Loppuelämän terveellinen ruokavalio

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä muilla ollut vaikeuksia pitää terveellinen ruokavalio vakiona? Pakon edessä olisi nyt tarkoitus katsoa, että millainen ruokavalio olisi hyvä, koska esidiabetes. Olen pyytänyt apua usealta ammattilaiselta, mutta sanottu vaan että vältä nopeita hiilareita. Olen myös pyytänyt apua syömishäiriötaipumukseen ja diabeteshoitajan tai ravitsemusterapeutin apua, mutta jostain syystä niitä on julkiselta hirveän vaikea saada.

Joko stressaan, enkä saa syötyä juuri mitään, tai sitten en suo stressinpelon takia ajatustakaan kannattaako jotain syödä tai ei ja vedän ihan mitä vaan, syön itseni hengiltä kun se aika kuusta.
Eikä kukaan usko, että olen vegaani, ollut jo 18 vuotta. Koska syön niin epäterveellisesti ja painoindeksi on lasten jälkeen ollut niin korkea.

Olenko ainut, joka kamppailee terveellisen ruokavalion ja sen pitämisen kanssa?
 
Täällä! Mä niin tunnen sun tuskan. 😔
Pitäisi olla armollinen sun muuta, mutta itselläkin on todellisia vaikeuksia löytää tasapaino ruokavalion suhteen…

Pitäisi kai eka oppia säätelemään tätä kuormituksen määrää, muttei sekään ole ihan helppoa kun on kaksi pikkuihmistä kotona.

Mua auttaisi jos jättäisi ostamatta kaiken epäterveellisen ja ”joutuisi” syödä sitä mitä kaapissa on. Tähän aion nyt puuttua.

Tää raudanpuuteväsymyskin on toki osana tähän, vaikka tilanne tuntuukin olevan paranemaan päin.

Voimia sullekkin @Bella Swan! Otan vastaan vinkkejä tänne ketjuun sitä mukaa kun niitä tulee…
 
Miulla meinaa välillä levitä syöminen käsiin, jos pitää kiirettä. En ehdi syömään ja sitten syön mitä sattuu. Joudun ikäänkuin suunnittelemaan päivät etukäteen, jos haluan pitää syömiset järkevinä. Ja munakkaat pelastavat miun päivät surkealta syömiseltä silloin, kun mies ei ole kotona laittamassa ruokaa. 😅

Itse olin vuosia lakto-ovovege, mutta palasin takaisin sekaruokavalioon, kun tuo kikkailu alkoi käymään terveyden päälle.

Saako nykyisistä korvikehässäköistä tehtyä mitään munakkaan tyylistä ruokaa? Tai voisitko kuvitella syöväsi edes munia? Munakasta, kun saa tuunattua niin monenlaiseksi.
 
Miulla meinaa välillä levitä syöminen käsiin, jos pitää kiirettä. En ehdi syömään ja sitten syön mitä sattuu. Joudun ikäänkuin suunnittelemaan päivät etukäteen, jos haluan pitää syömiset järkevinä. Ja munakkaat pelastavat miun päivät surkealta syömiseltä silloin, kun mies ei ole kotona laittamassa ruokaa. 😅

Itse olin vuosia lakto-ovovege, mutta palasin takaisin sekaruokavalioon, kun tuo kikkailu alkoi käymään terveyden päälle.

Saako nykyisistä korvikehässäköistä tehtyä mitään munakkaan tyylistä ruokaa? Tai voisitko kuvitella syöväsi edes munia? Munakasta, kun saa tuunattua niin monenlaiseksi.
En syö munia. Ketoilussa ne olisi hyvät, mutta kun ei kuulu ruokavalioon.
Ajattelin kyllä nyt kokeilla vhh, nyt tosin ollut ketolla tän viikon.

Täällä! Mä niin tunnen sun tuskan. 😔
Pitäisi olla armollinen sun muuta, mutta itselläkin on todellisia vaikeuksia löytää tasapaino ruokavalion suhteen…

Pitäisi kai eka oppia säätelemään tätä kuormituksen määrää, muttei sekään ole ihan helppoa kun on kaksi pikkuihmistä kotona.

