Lugesteron alkuraskauden tukena!

Oman elämäni sankaritar

Näppärä viestien naputtelija
Elomammat 2017
Eloäidit 2020
Onko muita, kenellä olisi käytössä lugesteron luomuraskauden tukena? Olisi mukava kuulla teidän kokemuksia, miten alkuraskaus meni :angelic:
Olen nyt kolmatta kertaa kahden vuoden sisällä raskaana ja ensimmäinen on edelleen toiveissa. Kaksi raskasta keskenmenoa on siis takana. Pääsimme juuri lapsettomuuspolin puolelle hoitoon, kun tulin raskaaksi. Heti plussaus päivänä aloitin lugesteronin käytön, sillä oma progesteroni tuotantoni on heikkoa. Nyt jännittää niin pirusti, että saanko jälleen keskenmenon vai onko matkassa tuulimuna, koska myös ilmeisesti munasoluissani on jotain häikkää... Varhaisultra on viikon päästä arviolta rv 7.
Raskausoireita mietin, kun myös lugejen sivuoireita voi olla rintojen arkuus, päänsärky ja vatsan turvotus. Mistäs nyt tiedän ovatko nämä oireet raskaudesta johtuvia vai vain lugejen aiheuttamia. :nailbiting: pahoinvointia ei ole ollut ja sehän tässä varmaan eniten saa epäilyt nostamaan päätään...

Miulla on käytössä nyt lugesteronit.
Kävin perjantaina äitiyspolilla alavatsa kipuilujen takia ja ultrattiin. Viikoiks saatiin 5+2 mutta ei näkynyt vielä sykettä.
Ei oo aiemmin ollut lugesteroneja ja tulikin vähän puskista kun lääkäri kysyi että haluanko ns.tukea alkuraskauteen ja määräs nuo. Ja itelläni takana 1 km toukokuussa.
Mie nyt eilen nuo luget aloitin enkä oo huomannut mitään haittavaikutuksia ainakaan :)

Me päästiin pilvilinna kunnallisiin tutkimuksiin kahden keskenmenon jälkeen, kun kaksi vuotta ollut yritystä ja minulla yli 30 vuotta ikää... siltikin tämä tuntuu etenevän niiiiiiin raastavan hitaasti... :inpain:

Jatkan ketjua: Täälläkin saatu luget alkuraskauden tueksi luomuraskauteen (yksityiseltä) 1 varh.km ja yht. 3 vuoden yrityksen jälkeen. Ikää vasta 21,5v :biggrin Päättyikö nämä lugeraskaudet onnellisesti? Entä oireet?

Jos joku seurailee, niin vastaampa vielä. Eli meille syntyi tuosta lugesteron tukiraskaudesta terve lapsi. Alkuraskaus sujui mainiosti lugesteronin kanssa ja jatkoin lääkitystä rv 10 saakka. Pahoinvointi oli aika lievää ja alkoi muistaakseni vasta n rv 6-7.
Nyt uusi raskaus yritteillä ja jälleen lugesteron tukena... Katsotaan miten käy.

Mulla ollut tukena nyt dpo 3 saakka. Sain yksityiseltä puolelta kun ei ne kunnallisessa halunneet antaa vaikka 2 alkuraskauden kkm tuli. Mut yksityikseltä sain ja nyt 6+3 menossa. Rinnat ollu kipeät ja iltaisin turvottaa mutta sitä se nyt on muutenki. Ylihuomenna olis ultra jossa tietää onko kaikki hyvin

Tätä ketjua nyt ylösnostan. Mun ed.raskaudessa yksityinen gyne mulle noi ymmärsi määrätä. Aloitin käytön heti hennosta testiviivasta 8h välein... Uskon sen auttaneen aiempiin ongelmiin ja viemään raskauden onnistuneesti loppuun. Käsittääkseni niitä voi pyytää vaikka työterveyden kautta, jos ei ole hoitosuhdetta mihinkään klinikkaan/ luottogyneä. Leppoisia pussatuulia kaikille!

