lisäraudan tarve ja rautalääkkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiima
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

miiima

Vauhtiin päässyt keskustelija
Muistan että tästä aiheesta on ollut jossain ketjussa puhe paljonkin mutta ajattelin, tehä tälle nyt ihan oman otsikkonsa.

Eli siis asia mikä vaivaa todennäkösesti hyvin montaa meistä odottavista, eli hemoglobiinin tippuminen ja lisäraudan ottaminen. Mitkä ollut hyviä lääkkeitä, mistä tullut huonoa oloa jne jne?  :)

Mulla on aina ollut äärimmäisen hyvä hemoglobiini ja nyt se sitten romahti.. Kahdessa viikossa tippu 126:sta 111:sta, alkuraskaudessa se oli 146. Rautaa pitäs alkaa syömään. Siskollani on omasta raskaudestaan jäänyt paljon yli sellasta nestemäistä rautaa kun maltofer. Se ainakin toimi hänellä eikä tullut huonoa oloa. Mua nyt vaan ahistaa se että se on nestemäistä. Oon aina ollut todella huono ottaa litkulääkkeitä, mutta en oo kuullu just mitään hyvää keneltäkään rautatableteista.. :(
Onhan se tietty totta että vaikka jokin sopii toiselle niin se ei sovi toiselle ja päin vastoin mutta mä ainakin haluisin kuulla silti että mitä lääkkeitä muut on syöny ja onko niistä ollut haittaa vai hyötyä?

Aluksi aloitin syömään tabletteja obsidan fe+++ 
 : Maha tuli niistä kipeeksi ja veti kovaksi mahan. Sen avulla hb ei noussut eilen neuvolassa hb. oli 107 vaikka rautaa ottanut jokapäivä.

Siirryttiin sitten nestemäiseen rautaan Iron vital F .
Kamalaahan se on, YÖÖK! :D 
Mutta maha ei tullut kipeeksi siitä,ainakin vielä maha toimii normaalisti. Kaksi päivää sitä nyt ottanut ja olen tyytyväisenpi tuohon kuin tabletteihin ainaki pääsin eroon mahakivuista jne. Mutta sen nyt näkees sitten nostaako se Hb:tani, imeytyy ainakin paremmin mulla.

Mulla taas on kaikista paras obsidan fe++ edellisessä raskaudessa söin ja nyt  syön aina kun muistan.... eli ehkä kerta viikkoon  vaikka pitäs ottaa joka päivä. Kyllä sen huomaakin kun ei muista ottaa sitä...

Mulla kans korkea Hb normaalisti (155-162) ja nyt pudotusta 152 -> 121. Sain ohjeen ottaa mietoa valmistetta, en "ehtaa kamaa". Nyt mulla käytössä Multitabsin raskausmonivitsku jossa myös rauta mukana. Viimeksi lekurikin sanoi, että älä ota rautaa, mua hiven kyllä jäi hämäämään se, kun ei sitä edes mitattu viimeksi...että onkohan se noussut vai laskenut siitä 121:stä. No, ens kerralla ehkä sen taas ottavat sitten.

Minä olen syönyt koko raskauden multitabs raskausmonivitaamiineja joiden rinnalle tuota rautaa lisäksi.

Fexin pore tbl oon syönyt tai siis juonut tammikuun alusta lähtien. Siitä huolimatta Hb laski 103 ja nyt reilun viikon oon syöny Multitabsin raskaus tbl 2 aamulla, sen lisäksi Fexin pore tbl päivittäin. Seuraava neuvola aika on 2.5, jolloin todennäköisesti ottavat Hb:n, jos eivät sitä keksi kontrolloida äpkl 26.4.

Onko kellään mitään havaintoa, että mitä se raudanpuute tekee vauvalle? Tai siis voiko se sitten syntyä jotenkin aneemisena tai jotain.. Kun mä en tunne itteäni mitenkään väsyneeks tai mitään ja en itse kokis tarvetta syödä koko rautaa. Mutta jos siitä voi olla jotain haittaa vauvalle niin pakko se on vaan alkaa popsimaan sitä

Tälläsen artikkelin löysin ,eli ainakin lisää ennenaikaisen syntymisen riskiä ja voi hidastaa vauvan kehitystä : 

Odotusaikana raudan tarve lisääntyy ja on lopuksi nelinkertainen. Kuntoilu ja urheilu lisäävät entisestään raudan tarvetta. Raudan saantisuositus raskauden aikana on 50–100 mg vuorokaudessa. Rautaa tarvitaan punasolumassan lisääntymiseen, istukkaan, sikiön rautavarastoihin sekä itse synnytykseen. Raskaudenaikainen raudanpuute saattaa hidastaa sikiön kasvua ja lisätä ennenaikaisen synnytyksen vaaraa.

Ja onhan se kivempi että itekkin jaksaa olla virkeempi. [: Koska kaikki vaikuttaa vauvaan. 

oho, enpä taida enään kitistä tosta raudanottamisesta :D Ku en tosissaan ollu kuullut ollenkaan mitään siitä että miten se vaikuttas vauvaan.Vauvan eteen sitä tekee melkeenpä mitä vaan, juo vaikka ällölitkuja jos se vaan sen oloa auttaa :) Ja jenni oot ihan oikeessa kyl siin et oma virkeys kyl vaikuttaa paljon kans.

tt: toivottavasti sul rupee noi arvot nousee. Kurjaa varmasti jos liikaa laskee..

Mä oon syöny tota Obsidan fe++ :tä ja on toiminut hyvin! Vatsa ei ole yhtään ollut kipeä (olen tosi herkkävatsainen) ja on toiminutkin ihan entiseen tapaan. Virkeystaso on pikkuhiljaa myös noussut, olin todella väsynyt aikasemmin. Tosin myös tuo aurinko varmasti vaikuttaa tähän =). Mutta mulle ainakin sopii tuo tabletti erinomaisesti!