Mua auttaisi jos jättäisi ostamatta kaiken epäterveellisen ja ”joutuisi” syödä sitä mitä kaapissa on. Tähän aion nyt puuttua.

Tää raudanpuuteväsymyskin on toki osana tähän, vaikka tilanne tuntuukin olevan paranemaan päin.

Voimia sullekkin @Bella Swan! Otan vastaan vinkkejä tänne ketjuun sitä mukaa kun niitä tulee…
Sepä se, kun on omat mielenterveyshaasteet, erityiseslapset ja heidän haasteet, sit pitäs vielä omaa painoakin stressata! Tsemppiä sinnekin 💕
 
Vinkkinä että pakasta itsellesi vaikka sopivat ruuat annoksina. Voit tehdä vaikka kymmentä eri ruokaa jos pakastin on iso ja saa syödä sitä mitä sillä hetkellä tekee mieli. Lisänä vaan sitä akuutit tuoreet jutut eli kasvikset, hedelmät jne ja naposteluun vaikka pähkinöitä kaappiin.
Omassa hektisessä elämässä se toimii ja jää ne herkut tms vähemmälle kun ei mee näköisenä ja kiireisenä kauppaan ja saa silti syyä mitä tekee mieli kun on eri vaihtoehtoja. Itse usein lämmitä mikrossa mutta voi myös lämmittää pannulla ja vaikka aamusta ottaa sulaan jo päivän ruuan. 🫣
Syön mielellään salaatteja mutta niihin ei jää aikaa kun pitää tehdä ruoka ruoka ja on lapsi pyörimässä jaloissa ja työpäivä ohi. Kun ruoka puoli on ennakoitu niin voi tehä sen salaatin esimerkiksi siinä ruokaa lämmittäessä☺️
 
Kasvisruualla mielestäni on mahdotonta pitää nälkä loitolla. Ainakaan mulla se ei onnistu! Tietty ihmisillä on erilaisia geenejä. Minulla ei tee koskaan mieli herkkuja, kun syön lihaa, kanaa, kalaa, juustoa, voita, munia.. Myös marjoja, kasviksia ja vihanneksiakin. Mutta paljon proteiinia ja eläinrasvoja. Mulla on IBS, ja liha ja eläinrasva ovat niitä harvoja ruoka-aineita, joista vatsa ei turpoa. Eli hieman vhh, vaikka syön kyllä hiilariakin ja siedän niitä suht hyvin. Mutta sokeriherkut, pullat, karkit ym. tuntuu aivan ällö makeille enkä pysty /hakua syödä niitä. Niistä tulee myös etova olo.

En tiedä onko suomalaisten geenit luotu kasvisruokavaliolle, kun täällä on ollut talvi n. 6 kk vuodesta ja kasvukausi tosi lyhyt. 🤔 Lihassa on kaikki tarvittavat aminohapot ja myös tosi paljon vitamiineja (tästä ei useinkaan puhuta).

Toisin sanoen terveellinen ruokavalio ei ole mielestäni kituuttamista vaan sitä että syö tarpeeksi kunnon lihaa ja rasvojakin (esim. luomuvoi, täysrasvaiset juustot, munat ym) niin silloin mielitekoja ei ole. Ahmiminen ja kontrollin pettäminen johtuu yleensä vaan siitä, että on oikeasti nälkä tai on riuduttanut itseään eikä ole saanut tarvittavia ravintoaineita. Keho kyllä vaatii vimmalla takaisin ne, mitä puuttuu. Itsellä myös vehnä laukaisee jonkin ahmimisreaktion (siksi en syö sitä).

Itsellä auttoi vehnän poisjättämisen lisäksi rautalisän aloittaminen että painoa alkoi pudota raskauden jälkeen.

Mutta vhh kannattais testata jos ei ole jo testannut.. Yleiset ravitsemussuositukset (=rasvaton maito, kevytlevite, paljon viljaa ym) ei ilmeisesti esidiabetekseen useinkaan auta. Tällainen kuva mulle on jäänyt.
 
@Niittyleinikki_ olen samaa mieltä! Minä olen tosin ollut kasvissyöjä yli 10v, varmaan 15v? mutta käytän munia ja maitotuotteita ja niissä aina rasvaisimpia. Ei osteta koskaan mitään kevyttuotteita ja ollaan kyllä ihan normaalipainoisia. Tämä on vain minun mielipide, mutta en usko että ne rasvattomat-/kevyttuotteet on pidemmän päälle terveellisiä. Nälkä pysyy paremmin loitolla kun syö terveellistä, rasvaisempaa ruokaa.

