvavat niilläkin. Siltikin rintamaito on rintamaitoa, edelleenkin vastaa parhaiten vauvan tarpeita, hyvin sulavaa, puhumattakaan vasta-aineista. Minä olen täysimettänyt kolme edellistä lastani, joten olen ihan uuden äärellä tämän lapsen kanssa kun pullo on ainoa vaihtoehto.

Maito on muuten alkanut nousemaan.. Ja pumppu kasvaa suunnilleen kiinni rintaan. Huh!

Muokattu viimeksi:
Eli jatkanen tätä vaikka tuntuu vähän hullulta antaa näitä maitoja alkudrinksuina.. mutta kai tästä vauva jotain hyötyy

Nykyisin korvikkeet ovat ihan hyvälaatuisia ja vauvat kasvavat niilläkin. Siltikin rintamaito on rintamaitoa, edelleenkin vastaa parhaiten vauvan tarpeita, hyvin sulavaa, puhumattakaan vasta-aineista. Minä olen täysimettänyt kolme edellistä lastani, joten olen ihan uuden äärellä tämän lapsen kanssa kun pullo on ainoa vaihtoehto.

Maito on muuten alkanut nousemaan.. Ja pumppu kasvaa suunnilleen kiinni rintaan. Huh!

Mahtavaa, sähän saat nopeasti tuloksia!

Mahtavaa, sähän saat nopeasti tuloksia!
Varmaan tällä hetkellä nopea tulos on lähinnä siksi kun pumppaa vain enemmän, nihkeästi koko ajan irronnut. Mutta kokonaismäärä on toki enemmän kuin eilen 20ml, kun nyt on jo jemmassa desi. Jemmaan rintamaidon yöpalaksi vauvalle, kun se säilyy paremmin huoneenlämmössäkin. Pullolapsen yösyötöt ottavat voimille.

En pumppaile, mutta näin täysimetyksellä kuulostaa tosi vähäiseltä tuo 2 krt/vrk. Oma vauva kun syö päivällä keskimäärin 1,5 tunnin välein ja öisin 3-4 tunnin välein. Ja tuossa 6 viikon aikoihin on normisti tiheän imun kausi vauvalla ja oma vauva oli silloin rinnalla käytännössä koko ajan. Tätä tiheää imua voisi nimenomaan tuolla tehopumppauksella simuloida.

Takaisin