Listeriaa ja muita "kamaluuksia"

Laura+PikkuTyyppi

Silmät suurina ihmettelijä
Mulla hirveet himot brie juustoon, aurajuustoon tms ihaniin paheisiin.....kysymys kuuluukin....onko ne OIKEESTI niin vaarallisia ku väitetään? :o vai onko siinä liioittelun makua? Mitä mieltä sinä olet? Ja syötkö itse home/tuorejuustoja, graavilohta, mätiä...?

en osaa sanoa tuohon onko ne niin vaarallisia...mutta itse kyllä syön, homejuustot kyllä uunin kautta. graavataan itse kalat ja ne menee suurena herkkuna, tyhjiöpakattua en ostaisi marketista, joltain tuoretakuutiskiltä ehkä.. noissa tyhjiöpakatuissa graavikaloissa se riski on erittäin todellinen (niitä kyllä myös uunin kautta söisin vaikka piirakantäytteessä tms.), ravintolassa syön mitä eteen tulee, siis graavit, juustot yms.. mäti menee kans, harkiten toki mistä sen ostaa (tuoreus tässäkin). mutta koulukuntia löytyy monia tässäkin..:p

siis nopeasti googlasin ja löysin hesarista jonkun vanhan artikkelin listeriasta. Siinä mainitaan että 2010 oltiin löydetty 71 listeriabakteerin aiheuttamaa sairaustapausta, siis koko Suomessa. Yleensä niitä on 20-50 tapausta per vuosi. Ja niistä 2/3 oli saanut sen syötyään graavattua tai kylmäsavustettua kalaa. Ja mainitaan että sairastuneista puolet oli yli 70- vuotiaita.

Jos katsoo noita lukuja niin tuo todennäköisyys että saisit listerian juustosta vaikuttaa olevan aika pieni, sen takia monetkin sanoo että ne on aina raskausaikana syönyt ihan kaikkea huoletta eikä ole ikinä tapahtunut mitään. Kai se ongelma piilee siinä, että jos jotain ikävää sattuisi tapahtumaan niin syyttäiskö siitä sitten itseään jälkeenpäin? Ja riski koostuu aina siitä todennäköisyydestä että jotain ikävää tapahtuu ja siitä kuinka suuri se menetys olisi. Tässähän se vauvan menetys mun mielestä on niin suuri asia että vaikka todennäköisyys on todella pieni niin en kyllä ostaisi kaupasta ainakaan valmista graavilohta tai kylmäsavustettua kalaa. Kyllä se 9 kuukautta kuitenkin menee todella nopeasti ja sitten saa taas syödä mitä haluaa, jos vaan vauvan maha sen kestää.

Mutta en siis kuitenkaan kannata sitä että kukaan liian hysteerisesti keskittyy ruokaan raskausaikana, todennäköisesti vauvalle ei kuitenkaan tapahdu mitään äidin ruokavalion takia!

Juustoja syön kuumennettuna huoletta. Graavilohet ym jätän kauppaan raskauden aikana.

Juustoista myös esim mozzarellat ym jotka on valmistettu pästoroidusta maidosta kuuluvat mun herkkuihin ja syön niitä sellaisenaan, myös ulkomaisten (tai itseasiassa etenkin...) valmistajien. :)

Eka raskauden toinen kolmannes, kesä ja mökillä valkohomejuustoa.. kyllä maistoin (ja podin huonoa omaatuntoa) eikä tullu mitään. Monesti kyllä mietin et kuinka kovasti olisin syyttäny itteeni jos jotain olis tullu?
Nytki tekis kauheesti mieli esim jouluaikana sitä valkohomejuustoa, mut... jos jättäis nyt väliin ku on vasta näin alussaki.

mun mielestä noi ruokarajotteet on suurimmaks osaks ihan älyttömiä.kummasti sitä syntyy maailmaan lapsia niissäkin maissa,missä ei ole tämmöisistä edes kuultukaan :p en syö koskaan muutenkaan kaupan tyhjiöpakattuja kaloja; mutta ihan huoletta olen vedellyt esim. valkohomejuustoa,itse pyydettyä haukee ja miehen paistamaa medium-pihviä.olen ajatellut asian niin,että elän kuitenkin tässä raskauden aikana myös itsellenikin,enkä ole ihan kaikesta valmis luopumaan oletetun,minimaalisen riskin takia.todennäkösempää on jäädä vaikka auton alle kun että noista tulis mitään.ja kotiokin on moni kuollut...

