Liikunnan harrastaminen loppuraskaudessa - kokemuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja celia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

celia

Jostain jotain jo tietävä
Kyselisin heiltä, joilla on aiheesta kokemusta, kuinka pitkälle ja millaista liikuntaa loppuraskaudessa pystyy/saa harrastaa?

Perheeni on varannut pääsiäiseksi (huhtikuun alussa) kauan suunnitteilla olleen yhteisen sukuloman Lappiin. Itselläni laskettu aika on 25.5., eli pääsiäisen aikaan olen kahdeksannella kuulla, jos kaikki menee hyvin. Perhe ei vielä tiedä raskaudestani, tarkoitus on kertoa heille viikonloppuna ja tällöin varmaan tulee puheeksi myös tämä pääsiäisloma-asia.

Minua kiinnostaisi lähinnä tietää, pystyykö loppuraskaudessa vielä hiihtämään kevyesti, saati laskettelemaan? Kuntohan on luonnollisesti jokaisella yksilöllistä mutta olettaen että harrastan kohtuudella liikuntaa koko raskausajan, voiko kahdeksannella kuulla tehdä vielä kevyitä hiihtolenkkejä? Entä onko kukaan uskaltautunut loiviin laskettelurinteisiin masun kanssa, ja onko se ylipäätään edes mahdollista? Itsellä kun ei ole oikein mitään käsitystä, että millaista puuskuttamista ja mursuelämää se todella käytännössä sitten siinä vaiheessa on.

Lapsen hyvinvointi on toki tärkeintä, enkä ala sitä oman intoiluni takia vaarantamaan. Mutta jos osaisi vähän etukäteen varautua, niin voisi varailla sitten kaikkea muuta kivaa touhuamista ja aktiviteettejä loman varalle.

Moi! Mun käsittääkseni laskettelu kuuluu kiellettyjen listalle kaikilla raskaina oleville, kun siinä on niin iso kaatumisen riski. En siis satavarma oo.. "Sallittuja" liikuntalajeja voi kai harrastaa ihan loppuun asti (jos siis kroppa suostuu eikä esim supistele), itse ainakin ajattelin niin kauan harrastaa kun vaan suinkin pystyy, toivottavasti loppuun asti. En siis mitenkään verenmaku suussa ja pakosta, mutta siitä tulee vaan niin hyvä fiilis ja luotan siihen että kroppa kertoo ellei pysty enää, tai koska täytyy himmata! Luulis että hiihto tasamaalla ja rauhallisemmin kun normaalisti on sallittua pitkäänkin. Neuvolassa ainakin tietävät!

Laskettelu vaati kyllä sen verran koko kropalta, etten usko että on mahdollista lasketella loppuvaiheessa. Muutenkaan en kyllä itse uskaltaisi, kaatumisriskin takia.. Hiihtolenkki varmasti sujuu, mikäli sinulle tulee "helppo" raskaus, ilman enempiä kipuiluja jne.

Mulla kyllä jäänyt nyt viimeisen 1,5kk aikana liikkuminen vähiin, sitä ennen kävin kyllä ahkerasti jumpissa.

Itse en laskettelisi korkeintaan aivan alkuraskautta lukuunottamatta. Tärkein syy on kaatumisriski ja varmaan aika hankalaa muutenkin raskauden loppuvaiheessa...vartalon painopistekin voi melko todennäköisesti aika etupainoinen, joka osaltaa heikentää tasapainoa ja lisää kaatumisen riskiä. Muutenkin laskettelussa tarvitaan vahvasti keskivartalon lihaksia, joten voin kuvitella että alkaa helposti supistelemaan.

Hiihtely tasaisessa maastossa on varmaan ihan ok, jos se vain tuntuu hyvältä.

Itse kyllä harrastin esikoista odottaessani vielä ihan loppumetreillä uintia ja kävin kävelylenkeillä ym kevytttä liikuntaa. Niin ja joogaa ihan loppun asti, jopa synnytyksen aikana ;-)

En todellakaan suosittelisi laskettelua, edes loivassa rinteessä kun on raskaana. On kuitenkin aika vaarallista, jos kaatuu. Toki voi kaatua ihan vain kävellessä, voi tippua portaita jne. mutta yhden riskin voi itse välttää, kun ei mene sinne rinteeseen. Ehtiihän sitä, kun vauva on syntynyt. [:)]

Itse en lähtisi laskettelemaan tuossa vaiheessa!
Ethän muutenkaan tiedä vielä mitä jaksat taikka saat siinä vaiheessa tehdä,
voi olla että puolentunnin kävelylenkkikin tekee kipeää.
Tasapaino ei ole myöskään varmasti kovin hyvä kun olet saanut ylimääräistä painoa itseesi joten lisää kaatumisen riskiä rinteessä huomattavasti.

Jos olette lährössä lappiin niin nauti maisemista ja vietä ulkona aikaa kevyen liikunnan merkeissä niinkuin kroppa jaksaa.

Moi celia!

Sulla olisi tossa vaiheessa kutakuinkin saman verran viikkoja, kuin mitä itellä tällä hetkellä. Tän mahan kanssa en kyllä todellakaan enää laskettelemaan lähtisi, hiihtoa tasamaalla voisin harkita, jos siis hiihtäisin. Luulenpa vain, että tossa vaiheessa sä ehkä mielummin nautit lumikenkäilystä ja muusta luonnossa touhuamisesta - tai köllit kaakaokupin kanssa sisätiloissa nauttien hyvästä kirjasta :)

Ja siis itse selvinnyt sillain helpolla, että mä oon pystynyt liikkumaan ja olemaan aika normaalisti. Liitoskipuja kyllä on, ja tuntuvia supistuksiakin useampaan otteeseen päivässä, mutta en ole vuodelepoon joutunut. Joillakuillahan tuossa vaiheessa saattaa sellainenkin ikävyys olla päällä :(

Usein suositellaan, että kovin fyysisesti rankkaa lajia (esim. pyöräily, jumppa, kuntouinti) ei kannata aloittaa raskausaikana, ellei sitä ole jo harrastanut enemmän ennen raskautta. 

Heippa

Olen itse ollut hyvin liikkuvainen ihminen ennen raskautta ja yllättävän väsynyt ja voimaton voi olla näin loppuraskaudesta, joten eläpä suuria toiveita elättele [:D] No ei vaan, kuten moni on jo ehtinyt sanoa, on hyvin yksilöllistä jaksaminen ja se onko kipuja tai supistuksia. Minulla on ollut supisteluja jo pitkän aikaa ja kipuja ja jännityksiä. Nyt en vain jaksa juuri liikuntaa mitään enää, pitkät ja lyhyetkin kävelylenkit on jääneet tosi minimiin. Mutta reissustahan voi nauttia ilman että rinteeseen lähtee. Kannattaa vain muistaa, että jo matkustaminen pitkälle tuossa vaiheessa voi olla tosi tukalaa, jos niikseen sattuu. Voipi olla että haluat vain olla kotosalla ilman sen kummempaa ohjelmaa..Minua ei syyskuun puolen välin jälkeen ole pitkäksi aikaa autoon saanut. On tässä sinulla miettimistä [:)]

Takaisin