Maaliskuu..... kevättä rinnassa

Evy80

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ihanaa se ois maaliskuu ja päivä vaan pitenee ja aurinko paistaa.... ensimmäiset huhtikuiset -11 taitaa jo täyttää tässä kuussa 1 vuoden, kyllä aikaa kuluu joutuen kun on hyvää seuraa!
 
Niin oli tänään aurinkoinen päivä että piti oikein lähteä kävelylle (harvemmin tulee lähdettyä...).

Täällä alkoi sitten osa-aikainen yksinhuoltajuus. Mies kauempana töissä, ma-to iltapäivään ollaan pojan kanssa keskenämme. Saas nähdä kuinka alkaa sujumaan. Kyllähän meillä muutenkin minä olen se joka enimmäkseen hommat hoitaa mutta nyt ei ole mahdollisuuttakaan pyytää josko toinen viittis...
Josko nyt koittais "unikoulua" pojalle, ei tarvis huolehtia miehen yöunen häiriintymisestä. Saattanee tosin olla että nyt tulee poitsun nukuttua aikas paljon äitin kainalossa... :)
 
Mikäköhän "hormoonihirviö"vaihe mulla on menossa... Katsoin nyt tallenteelta ton sydänääniä, jakson jossa on se kätkytkuolema. Ja mähän itkin. Nyt törmäsin surffaillessani bloggaajaan, joka on kuollut, miltei heti kun sai lapsen. Kyseistä blogia ikinä lukenut, mutta nyt lueskelin kommentit sieltä. Ja voi taivas mut mun silmät on turpeet, miltei jopa rintaa ahistaa.
Johtuneeko kun mulla taas "menkat", vai voiko oman lapsen olemassa olo vaikuttaa näin paljon... Ainahan mä oon ollut ns herkkä mutta tää on jo jotain käsittämätöntä...

Ja pyh pah mä mitään unikoulua ole pitänyt.
 
Kyl mullakin on pala heti kurkussa, kun luen jotain lapsille tai eläimille tai tuoreille äideille tapahtuneista kamaluuksista...  Ja mä oon ollut kaikkee muuta kuin herkkä.
 
Täälläkin vetistellään, mulla saattaa kostua silmät kun katson vaikka jotain tv-ohjelmaa jossa sattuu jotai kauheeta emoticon Lisäks nuorempana jos mun kaksoissisko alko itkemään jostakin niin mä säestin :)

Ihanaa kun aurinko paistaa ja päivä on pidentyny, on noin aamun lapsen nukutus ja koiran kusetus lenkit pidentyneet...... ei tuu enään mietittyä et mistähän kohtaa kääntys takas kotio päin, tänä aamunakin mentii reippaasti 45 min lenkki.
 
Lohduttavaa kuulla etten oo ainoo vetistelijä :)

Voi "ihanuutta", meillä on nyt hiffattu kuinka kiivetä sohvalle/nojatuoliin. Ja vauhdilla. Polvee koitetaan nostaa milloin minnekin. Myös sohvapöydälle yritetään, etenkin jos pöydän edessä jotakin ns korokkeena. Kunhan vaan joskus oppis tulemaan sieltä alas. Ei pää edellä :)

Kävelyä reenaillaan, muutama vahinkoaskel tulee ilman tukea, pääsääntöisesti rohkeus ei riitä vielä tuetta kulkemiseen (riittää tosin vain tuntu että pidettäis kiinni). Ja sohvahan on sitten paras paikka tuohon harjoitteluun :O kunhan ei lentäis selkänojan ylitte...

Onkos ihmisillä matkarattaita? Jos niin millasia ja missä käytätte?
Kovasti pähkäilen pitäiskö hankkia vaiko pärjäiskö näillä nykysillä yksisteen.
 
meillä kans noustaan sohvalle, oppi sen tällä viikolla :)
ja pottaan saatiin tänään eka pissa, ihan huvikseen kokeiltiin :D

me ostettiin just carena easy-rattaat, aiotaan noi firkonin yhdistelmät laittaa
säilöön, niissä on se ratasosa aika perseestä jos sen aisan heittää niin
että poika näkee eteensä, ohjattavuus menee täysin.

