Luetteko vauvalle?

Esikko92

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko teillä tapana lukea vauvoille? Missähän iässä se olisi kiva aloittaa... Eli minkä ikäiselle ja mitä olette lukeneet?
 
Aloitin lukemaan 3kk ikäiselle vähän vitsillä mutta tyttö rakastaakin kirjoja, seuraa tarkasti kun luetaan pehmeitä vauvakirjoja jossa lyhyt tarina. 🥰 riippuu varmaan paljon vauvasta kuinka kiinnostunut on, mutta ei siitä haittaakaan ole.
 
Mä olen ymmärtänyt, että ihan alusta alkaen vauvalle voi lukea ja ihan ylipäänsä sanoittaa ympärillä olevaa maailmaa. Meillä vasta nyt reilu 8 kk osoittaa merkkejä, että vähän rauhoittuu kirjan äärelle eikä heti jyrsi sitä suun kautta 😄
 
Mä olen lukenut vauvalle kyllä ihan muutaman kuukauden ikäisestä lähtien. Silloin kuin vauva vielä köllötteli paikoillaan, luettiin pitkiäkin tarinoita. Nyt kymmenkuinen rakastaa kirjoja, joissa voi osotella juttuja ja hänelle kerrotaan, mitä ne ovat. Varsinaisiin satuihin ei riitä kärsivällisyys, mutta just vaikka eläinten kuvien katselu on parasta :)
 
Luetaan välillä yhdessä pahvisia kirjoja ja toisinaan ajankuluksi saatan lukea esim Tiitiäisen metsä -runokirjaa tai jotain oman lapsuuden satukirjoista ääneen. Toivottavasti sillä olisi vaikutusta sanavaraston laajuuteen ja puheen oppimiseen ja tarinoinnista pitämiseen tulevaisuudessa 😊


Pahvikirjoja meillä on kolme. Yksi on äp:n lorukirja, toinen vähän vastaava
saatiin neuvolasta (kunta/kirjasto lahjoittaa täällä syntyville), ja kolmas itse ostettu on kuvakirja eläimistä. Sen sivuilla tekstit on tyyliin "Hylje, kuutti kurkkaa avannosta. Kani, porkkanat ovat pupun lempiruokaa. Kissa, miu miu." 😂
 
Tykkään itse ääneen lukemisesta. Minä olen lukenut vastasyntyneelle. Ajattelen sen olevan hyvä kun toinen kuulee minun ääntäni ja samalla äidinkieltä. Nyt luen usein esikoiselle iltasadun ja vauva vajaa 3 viikkoa makoilee mukana jos on hereillä siihen aikaan :smiling-eyes:
 
Minä kanssa luin ihan alusta asti. Tai no en ihan vastasyntyneelle, joka ei juuri hereillä muuta tee kun ihmettelee äitiä ja syö 😂 mut meillä on rakastettu kirjoja ihan vauvasta saakka. Muutenki pienen vauvan kanssa tuli loruteltua ja lauleskeltua, kun ei koko ajan jaksa höpöttää vauvalle. Tai ainakaa minä en jaksanu 😂

Ollaa ostettu kirjoja kirpparilta. Sit meillä on myös lorukortteja, mitä taapero rakastaa.
 
Mekin ollaan luettu lapsille ihan pienestä pitäen. Varsinkin esikoinen rakasti kirjoja jo vauvana. Kuopus alkoi tykätä enemmän isompana. Lorut ja pahvikirjat, joissa kuva ja tyyliin yksi lause olleet meillä kivoja. Kun alkaa tutkia maailmaa käsillä voi tarjota kirjoja joissa kosketeltavia juttuja. Esim. eläimiä joita voi silittää.
 
Takaisin
Top