Mahdoton turvotus

susanna81

Vasta-alkaja
Heipsan!

Olen kuudennella kuuta raskaana toista kertaa, ensimmäinen meni kesken syksyllä 10. viikolla.

Ihmetyttää tämä aivan mahdoton turvotus vatsassa. Vatsa on kasvanyt tällä viikolla sellaisiin mittoihin, että täytyi käydä ostamassa jo äitiyshousut kun ei ole puhettakaan mahduttaa itseään vanhoihin housuihin. Viime raskauden aikana turvotusta oli myös, mutta ei nyt ihan näin paljon.
Mittasin tuossa, että vatsan ympärys on kasvanut n . 15 cm. Painoa ei ole tullut juurikaan lisää.

Olen yrittänyt löytää näiltä palstoilta ja muutenkin netistä tietoa alkuturvotuksesta, mutta en ole juurikaan löytänyt. Olisiko teillä jollain samanlaisia kokemuksia, ja onko tämä ihan "normaalia"? Hiukan tässä jännittää, että onko taas oire tulevasta keskenmenosta...

Onko syömisellä merkitystä turvotuksen kanssa? Olo on niin pinkeä, että tuntuu välillä syöminenkin tukalalta, vaikka nälkä olisikin.

Kaikken tiedon otan mielellään vastaan, kun kaikki on niin uutta [:)]



Korjaus:
No juu, ei nyt ihan 6. kuulla vielä olla, kirjoitusvirhe paholainen [:D]

6. viikkoa vasta elellään.
 
Varmaan olet siis kuudennella viikolla, et kuulla. Jos olisit 6. kuulla raskaana, ei ihme, jos masu olisi kasvanut ja tarvitsisit äitiyshousut [:D]

Itselläni ei vielä tuossa vaiheessa turvottanut, mutta nyt, 15. rv turvotus on ihan kamalaa ja masu on kuin jalkapallo. Ilmeisesti se on ihan luonnollista, jokaisella on omat oireensa ja ne tulevat omaa aikaansa. Jos turvotus huolestuttaa, voithan aina soittaa neuvolaan ja kysyä asiasta. Keskenmenoon se tuskin liittyy, en ole ikinä kuullut sellaista.

Ruoista en osaa sanoa, minun masulleni ainakin näyttää olevan yksi ja sama, mitä suuhuni laitan, ihan yhtä kamala se on silti.
 
Kiitos kokemuksesta!

Ja korjasinkin tuohon ekaan viestiin, että kuudella viikolla sitä vasta ollaan [;)]

Sovittelin tuossa illalla vielä ostamiani mamma-housuja ja kyllä ne ihan sopivat vatsalle on, täytää koko resori osan. Tuntuu niin uskomattomalta -minkä kokoinen olen muutaman viikon kuluttua.... apua.


Nyt kun on saatu viikot ja kuukaudet oikein niin luen mielellään muidenkin tuntemuksia turvotuksesta alkuviikoilta.
 
Mulla oli ihan järjetön turvotus alussa, alkoi varmaan about viikon 7 maissa ja jatkui kyllä ainakin sinne viikolle 14. Ja vieläkin joinakin päivinä turvottaa.

Silloin alussa mikään ruokavalion muutos ei auttanut. Maha oli todella kipeä siitä turpoamisesta enkä saanut edes nukuttua kun se tuntui niin tukalalta öisinkin. Jouduin saikulle, koska en pystynyt tekemään muuta kuin lähinnä makaamaan. Paino putosi pari kiloa, vaiken oksentanut kertaakaan. En vain pystynyt syömään juuri mitään koska maha tuntui niin kamalalta. No, lisäksi suurin osa ruuista vielä kuvottikin, joten ei todella tehnyt mieli syödä mitään ollenkaan.

Nyt on ONNEKSI tilanne parempi, ja maha on "normalisoitunut" (jos tässä tilassa noin voi sanoa [:D])
Tummaa (siis ruis) leipää en kyllä voi vieläkään syödä, sillä siitä maha turpoo ja sitten menee taas seuraava päivä sohvalla puhisten, kun maha on niin pinkee. Näkkileipä sopii onneksi kuitenkin.
Suuria sipulimääriä koitan kans vielä vältellä, mutta ne ei oo niin pahoja kuin tuo tumma leipä minulle.

Eli ainakaan mun kokemuksen pohjalta en usko että viittaisi keskenmenoon [:)][:)]
 
Mulla on ollu tässä oisko rv6 jälkeen turvotusta enemmän ja vähemmän. Nyt rv 10 turvottaa edelleen. Välillä mul on iha närästänykin ja maha on ollu ku ilmapallo.
 
ALKUPERÄINEN: tulitikku

kaksoset?


