Likaantunut lampaantalja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Moon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Moon

Sukkela juttelija
Meillä on ihana iso lampaantalja joka on ollut olohuoneen lattialla.  Poika on siinä tykännyt leikkiä ja pötkötellä ja sen kyllä taljasta huomaakin, se huutaa pesua!

Mä olen ihan avuton tuon taljan kanssa.  Millä sen voisi puhdistaa?  Käsinpesu varmasti mutta mitä pesuainetta siihen uskaltaisi laittaa vai laittaako ollenkaan?  Talja on siis semmonen "aito suomalainen kunnon talja eikä mikään kiinalainen konepesun kestävä" niin kuin markkinamies totesi...

on olemassa tollasia pesupähkinöitä jotka saa luontaistuotekaupoista.. niistä saa keitettyä saippuaa millä vois pestä nii ei ois mitää turhia kemikaaleja.. niitä  mä käytän pojan vaatteidenpesussaki..  :)

ne on todella hyviä suosittelen...

Mä oon oman lampaantaljani (ei mikään iso)  pessy käsin ja käyttäny villapesuainetta. Onhan siinä aika homma käsin pestä ja kuivuminen vie aikaa ku ei sitä saa kuivaks puristettua mut en uskalla esim. koneeseen laittaa vaikka joku sitä joskus mulle ehdottikin...

Osaakos joku vinkata, pitääkö tuollaista merinovilla-taljaa käsitellä jotenkin ennen käyttöönottoa? Saatiin sellainen eilen lahjaksi, enkä haluaisi heti kättelyssä pilata. Lähinnä mietin esimerkiksi sen karvattoman puolen kosteussuojasuihketta tms.?

Mitenhän pesu jollain mäntysuovalla tai vastaavalla? Tummumaa ei vaaleasta luonnonkarvasta ehkä pois saa, mutta ainakin raikkautta ja "pöpöjä" sais pois...?

Mä mietin että jos sitä taljaa pyörittelis lumihangessa???  Se tosin edellyttäis että sitä lunta ensin jostain aineellistuisi X)  Mutta sillä tavallahan mattojakin pikapestään tai raikastetaan talvella :)

Kaiken nahkaisen ja villaisen pesussa suosittelen Marseille-saippuaa. Valkoinen kantikas köntti kuten mäntysuopa ja löytyy yleensä halpakauppojenkin hyllyiltä ( le Chat on yksi merkki) Ja mikä parasta, se ei kuivata pesijän ihoa, vaan sitä voi käyttää ihon pesuun muutenkin. Sisältää kookosrasvaa tai oliiviöljyä. Huovuttajien peruskamaa :)

Pesukoneessa en suosittele pesemään huopumisen vuoksi, ellei siitä ole erityisesti mainittu. Kuivatus se ongelmallisin taitaa olla, ettei ehdi alkaa haista. Ja muistakaa ettette hinkkaile ainakaan pitempikarvaista taljaa, ettei tosiaan huovu.

Raikastukseen Moonin ehdottama pakkaslumessa pyörittely on ehdoton ykkönen! Antaa vain taljan ensin jäähtyä ulkona ennen hankeen viskaamista ettei lumi sula karvoihin ja kastele niitä.

Mun aidossa lampaantaljassa on vielä pesuohjelmalappunen tallessa, siin oli että voi 40astees pestä koneessa, normaali linkous.. ei saa laittaa kuivausrumpuun eikä saa silitysrautaa käyttää. 

En siltikään välttämättä uskaltaisi koneessa pestä, mieluiten käsin pesisin. :) olen saanut taljan yli 7vuotta pojan syntyessä, pari kertaa vain käytetty pulkassa, eli puhdas on vielä. 

Me vietiin meidän lampaantalja pesulaan kun se oli ollut n. 25 vuotta kellarissa säilössä. :D Talja on miehen lapsuudesta ja nyt kun saatiin vaavi niin otettiin se esille ja voi että kun tyttömme tykkää sen päällä köllötellä. :)

Pari kertaa taljalla ollessaan tytyltämme on tullut "kainalokakka" (eli niin järkyttävä pommi että vaippa ja vaatteet on kainaloihin asti kakassa) ja tietysti siitä sitten on taljakin saanut osansa.. silloin olen heti sen kohdan pessyt käsin. Onneksi meillä on vessassa lattialämmitys niin on kuivunut lattialla melko nopeasti. :)

niin tosiaan unohtui mainita että ei se pesulapesu (Sol:lissa) ollut kuin muistaakseni 29 euroa..? Eli kandee ehkä pesulassa pestä jos on kovin likainen / ollut säilössä kauan.

Pitänee oikeesti ryhtyä tuumasta toimeen tuon taljan putsaamiseksi.  Lumihanki ehti TAAS muuttua sohjoksi joten siellä en aio tuota nyt pyöritellä.  Täytynee tuota Pranametrin ehdottamaa saippuaa etsiskellä kaupasta :)

Takaisin