Ollaan ajeltu niillä nyt kun on käväisty pikkukävelyllä tai menty jonnekin
kauppakeskukseen tai syömään. Eli aiotaan ainakin ottaa ne nyt käyttöön.
Vaunuissahan toi poika ei oo ikinä nukkunut, mut noi saa tarvittaessa täysin makuulle.
 
Mä olen kans miettinyt matkarattaita, mutta vielä ollaan pärjätty noilla yhdistelmävaunuilla.... matkarattaat ois niin kätevä heittää autoon ja helppo liikutella ostoksilla. Mua vaan häiritsee se et niissä ei ole monissakaan kunnon jalkaosaa, eli lapsen jalat roikkuu miten sattuu esim. kun laittaaa niihin nukkumaan.

Me ollaan tekemässä talokauppoja, ihanaa alkukesästä me päästään muuttamaan isompaan.... me oltas kyllä mahuttu asumaan nykyisessäkin mutta kun tolla ukolla on niin paljon harrastekalustoa ja mies tarvitsee jo työn puolesta yhden huoneen. Ostetaan semmonen 50 luvulla rakennettu 3 tasossa oleva talo jossa on vielä 70 neliön vertas pihalla. Mä pääsen sunnittelemaan itselle uutta keittiötä 
 
Meillä on gracon matkarattaat mut just lupasin ne antaa miehen siskolle, kun niille syntyi juuri vauva. Lähinnä käytin niitä vain kaupunkireissulla kaukalon kans, oli tosi helppo heittää vaan kaukalo siihen eikä tarvinnu lasta kaivella kaukalosta, kun hän vielä yleensä nukkui. Nykyään on käytetty lähes pelkästään yhdistelmiä rattaina niin on jäänyt nuo matkikset tuonne varastoon notkumaan. Äitin luona on sitten toiset matkarattaat, joita voidaan sit käyttää kans. Eli siis mä en koe enää matkarattaita tarpeellisiksi :) Lähinnä travelsystemin takia niitä käytin. 

Meillä taas vaihteeks sairastellaan, neiti on niin täynnä taas räkää ettei mitään järkee. Toivon niin kovasti ettei menis korviin...

Arvelin huomenna, kun tulee 11kk täyteen, alkaa antamaan ruoan kanssa tavanmaitoa. Saa nähdä kuin käy :) Tosin maha oli eilen sekaisin, tänään ollut jo ihan normaalit, mut täytyy illan kakkailut vielä seurata, et jos on löysää niin en kyllä sit uskalla antaa vielä sitä maitoa... 

Meillä on nyt muutaman viikon ajan kävelty ihan kunnolla, eipä enään juuri konttaile, sillointällöin vain :) Pahempia kolauksia ei olla otettu, tuntuu olevvan melko varovainen tuo meidän likka:) 

Tämmöstä tänne, kohta päästään järjestämään synttäreitä JEEE :D Vuosi on kyllä mennyt niin kauhean nopeaan, huh :O 

Mut oikein mukavata kevättä kaikille :)
 
Nyt vois sanoo että meillä ihan oikeesti kävellään! Täytynee pikku hiljaa harkita kenkäostoksille menoa...
Ja kyllähän tuo poika sitten osaakin tulla ihan hienosti pylly edellä sohvalta alas. Tosin sieltä lentämisen vaara on myös suuri kun siellä täytyy tänttäröidä...

Tissittelyt on kait sitten virallisesti loppu. On tässä nyt useempi päivä takana ettei oo imetetty. Johtuuko tästä vai mistä mutta yöt on rauhottunu. Esim viime yönä heräs kerran, otettiin vesihuikkaa kun toista taas yskitti, ja heräs sitten puol 8. Ihanaa! Saas nähdä kuinka käy kun täällä asian julkistin :)

Voi Reetta, kuulostaapa ihanalle! Ollapa meilläkin tuossa valmis verstas...autokatos rakenteilla ja halli suunnitteilla... Ikuisuus projekteja? kun sais tän kämpänkin entrattua.