Kyllä tuonkin listeriatilaston valossa on erittäin paljon suurempia riskitekijöitä sikiölle ympärillämme (joista ei neuvolassakaan mitään puhuta..)- luulen että valtio keskittyy ohjeistuksineen siihen mikä aiheuttaa heille suurinta taloudellista vahinkoa (evira, elintarviketapauksissa..? meidän valtio kun tuntuu olevan aika pilkunviilaaja elintarvikeasioissa, ainakin näin alkutuottajan näkökulmasta..), ei näissä taida äidin tunteilla paljon painoarvoa olla..
Homejuustoa kaiketi ei suositella sen homeen takia (toksiineja??korjatkaa fiksummat), pastoroimatonta maitoahan täällä ei missään muodossaa pitäisi ollakaan..:rolleyes:

Kauheuksista puheenollen, esimerkiksi toksoplasmoosi on mielestäni paljon isompi riski kaikkien sisäkissojen maassa, eikä siitäkään kielletä kissojen olemassaoloa - se vaan ei aiheuta valtiolle taloudellista korvausvelvollisuutta, mitäs pidät kissaa?- meiningillä..
no joo, sori jos loukkaan jotain (eviran työntekijää, kissanomistajaa tms..) on vaan tullut aikalailla näiden aiheiden parissa painittua.

Pois turhat kauhut ja nauttimaan elosta!

Toksoplasmoosista: Mua kun jo muutamat ihmiset, jotka yrityksestä tiesi, pelotteli, että ethän VAAN tyhjennä teillä kissojen hiekkalaatikoita. Se on vaarallista. No mulla ei ole vaihtoehtoja, koska mies on jouluun saakka viikot pois kotoa.
Kysyin neuvolassa, että mites, onko tämä nyt vaarallista. Terkkari sanoi, että tuota(kin) asiaa liioitellaan. Suurempi riski on saada toksoplasmoosi, jos syö huonosti pestyjä (multaisia) vihanneksia. Että laatikoita tyhjennellessä pitäisi ottaa kissankakkaa käteen ja sitten laittaa se käsi suuhun (miehen 1-v siskontyttö on niin joskus tehnytkin).

Toki se vähän mietityttää, että voinko saada tartunnan esim. keittiön pöytäpintojen kautta. Kissat kun välillä luvatta hyppii pöydille, ja sitten sitä joskus saattaa epähuomiossa laskea jotain syötävää suoraan pöydälle ja sitten laittaa sen suuhunsa. Olen kyllä ollut tarkkana tuon asian kanssa, käytän aina lautasta sekä otan kaapista puhtaan lautasen, en sellaista mikä on lojunut tiskipöydällä ja kissa on ehkä nuollut. Mutta juuri kävi sellainen "vahinko", että mies oli kuorinut mulle mandariinin ja laski sen suoraan keittiön pöydälle. En viitsinyt alkaa nipottaa, vaan söin sen. Täytyy kyllä jatkossa muistuttaa miestä, että oikeasti opettelee käyttämään jotain alustaa syömisten alla, ainakin jos niitä mulle tarjoaa. Ehkä tämäkin menee vähän hysterian puolelle, en sitten tiedä...?

jos kissa-asia mietityttää,niin kannattaa kysellä www.lemmikkipalstat.net ja sieltä keskusteluista kissanpäivät.sieltä saa asiantuntevaa tietoo.

meillä on 3 kissaa enkä jaksa huolestua.tuskin mä nyt mitään toksoo saan,kun toi vanhinkin on ollu mulla jo 12v.ja sen ulosteen pitäs olla viä yli vuorokauden vanhaa että siinä mitään toksoo ees olis,ja sitä ulostetta tosiaan pitäis syödä.siis todennäkösyydet on aika pienet.
mulle sattu just vanhakantanen neuvolantäti joka sano et pitäs olla kumihanskat ja hengityssuojain laatikkoo siivotessa :grin jooei.

tossa on tän sivuston tietoo asiasta http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Toksoplasmoosi-Pitaako-kissaa-varoa/

Niin eikös tässä on juuri se pointti, kun elää tietynlaista elämää, sisältyy siihen tietyt erityis riskit joiden kanssa vaan tulee elää. Itsellä on multaa lähes varpaiden välissä (ja ihan takuulla suussakin välillä) ja eläinten (ja ihmislasten) sonnassa pyörin kaiken vapaa-ajan.. enkä vaihtais pois vaikka riskejä kyllä piisaa. on listeriariski ihan suoraan myös eläinten kanssa (karitsoinnitt, lihankäsittely yms.)ja se toksopl. myös muiden kuin kissojen kanssa.. kissa taitaa olla se varsinainen "alkulevittäjä", jota muut sitten vie vuorostaan eteenpäin.
Ihme että yhä vieläkin olen elossa..lapsista puhumattakaan..(eikä muuten ole kipeinä kun sonnassa pyörivät).
mun neuvolatäti ei onneksi ole hoksannut hengityssuojainta vielä ehdottaa..