Lihaa olen yrittänyt nyt lisätä ruokavalioon, mutta sen suutuntuma vähän tökkii vielä 🙈 ehkä se siitä pikkuhiljaa.
 
@Niittyleinikki_ olen samaa mieltä! Minä olen tosin ollut kasvissyöjä yli 10v, varmaan 15v? mutta käytän munia ja maitotuotteita ja niissä aina rasvaisimpia. Ei osteta koskaan mitään kevyttuotteita ja ollaan kyllä ihan normaalipainoisia. Tämä on vain minun mielipide, mutta en usko että ne rasvattomat-/kevyttuotteet on pidemmän päälle terveellisiä. Nälkä pysyy paremmin loitolla kun syö terveellistä, rasvaisempaa ruokaa.

Lihaa olen yrittänyt nyt lisätä ruokavalioon, mutta sen suutuntuma vähän tökkii vielä 🙈 ehkä se siitä pikkuhiljaa.
Olin kanssa aikanaan lakto-ovovege melkein 10 vuotta. Mie alotin todella rauhallisesti lihan syönnin. Maha ei ensin meinannut kestää lihaa ollenkaan. Pikku hiljaa olen syönyt enemmän kaikkia liharuokia ja nykyään olen vastoin kaikkia odotuksia suuri pihvin ystävä. 😂
 
Olin kanssa aikanaan lakto-ovovege melkein 10 vuotta. Mie alotin todella rauhallisesti lihan syönnin. Maha ei ensin meinannut kestää lihaa ollenkaan. Pikku hiljaa olen syönyt enemmän kaikkia liharuokia ja nykyään olen vastoin kaikkia odotuksia suuri pihvin ystävä. 😂

Oho! Toivoa siis on mullakin 😂 miten totuit siihen suutuntumaan vai häiritsikö se sua ollenkaan? Mä tykkäisin kasvattaa itse lihaa (kanoja, kaneja), mutta siihen on aika pitkä matka vielä 😅
 
@pilvikirsikka Entäs riista? Tosin pitäisi olla hyvin valmistettua. Harald-ravintolassa sai ennen sorsaa ja muutakin riistaa, aivan suussa sulavaa ja niin hyvää 🤤 Ei vaan taida enää saada. Perus sitkas pihvi jos tökkii. Tai jos aloittaa kalasta vaikka? Lohi, kuha tms.. Kasvatettu lohi tosin värjättyä ja sekin niin keinotekoista nykyään..
 
En minäkään pitkään syönyt punaista lihaa - kunnes tapasin mieheni ja nyt syön kaikkea ( paitsi allergeenejani, eli pähkinöitä, papuja, porkkanaa, omenaa ja laktoosia)

Syön ihan normaalisti ja silti olen mallia ”kukkakeppi” eli kroonisesti alipainoinen.
 
Kasvatettu lohi tosin värjättyä ja sekin niin keinotekoista nykyään..

Oli pakko googlata tämä. Ja no, tavallaan, mutta ei värin takia. Lohille vain annetaan rehua, jossa on niille välttämättömiä aineita - jotka vaikuttaa myös väriin. En siis pitäisi haitallisena tai keinotekoisena sen enempää kuin meidän syömiä vitamiineja. Lähteenä tämä Ylen juttu.

"Kaikkialla maailmassa kasvatetuille lohikaloille annetaan rehun seassa astaksantiinia, joka on yhdenlainen karotenoidi sekä A-vitamiinin esiaste.

Rehun lisäaine antaa lohen lihalle punaisen värin, mutta vaikutus ei ole pelkästään kosmeettinen. Pigmentti on välttämätön mädille ja kuoriutuvalle poikaselle, joten jos emokalat eivät saa astaksantiinia, kalanpoikanen ei selviydy.

Luontaisesti kirjolohi saa astaksantiinia muun muassa katkaravuista ja levästä."
 