Tiina, mites oot tykännyt niitten kuomusta? Mulla on joku "pakkoneuroosi" kuomuihin, ja tuntuu et se on jotenki onnettoman nysä. Suojaako sit kun oikeesti esim aurinko paistaa?
 
aika nysä se kuomu on, eipä sillä oikeen tee mitää :P
mutta muuten ens suostuis enää luopumaan niistä :)
 
Meillä on Peg Peregon vanhat matkarattaat. Kerran on olleet mukana kauppakeskuksessa.. Ei ne mahdukaan kunnolla meidän "perheauton" takakonttiin (pitää ottaa "hattuhylly" osittain irti), kun mieheni on rakentanut sellaisen bassoelementin sinne taakse... Enimmäkseen on siis reissussa liina/reppu käytössä, kun siihen on kerran tottunut, niin se on niin helppo vaihtoehto.

Meille iski hurja vatsatauti (mahdollisesti norovirus) viime lauantaina. Poika on nyt ollut kuumeessa siitä saakka. Onneksi oksentelua kesti vain yhden yön ajan ja ripulikin loppui eilen (tai toissa päivänä). Alkaa tässä mennä päivät sekaisin, kun nyhjää täällä neljän seinän sisällä :( Kaks kertaa oon käynyt kääntymässä lähikaupassa, siinä ne ulkoilut.

Saas nähdä, miten jutut muuttuu vai muuttuvatko.. Ennen tuo veti ihan valtavia annoksia, nyt yhdestä lounaspurkista riittää kahdeksi päiväksi :( Pelkällä tissimaidolla tässä käytännössä mennään. Kyllä mä monta kertaa päivässä imetin aiemminkin, mutta nyt on rinnanpäät ihan kipeät imettämisestä. Mukista poika juo vain vettä ja lasista piimää, joten eipä tässä ole vaihtoehtoja, kun parempaa tuo oma maito on kuin pelkkä vesi.

Varmaan kaikki taitojen oppimiset viivästyvät jonkin verran, kun poika on vain maannut viikon. Tänään ja eilen poika on jaksanut muutaman kerran nousta pystyyn, mutta välillä se ei jaksa edes istua :(
 
Oi kauhistus sista, toivottavasti teillä voidaan jo paremmin?!

Meillä siis tosiaan oltu nyt joku viikko ilman imetystä, ja yöt on todellakin rauhottunu! Nyt on neljä yötä takana ettei herätty kertaakaan! Illalla ysin aikaan maate ja aamusella herätään 7-8, tyytyväisenä huhuilee pinniksestä :)

Meillä on joku ihme puremisvimma. Repii omaa hihaansa, leluja... Ja sitten ihan oikeesti puree meitä muita. Onks tää yleistä?
 
Sanko: lopetitko itse imettämisen vai loppuiko se itsestään? Annatko illalla korviketta vai meneekö nukkumaan ihan pelkän puuron ja sen kanssa juodun maidon kanssa, vai miten?

Meillä herätään tissille yleensä kerran yössä ja päivällä tankataan 3-4 kertaa. Nukkumaan mennään 20-21 ja herätys on 6.30-8.

Tosta puremisesta niin meillä ainakin on pureskeltu jo pari kuukautta. hyvä että sohvatyynyjen tikkejä on ollenkaan kun poika narskauttaa hampaansa tyynnyyn ja nyppäsee lisäksi konttaa kauheeta vauhtia luokse ja saattaa narskauttaa hampaansa kylkeen tai pohkeeseen ja sylissä ollessa saattaa purra olkapäätä. Kovasti on yritetty kieltää.

Täällä kans kiertää toi oksu/mahatauti, siskon perhe on ollu tän viikkoo meillä karanteenissa kun siellä yks sun toinen sairastaa.... toivottavasti ollaan onnistuttu välttämään.
 
Meillä siis oli ollut imetys jo pitemmän aikaa sitä että päikkäreiden jälkeen ja sitten yöllä. Sit aloin tekeen päivisin sitä että en tarjonnut rintaa, vasta jos poitsu sitä tuntu haluavan. Ja jossain vaihees aloin tekeen sit yöllä sen et jos, ja kun heräs, niin tarjosin keittiös vettä (taisin myös velliä joskus alkuun tarjota, eipä sitä paljoa mennyt -> tapa.). Tuo tyytyi ottamaan siitä huikat ja sitten jatkamaan unia. Ja muutaman vesiyön jälkeen ei sitten enää herännytkään (ja jos silloin koitin nukuttaa ilman huikkaa niin heräs melko pian uudestaan)
Korviketta juodaan yleensä aina ennen aterioita, tai joskus aterian yhteydessä. Ja meillä ei ole kait ikinä ollut ns unimaitoa käytössä(ei yleensä puuron jälkeen enää huolinut). Eli iltapuurot maitoineen kun on syöty niin hetki viel touhutaan ja mennään iltatoimiin ja sänkyyn.

