Listeriaepäily ja hoidonsaannin vaikeus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Huolestunutmamma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
H

Huolestunutmamma

Vieras
Heippa vaan! Altistuin noin viikko sitten tyhmyyttäni riskiruoalle, ja nyt on ilmennyt kaikkia listeriatartunnalle tyypillisiä oireita (kuumetta, ripulia, ylähengitystieoireita...), mutta otettuani yhteyttä terveysasemalle minulle kerrottiin, etteivät tee listeriatestejä koska eivät ole "yksinkertaisia testejä". Että mitä?? Neuvolassa minulle ohjeistettiin, että jos tulee oireita tai tiedän altistuneeni listeriaa mahdollisesti sisältävälle ruoalle, minun tulisi hakeutua heti testeihin, sillä heti hoidettu takaa että sikiö selviäisi todennäköisemmin hengissä. Mutta nyt selvisikin, etteivät ainakaan Espoon julkisella suostu testejä edes vakavissa oireissa ottamaan(!!) eivätkä yksityisasematkaan tunnu tarjoavan testiä mitä googlailin.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia, ja mitä minä voisin tässä tapauksessa tehdä? Huoli pikkuisesta on kova, ja suututtaa ihan vietävästi jos jotain tapahtuukin ja sitten voivotellaan, kun en hakeutunut ajoissa hoitoon eikä kukaan ota menetyksestä vastuuta. :(

Voiei onpa tosi perseestä. Varsinkin tuo huolen vähättely terveysasemalla. Minulla ei ole kokemusta asiasta, mutta varmaan soittaisin neuvolaan ja kysyisin neuvoa miten edetä, että pääsee hoitoon. Tai soittelisin uudestaan julkiselle lääkäriaikaa. 🤔

Tsemppiä toivottavasti saat apua! ♥️

Onko teillä neuvolassa omaa neuvolalääkäriä? Ottaisin sinne yhteyttä ja jos ei aikoja ole niin voisivat ainakin kysyä lääkäriltä miten edetä.

Mä epäilin ed. raskaudessa listeriaa mutta siis paljon vähäisempien oireiden kanssa. Pääsin nopeesti neuvolalääkärille ja hän lähinnä kommentoi, että se on oikeasti tosi harvinainen ja hän ei ole kohdannut urallaan yhtään tapausta. Ei tehnyt mitään ja sit oireet katosikin. Taisin itse olla vähän liian hädissäni pienistä, mutta sun tilanne kuulostaa siltä että lääkärille olis hyvä päästä. Jos ei neuvolan kautta niin voisikohan yksityislääkäri laittaa lähetteen testeihin muualle? Onpa tosi kurja tilanne, toivottavasti pääset pian jotain kautta testeihin. 🙏❤️

Kiitos vastauksistanne ja tsempeistänne! ❤️ Ihana huomata, että täällä foorumilla aidosti välitetään toisistamme ja tästä tulikin hyvä mieli. 😊

Yritin olla yhteyksissä uudestaan lääkäriin, mutta totesivat vain etteivät tässä vaiheessa ala tehdä tämän enempää, vaan minua pyydettiin jäämään vointia seuraamaan. Tuntuu jotenkin vastuuttomalta jättää raskaana oleva näin isojen vaivojen kanssa yksin kärsimään, vaikka ymmärränkin että julkisella puolella voi olla paljon ruuhkaa ja resurssipulaa.

Kokeilenkin seuraavaksi tuota mainitsemaanne neuvolalääkäriä - toivottavasti hän osaisi tilanteessa auttaa. Viime kädessä turvaudun tuohon yksityiseen, vaikka onkin vähän lompakon raapimista näin pienituloisena.

Ilmoittelen tänne sitten miten etenee, jos joku toinen on jatkossa samanlaisessa tilanteessa. 😊

Suomessa listeriatestejä otetaan yleensä vain, jos oireet ovat todella vakavia, mikä on turhauttavaa etenkin raskaana olevalle.

Takaisin