Lomapäivien pitäminen, ennen vai jälkeen?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja aguli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

aguli

Oman äänensä löytänyt
Eli asia joka alkoi mua askarruttamaan. Miten olette ajatelleet pitää lomapäivänne pois, ennen vai jälkeen äippäloman? Pomon kanssa jutellessa tuli ilmi että mun pitäisi päättää missä kohtaa ne haluan pitää, kun saan raskaustodistuksen, jotta ne saadaan siirrettyä heti oikealle kohdalle. Itsellä sairasloma on todennäköinen jo aikaisessa vaiheessa, nytkin päällä, joten mietin lomapäivien jättöä hoitovapaan päätteeksi..
Olisi kiva kuulla mitä muut ootte aikoneet :)

Mä luultavasti piän lomani just ennen kun jään äippälomalle. Et pidän sit kaikki yhteen pötköön enkä tuu välillä käymään töissä.

Äitiysloman jälkeen jää ne mitkä sinä aikana kerääntyy. Nyt jäljellä tältä vuodelta 9pv ja ne pidän marraskuussa, haluan lomaa. Sit jos tuntuu ettei esim tammikuus pysty enää mennä töihi niin haen saikkua. :)

Äitiysloman jälkeen..mukavampi "hyväkuntoisena" lomailla..saikkua kun saa aina, jos tarvii. Esikoisesta en joutunut pitämään ainuttakaan saikkupäivää ja jäin äitiyslomalle normaaliin aikaan...eli kk ennen LA.

Joo, siis jos ei ole työkuntoinen, saa saikulla sentään rahaa ja vanhempainvapaiden jälkeen jos ei palaa töihin eikä ole työtön, niin on käytännössä ilman rahaa kotona. Jos on lomia pidettävänä, niin saa niistä rahaa.

Äitiys-ja vanhempainvapaiden aikana tai välissä pidetyt lomat ei pidennä noita vapaita yhtään, mutta syö niiden tuet loma-ajalta tai loma-ajan kuukaudelta.

Huomioikaa myös, että loman jäädessä saikun alle, siirtyy nykyään kaikki lomapäivät myöhemmin pidettäväksi. Itse olen pitänyt vanhempainvapaan jatkeena lomat jotka on siihen mennessä kertynyt. Saa kivasti kuukauden tms jatkoajan kotona olemiselle ja loma-ajan palkka auttaa myös jos jää kotihoidon tuelle eli vähän enemmän rahaa käytettävissä.

Mä pidän vasta joskus myöhemmin en halua olla ennen äippälomaa lomalla ku vois ehkä tulla tylsää odotella vauvan syntymää pari kuukautta. Luultavasti siis pidän vanhenpainvapaan jatkoksi kesäloman ja siitä jatkan hoitovapaalle :)

Aphrael, meillä pitää ainakin hakea lomansiirtoa jos jää saikulle ennen lomaa tai lomanaikana.
Onko kellään tietoa kuinka lomat pidetään jos on määräaikainen työsopimus ja soppari päättyy vasta lapsen syntymän jälkeen? Jatkoa sopparille on varmaan turha odottaa koska esimies on ihan veemäinen, vaikka työnantaja ei saisikaan syrjiä raskaana olevaa, mutta tiedän että ovat aiemminkin syrjineet. Sitä ei vaan voi helposti todistaa että juuri raskaus on syy miksi tilalle palkataan joku toinen.

Mulla herää kysymys kun monet vaikuttavat jäävän vielä hoitovapaalle... eikö hoitotuki ole huomattavasti pienempi verrattaessa vanhempainrahaan?

Meikä ei oo ihan kartalla näistä tukiasioista vaikka oonki lukenu Kelan jokaisen sivun.

Muokattu viimeksi:
Juu sillon saa vissiin vaan kotihoidon tuen. En tiiä paljon se on mut ei paljoo. Ja tietty lapsilisän saa. :)

Joo hoitovapaalla saa vaan kotihoidon tuen.. Me ollaan laskettu jo ennen lainojen ottoa että meil on mahdollisuus että voin jäädä kotiin vähän pidemmäksi aikaa :)

Ja osa saa hoitolisän.

Tosin nyt on väläytelty, että kotihoidon tuki otettais pois jos toinen vanhempi on kotona. En tiedä koskeeko kaikkia tilanteita.

Kotihoidon tuen lisäksi saa monella paikkakunnalla kuntalisää :) sen kesto ja määrä on kuntakohtasta..

Minä pidän lomat vasta jälkeen. Ja olen ehkä hoitovapaalla pari kuukautta. Mutta hoitovapaallekin pitää olla rahat säästettynä etukäteen, että pärjätään. Kotihoidon tuki oli ihan muutaman sata euroa, sillä ei maksa oikeasti laskuja, ehkä pari kauppareissua

Täällä pidetään lomat myös jälkikäteen ja meinaan jäädä ainakin hetkeksi lapsen kans kotiin. Töihin näillä näkymin syksyllä 2017, sais olla kaksi kesää kotona ;)

Mä pidän lomat vasta vanhempainvapaan jälkeen. Esikoisen kanssa mies jäi hoitovapaalle ja mä palasin töihin heti vanhempainvapaan + vuosiloman jälkeen. Toimi silloin hyvin. Nyt ehkä haluaisin olla vähän pidempään kotona. Tämä fiilis ainakin tällä hetkellä. Pidätän oikeuden mielenmuutoksiin :D

Mulla menee tän vuoden lomat aika hyvin kun pidetään parin viikon loma joulukuussa. Muutama päivä jää vielä sen jälkeen ja sen osalta mietin että säästänkö vai pidänkö ennen äitiyslomaa. Nyt kertyvät lomat säästän sitten vanhempainvapaan jälkeen pidettäväksi.

Takaisin