Loppuraskauden seuranta?

Saippa

Jostain jotain jo tietävä
Sain tänään postitse kutsun lokakuun 3. pvä, la on 1.11. Onko tämä vaan joku yleinen käynti, vai haluaako tsekkailla mahdollisesti jotain erityistä? Neuvolassa ei ollu aiheesta mitn puhetta.

Sent from my GT-S7275R using Vau Foorumi mobile app
 
En osaa ensikertalaisena vastata kysymykseesi, mutta ujutan otsikkosi alle oman kysymykseni. Minulle kolahti vasta rakenneultraan kutsu. Ihana kun on jotain odoteltavaa ja pääsee taas kurkkaamaan miten masussa voidaan. Mutta eikö sen jälkeen koko loppuraskaudessa enää ultrata? Ja tarkistellaanko esim vauvan asentoa kohdussa loppuraskaudessa vain päältä käsin?
 
Muokattu viimeksi:
Loppuraskaudessa tulee vielä n rv 36 ns"synnytystapa-arvio", jossa mulla ainakin tehtiin (lääkäri) sisätutkimus ja ultra, jossa tsekattiin että vauva on oikein päin ja mahtuu tulemaan uloskin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mun ymmärtääkseni riippuu hyvin paljon paikkakunnasta ja onko ensisynnyttäjä ja siitäkin, kuinka raskaus on edennyt. Näin ainakin meillä päin. Itselläni ensimmäisestä lapsesta pääsin vielä 36 viikolla ultraan, toisesta en enään päässyt :/ korjatkoon joku jos oon väärässä :)

Sent from my PadFone 2 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo, synnytystapa-arvioo ei välttämättä joka kunnassa tehä ollenkkaan, joissakin vain ekassa raskauvessa ja joissakin kunnissa tehhään aina. Mie en itseasiassa tiiä mikä käytäntö täällä ita-suomessa on, kun mie oon aina ollu poikkeus perätilojen takia ja siks on ultrattu.
 
Meillä päin ei ole tapana tehdä automaattisesti synnytystapa-arviota, viimisellä lääkärikäynnillä siitä voi lääkärin kanssa keskustella onko tarpeen. Nyt kun en enää ole ensisynnyttäjä, niin tarvetta vielä vähemmän, kun tähän saakka syntyneet ovat normaalisti mahtuneet.
 
Minulle on tehty synnytystapa-arvio molemmissa raskauksissa. Täällä siihen ei kuitenkaan automaattisesti kuulu ultraus. Esikoisen kanssa rakenneultra rv 20 tuntumassa oli viimeinen ultraus. Nuoremman kanssa taas ravasin ultrassa milloin mistäkin syystä lähinnä neukun epävarmuuden takia. Ensin ei kuulemma sf-mitta kasvanut tarpeeksi, vaikka käyrä näytti minusta ihan samalta kuin esikoisenkin kanssa. Sitten vielä ei saatu tunnustelmalla selvyyttä miten päin vauva on, joten siitäkin käytiin Kättärillä ultraamassa. Ymmärsin, että jos silloin rv 36 kieppeillä vauva ole vielä kääntynyt, niin sitä voidaan yrittää kääntää sairaalassa. En tosin ole kuullut, että kellään olisi onnistunut, jolle sitä on yritetty tehdä. Meillä molemmat muksut kiepsahtaneet nuppi alaspäin ihan itse. Toinen kiepsui sen verran, että oli kieputtanut napanuoran kaulansa ympärille...
 
Esikoista odottaessa viimeinen ultra olisi ollut rakenne ultra, mutta kun se meni yli la:n niin menin rv 41+5 yliaikaiskontrolliin jossa ultrattiin ja tsekattiin koko (joka heitti ainoastaan kilolla kun poika syntyi kaks päivää myöhemmin :D oli siis isompi)
Ei ollut meillä edes mitään synnytystapa-arvioo, pikkumies oli oikeassa tarjonnassa ja "syvällä" kanavassa jo monet viikot ennen syntymää!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top