Liikunta

R

Jostain jotain jo tietävä
Päätin nyt ihan oman osion pistää pystyyn liikunnalle ja urheilulle :)

Eli mites ootte jaksaneet ja kyenneet liikkumaan nyt raskausaikana, etenkin näin loppupuolella? Minkä tyyppinen urheilu on sopinut hyvin esim. niille, joilla herkästi supistelee?

Kova hinku olisi itsellä kaikkea tehdä, mutta eipä kyllä kovin kummoiseen ole kyennyt enää juuri suppareiden vuoksi :/
 
Kävelyllä oon koiran kanssa käyny ja pitäiski kuulemma paljon kävellä, ku sairaslomalla oon mun selkäkipujen takia. Kai tuo vauva jotenki tonne alaselkään painaa sen verta paljon, että en pystyny oikein työharjottelua enää jatkamaan vanhainkodilla. Siellä on kuitenki kokoajan paino jaloilla ja selkä ei todellakaan tykänny hyvää. Sauvakävelyä kuulemma kannattais kokeilla.. :)
 
Mulla supistelee herkemmin lenkillä, mutta taas jumpissa ei ollenkaan!? Ja tukivyöstä on mulle ollu paljon apua,vähemmän suppareita ja selkä jaksaa paremmin.:)
 
Mulla oli pitkään, että en pystynyt käymään kävelyllä kun alkoi vatsaa polttamaan. Nyt oon laittanut tukivyön vatsalle ja kävellyt koko matkan oikein rauhallista tahtia. Lyllerrän tasaisesti ja varmasti. :D
Onneksi koirallakin on ikää, niin malttaa rauhassa kävellä. Odotan jo sitä aikaa kun minä ja koira lähdetään oikein reippaalle usean kilometrin kävelylle. Mutta vielä joitakin viikkoja lyllertäen.

Käsilihaksia olen jonkin verran kans treenaillut kuminauhan kanssa. Siinä ei mahaan satu. :)
 
En pysty tekeen juuri mitään venyttelyjen lisäksi :( Kävelemisestä alkaa n. 100 metrin jälkeen vihlomaan alavatsaa ja se vain pahenee mitä pidempään kävelee. Ja pyöräily saa aikaan supistuksia.
 
Mulla on käynny kans lajit melko vähiin suppareitten takia. Salilla oon pystyny vielä toistaseks käymään ja siellä oon myös hinkuttanu Crosstrainerilla. Se on ilmeisesti sopivan tasasta "hiihtämistä". Tosin supistelee tuollonkin, mutta kun niitä supistuksia tulee lepotilassakin, niin ei se poikkee siitä mitenkään [:)] Kävelemään pystyn lenkkivauhdilla vaan muutaman kilometrin verran ja sit tulee kamala kramppi ja loppumatka pitää hiiviskellä... tietysti hitaammalla temmolla onnistuu pitempikin lenkki, mutta kun se vauhti vaan jotenkin aina kiihtyy, kunnes taas stoppi tulee[:)]
 
Mä harrastan vesijuoksua ja uintia..oon pystynyt molempia hyvin tekemään..tykkään enenmän vesijuoksusta,nyt tosin en uskalla vyötä laittaa oikeaan kohtaan vaan ylemmäs ja en kiristä ollenkaan mut hyvinhän tuo mennyt noinkin..aion jatkaa noita synnytyksen jälkeen heti kun voi ja vauvauintiin sitten kun vaavi vähän kasvaa,sen kai vois aloittaa 3kk iässä.
Aijoo neuvolassa sanottiin että vesiurheluia voi jatkaa niin kauan ku paikat alkaa aukeamaan,sit voi mennä joku pöpö vedestä kun paikat auki..
[:)]Tsemppiä liikuntaan[:)]
 
Uiminen taitaa olla tällä hetkellä se mukavin juttu, en ainakaan ole huomannut supistuksia. Pienenä miinuksena että ruoka/vesi meinaa väkisin tulla ylös, vaikka ei suoraan ruokapöydästä menekkään uimaan.

Pyörällä menee vielä 5-10km aika kivasti.

Ehkä huiman kilometrin Kävelyllä kävin äsken. Laitoin tukivyönkin päälle, mutta ei se tuntunut mitään auttavan. Alamahassa tuntui ikävältä melkeinpä koko matkan. Ihan invalidi olo.
 