Yöunille menostakin on tullut niin helppoa. Aiemmin sylissä tuuditeltu ja sängyssä silitelty. Nyttemmin tuo on kädet ojossa menossa sänkyyn, ei siis sylittelyjä enää :( Siellä sitten aikansa hyörii pupunsa kanssa ja nukahtaa. Ja tämä siis sen jälkeen kun yks alkuilta poika touhus ties kuinka kauan sängyssään, siis ihan huvikseen vaan siellä kiehnäs. Tais todeta et tää onkin kiva paikka.

Katsotaan nyt kauanko mennää näillä tyyleillä. 
 
Vatsataudista ollaan selvitty, ja nyt opetellaan taas syömään :/ Tänään on ollut eka päivä, jolloin ruokaa on mennyt lähes normaalisti. Painoa pojalta on pudonnut reilusti, toivottavasti se tulee pian takaisin. Tuo kun ei alkujaankaan ollut mitenkään tukeva...

Myös yötissittelyt ovat palanneet. En edes harkinnut muuta, kun poika söi käytännössä pelkkää maitoa monta päivää. Viime yönä poika heräsi vain kahdesti, toivottavasti heräämiskerrat vähenevät, kun ruokahalu palaa (ovat jo nyt vähentyneet pahimmista öistä). Meillä tuossa yövieroituksen jälkeen heräämiset ovat jatkuneet, mutta ne ovat lyhyempiä (tutti suuhun ja takas unille). Ei siis mitään täysiä öitä olla nukuttu vielä - edes silloin ennen vatsatautia. Poika useimmiten nukahtaa tissille, tosin nyt vatsataudin jälkeen sekin on muuttunut. Poika on monena iltana/yönä lopettanut syömisen, kääntänyt kylkeä ja nukahtanut sitten :) Meidän vieroitus hoidettiin kertalaakista. Tarjolla ei siis ollut kuin syliä (nukkui perhepedissä).
 
Hahaa, onnea Tiina^

Kuinka laajoja 1v synttäreitä olette aatellu järkkäillä? Eli kutsutteko paljonkin väkeä, tyyliin kummin kaimat jne. Ite oon aatellu josko isovanhemmat, kummit ja sit tietty meijän sisarukset. Mut aattelin jättää pois meidän vanhempien tädit ja sedät, ne vois olla vaan suuremmis juhlis osallisena... Vaikeeta, vai teenkö siitä vaan sellasta...

Meillä pääsääntöisesti kävellään. Koskakohan siihen tottuu et laps tuleekin nurkan takaa kävellen, eikä kontaten...? muutaman kerran säikähtäny =)
 
;)

Mä ajattelin pesee ikkunat ja yrittää tehä tarjoilut itte. En jaksa ressata, enemmänkin
ressaan nyt ihan jotain muuta :D .. ja jos ressiä tulee, niin se tulee vain siitä etten oikein tuolla keittiössä viihdy :) mutta onpa ne mun yritykset leipomuspuolella aina tullut syötyä!

Meille tulee sisarusten ja mummujen lisäksi meidän molempien omat kummit ja sitten täti perheineen, ja sitten muutama ystävä.. olisko tulossa joku 30 henkee..? Mulla on iso suku, kun sisaruksia on 3, kaikilla puoliso ja siskolla vielä kolme muksua :)
 
Se niistä helpoista nukahtamisista. Nyt saa taas illalla nukuttaa. Ja tuo kun keksi nyt sen että viereltä ei saa poistua. Kääntyy aina välillä tarkistaan tilanteen ja jos et olekaan enää sängyn vieressä niin noustaan pystyyn ja aletaan itkemään. Ja tuo kun ei kuitenkaan sylissä muuta kun käy "kääntymässä", sänkyyn heti menossa. Eli vieressä olemista ja silittelyä.

Hienosti meillä kenkien kanssa osataan tepsutella. Eikä tuo protestoinu niitä onneks ollenkaan.

Mutta mitä tuolle pojalle mahtais kehittää synttärilahjaa...? Ideoita otetaan vastaan :)
 
Takaisin
Top