Lypsäminen ennen synnytystä

Vatupassi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Syyskuiset 2024
Miten? Miksi? Onko tämä nykyisin joku suositeltu juttu? Aikoinaan kun olen ekat lapset saanut niin ei tällaisesta ollut puhettakaan. Nyt törmäsin ilmiöön jossakin päin nettiä.

Jos raskauden lopulla lypsää, niin tuleeko synnytyksen jälkeen "laimeampaa" maitoa kuin muussa tapauksessa tulisi?

Mietin olisiko tästä synnytyksen käynnistysapua ja saisi maitoa varalle jos synnytyksen yhteydessä jostain syystä sitä tarvittaisi. En kuitenkaan haluaisi "sotkea" prosessia mitenkään. Aiemmin imetys on lähtenyt hyvin käyntiin jo synnytyssalissa ja maitoa on tullut niin että siinä olisi voinut vaikka kylpeä välillä.
 
Miten? Miksi? Onko tämä nykyisin joku suositeltu juttu? Aikoinaan kun olen ekat lapset saanut niin ei tällaisesta ollut puhettakaan. Nyt törmäsin ilmiöön jossakin päin nettiä.

Jos raskauden lopulla lypsää, niin tuleeko synnytyksen jälkeen "laimeampaa" maitoa kuin muussa tapauksessa tulisi?

Mietin olisiko tästä synnytyksen käynnistysapua ja saisi maitoa varalle jos synnytyksen yhteydessä jostain syystä sitä tarvittaisi. En kuitenkaan haluaisi "sotkea" prosessia mitenkään. Aiemmin imetys on lähtenyt hyvin käyntiin jo synnytyssalissa ja maitoa on tullut niin että siinä olisi voinut vaikka kylpeä välillä.
Hassulle tuntuisi alkaa lypsämään varastoon ennen synnytystä... Miten ne maidot ( pakastetut?) kotoa kuljettaisi ja ennen kaikkea niiden säilytys siellä ...
Ainakaan minulle ei missään vaiheessa v.k 22/23 ennen laskettua-aikaa tuollaisesta neuvolassa tai sairaalassa puhuttu. Menin sairaalaan ennakoidusti käynnistämistä varten...
 
Mulle ainakin radin takia suositeltiin -21 tota tehdä. Multa ei kyllä maitoa edes tullu lypsämisestä huolimatta. Olin melko laiska siinä myös. Ja siis kyllähän ne pakastetut maidot kuljettaa vaikka kylmälaukussa sairaalaan. Siellä on kyllä valmius niitä säilyttää.

Mut siis aattelisin, et jos sulla on @Vatupassi noin hyvin lähteny aikasemminki imetys heti sujumaan, niin ehkä ei tarvi lypsää nytkään? Toki siis eihän sitä voi tietää jos vaikka joutuisi hätäsektioon tms. Ettei heti ois imetys kunnossa heti. 🤔
 
Jos raskauden lopulla lypsää, niin tuleeko synnytyksen jälkeen "laimeampaa" maitoa kuin muussa tapauksessa tulisi?
En usko, että vaikuttaa maidon laatuun. Mä en lypsänyt, mutta imetin läpi raskauden ja vauva oli ylittänyt syntymäpainonsa ennen kuin kotiuduttiin synnäriltä 🙈
 
Olen myös jostain lukenut tuosta etukäteen lypsämisestä. Edesauttaa muistaakseni imetyksen alkuun pääsyä. Mutta siltä kannalta ajatellen se on tuskin sinulle tarpeen. 😊 Itse en kummankaan lapsen raskaudessa ole lypsänyt.
 
Ymmärtääkseni radin takia tätä suositellaan, lypsetty maito auttaa vauvan sokeritasapainoon jos ei imetys heti lähde käyntiin yms. Helposti sai ruiskut mukaan synnärille, varsinkin kun matka oli lyhyt. Itellä mahdollisesti käynnisti synnytystäkin, kun esikoinen syntyi viikolla 38+3, aloin lypsämään viikolta 37. 😊
 
Aloin lypsää heti kun se vaan oli sallittua, osittain siksi että se voi edistää synnytyksen alkamista ja vauva oli melko isokokoinen. Synnytys piti kuitenkin käynnistää, mutta lypsämisellä saattoi olla osittain vaikutusta siihen, että kohdunsuu oli jo sormelle auki kun ballonki asetettiin rv38+4.