Voi ei...kaikki tuntuu liikkuvan enempi tai vähempi. Mä en ollenkaan!!
Jo pelkät shoppailureissut on ollu nii rasittavia, että huh! Supistelee jne...

Tiedän, että ois tosi hyvä liikkua edes vähän, mutta ku ei... Aikaa mulla kyl ois, kotona ku oon pyöriny jo kesäkuun puolesta välistä... [:)]
 
Täällä ollaan menty jaksamisen mukaan vielä vähän kaikkea. Kotona jumppailen omilla välineillä ( ja dvd:llä... [;)] ) mm. Pumppia ( mies tosin nostaa tangon pois esim peruspenkki punnerruksessa - mutta muuten tuntunut hyvältä vaikka selällään tehtäviä liikkeitä ei kauheesti suositeltaiskaan...) , perus steppiä laudan kanssa, sekä sellaista " flowta" eli yhdistelmä pilatesta/joogaa/taijtsi ( tai mikä nyt onkaa ) ja kamppailulajeja. Tämän hetken suosikki on flow. Jumpissa en ole juurikaan enää käynyt pariin viikkoon. Ainoastaan joogassa ( maha alkaa vähän jo olla tiellä) ... mutta salilla ollessa stepperillä juoksu tuntuu myöskin aika hyvältä kun ei ole juoksun tärähtelyä mukana. Melkein kun vesijuoksua. [:D]  Mutta ajattelin ehken taas aloittaa uinnin...jos vaan jaksaisi hallille raahautua...

Töihin kuljen pyörällä ja juorulenkkeilen ehken kerran viikkoon kaverin kanssa. [8D] 

Eli aika hyvä olo toistaiseksi vielä liikkuessa ollut.
 
annie 74, ajattelin tossa aivan samaa, muut vaan urheilee ,oma syyni on tosin se että itse en ole koskaan ollut mitenkään urheilullinen, enkä kyllä osaa nytkään alottaa..kyllä sitä varmaan jaksaisi vielä jotain harrasta jos jos löytyisi innostusta..oma liikkuminen sijoittuu auton ja kämpän vällle...onhan tossa matkaa joku 20m :)hah..onneksi ei ole vielä neuvolassa huomautelleet..heh..kai se on ruvettava paneutumaan joskus tohon liikunnan ihmeelliseen maailmaan..
 
Mäki tos kattelin et monetha tääl tekee viel
kaikkee!! Mä en ole tyylii melkee koko raskauden aikana
yhtää mitää ja nyt en ole pitkää aikaa pystynykkää  tekee
muuta kuin "pissilihasten" harjoittelua ku tavallinen kävelyki alkaa vihloo ja suppailla ilkeesti =(

Ahistavaa.
 
Mä käyn joka ilta koirien kanssa hitaalla lenkillä noin tunti. Enpä muuta ole sitten jaksanut kun kans supistaa niin vietävästi.
 
Määkii haluaisin pystyy ees tohon..
Meil o 2 hauvaa

reilu vuoden vanha kultis tyttö
ja 6v collie poika.

Ajattelin kyl kammeta itteni pitkästä aikaa koiruuxien kans koirasaareen (HKI) ku ne vaikuttavat jo vähä masentuneilta ku käydää vaa pikalenkil ulkona eikä muuta.

Pitäähän niilläki olla muutaki ku vain nukkuminen ja syöminen..
 
Mulla on oma hevonen jota ratsastin 25 viikolle asti suhteellisen normaalisti. Sen jälkeen mies sai tulla hevosen kyytiin ja minä taluttelin häntä, sellaisia vajaan tunnin lenkkejä. Nyt on sitten nekin jääneet. Pyörällä olen myös polkenut, mutta muut sanoo ettei se ole kovin viisasta [8|]

Mitäs muut on mieltä pyöräilystä?
 
Kokeilin pyöräilyä kokonaista yhden kerran ja tuntui niin pahalta ettei tullut mieleenkään mennä toiste. Painoi alapäähän niin että yritin jotenkin klenussa/vinossa jatkaa väkisin matkaa. Mun mielestä sitä kyllä ihan suositellaan raskaana oleville jos vaan tuntuu hyvältä.

