loputon ruokahalu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja raksu1112
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
R

raksu1112

Vieras
Tyttäreni syntyi neljä viikkoa etuajassa ja sen jälkeen ottanut hirveää kasvutahtia.. Kahdessa kuukaudessa pituutta tullut 11cm ja kolme kiloa painoa.. Syö nutrilon omneo korviketta ja kuuden viikon iässä sitä menikin jo 1,5l /vrk. Neuvolan TH sitten ehdotti että vähentäisin nestemäärää ja lisäisin korvikejauheen määrää, siis täh, korvikejauhehan sisältää mm. Rasvaliukoisia vitamiineja. Neuvolalääkäri torppasi heti kuullessaan tämän ja sanoi vaan että syö liikaa! No en kai voi vauvaa kovin montaa tuntia nälässäkään huudattaa.. Tulimme lopulta yhteisymmärrykseen että aloitin maissivellin (itsetehty) 7viikon iässä.. Saanut nyt pari viikkoa ja aluksi auttoikin. Saa nyt 200ml/vrk velliä, aamu 100+ilta 100... tänäkin aamuna 100ml velliä +100ml maitoa piti nälkää kaksi tuntia ja taas olisi pitänyt lisää saada.. Pitäisikö lisätä vellin määrää vai ruveta pikkuhiljaa maistelemaan soseuta?

Meillä poika syntyi viikoilla 40+3, mutta ruokatahti ollut ilmeisen samaa ku teillä. Ekan 2 kk:n aikana pituutta 10 cm ja painoa reilu 3 kiloa, kysyinkin tuolloin et voiko lapsi syödä liikaa... ja toki olin huolissani kun korviketta meni yli litra ja mun rintamaidot päälle :D

Noh saatiin ohjeeksi antaa velliä yötä vasten, noh eipä tuo niinkään vähentänyt maidon kulutust. Aloitettiinkin kiinteet 3 kk iässä, jolloin myös jätin rintamaidon pumppaamisen. Hissukseen kerrallaan ja riittävästi aikaan totutteluun ja nyt herra syö kaikkea hyvällä ruokahalulla. Viimein on myös tuo painonnousu rauhoittunut. Meillä on tullut n 1 kg painoa per kk, viimesen kuukauden aikana 300g. Poika siis liikkuu huomattavasti enempi, ja kiinteitä uppoaa hyvin. Maitoa menee noin 800ml vrk.

Ja mä kyllä suosittelisin aloittelemaan ne soseet ennemmin kuin tuota velliä lisäämään. Soseistakin saa "juoksevaa". Mut parempi varmaan varmistaa neuvolan mielipide.

Meil ei oo onneksi ollut kiinteiden kaa mitään ongelmia, ei siis allergisia reaktioita tms. Nyt viimesimmät mitat 5 kk neukussa 72cm ja 9,540 kg. Sopusuhtainen poika.

Ihana kuulla että jossain muuallakin kasvetaan hirmuista tahtia :D vähän meinasinkin että jos kokeilis vaikka ihan teelusikallisen peruna-porkkana sosetta maidon joukkoon ja siitä lisäilis pikkuhiljaa.. Tuohon neuvolan mielipiteeseen kun en oikein enää luota kun ensin th antaa neuvot jotka lääkäri heti kieltää ja sitten lääkäri kehottaa antamaan vähemmän ruokaa ja huudattamaan.. Keskosilla vissiin kyllä voidaan suositella kiinteiden aloitusta aiemmin koska energiantarve suurempi.

Mä olin tulossa jo avautumaan että miten sitä tekis koko ajan mieli puputtaa jotain eikä tee edes tiukkaa. Vatsa on kuin loputon kuilu joka ei täyty.. Mutta, te puhuittekin lapsista :D

Hahhahaa.. Olisi vissiin pitänyt vielä hioa otsikkoa.. Mulla tuohon loputtomaan syömiseen auttoi synnytys.. Raskaana keräsin 21kg ja heräsin n. 5litraa suklaajäätelöä viikossa.. Synnytyksen jälkeen ei ole herkut uponnut ja painokin jo kahdessa kuukaudessa tippunut 15kg :D

Mäkin oon ymmärtänyt et keskoset ja isot vauvat voivat aloittaa kiinteiden maistelemisen aiemmin (3kk). Meillä siis syntynyt lokakuussa ja joulukuun neuvolassa puhuttiin jo soseista. Aloitinkin ne sit heti kun vaan oli mahdollista, eli 3 kk. Tosiaan tuo velli nyt on vähän turhake vauvan ruokalistalla, eli ehkä tekin voisitte hyvällä omantunnolla kokeilla kiinteitä. Jos suolisto vaikuttaa vielä "keskeneräiseltä" kiinteille, niin sitten lykkää maistelua ja antaa vaikka sitä velliä.

En siis ole mikään asiantuntija, mutta näin omalla kokemuksella voin neuvoa, ettei meillä tuo kiinteiden aloitus 3-kuisena ole aiheuttanut mitään ongelmia.

Niin ja aika kökköö nuo ristiriitaiset ohjeet neuvolas, mut sen kyllä voin sanoa, ettei nälässä vauvaa voi pitää. Eli ton lääkärin neuvot kyllä jotenkin ihmeelliset...

Eikö terkalta älykkäämpi neuvo olis ollut sekoittaa enemmäm vettä korvikkeeseen, et vatsa täyttyy nopeemmin, mut annoksen ravintoarvot ovat peinemmät. Se vastais paremmin äidinmaitoa, jossa on vähäisemmät ravintoarvot. No tiedä noista nyt, jos neuvolastakin saa noin sekavia ohjeita. Mut en mä kyllä oikeesti tiedä, voiko lapsi syödä ja kasvaa liikaa. Maksimissaan kahden tunnin välein oma lapsi söi rintaa ja jouduin oikein aina venyttää tuohon kahteen tuntiin, kun meillä ongelma oli refluksi. Pituutta ja painoa oli vajaaseen kolmen kuukauden ikään tullut 12 cm ja 3300 g ja terkka oli vaan tyytyväinen, kun hyvin kasvaa ja ei voi saada liikaa rintaa.

Kaverin vauva on ollu 5kk iässä vissiin lähemmäs 11kg, pelkällä tissimaidolla. Kyllä se siitä lähtee paino laskemaan, kunhan laps lähtee liikkumaan. Kaveri ite ollu vauvana kans pulska ja sit liikkumaan lähdön jälkeen on tasoittunu.

Etuaikaiset tekee juuri tätä :D meidänkin keskonen söi hirveesti ja hyvä että korvat näky, tilanne tasoittui vasta kun saavutti ikätasoisen kehityksen. Vellit ja pelkkää vettä maidon kaveriksi :)

Ps. Kysy neuvoa näissä asioissa lastentautien erikoislääkäriltä, älä neuvolasta. Normivastasyntyneen hoidosta poikkeavissa tilanteissa siellä ollaan aina hukassa. T: kokemuksen ääni

Last edited by a moderator:
Takaisin