Täällä cyclogest käytössä. Yksi keskenmeno taustalla ja yritysaikana ollut toistuvasti lyhyehkö luteaalivaihe (9-10 päivää). Kun raskauduin uudestaan, niin kävin itse mittauttamassa Puhdin kautta proget ja varasin sitten yksityiselle lääkäriajan, josta sain reseptin. Arvot kontrolloitiin rv8 ja jatkan cycloja 2 x päivässä vielä rv12 asti. Eihän sitä tietysti varmaksi ikinä saa tietää onko tukilääkityksen ansiota vai vaan sattumaa, mutta tässä uudessa raskaudessa on kaikki ainakin tähän asti sujunut hyvin. Ei oo ollut mitään vuotoja (toisin kuin kesken menneessä) ja sikiö kasvanut just oikeassa tahdissa koko ajan.

Täällä cyclogest käytössä. Yksi keskenmeno taustalla ja yritysaikana ollut toistuvasti lyhyehkö luteaalivaihe (9-10 päivää). Kun raskauduin uudestaan, niin kävin itse mittauttamassa Puhdin kautta proget ja varasin sitten yksityiselle lääkäriajan, josta sain reseptin. Arvot kontrolloitiin rv8 ja jatkan cycloja 2 x päivässä vielä rv12 asti. Eihän sitä tietysti varmaksi ikinä saa tietää onko tukilääkityksen ansiota vai vaan sattumaa, mutta tässä uudessa raskaudessa on kaikki ainakin tähän asti sujunut hyvin. Ei oo ollut mitään vuotoja (toisin kuin kesken menneessä) ja sikiö kasvanut just oikeassa tahdissa koko ajan.
Hienoa että olet jaksanut järjestää asiaa itsenäisesti eteenpäin... Sujukoon koko jäljellä oleva raskausaika ongelmitta!

Täällä kans Cyclogest. Meillä raskausyritys kesti pitkään ja itse näin ongelmallisena lyhyen luteaalivaiheen ja jatkuvan tiputteluvuodon luteaalivaiheessa. Julkinen gyne ei kuitenkaan suostunut tekemään niille mitään. Aloitin itse joitain lisäravinteita ja tulin raskaaksi.

Kävin alkuraskaudessa (ehkä viikko 6?) yksityisellä gynekologilla tiputteluvuodon takia. Gyne näki varhaisultrassa, että keltarauhasessa on verta vuotava kysta, mikä voisi hyvinkin johtaa alhaisiin keltarauhashormonitasoihin ja tiputteluun. Hormonitasoa ei labrassa mitattu, mutta tää kuulosti minusta tosi loogiselta. Resepti oli yksi puikko iltaisin joko rv 12 tai seulontaultraan asti. Tiputteluvuoto loppui heti kun aloitin lääkityksen :)

Nyt on rv 12 menossa ja ultraäänitutkimus takana. Ultrassa oli kaikki hyvin! Viimeistään tän raskausviikon lopussa pitäisi siis lopettaa lääkitys, mutta mua jännittää ihan hirveästi, että mitä jos raskaus menee kesken heti kun lopetan lääkkeet 😥

Helpottavaa kuitenkin lukea, että täällä on naisia joilla raskaus on jatkunut hyvin lääketuen lopetuksen jälkeenkin :)

Mua helpotti kans lukea, että kuulemma keltarauhashormonin tuotanto siirtyy keltarauhaselta istukan tehtäväksi viikoilla 7-10. Eli kaipa se rv 12 on jo tosi varman päälle ottamista. "Until approximately 7 weeks' gestation, increased progesterone production is dependent on the corpus luteum and thereafter on the placenta, the so-called "luteal-placental shift" which occurs between 7 and 10 weeks" (lähde: https://www.contemporaryobgyn.net/v...terone-early-pregnancy-measuring-it-giving-it )

