Tjaah. Varmaankin varustautuisin tenssillä, kuumennettavilla jyväpusseilla, jumppapallolla vaikkapa. Ja hengitys-rentoutumistekniikoiden opettelusta olisi varmasti myös apua. Kipua voi hallita hengittelemällä syvään jolloin keho rentoutuu. Varmasti tähän on kurssejakin. Monet ovat pitäneet vesisynnytystä kivuttomana, sehän rentouttaa jos elementti tuntuu omalta. Ja rentous auttaa kovasti edistämään synnytystä. Varmaankin laittaisin mieheni opettelemaan hierontaa ja kipupisteiden akupainantaa. Synnytyslaulustakin saattaisi olla apua, käytetään ääntä kropan rentouttamiseen.
Olen aina välillä haaveillut lääkkeettömästä synnytyksestä, vain ilokaasun varassa. Mutta poikkeuksetta olen jossain välissä toivonut tuhdimpaa puudutusta. Se on se epätoivon hetki juuri ennen ponnistusvaihetta. Usein sitten se tuhdimpi puudutus on jäänyt saamatta kun synnytys on ollut niin pitkällä että on alettu ponnistamaan. Jälkikäteen olen ollut ihan tyytyväinen siihen ettei vaikkapa epiduraalia tullut otettua/saatua.