No ei kai sellainen niin alussa vaikuta mahan kokoon, vaikka niitä vauvanalkuja olisi kymmenen, niin pienen pieniähän ne kuitenkin ovat?
 
Ei kaksoset ihan heti vaikuta mahan kokoon. Mulla kaksosista (odotin vuonna -95) neuvolääkäri viikolla 12 tai 13 totesi et kohtu vastaa viikkoa isompaa. Sillon ei kuulunut sydänääniä vielä joten oletettiin et on vaan vähän isompi vauva. Viikolla 17 vasta paljastui että kappas, kaks vauvaa [:D].
 
Mulla on viimeisen n. viikon ajan turvotus ollut aiempaa inhottavampaa; alkaen iltapäivästä iltaan ei voi istua mukavasti. Minun selkäni on sen mallinen, että se painuu kasaan ja "kaksinkerroin" kun istun (ei sitä ryhtiä jaksa kotona pitää [:D]), mutta nyt on väkisin istuttava selkä suorassa, jopa ylisuorassa. Muuten ei voi hengittää! Selkälihakset väsähtää tosi nopsaan eikä viihti koneellakaan pitkiä aikoja olla. Nyt on samalla alkanut myös lytyssä istuminen painamaan kylkiin hengenahdistuksen lisäksi. Ihanaa. Ja kiristää niin maan rkuleesti, varsinkin alhaalta sivuilta aina hengittäessä sisään. Joka siis taas aiheuttaa sen, että jos on sen turvotuksen lisäksi sopivasti maha täysi, niin hengityksestä tulee pintapuolista, koska ei yksinkertaisesti vatsa veny riittävästi hengittäessä [:(] HUHHUH nytkin tätä oloa...Ja enää ei puutu kuin loput!
 
Mulla oli kans alussa hirveetä turvotusta. Mamma housut sai vetästä rv 8 jo jalkaan ja maha näytti ihan vauvamahalta ja sillon oli jo enää ihan turha vetää omia housuja jalkaan ei nimittäin menny.

Nyt menossa rv 33+1 ja käsiä turvottaa ja jalat on turvoksissa polvista alaspäin. Nilkkoja on aika vaikee tunnistaa nilkoiks ja hyvä kun polvia erottaa ton turvotuksen seasta.
 
Hmh, itse oon ollut aika alusta asti ihan hirmu turvoksissa, nyt mietityttää hieman tuo ero aamun ja illan välillä;

tänä aamuna mittasin vyötärön ympäryksen ja sitten uudestaan illalla - ero oli yli 5cm. Iltapäivisin melko tukala olo, voin kertoa.. Nyt arvon että oisko neuvolaan soittamisen arvoinen asia vai oottelenko siihen että se parin viikon päästä on muutenkin.

Voi pallomaha..
 
Joo, nyt torstaina kysyin rakenneultrassa että onko ihan ok että maha turpoaa päivän aikana niin älyttömästi? Ja kyllä kuulemma on. Että kun nestekierto ja hormonitoiminta muuttuu niin kovasti raskauden aikana niin se sitä aiheuttaa. Jotkut ei turpoa, toiset turpoaa eri paikoista.

Hyvä oli kuulla sekin vaikka maalaisjärjellä nyt jälkeenpäin taas ajateltuna niin käyhän se järkeen. Harmi vaan ettei mitään mahda muuta kuin mennä pitkälleen. Pitäis kai koittaa vähentää vihdoin sitä suolaakin ja vichyäkään ei ilmeisesti tarttis juoda...

No toisaalta, mitäpä muuta mun tarvii iltaisin tehdäkään kun olla pitkälläni[;)][:D]
 
Minulla on toinen raskaus menossa ja maha näkyy jo (ja näkyi jo 4-5 viikolla). Ilmeisesti näkyy aikasemmin, kun on kerran levinnyt[:D]
Eka raskaus oli piilossa 4 kk.
 
Mulla oli edellisessä (kesken menneessä) raskaudessa maha muistaakseni 7-8 viikolla jo sellanen että näytin melkein viimeisillään raskaana olevalta (olen aika hoikka, se varmaan korosti tuota vaikutelmaa) :D

Edit: menossa rv 4+5 ja maha pömppää- ihanaa tämä turvotus :D Ehkä se nyt pömppää siksi jo aiemmin, kun olen laihtunut viime raskaudesta jonkun verran lisää.
 
Täällä myös yks kohtalotoveri.. maha tahtoo pullottaa mahottomasti, jo viime viikolla rv 5 sillon, huomenna rv 6 ja edelleen turvottaa.. ei pysty oikein farkkujakaan pitämään, kun ahdistaa niin kovasti... ja eka laps ja tuntuu, etät nyt jo huomaa että raskaana :O huh huh, onneksi muitaki kohtalotovereita! :)
 
mä kans liityn tänne...kaikki housut kinnaa jo ja maha on kuin mikäkin rantapallo [&:] Mutsi eilen jo  mainitsi, että näkyy jo [8|]
ja mä yritin sanoa,ettei voi vielä kun ollaan nii alussa...
 
