Mahdollinen ero tulossa, vuorotyö ja lapselle hoitopaikka.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Neuvoja ja kokemuksia!
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Neuvoja ja kokemuksia!

Vieras
Elikkäs. Neuvoja kaipaisin, jos joku tietäisi hoitopaikoista ja tuista sun muusta.

Olen nyt hyvin pitkän pohdinnan jälkeen alkanut tosissaan miettimään eroa avomiehestäni. Takana on sellaisia riitoja ja tempauksia että luotto häneen on lähes olematonta ja tämä tuntuu harkinnan jälkeen ainoalta mahdolliselta ratkaisulta.
Olemme molemmat vuorotyössä. Tällä hetkellä hän käy noin 30h/vko töissä ja minä käyn 12h/viikko, ja hoidamme lasta kotona, ja homma on sujunut hyvin niin. Lapsemme on juuri tullut vuoden ikään. Tällä hetkellä saan kotihoidon tukea ja pienen palkan töistä. Eron koittaessa tilanne muuttuisi kuitenkin niin, että mies muuttaisi pois ja minulle tulee pula lapsen hoidosta. Toisaalta homma voisi mennä siten että tehdään kuten nyt tähän mennessä on tehty, eli mies katsoisi lasta kun olen töissä, mutta todennäköisesti hän ei siihen kykene kun saa "oikeaa vapaa-aikaa" ja luultavasti on viihteellä kun olisi hänen vuoronsa hoitaa lasta. Minun pitäisi siis löytää vuorotyöläiselle sopiva hoitopaikka. Menettäisin siis kotihoidon tuen. Mitähän kaikkia tukia olisikaan mahdollista hakea? Joustava hoitoraha? Asumistuki? Toimeentulotuki? Onko kellään ollut samankaltaista tilannetta, ja jos on, miten olet selvinnyt siitä?

Olen ollut yli 4 vuotta 3 lapsen yh ja minulle on suurena apuna ollut sukulaiset jotka ovat auttaneet lasten hoidossa. Lapset käyvät isän luona joka kolmas viikonloppu, kesällä 3 viikkoa, joka toinen joulu, joka toinen juhannus, joka toinen uusivuosi, joka toinen hiihto- ja syysloma. Erotessa tulee elatusmaksut jotka voi laskettaa tai sopia minimin ja jos mies ei sitä maksa niin kelan kautta... Lapsilisään tulee n 50€ yh korotus. Vuorohoitopaikoista en osaa kertoa kun en ole tarvinnut sukulaisten avun vuoksi. Lapsi huomioidaan asumistuessa ym. Nyt odotan neljättä lasta yksin ja tiedän että joudun noita hoitojuttuja itsekin suunnittelemaan uudestaan, koska äiti ei välttämättä pysty enää aina olemaan apuna. Minulla toki suurimmaksi ongelmaksi tulee se että isommat lapset on jo niin isoja ettei he pääse hoitoon, mutta niitä ei voi keskenäänkään jättää yöksi.

Takaisin