Mä selvisin onneksi viime raskauden ilman rautalisää ja tässäkään raskaudessa ei ainakaan vielä oo tarvinnu alottaa. Toivottavasti ei tarttis ollenkaan, oon tosin syöny sitä multitabsin raskausvitskua että siinähän jonkin verran taitaa rautaa olla...

Mullahan tuo Obsidan Fe++ tyhjään vatsaan otettuna aiheutti totaalityhjennyksen, kamalista kamalimman "mahataudin". emoticon

Nykyään oon ottanu Spartofer kapseleita, otan aina iltaisin iltapalan kanssa (jotain näkki- tais ruisleipää ja lasillinen tuoremehua), ja ei oo enää ollut oksenteluja, välillä on kyllä maha aika löysällä, mutta sen kestää kyllä, kunhan ei tarvi oksentaa.

En sitten tiedä onko auttanut, kun tänään neuvolalääkärikäynnillä ei mitattu hemoglobiinia...

Mä oon aina syönyt tuota obsidania tarpeen tullen, en ainoastaan nyt raskauden aikana, sillä mulla on koko elämäni ollut tyypillistä että rauta-arvot välillä laskee. Obsidan sopiii mulle hyvin, ei aiheuta minkääänlaisia mahahavaivoja.

Nestemäisiäkin oon kokeillu, mutta eivät imeydy ainakaan muhun niin hyvin.

Mulla on laskeneet arvot raskauden aikana niin alas että oon joutunut ottaa kaksinkertaista annosta jonkun aikaa. Sitten kun alkaa itse voida vähän paremmin sen ansiosta, niin alkaa taas unohdella raudan ottamista säännöllisesti.. :D

Jostain luin, että vaikka ne rauta-arvot laskee raskaudessa, niin ei oo vaarallista lapselle, sillä lapsi ottaa tarvittavat aineet äidin elimistöstä.  Mutta kuulemma sitten jos hb laskee 80:een, niin sitten alkaa olla jo lapsikin vaarassa, ja äitikin aika huonokuntoinen... 

Itselläni kun on vielä pysynyt hb yli 100:ssä, niin en oo vielä ollut huolissani.. :)

Mä olen miettinyt tuota rautajuttua kanssa, et on se outo. Mulla oli hb alkuraskaudessa jotain 150 (normaalisti on just tuon 150-160) ja sit laski 135:teen jossain vaiheessa. Sitten aloin olemaan ihan tosi väsynyt ja epäilin neuvolassa, että taitaa olla hb laskenut roimasti. Mut sepä olikin sitten noussut, 140. Mystistä! Mistähän sitä rautaa muka lisää on tullut kun en kyllä ruokavaliossa ota sen kummemmin huomioon, vaan syön niin kuin ennenkin. Ja joo, epäreilua kärsiä niin kauheasta väsymyksestä kun sille ei sitten voi mitään tehdä. Neuvolassa ovat vaan fiilistelleet "täydellisiä arvoja" ja väsymyksestä on sanottu, että "no, se kuuluu raskauteen". emoticon

No, keho on kummallinen kapistus. Tsemppiä kaikille noiden rautalääkkeiden kanssa, ei ole varmasti kivaa ainakaan silloin kun menee maha sekaisin ja maistuu pahalta. :/

Saigon, kyllähän se rautamäärä ajoittain tasapainottuu ihan luonnollisestikin, ja eihän se mihinkään raskauden aikana silleen häviä, vaan verimäärä kasvaa jolloin rauta ikäänkuin hetkellisesti laimenee lisääntyneessä plasmassa.
 Mulle lääkäri sanoi, että keskiraskaudessa usein Hb valahtaa matalalle ja sitten loppua kohden usein taas nousee, tosin ei kaikilla, jotkut tosiaan sitten joutuu loppuun asti syömään rutkasti lisärautaa. Ja hyvähän se onkin syödä, meneehän sitä verta paljon synnytyksessä, oli synnytystapa mikä hyvänsä.
Mä en nyt tosiaan ole ottanut kuin tuota monivitskua kun lääkäri kielteli, kai siinä on sitten se, että Hb saattaakin pompsahtaa yllättäen taas korkealle, eikä se liian paksukaan veri niin hyvästä ole. Tulpat yms.... Saavat kyllä mitata ens kerralla sen. Väsynyt en minäkään ole kyl ollut pahemmin, mitä nyt töiden päälle tietty.

...niin ja en ole lekuri, saattaa kuulostaa sekavalta selittelyni.. :-)  Mutta kun itsekin pohdiskellut aivan samoja juttuja. Syöpähoitojen ajoilta jäi muuten semmoinen mieleen, että ne joilla meni Hb alle 90, saivat automaattisesti verta tiputuksena suoraan suoneen. Onneksi en itse koskaan joutunut siihen...

Mulla kuukausi sitten hb 113 ja nyt oli 131 ja oon muistanu rautaa ottaa maksimissaan sen 3 kertaa !  Onneksi kuitenkin noussut itsestään. Mulla oli sama juttu kyllä esikoista odottaessa. [:

Mulla lopetettiin rauta (Obsidan) sen kamalan vatsareaktion jälkeen. Viimeksi hemoglobiini oli 126 eli noussut. Neuvolantäti sanoi, että hemoglobiini lähtee usein takaisin nousuun puolen välin tiputuksen jälkeen tässä vaiheessa ja siksi ei rautaa enää suositellut kun tuo vatsan reaktio oli tosiaan niin raju. Viikon päästä neuvolassa näkee mitä arvot sanoo nyt.

Takaisin