Loppuvuonna syntyneet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletko syntynyt loppuvuonna? Tai onko lapsesi tai joku tuttusi? Onko se ollut ikävää esim. lapsena kun on luokan nuorin ja joulu on lähellä synttäreitä? Oletko ajatellut, ettet halua loppuvuoden vauvaa?

Joskus kun vasta alettiin yrittämään lasta ajattelin etten haluaisi laskettua aikaa joulun tienoille. No se karisi melko pian pois kun ei vauvaa alkanut kuulumaan, eikä kyllä yhtään kiertoa jätetty väliin yrittämättä.
Kolmas lapsi on syntynyt joulukuussa. Tässä taas miehellä oli toiveena saada jouluksi vauva kun vuoden vaihteessa alettiin yrittämään ja sattumalta näin sitten kävikin :)
Me ollaan molemmat vanhemmat synnytty tammikuun alussa, joten samalla tavalla se on sekoittunut jouluun, vaikka aina oman ikäryhmän vanhimpia ollaan oltu. Ei siitä mitään etua tietääkseni ole ollut. En siis itse näe että loppuvuosi olisi yhtään sen huonompi ajankohta lapselle, aina joku on se nuorin oli ajankohta mikä tahansa.

itse olen syntynyt alkuvuodesta mutta mennyt vuotta normaalia aiemmin kouluun ja ollut siis aina se kaikkein nuorin, loppuvuodesta syntyneitäkin nuorempi. ei aiheuttanut itselle koskaan mitään harmia tai toiveita, että olisi asia mennyt jotenkin toisin.

käynnissä oleva yritys aloitettiin niin, että lapsi olis syntynyt alkuvuodesta jos olis heti tärpännyt, mutta se junapa meni jo ajat sitten. eli eipä ole mitään väliä milloin, jos vain tulisi :)

Olen syntynyt pari viikkoa ennen joulua, eikä se minua ole juuri haitannut. Synttärit juhlittiin lapsuudessa aina niin kuin muillakin, eikä ajateltu, ettei tarvitsisi, kun joulu on pian. Ainoastaan joskus täysi-ikäisyyden kynnyksellä harmitti, kun kaverit saavuttivat tuon maagisen rajapyykin aiemmin. :)

Yksi lapsistamme on syntynyt 22.12. Eipä me sitä ajankohtaa yrityksen aikaan ajateltu tai yritetty tähdätä tiettyyn vuodenaikaan. Ainoastaan vähän ennen synnytystä toivoin, että pääsisimme aatoksi kotiin, ja niin me sitten juuri aattoiltana pääsimmekin.

Esikoiseni on tammikuussa syntynyt, ja olen kyllä huomannut, että siitä on etua kouluiässä. 7 v 7 kk on aika paljon isompi kuin 6 v 8 kk. Onhan se lähes vuosi tuossa iässä huima ero. Ihan jo sellainenkin juttu kuin omista tavaroista huolehtiminen on keskimäärin helpompaa melkein vuotta vanhemmalle (luonteenomaisia eroja toki unohtamatta). Tuntuisi aika hurjalta, jos lapsi olisikin mennyt kouluun vuotta nuorempana.

Mistä pääsenkin siihen, että tuon joulukuussa syntyneen lapsen kohdalla vielä mietimme, meneekö hän kouluun "ajallaan" vai vuotta myöhemmin. Hän on muutenkin vähän omanlaisensa tapaus, enkä ole varma, onko hän koulukypsä vielä parin vuoden päästä. Uskon, että hän voisi hyötyä siitä, jos menisikin vasta vuotta myöhemmin. Mutta tätä on vielä aikaa miettiä, ja varmaan hän käy joissain kypsyystesteissäkin sitten lähempänä.

Esikoisen laskettu aika oli aivan joulukuun lopussa, syntyi marraskuussa. Toisen piti syntyä maaliskuussa mutta syntyi 28.12. Eipä näihin voi aina itse vaikuttaa, kumpikin olisi tuurilla voinut olla alkuvuoden ensimmäisiä vauvoja.
Hieman joulunvietto toki häiritsee toisen syntymäpäivää, mutta toki jollain aikaa juhlimme synttärit myös. Koulun alkuun vielä paljon aikaa, näkee sitten aikanaan. Nykyään ei Kait hirveästi suosita koulun aloituksen lykkäämistä ja tukitoimia toki täytyy niitä tarvitseville tarjota.

Minulla on yksi tammikuussa syntynyt ja kaksi loppuvuotista. Tammikuinen turhautui koulun aloituksessa, kun kaikki oli liian helppoa, loppuvuotisilla on muunlaisia haasteita. Pääasia, että ovat syntyneet <3

Juu, ei me ehdoin tahdoin lykätä kouluun menoa, mutta jos on syytä epäillä, ettei hän ole koulukypsä ja psykologi tätä puoltaa, niin sitten se lienee oikea päätös.

Olen itse syntynyt 20.12. ja kyllä peruskouluikäisenä kärsin siitä, samoin 17-vuotiaana, kun tuntui että kaikki kaverit menee viikonloppuna baariin, ja itse ei päässyt :D Eniten lapsena harmitti, kun sukulaiset ostivat joululahjat saatesanoilla "tässä on synttäri- ja joululahja samassa". Sit lahjana oli kuitenkin se viiden markan lahja, jonka serkutkin saivat. En todellakaan ees odottanut mitään synttärilahjoja sukulaisilta, niin harmitti miksi sellaista piti sanoa. Tai onko ollu vaikea ostaa joku markan karkki synttärilahjaksi? Oisin ollu enemmän ku tyytyväinen siihen.

Oma lapsi on syntynyt 1.11. ja oon iloinen ettei myöhemmin, ku oon itse kokenut sen aika kurjana olla joulukuun lapsi. Tykkään myös, et mun synttärit on mun - kuulostaa lapselliselta, mut en haluis jakaa synttäreitäni lapsen kanssa, vaan haluun sen olevan mun päivä ja hemmottelen itseäni omana synttärinä.:Heartpink

Olen syntynyt 27.12. enkä tästä koe ikinä kärsineeni. Totta kyllä olin aina luokan nuorin, mutta en kokenut sitä kovin kurjaksi asiaksi. Pärjäsin myös koulussa ihan hyvin. Synttäreitäni on myös aina vietetty ja olen saanut erikseen joulu- ja synttärilahjat. Lapsia kun on yritetty, ei ole mitenkään tähdätty mihinkään tiettyyn aikaan. Esikoinen syntyi lopulta vuoden yrityksen jälkeen syyskuussa. Toinen sai alkunsa nopeammin ja la on tammikuussa. Nyt vasta hoksasin että jos olisi saanut alkunsa 1-2 kierrosta olisi la osunut lähelle joulua. :D (Ehkäisy jätettiin pois kesken kierron niin en tiedä laskeako sitä kiertoa mukaan yritysaikaan. Ensimmäisestä kokonaisesta kierrosta olisi tullut joulun lapsi.) Eipä sitä siinä kohtaa tullut ajatelleeksi. Ei kyllä edes uskottu niin nopeaan plussaan.

Takaisin