Olen syntynyt pari viikkoa ennen joulua, eikä se minua ole juuri haitannut. Synttärit juhlittiin lapsuudessa aina niin kuin muillakin, eikä ajateltu, ettei tarvitsisi, kun joulu on pian. Ainoastaan joskus täysi-ikäisyyden kynnyksellä harmitti, kun kaverit saavuttivat tuon maagisen rajapyykin aiemmin. :)
Yksi lapsistamme on syntynyt 22.12. Eipä me sitä ajankohtaa yrityksen aikaan ajateltu tai yritetty tähdätä tiettyyn vuodenaikaan. Ainoastaan vähän ennen synnytystä toivoin, että pääsisimme aatoksi kotiin, ja niin me sitten juuri aattoiltana pääsimmekin.
Esikoiseni on tammikuussa syntynyt, ja olen kyllä huomannut, että siitä on etua kouluiässä. 7 v 7 kk on aika paljon isompi kuin 6 v 8 kk. Onhan se lähes vuosi tuossa iässä huima ero. Ihan jo sellainenkin juttu kuin omista tavaroista huolehtiminen on keskimäärin helpompaa melkein vuotta vanhemmalle (luonteenomaisia eroja toki unohtamatta). Tuntuisi aika hurjalta, jos lapsi olisikin mennyt kouluun vuotta nuorempana.
Mistä pääsenkin siihen, että tuon joulukuussa syntyneen lapsen kohdalla vielä mietimme, meneekö hän kouluun "ajallaan" vai vuotta myöhemmin. Hän on muutenkin vähän omanlaisensa tapaus, enkä ole varma, onko hän koulukypsä vielä parin vuoden päästä. Uskon, että hän voisi hyötyä siitä, jos menisikin vasta vuotta myöhemmin. Mutta tätä on vielä aikaa miettiä, ja varmaan hän käy joissain kypsyystesteissäkin sitten lähempänä.