Kävin alkuraskaudessa (ehkä viikko 6?) yksityisellä gynekologilla tiputteluvuodon takia. Gyne näki varhaisultrassa, että keltarauhasessa on verta vuotava kysta, mikä voisi hyvinkin johtaa alhaisiin keltarauhashormonitasoihin ja tiputteluun. Hormonitasoa ei labrassa mitattu, mutta tää kuulosti minusta tosi loogiselta. Resepti oli yksi puikko iltaisin joko rv 12 tai seulontaultraan asti. Tiputteluvuoto loppui heti kun aloitin lääkityksen :)

Nyt on rv 12 menossa ja ultraäänitutkimus takana. Ultrassa oli kaikki hyvin! Viimeistään tän raskausviikon lopussa pitäisi siis lopettaa lääkitys, mutta mua jännittää ihan hirveästi, että mitä jos raskaus menee kesken heti kun lopetan lääkkeet 😥
Päivitän tähän omaa tilannettani, että lopetin Cyclogestin rv 12 ja kaikki on mennyt sen jälkeen hyvin. Nyt rv 16 ja sikiön sydänäänet on hyvät eikä oo tullut mitään ikäviä oireita.

Hei! Kun puhutte, että jatkoitte Cyclogestin käyttöä rv 12 saakka, niin lopetitteko sen siis, kun 11+0 tuli täyteen? :)

Me saatiin Ovumia käynnin yhteydessä vain pyytämällä nuo Luget. Ikää 43v. 3 keskenmenoa. IvF-hoidolla onnistuminen 8% luokkaa ja hintaa asialle 10k. Ei se raha puissa kasva ja minusta tuo että itse pitää kysyä estrogeenin avustusta on jotenkin epäreilua. Varsinkin kun kaikki extra fyysinen kajoaminen on lisä stressiä kropalle.

Toivottavasti tuo auttaa. Kärsimättömyys ei ole hyveeni mutta toivosta en luovu.

Nännit ovat nyt tässä menkkojen alla super-kipeet. Vatsa turvonnut. Hieman finnejä. Muuten ok olo.

Heippa! Mulla käytössä Cyclogest 2 puikkoa per päivä. Näiden käytön lopettamiseen on ohjeistus rv 10 saakka. Onko jollain tietoa tarkoittaako tuo 9+6 vai 10+6? Ja jotkut käyttää rv 12 saakka, ilmeisesti vain varman päälle? Sekin mietityttää lopetetaanko kerrasta vai ensin muutamana päivänä tyyliin vain yksi puikko ja sitten seis?

Heippa! Mulla käytössä Cyclogest 2 puikkoa per päivä. Näiden käytön lopettamiseen on ohjeistus rv 10 saakka. Onko jollain tietoa tarkoittaako tuo 9+6 vai 10+6? Ja jotkut käyttää rv 12 saakka, ilmeisesti vain varman päälle? Sekin mietityttää lopetetaanko kerrasta vai ensin muutamana päivänä tyyliin vain yksi puikko ja sitten seis?

Mua käskettiin jatkaa siihen noin rv 12 ultraan asti enkä itse saanut ainakaan mitään tarkkaa aikaa milloin piti lopettaa. Ja syy miksi jatkoin noin pitkään oli juurikin varmuuden vuoksi. Toisaalta ekassa PASissa (mikä ei kiinnittynyt) sain eri lääkäriltä eri ohjeet (lopettaa paljon aiemmin)😅 Viimeisen viikon käytin vain yhtä puikkoa per päivä

Täällä ollaan täysin alkumetreillä. Ikää 38v, 2 vuotta yritystä takana jonka aikana käynyt yksityisillä gyneillä mutta kuukausi sitten mentiin yksityiselle lapsettomuushoitoon. Ensimmäinen kierto ja elämäni ensimmäisen irroituspiikki ja ilmeisesti sen myötä elämäni ensimmäinen ovulaatio ja nyt raskaana. 4+1. Viikko sitten tuli pientä tuhrua pyyhkiessä. Mutta eilen, viikkoa myöhemmin tuhrua tuli taas vaikka sain 2 päivää sitten lugesterone emätinpuikoy käyttöön. Ahdistaa hirveästi miten tässä käy.