[align=left]Omasta kokemuksesta turvotukseen ja tukalaan oloon auttavat seuraavat asiat:
-Jättää tosi vähälle (vaalean)makaronin ja spagetin, vaalean leivän, manna- ja riisipuuron, perunan, makeat leivonnaiset ja karkit sekä suolaiset herkut.
-Juo ennen ruokaa lasin vettä ja syö sopivan pieniä annoksia.
-Muistaa syödä tasaisin väliajoin.
-Syö paljon hedelmiä, kiisseleitä, marjoja ja raakoja sekä kypsennettyjä kasviksia.
-Seka/jyväleivät ovat hyviä jos niitä ei syö muutamaa palaa enempää päivässä.
-Kaura/neljänviljan/ohra/ruispuuro  ovat hyviksi havaittuja...
[/align]
esimerkki päivän syömisistä:

aamupala: lasi tai kaksi vettä, viili rusinoilla, pala ruisleipää juustolla(+kurkku), hedelmä
ruoka: lasi vettä, pataruoka täysjyväriisistä ja jauhelihasta kasviksilla, salaatti/tuorepala, lasi maitoa
välipala: lasi vettä, pala ruisleipää juustolla/kalkkunaleikkeellä(+kurkku), hedelmä, lasi maitoa
toinen ruoka: lasi vettä, kaurapuuro, kiisseli, lasi maitoa
iltapala: Lasi vettä, viili/kiisseli/jogurtti, pala leipää, hedelmä (tai pari), ehkä maitoa.

Nälän yllättäessä välillä hedelmiä tai porkkanaa ja lasi vettä.

Herkkujakin pitää joskus syödä, mutta jatkuvasti syötynä saavat kyllä mahan turpoamaan.
 
Juurikin makeat hedelmät ja varsinkin kuivatut hedelmät myös aiheuttavat turvotusta. Eikä hedelmiä pitäisi muutenkaan syödä raskaudessa liikaa niiden sisältämän sokerin vuoksi.
 
Ihanaa kun on muitakin turpoja [:D].
En ole todellakaan mikään hoikkanen, mutta en kovin mahakaskaan. Ennemmin olen sellainen lanteista levenevä. Nyt kuudes viikko menossa ja vatsa on iltaisin aivan järkyttävän turpea. Todella helpottavaa kuulla, että muillakin turvotus vatsassa ensioireena [:)]. Muutenkaan vatsa ei oikein toimi, jo ennen positiivista testiä alkoi ummetus vaivata oikein kunnolla. Eipä siis ihme, että vatsa pullistuu kun ei tavaraa tule ulos [:'(].

Onko teillä kokemusta jo siitä, kuinka pian turvotus on helpottanut? Kovasti jo odotan vauvamahaa, mutta tätä ilmapalloa en tahtoisi joutua esittelemään [:D]. Toisaalta kiva, että on edes jokin oire, muuten kun tämä ei juuri tunnu missään. Ensimmäinen raskaus menossa ja olen niin kovin malttamaton...tahtoisin kaikki oireet ja mahan ja kaiken nyt heti. Pari läheistä on kyllä sanonut, että nauti nyt vielä kun et ole suuri :D

Onnea odotukseen kaikille!
 
Täällä yksi turpomasu [:)] Olen ollut turvonnut siitä saakka kun odottelin vielä kuukautisia tulevaksi, mutta nyt parin viikon aikana se on muuttunut niin "pahaksi" että ostin jo mammafarkut. Mitkään housut ei enää tuntunut kivalta kun iltapäivällä sai availla nappeja ja ahdisti.

Kyllä meilläkin töissä jo joku on aprikoinut olenko raskaana kun mun maha tosiaan näyttää siltä, että olisin pidemmälläkin, että eipä tässä oikein voi kohta asiaa enää salailla vaikka olisin vielä halunnut vähän aikaa [&:]

Iltaa kohti tosiaan pahenee ja ihan sama mitä syö. Vettä juon paljon ja se ei kyllä mun kohdalla auta yhtään. No ehkä sen verran, että ummetusta ei ole, vaan suoli toimii pari-kolmekin kertaa päivässä...mutta sekään ei auta turvotukseen. Ja syödä pitää kokoajan, muuten tulee paha olo...

Tän kanssa on vaan elettävä ja toivottava, että turvotus jossain vaiheessa edes hellittäisi...muutoi voi tulla tukalat oltavat kun vauveli alkaa kasvaa [8D]
 
Takaisin
Top