"Pissalihaksia" olen treenannut kahdesti viikossa ihan koko raskauden ajan. Alussa kävin vielä kuntonyrkkeilyssä ja lattaritanssissa mutta ne jäivät kevään mittaan molemmat. Kesän alusta jäljellä ollut pelkkä kävely, ja todella rauhallinen sellainen, max ½ h kerrallaan, alamahavihlonnan vuoksi. Nyt tosin olen aloittanut käymään uimassa, se on aivan loistava liikuntamuoto raskaana olevalle, ei rasita liikaa mutta kuitenkin pitää kuntoa yllä!
 
Mulla on sellanen "mummomallinen" pyörä, jossa saa polkia selkä ihan suoras.
Spinning pyöräs taas ollaan niin etukumaras jotta tuntuu pahalta..
 
Mä en ole myöskään raskausaikana hirmuisesti ehtinyt liikkua. Puoleenväliin asti aika kului lähinnä siinä, että istui päivät töissä ja illat koulussa. Hyötyliikuntaa toki tuli aika paljon. Puolivälissä alkoi sitten käveleminenkin tehdä pahaa ja silloin oli paljon suppareita. Sen jälkeen on liikkuminen ollut tosi vähäistä, vaikka supparit loppui joskus viikolla 23, ei käveleminen tuntunut enää hyvältä masussa. Olen pyrkinyt puuhastelemaan paljon, koska vointi on ollut hyvä, enkä sohvaperunaksikaan jaksa jäädä, mutta liikunta on saanut olla.
 
Minä oon miehen pyörällä joutunut kulkemaan ja se on kyllä melko epämukavalta tuntunut. Saa nimittäin röhnöttää tangon päällä etukumarassa ja ei kyllä kovin miellyttävää ole kun reidet hakkaa mahaa... Pitäisi vartmaan suunnata polvet kohti itää ja länttä [:D]

Tuo uinti on sellanen, mitä olisi niiin mukava vasrmasti tehdä! Ainoo ongelma, jonka tässä kaikille nyt nolona tunnustan, on se että uiminen ei jostain ihmeen syystä vain ole mun kropalle mahdollista! Parikymmentä metriä räpiköintiä ja oon pohjassa :D Oon ehkä ainoa ihminen joka ei siis kunnolla osaa uida... No, ainahan sitä voi vetästä kellukkeet niskaan ja antaa mennä. Voin vaan kuvitella sivusta katsojien ilmeet...... [:D]

Nyt oon kuitenkin päättänyt, että käyn joka päivä kävelemässä vaikka edes puoli tuntia ja just sitä vauhtia, kun hyvälle tuntuu. Ja jotain pientä lihaskuntoa voisi kassa, kuten vinoja vatsoja ja kylkiä ym.. Mitä vaan mikä ei tunnu pahalle eikä supistele ylivoimaisen paljon. Vähäkin liikunta on kuitenkin hyväksi :)

Jälkikäteen vähän turhaa manata, mutta olisi kyllä ollut hyvä olla salikortti edelleen.. Vuoden vaihteessa vaan loppui niin hyvä diili, että olisi joutunut kamalat (ne normaalit) summat maksamaan ja sillon tuntui että ei kiitos! No, oon päättänyt että hommaan sen kortin ens vuoden puolella, maksoi mitä maksoi! Jätän sit vaikka karkit ostamatta, siitähän sen summan jo melkein saakin [:D]
 
Meillä se liikunta loppui sillon puolen välin paikkeilla kun rupes lenkit....siis hyvin hyvin rauhallisetkin vetämään niin kovia suppareita. koira olikin muutaman viikon äiteellä hoidossa ja kun muutettiin tänne missä on sitten pihaa niin koira tuli takasin ja yritys on kova käydä edes vähän koiran kanssa tiellä, mutta melkein on ollut pakko keksiä kaikkea muuta touhuamista koiran kanssa. tästä ei varmastikaan huomannut kuinka huono omatunto mulla on kun ei pääse kunnon lenkeille koiruuden kanssa, ja kun niin tekis mieli mennä tuolla metsissä polkuja pitkin.

Mutta kohta tää on ohi ja sitten lenkkeillään senkin edestä:D
 
Takaisin
Top