Täällä ollaan täysin alkumetreillä. Ikää 38v, 2 vuotta yritystä takana jonka aikana käynyt yksityisillä gyneillä mutta kuukausi sitten mentiin yksityiselle lapsettomuushoitoon. Ensimmäinen kierto ja elämäni ensimmäisen irroituspiikki ja ilmeisesti sen myötä elämäni ensimmäinen ovulaatio ja nyt raskaana. 4+1. Viikko sitten tuli pientä tuhrua pyyhkiessä. Mutta eilen, viikkoa myöhemmin tuhrua tuli taas vaikka sain 2 päivää sitten lugesterone emätinpuikoy käyttöön. Ahdistaa hirveästi miten tässä käy.
Moi! Me ollaan sitten melkein samassa veneessä, toki olemme hieman pidempään olleet hoidoissa. Minulla ollut käytössä letrotsoli ja lugesteron. Nyt tasan 4+0 ja lugen käyttö jatketaan. Ymmärtääkseni lugesta voi aiheutua myös pientä tuhrua? Ymmärrän ahdistuksesi, sillä itse pelkään että alkio irtoaa jo aivastuksesta 😂 Olen tässä kuvitellut jo virtsatieinfektiot ja ties mitkä kaikki "vaarat". Eilen sitten lääkäri sanoi, että nyt jäitä hattuun..

Moi! Me ollaan sitten melkein samassa veneessä, toki olemme hieman pidempään olleet hoidoissa. Minulla ollut käytössä letrotsoli ja lugesteron. Nyt tasan 4+0 ja lugen käyttö jatketaan. Ymmärtääkseni lugesta voi aiheutua myös pientä tuhrua? Ymmärrän ahdistuksesi, sillä itse pelkään että alkio irtoaa jo aivastuksesta 😂 Olen tässä kuvitellut jo virtsatieinfektiot ja ties mitkä kaikki "vaarat". Eilen sitten lääkäri sanoi, että nyt jäitä hattuun..
Oi onnea! Täällä mennään nyt 7+5. Tuhrua on tullut tässä kokoajan, välillä on useamman päivän pois ja sitten taas... Vkolla 5 kävin ultrassa kun veri oli kirkasta, siellä näkyi vain herneen kokoinen pallero. Nyt 7+1 käytiin varhaisultrassa ja kaveri oli vielä paikalla ja sydänkin jo sykki 🩷🩵
Silti jatkuva pelko. Ultrassa näkyi pientä hematoomaa, näin ainakin klinikan lääkäri sanoi. Lugesteroneja käski jatkaa vielä ja sainkin reseptin vielä 10vkoa eteenpäin 😳 sanoi ettei niistä haittaa ole. NP-ultran jälkeen piti tilannetta uudelleen tarkastella. Maanantaina eka neuvola. Melkoisen jännittävää.

Oi onnea! Täällä mennään nyt 7+5. Tuhrua on tullut tässä kokoajan, välillä on useamman päivän pois ja sitten taas... Vkolla 5 kävin ultrassa kun veri oli kirkasta, siellä näkyi vain herneen kokoinen pallero. Nyt 7+1 käytiin varhaisultrassa ja kaveri oli vielä paikalla ja sydänkin jo sykki 🩷🩵
Silti jatkuva pelko. Ultrassa näkyi pientä hematoomaa, näin ainakin klinikan lääkäri sanoi. Lugesteroneja käski jatkaa vielä ja sainkin reseptin vielä 10vkoa eteenpäin 😳 sanoi ettei niistä haittaa ole. NP-ultran jälkeen piti tilannetta uudelleen tarkastella. Maanantaina eka neuvola. Melkoisen jännittävää.
Ihana uutinen ja onnea kovasti! :folded::Two-hearts:Olitko arvioinut viikot alkuun väärin? :Smiling Face With Smiling Eyes: Minulla laskurin mukaan vasta 5+3, joten vielä saa piinailla ennen vu:ta. Onko sinulla ollut lugeista muuten mitään haittavaikutuksia?

Takaisin