Luonnollinen synnytys

Tikkunen

Satasella mukana keskusteluissa
Joulukuiset 2023
Miten ootte valmistautunut synnytykseen ilman lääkkeitä? Itse ajattelen synnytyksen olevan luonnollinen tapahtuma johon en haluaisi ottaa lääkeapuja jos ei ihan pakko. Haluan luottaa siihen että oma keho kykenee synnytyksen hoitamaan omin avuin. Vinkkejä miten voisi valmistautua lääkkeettömään synnytykseen? 👀🥰
 
Yksi tärkeimmistä on mennä synnytykseen luottavaisin, rauhallisin mielin. Jännittyneenä on kaikin puolin hankalampaa. Kannattaa myös merkata synnytystoiveisiin (jos siellä käytössä) tai viimeistään kätilölle kertoa toiveesta heti kättelyssä. Varmaan oletkin aiheesta kiinnostuneena tutustunut lääkkeettömään kivunlievitykseen (jos et ole, sille iso suositus).

Lopuksi muistutan olemaan armollinen itseäsi kohtaan. Synnyttäjät ja synnytykset on erilaisia.
 
Tjaah. Varmaankin varustautuisin tenssillä, kuumennettavilla jyväpusseilla, jumppapallolla vaikkapa. Ja hengitys-rentoutumistekniikoiden opettelusta olisi varmasti myös apua. Kipua voi hallita hengittelemällä syvään jolloin keho rentoutuu. Varmasti tähän on kurssejakin. Monet ovat pitäneet vesisynnytystä kivuttomana, sehän rentouttaa jos elementti tuntuu omalta. Ja rentous auttaa kovasti edistämään synnytystä. Varmaankin laittaisin mieheni opettelemaan hierontaa ja kipupisteiden akupainantaa. Synnytyslaulustakin saattaisi olla apua, käytetään ääntä kropan rentouttamiseen.

Olen aina välillä haaveillut lääkkeettömästä synnytyksestä, vain ilokaasun varassa. Mutta poikkeuksetta olen jossain välissä toivonut tuhdimpaa puudutusta. Se on se epätoivon hetki juuri ennen ponnistusvaihetta. Usein sitten se tuhdimpi puudutus on jäänyt saamatta kun synnytys on ollut niin pitkällä että on alettu ponnistamaan. Jälkikäteen olen ollut ihan tyytyväinen siihen ettei vaikkapa epiduraalia tullut otettua/saatua.
 
Samat suunnitelmat täällä. Monia synnytyskokemuksia kuulleena ja lukeneena pyrin kuitenkin olemaan itselle armollinen, jos johonkin lääkkeelliseen kivunlievitykseen joudun turvautumaan. Synnytykset ovat kuitenkin aina erilaisia ja voi tapahtua melkein mitä tahansa. Sen olenkin muilta saanut ohjeeksi, että ei kannata liiaksi myöskään lukita ehdotonta halua luonnolliseen synnytykseen. Synnytyskokemuksesta voi jäädä tosi pettynyt olo, jos jostain syystä joutuukin turvautumaan lääkkeisiin. Parempi siis mennä sillä ajatuksella, että luotetaan omaan kroppaan ja tehdään parhaamme.
Lisäksi lämmin lukusuositus Susanna Helin kirjoittamaan Peloton synnytys -kirjaan. Vaikka kirjoittaja ei varsinaisesti painotakaan pelkkää luonnollista synnytystä, on kirjassa esitetyt neljä "työkalua" varmasti oiva apu myös tähän :smiling-eyes: Kirjan lopussa on myös hyvä osio tukihenkilölle, jotta osaisi tosipaikan tullen toimia.
Itse ajattelin lisäksi käydä Saara Jämeksen hypnosynnytyksen verkkokurssin.
 
Minä en suunnitellut synnyttäväni lääkkeettömästi mutta lopulta synnytin (ensisynnytys). Koen vaikeaksi antaa neuvoja koska jokainen keho, mieli ja synnytys ovat erilaisia, joten samat keinot eivät toimi kaikille. Itselläni keskeisimmät apukeinot olivat amme, synnytyslaulu (eli mölinä) ja syvähengitys. Ehkä jopa tärkein asia joka mahdollisti lääkkeettömyyden oli kuitenkin paradoksaalisesti se, että olin päättänyt ottavani epiduraalin kun en enää kestä kipuja. Arvelen että tämä mahdollisti jonkinlaisen rentouden, vaikka kivut olivat voimakkaita ei tullut paniikkia koska tiesi että niihin tarvittaessa saa tujumpaa apua. En sitten vaan missään vaiheessa kokenut tarvitsevani epiduraalia.

Tärkeältä tuntui myös seurata oman kehon viestejä ja mennä niiden mukana. Tämä vaati kontrollista irti päästämistä eli sen hyväksymistä ettei mieti miten "kuuluisi" toimia tai mikä on "sopivaa" tai mitä muut ajattelevat. Minulla kantava ja auttava ajatus oli myös se että kipu edistää vauvan syntymää ja pääsen vihdoin tapaamaan hänet ja minulle erittäin kuormittava raskaus on ohi.

Peloton synnytys - kirjaa suosittelen minäkin.
 
Minulla kolmas ja neljäs syntyneet täysin luomuna, neljäs syntyi suunnitellusti kotona. Mulla ollut apuna liike, synnytyslaulu, tens ja neljännen kanssa myös vesi jonne hän myös syntyi. Kuunnelkaa omaa kroppaanne, se kaikki on teillä valmiina kun annatte kropalle mahdollisuuden ❤️ Itselläni on ollut tärkeää, että synnyttäessä on turvallinen olo ja se tapahtuu turvalliseksi tuntemien ihmisten seurassa. Moni kokee doulan tuen isoksi avuksi etenkin jos lääkkeettömästi haluaa synnyttää.
 
Itselläni ensimmäisessä synnytyksessä oli ilokaasu, joka ei sopinut minulle. Toisessa ei sitäkään. Suurin syy omaan lääkkeettömään synnytykseen oli, että pelkäsin menettäväni kropan tuntuman niiden myötä.
Oma neuvoni liittyy rentouttamiseen. Kannattaa harjoitella alakropan/alapään tietoista rentouttamista. Kun supistus tulee, rentoutus auttaa kivun hallinnassa. Jos ei ole rento, supistus sattuu enemmän.
 
Takaisin
Top