Pakkasessa oli monen monta ruiskullista ensimaitoa vauvalle siinä kohtaa kun syntyi rv38+5. Appiukko toi ne sairaalaan, menivät heti käyttöön, kun imetys ei heti onnistunut ja vauva joutui synnynnäisen sairauden (hydronefroosi) takia leikkaukseen 4-päiväisenä, joten oli myös ihan vuodepotilaanakin hetken. Oon sitä mieltä että kannatti lypsää, ensimaidosta vauva sai paljon hyviä ravinteita. 😊
 
Ja lisäyksenä että neuvolasta sain silloin 2023 alkutalvella kotilypsypaketin, missä oli tietoa lypsämisestä ja ruiskuja sekä pieniä muovipurkkeja kansineen. Oli kyllä loistava juttu, vaikka olin jo vähän aikaisemmin ehtinytkin itse jo perehtyä asiaan ja hommata tarvikkeita 😊
 
Kolmannen raskauden kohdalla tämä suositus oli jo "voimassa". En saa lypsämällä mitään niin ihan sähköisellä rintapumpulla kokeilin silloin tällöin iltaisin 😄 sai aikaan mukavan jomottelevia supistuksia (jotka loppui pumppauksen loputtua) ja vikalla kerralla ( rv 38+5 ) supistus napsautti kalvot puhki ja lapsivedet meni 😁
Syytä en muista että miksi suositeltiin, itsellä oli mielessä vain se että josko saisi synnyttää vähän aiemmin, no sehän toteutui 😅
 
Miullekkin radin vuoksi suositellaan nyt lypsyä, esikoisesta ei kyl ollu muuta puhetta lypsystä kuin jos menee yliajalle niin sitten voi aloittaa 😁 sain neuvolasta starttipaketin: ohjeet, pieniä ruiskuja ja kippoja. En nyt kovin ahkeraa ole vielä lypsellyt, aloitin kun viikkoja 37 täynnä, kahtena päivänä peräkkäin kerran päivään. Parin päivän tauko ja taas pari päivää x1. Eipä sieltä muuta oo tullu ku tippoja vaan, joita en kippoon asti saa ravistettua. Mietinkin pitäskö ne tipatkin imasta vaan suoraan ruiskuun? 🤔 Nyt viikon lypsellyt. Ja eilen saunassa rupes vasenta rintaa kolottaa kun löylyä heitteli. Säikähin jo onko joku pakkautumine mahollista tässä vaiheessa ja kohta tulehdus päällä 😱

Itsellä toiveissa että maito nousisi nopeammin synnytyksen jälkeen kun lypselee tässä lopussa. Tosin voihan se nousta ilmankin 😄 esikoisesta tosiaan kesti joitain päiviä ennen kuin maitoa rupesi kunnolla tulee. Kotia päästyä neljän päivän jälkeen olikin jo suihkutissittelyä.

Ja vastaus tuohon maidon ns. laimenemiseen. Neuvolassa ei kyllä mitään tuosta puhuttu, eli tuskin laimenee mitenkään merkittävästi 🤔 eipä kyllä käyny mielessä kysyä 😁🙈
 
Mulle on radin takia molemmissa raskauksissa suositeltu lypsämistä. Vuonna 2021 rv 38+ ja 1-2 kertaa vuorokaudessa.
Nyt ohjeistettiin aloittamaan rv 36+ ja 2-3 kertaa vuorokaudessa.
Mulla ekassa raskaudessa jo lähti heti ekasta lypsykerrasta ihan hyvin maitoa tulemaan, niin vähän jännitti nyt aloittaa vielä aikaisemmin. Lääkäri oli sitä mieltä, että ohjeita noudattamalla maitoa ei voisi tulla niin paljon, että siitä olisi jotain haittaa. En siltikään ole uskaltanut kokeilla kuin sen 1-2 kertaa päivässä kun sen verran hyvin tulee maitoa jo nyt.
 
Takaisin
Top