Nopeasti piipahdan tuolta helmikuisten puolelta. Raa-at kalat ja erikoiset juustot kuumentamatta olen ihan suosiolla jättänyt pois, sillä ei se suuri vaiva ole (en niitä ennenkään ole syönyt paljoa). Vakuumipakatut on ok, jos menevät uunin kautta. Mutta kalasta muuten pidän niin paljon, etten ole kauheasti rajoitellut. Se tosin on totta, että raskasmetallipitoisuudet kaloissa eivät ole terveellisiä vaikkei olisikaan raskaana. Samoin olen nyt viime aikoina uutisissa olleiden juttujen perusteella alkanut välttämään Norjalaista kasvatettua lohta ihan vaikka en olisikaan raskaana, ne kun uiskentelevat siellä antibioottien seassa. Suomessa luojan kiitos on vielä varsin tiukat elintarvikesäännökset, joten ruuan voi sanoa olevan kohtalaisen puhdasta turhista kemikaaleista, hormoneista ja lääkkeistä. Kuitenkin lihan kasvatus varsinkin esimerkiksi USAssa kuulostaa pelottavalta, sillä kaikki mitä niille eläimille syötetään, päätyy myös meidän ihmisten syötäväksi.

Tämä listeriavouhotus on silti ahdistavaa siinä mielessä, että satuin itsekin vahingossa ravintolassa syömään homejuustoa (en viitsinyt palauttaa annosta sen takia), ja sain kauheat morkkikset. Kaikki on kuitenkin kunnossa ja hyvin, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos itse kuuluu siihen yhteen prosenttiin. Silloin kyllä kaduttaisi. Esimerkiksi inkivääriäkin on vaikea vältellä, koska sitä voi olla missä tahansa ruuassa ilman että tietää. Mutta tuskin pienet määrät sitä mitään suurempia aiheuttavat?

Sen teollisessa valmistamistavassa muodostuu kuulemma jotakin mikä voi vahingoittaa sikiötä. Ainakin se oli neuvolan kiellettyjen ruokien listalla..

2007 apteekissa myytiin multitabs raskausinkivääriä pahoinvointiin ja kokeeksi jonkunverran söin sitä, kunnes kuulin että se on vedetty markkinoilta. Olin tosi näreissäni, kun kuvittelin, että apteekkiin voisi luottaa. Mitään ongelmia ei kuitenkaan ilmennyt. Laitoin palautetta multitabsille, eikä sieltä vastattu mitään. Sen koommin en ole kyseisen firman purkkeihin sekaantunut.

Brie juustoa toivon välipalaksi heti kun olen saanut pungettua tämän vauvan aikanaan ulos. Söin sitä kyllä vahingossa kun en vielä tiennyt olevani raskaana... Muuten varmaan saattaisin sitä napsiakin jos tämä raskaaksi tuleminen ja oleminen olisi minulle vähän helpompaa. Oi kuinka ihanasti hampaat uppoais siihen pehmeään paksuun kermaiseen herkkuun... NAM... Alko kuola valua.

Sent from my iPad using Vau Foorumi mobile app

NO MUTTA... sitten tärkeimpään ;) koska toi brie mua tuolta jääkaapista huutaa että lämmitä minut uunissa että olen turvallinen :D niin... onko jotain hyvää ohjetta uunijuustoon? Kuplivaksi lämmitys, jäähdytys ja suuhun...vai? :O

Näistä ruokarajoitteista puheen ollen, pellavansiemeniä jos yrittää välttää niin leivän valitsemisen saa tehdä huolella. Oletteko huomanneet miten monessa leivässä pellavansiemeniä on...

Olen muutaman kerran syönytkin, kun en ole tajunnut kun vasta jälkikäteen siementen olleen pellavansiemeniä.

minä kyllä laittasin ääntä kohti vaan :p mutta jos haluat varmistella niin laittasin vaikka patongin päälle ja mikrottaisin.

täytyy kyllä tunnustaa,etten juurikaan oo leipien sisälmysluetteloo vilkassu.ei kai sitä tavan ruispaloissa sentään oo niitä siemeniä?

Kyllä mä oon ainakin syönyt esim fetajuustoa, kun se on pastöroidusta maidosta valmistettua.

Mutta täällä http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/raskausaika/raskaus_ja_juustoherkut
taas lukee näin: "Älä juo pastöroimatonta maitoa tai syö siitä valmistettuja tuotteita. Vältä myös pastöroidusta maidosta tehtyjä home- ja kittijuustoja, joita ovat esimerkiksi Brie, Gorgonzola, Chèvre, Vacherol ja Taleggio. Yhteistä juustoille, joita elintarvikevirasto kehottaa välttämään, on pehmeys."
niin en ole sitten homejuustoa viittiny syödä, vaikka pastöroitua onkin.

Ja arlaa ainakin uskaltaa ostaa kun "Kaikki Arla Ingmanin tuotteet käyvät läpi pastöroinnin tai sitä vastaavan käsittelyn. Tuotteet ovat siten turvallisia käyttää myös raskauden ja imetyksen aikana."

Muokattu viimeksi:
Tää ketju tuli nyt taas ajankohtaseksi, kun äitienpäivänä söin mansikkakakkua. Sen innoittamana tänäänkin sitten piti saada tuoreita hollantilaisia mansikoita (jotka kyllä huuhtelin huolellisesti), niin nyt sitten tajusin tuon toksoplasmoosin riskin ja harmittaa. :--( onkohan tuo riski kuinka suuri, voikohan olla sikiölle pahasti haittaa (rv37+2) ja pitäiskö ottaa neuvolassa puheeks?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin