Lonkkakivut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja palmu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

palmu

Jostain jotain jo tietävä
Hei,

oon rv 9+4 ja mulla alko pari viikkoo sitte jo kivut oikean puoleisessa lonkassa. Nyt se on tosi paljo pahentunu, ja olinki viime viikolla lääkärissä. Määräs panadolia ja sano että saattaa liittyy raskauteen, ku raskaushormonit löysentää niveliä. Tää aamu oli pahin kaikista, vihlo hirveesti enkä pystyny astuu oikeen jalan päälle ku olis menny alta. Olin eile illalla tanssiharkoissa jossa lonkka oli kyllä koetuksella, että tää aamutuska saatto johtuu siitä.

Onko teillä muilla ollu saman tyylistä? En oo tienny että voi tulla kipua ennen ku on ees mahaa kunnolla :)

Ei ole kokemusta lonkkakivusta, mutta kun odotin esikoista niin jollain tavalla niksautin alaselkäni ihan alkuraskaudessa, joskus rv 6+. Sen jälkeen alaselkä kipeytyi aina rasituksessa ja lopulta työpäivän jälkeen en päässyt omin avuin sohvalta ylös jos satuin siihen istahtamaan. Lääkäri / fysioterapeutti sanoi ettei selkä tule kuntoon raskausaikana just sen takia kun hormoonit muutenkin löysyttää niveliä (raskauden takia ei tutkittu sen tarkemmin missä vika, esim röntgenillä). Lopulta kävikin sitten niin että selkäkivun kans mentiin koko raskausaika, mutta synnytyksen jälkeen selkä parani. :)

Itse oon tuntenut että yöllä pitää lonkkia suoristella tavallista useammin. Eli kai siellä jotain jo sitten tapahtuu lonkan seudullakin.

Mulla sisko oli just tollasen vaivan takia saikulla ja nimenomaan alkuraskaudessa...meni ohi sit muutamassa viikossa. Ite huomasin sairaalassa 3 päivää maatessani että jalkoja piti suoristella vähän väliä ja takalantio on ollu siitä asti kipeä..ei tehny makoilu hyvää.

Mulla sisko oli just tollasen vaivan takia saikulla ja nimenomaan alkuraskaudessa...meni ohi sit muutamassa viikossa. Ite huomasin sairaalassa 3 päivää maatessani että jalkoja piti suoristella vähän väliä ja takalantio on ollu siitä asti kipeä..ei tehny makoilu hyvää.

Huh, helpottavaa kuulla, kiitos tästä :) Lääkäri nimittäin sano, että jos kestää pitkään, kyseessä saattaa olla reuman alku. Mutta uskoi kuitenkin enemmän raskausoireeksi onneksi. Kiitos tästä rohkasusta :)

Tuttua on, mulla alko viimeksi tosi varhain ja se onneks välillä helpottaa. Tohon lantion löystymiseen auttaa SI-tukivyö, tukivöitä voi lainata neuvolasta tai synnäriltä apuvälineyksiköstä. Itselläni oli vyö lainassa naistenklinikalta. Hormonit tosiaan pehmentää raskaana ollessa paikkoja aikas reippaasti ja se tekee lantion tosi kipeäksi, kun se juntataan paikalleen sillä vyöllä niin helpottaa ihan kunnolla ja se auttaa noihin iskias tyyppisiin kipuihin kanssa.

Mulla eilen istuessa pitempään alkoi särkeä lonkkaa mutta se meni kyl vähän ajan päästä ohi. Oli vaan sen verran kipeä että kiinnitin siihen oikein huomiota. Mä aattelin et vois johtua lantion kasvusta tms, kun tosiaan vasta 8+5 oli eilen :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

täälläkin si-nivel, selkä ja lonkkakipuja .... tuttu tunne siis, dont worry, et ole ainut <3 johtuu just siitä löystymisestä ja jos on muutenkin taipuvainen kipuiluun tuolla alueella niin kuulemma tosi yleistä....jännityksellä odotan miten loppuraskaus menee

Lohdutukseks: mulla se loppu jo :) Meni ohi urheilemalla, ku sai lihasmassaa ympärille! Kesti n. kolme viikkoa.

mullakin nyt viikon verran ollut noita lonkkakipuja etenkin oikealla puolella joten tulkitsen ne nyt raskauteen liityviksi. Jos paljon tulee istuskeltua etenkin sohvalla ni se tuntuu pahemmalta, mutta kun liikkuu ja touhaa niin on parempi. Pahoinvointi vain tahtoo heittää naisen sinne sohvan nurkkaan :mad:

:( eikä... mulla helpotti jo pelkästää vartin kävelylenkitki! että jos sen verra pystyy liikkuu, seki vähentää tota vaivaa :) mun on tietysti helppo sanoo ku ei oo pahoinvointia, toivottavasti helpottaa väleissä aina sen verra että pystyy vähä kävelee!

Takaisin