Voi ei, varpahat. Kuulostaa todella uuvuttavalta synnytykseltä... ja miten kipeä sä oletkaan ollut pitkään tuon jälkeen.
Minulla taas synnytys kesti kolme vuorokautta.
Synnytys aloiteltiin käynnistyksellä torstaina, mistä ei tullut yhtään mitään. Ballongi puhkesi kerran, ja sitten laitettiin uusi. Siinä sitten meni jossain vaiheessa kyllä vedet ja alkoi supistukset. Kävelin ympyrää naikkarin pihalla ja käytävillä toivoen, että se kiihdyttäisi hommia. Menin ilman ilman kivunlievityksiä kokoajan. Illalla supistukset laantui ja nukuin koko yön hyvin.
Perjantaina todettiin, etten ole juurikaan edistynyt joten kävelyralli jatkui ja sain supistuksia lisäävää lääkitystä. Perjantaina oli muikeita kipuja ja supisteli tasaisesti (en muista aikoja, sillä suljin mielestäni lähes koko synnytyksen ja unohdin paljon). Illalla hoitaja tuli kertomaan, että naikkarin synnytyssalit olivat täyttyneet äärimmilleen, mutta kättärillä olisi tilaa. Lähdin siis lanssikyydillä kättärille ja suoraan synnytyssaliin.Lauantaiyönä minulle ehdotettiin jo kivunlievitystä, että saisin nukuttua ja niin laitettiin epiduraali. Sitten siinä nukuttiin muutama tunti ja aamulla jatkettiin.
Ponnistus aloitettiin joskus puolen päivän aikaan, kohdunkaula ei ollut täysin valmis ja siihenkin pistettiin jotain puudutusta. Ponnistin minkä pystyin, mutta vauva ei liikkunut synnytyskanavassa. Kokeilin minäkin ilokaasua, mutta se oli kyllä jotain aivan kamalaa enkä enää ikinä koske siihen hirveyteen.
Lopulta synnytyslääkäri otti imukupin käyttöön ja se irtosi kesken vedon. Hän kokeili toisenkin kerran, mutta sekin irtosi ja siinä vaiheessa hän huusi, että nyt mennään. Tänä aikana, kun siirryimme leikkaussaliin ehdin miettiä kaikenlaista: minä kuolen, lapsi kuolee tai vammautuu tms. Tunsin, ettei vauva ollut ihan oikein ja pelottti aivan järjettömästi.
Leikkaussalissa minulle ei saatu kanyylia käteen lisäverta varten, vaan kaikki 8 yritystä rikkoi vain suonet ja oikea käsivarsi oli aika karmean näköinen. Onneksi lisäverta ei lopulta tarvittu ja olisihan se jotain toista kautta laitettu, jos olisi ollut pakko.
Sitten jumiin jäänyt vauva leikattiin ulos ja onneksi säästyimme kaikielta siltä, mitä ehdin pelätä. En tarkemmin avaa tuntoja, enkä muista kaikkia vaiheitakaan synnytyksestä oikein. Vedin koko kertomuksenkin silppurista läpi, koska koko asian ajatteleminenkin teki niin pahaa. Eniten sattui katsoa sen pienen vauvaparan päätä, jossa oli pahannäköiset ruhjeet irronneiden imukuppivetojen vuoksi. Sitten makasin heräämössä horkan kourissa lämpöpeiton alla tunnin, ennenkuin pääsin vauvani luo.
Tämä on todella tiivistetty versio koko hommasta. Ponnistusvaiheessa sanoin, että tämä ei tunnu siltä, miltä sen varmaan pitäisi. Sattui toki ihan sairaasti, mut se ei ollut se juttu tässä. En minä kipua pelännyt... mutta synnyttäminen selällään, jalat telineissä ei tuntunut sellaiselta asennolta, että saisin lapsen ulos. Ja jokainen ponnistus oli kuin olisi tehnyt turhaa työtä. Olen varma, että jotenkin minun olisi pitänyt tuntea vauvan liikkuvan kanavassa, mutta tunne oli se, että siellä sitä nyt ollaan ja jumissa. Näinhän se lopulta oli.
Alapää oli mulla pari kuukautta todella kipeä. Ei voinut kunnolla istua. Minulla ei kohdunkaulakaan palautunut normaalissa ajassa. Tuttu hoitaja luki mun kertomuksen ja lääkitykset, ja jokin todella oleellinen kohdunkaulaa kypsyttävä lääke oli jätetty kokonaan repertuaarista pois. Ajattelin, että olkoot, antaa olla.
Ihana henkilökunta oli niin naistenklinikalla kuin kätilöopistollakin.Meistä pidetiin hyvä huoli ja onneksi meillä on niin loistavaa osaamista. Muuten olisi voinut käydä hullusti.
Paras muisto on kätilöstä, joka kuskasi minut heräämöstä perhehuoneeseen: "sä olit aivan hurjan reipas ja sulla on aivan ihana pieni poika". Kiitos tästä hänelle. Harmi, ettei sanat lopulta onnistuneet kääntämään mun omia ajatuksia.. koin olevani epäonnistunut.
Päällimmäinen tunne koko hommasta oli pitkään: Ei enää ikinä ja ahdistus on kova, kun tuota kolmen päivän rupeamaa miettii. Valoisa suhtautumiseni synnytykseen romuttui nopeasti ja pitkään parjasin itseäni siitä, että en pystynyt siihen mihin minun olisi pitänyt pystyä. Tätä toista en aio edes yrittää alateitse. Toinen on monesti isompi kuin ensimmäinen, vaikka ei esikkokaan iso ollut. Alle 4-kiloinen ja 53 cm pitkä.
Pelkään sektiotakin, mutta jospa suunniteltuna se lievittäisi pelkojani.
Pahoittelut pitkästä postauksesta.