Toksoplasmoosista: Mua kun jo muutamat ihmiset, jotka yrityksestä tiesi, pelotteli, että ethän VAAN tyhjennä teillä kissojen hiekkalaatikoita. Se on vaarallista. No mulla ei ole vaihtoehtoja, koska mies on jouluun saakka viikot pois kotoa.
Kysyin neuvolassa, että mites, onko tämä nyt vaarallista. Terkkari sanoi, että tuota(kin) asiaa liioitellaan. Suurempi riski on saada toksoplasmoosi, jos syö huonosti pestyjä (multaisia) vihanneksia. Että laatikoita tyhjennellessä pitäisi ottaa kissankakkaa käteen ja sitten laittaa se käsi suuhun (miehen 1-v siskontyttö on niin joskus tehnytkin).
Toki se vähän mietityttää, että voinko saada tartunnan esim. keittiön pöytäpintojen kautta. Kissat kun välillä luvatta hyppii pöydille, ja sitten sitä joskus saattaa epähuomiossa laskea jotain syötävää suoraan pöydälle ja sitten laittaa sen suuhunsa. Olen kyllä ollut tarkkana tuon asian kanssa, käytän aina lautasta sekä otan kaapista puhtaan lautasen, en sellaista mikä on lojunut tiskipöydällä ja kissa on ehkä nuollut. Mutta juuri kävi sellainen "vahinko", että mies oli kuorinut mulle mandariinin ja laski sen suoraan keittiön pöydälle. En viitsinyt alkaa nipottaa, vaan söin sen. Täytyy kyllä jatkossa muistuttaa miestä, että oikeasti opettelee käyttämään jotain alustaa syömisten alla, ainakin jos niitä mulle tarjoaa. Ehkä tämäkin menee vähän hysterian puolelle, en sitten tiedä...?