@pilvikirsikka Entäs riista? Tosin pitäisi olla hyvin valmistettua. Harald-ravintolassa sai ennen sorsaa ja muutakin riistaa, aivan suussa sulavaa ja niin hyvää 🤤 Ei vaan taida enää saada. Perus sitkas pihvi jos tökkii. Tai jos aloittaa kalasta vaikka? Lohi, kuha tms.. Kasvatettu lohi tosin värjättyä ja sekin niin keinotekoista nykyään..

Riista vois mennä jos sitä jostain saisi. En minä siitä perus sikanaudasta välitä, mutta jotain lihaa voisin opetella syömään. Kalaa muuten välillä syön 👍 se on ihan ok, tosin liian kalalle maistuva kala on pahaa 😂

Tää vaatii vähän opettelua, mutta ehkä se tästä 😅
 
@pilvikirsikka komppaan @Niittyleinikki_ tuossa riista-asiassa. Miehän en vieläkään mielelläni syö possua ja itse aloitin juurikin riistalla punaisenlihan syömisen. Hirvipata taisi olla ensimmäinen kosketukseni punaiseen lihaan ja joku pieni himo siitä jäi sitten kytemään. Mutta itselläkin vei tosiaan toiset kymmenen vuotta totutella täysiveriseksi lihansyöjäksi uudelleen. 😅
 
@Vargynja Siis tiesin että väri johtuu siitä mitä ne lohet syövät, ehkä muotoilin kiireessä väärin. Silti se on mielestäni luonnotonta.. Lohen pitäisi tosiaan syödä mitä se luontaisesti syö, eikä jotain "rehua".

Sama kyllä sialla, broilerilla ym. "Viljapossu" on ihan sama kuin söisi itse viljaa. Itsellä huono puoli se että syön paljon markettilihaa. Riista ja luomu olisi parhainta. Ja grass fed nauta ym. Mutta itse asiassa kun ole kokeillut luomulihaa joskus ostaa, se on ollut usein huonomman makuista 🤔

Aa joo ja @Vargynja itse kyllä pidän meille tarkoitettuja keinotekoisia, synteettisiä vitamiineja terveydelle haitallisina. Ennen söin 15 eri purkista vitamiineja, kunnes luin, että synteettiset vitamiinit on yhdistetty mm. syöpien lisääntyneeseen ilmentymiseen (tutkimusten mukaan esim. synteettiset E-ja A-vitamiini, joita nimenomaan söin kaksin käsin ennen..) Mulla käytössä enää D luonnollisessa mahdollisimman muodossa (cod liver oil, turskanmaksasta).

Kaikki ihmisen peukaloima on yleensä aina huonoa. Esim. luonnossa C-vitamiini kylkiäisenä tulee mukana luonnon omia yhdisteitä, joiden yhteistoimintaa ei edes vielä täysin ymmärretä. Kun siitä irrotetaan pelkkä askorbiinihappo, se on heti epäluonnollista elimistölle.
 
Muokattu viimeksi:
Minä olin kasvissyöjä monta vuotta, enkä syönnyt mitään lihaa paitsi itse pyydettyä kalaa. Toimin näin eläinoikeudellisista syistä. Sitten vaihto-opiskelun takia jouduin alkaa syömää lihaa, kun laihdun pelkällä kasviruualla siinä maissa turhan paljon kun oli muitakin ruokarajoitteita (olin muutenkin jo laiha). Ihanaa kun mies tuo kotiin itse pyydettyä riistaa, mutta kyllä se välillä ketuttaa aika pahasti, kun mies on koko vkl metsällä :Grinning Face With Smiling Eyes: Vaikka ikävää, että elämiä tapetaan niiden lihan vuoksi, niin riista on varmasti kaikkein eettisintä. Luomulihaan ei valitettavasti ole aina varaa. Ennen haettiin paikalliselta luomukanalta itse munat, mutta uudella paikkakunnalla ei ole tällaista paikkaa löytynyt. Pitäisi etsiä joku paikallinen tila, mistä saisi suoraan lihaa ostettua.

Söin taas pari vuotta kasvispainotteisimmin ja mulla tuli naamaan todella paha ihottuma. Nyt viimeaikoina se on alkanut onneksi helpottamaan. Hiilarihöttökin tuntuu vaikuttavan ihottumaan ja finneihin.
 
Takaisin
Top