Liian tuttavalliset tuntemattomat

*kittie

Vauhtiin päässyt keskustelija
Oltiin tossa kaverin kanssa istumassa iltaa, kun paikalle ilmestyi joku hänen tuttunsa. No, hän sitten paukkasi samaan pöytään istumaan, ja voi elämä kun hän tajus, että minä olen viimesilläni raskaana! Ensimmäiset sanat häneltä oli: "Moi! Mun nimi on Terttumaaria ja synnytys sit muuten sattuu ihan v*tusti!" Ja siitä seuraavat pari tuntia meni kuunnellessa hänen synnytystarinaansa....
Siis mitä?!? Ekaks, mua ei kiinnosta kuulla ihan tuiki tuntemattoman ihmisen synnytystarinaa, ja toiseks, millä oikeudella (taas) ängetään henkilökohtaisen rajan yli?
Älkää käsittäkö väärin, musta on kiva keskustella ja saada tietoa lähestyvästä synnytyksestä, mutta ei, jos en ole koskaan nähnytkään sinua, ja ensimmäiset sanasi on jotain ylläolevaa.
Ja muuten, aina kun joku kertoo sen synnytystarinansa, niin muistetaan kyllä sanoa, että "näitä asioita ei kukaan sulle sit kerro niin, miten ne oikeesti menee, ni mäpä kerron.."
Joo...Kyllä mä tiedän ihan ilman jokaisen tuntemattoman ihmisen tarinaa, että se sattuu, ja eritteitä tulee, ja toosa ei ole entisensä, ja pitää saada kaikki lääkkeet mitä irti lähtee, ja supistukset sattuu, ja pitää sitten saada kilot pois, ja maha roikkuu, ja arvet jää, ja sitä itkun määrää ku pääsee kotiin vauvan kanssa, ja mikään ei ole ennallaan, ja enään et voi vaan mennä kun huvittaa, ja sit on aina ihan sotkusta ku et ehi siivomaan ja ja ja ja....

Luuleeko ihmiset oikeesti, että en ite ole miettinyt mitään? Kaikki tuntuu jaksavan jankuttaa, että "sitten on teilläkin tällästä, ei enään ehi tehä mitään, ku vauva vie kaiken ajan.." Hmm...Siis ihan varmasti asiat meneekin noin, jos en muuta tee, kun tuijota sitä lasta 24/7!

Miksi raskaana olevia kohdellaan kuin yleistä omaisuutta? Meille ei mikään voi olla henkilökohtaista, vaan kaikki asiat saa kuuluttaa päin näköä..
Täällä on aiemmin keskusteltu esim. raskaana olevien ulkonäön kommentoinnista, mutta onko muita, joita alkaa pikkuhiljaa jo ärsyttämään, että raskaana ollessa, ei ole toivoakaan enään siitä omasta "tilasta"?
Alkaako teillä nämä tuntemattomat ihmiset tulemaan jo yli sietokyvyn?

Tulipas vuodatettua [:D]

Vielä ei ole sattunut moisia kohdalle tässä raskaudessa, mutta esikoista odottaessa kyllä. Oikeesti aika pelottavaa, että olet rauhalliseslla päiväkävelyllä, ja yht äkkiä juopunut(siis selvästi alkoholisoitunut) mies henkilö tulee käpälöimään mahaasi, ja sössöttää jotain räkä valuen pitkin naamaa, haisten kaikella mahdollisella tavalla. [&:] Kyllä meinasin sydän kohtauksen silloin joskus saada.
Sitten on näitä mummoja, jotka höpöttää/sössöttää kaupan kassalla [:@]
Ja viho viimeinen on se, että oli puolituttu/ihan sama kuka tulee ja sanoo:"millon meinaat synnyttää" tai "vieläkö sä täällä pyörit"[:@][>:][:@]Varsinkin kun vatsa ei ole toiminut moneen viikkoon, vauva on jo yli lasketun ajan, ja kaikkia paikkoja kolottaa. Sitten pitäs jaksaa vielä hymyillä sievästi ihmisille ja heidän tyhmille kysymyksille!!!!
Nuo samat ajatukset pyöri mun päässäni kun odotin esikoista, onko ihmiset ihan oikeesti noin typeriä? Kai olen miettinyt kuinka jumalatonta voi synnytys olla,mutta kyllä se elämä jatkuu vaikka lapsia synnytetäänkin! haloo! Just niinku *kittie sanoit, ei sitä vauvaa 24/7 tuijoteta. Yks asia mikä vieläkin ottaa takaraivosta, vaikka aikaa on kulunut yli 15-vuotta. "Miten te nyt noin nuorena alatte kakaroita tekemään? Miten te meinaatte pärjätä?" Olin siis just täyttänyt 19v, kun Saatiin esikoinen. Tuo jankutus on mun mielestä myös typerää, kun miettii 50-60 lukua. Oma mummoni on ollut 17v. kun on saanut esikoisensa, ja lapsia 7. Eikä se ollut mitään kummallista [;)]

Kylläpäs helpotti [:)][:)]

Mua kans ärsyttä ihmisten liialliset kyselyt.. esim työkaverit joita en vielä kunnolla tunne kyselee joka kerta mahan kuulumiset.. No siellä se on ja ilmeisesti hyvää kuuluu kun on sisällä pysynyt!!!! [&o] en vaa jaksa vastailla.. mä en oo sellanen hössöttäjä tästä raskaudesta ja tykkään et se on henkilökohtainen juttu..
En tiedä johtuuko ekasta raskaudesta vai oonko vaan outo mutta mulle tulee välillä samanlaisia hävetysoloja kun teininä kun alkoi tissit kasvaa etkä halunnut näyttää niitä kenellekkään. Niin samalla tavalla en halua näyttää mahaan jos joku kysyy.. oonko outo? Se hävetys menee nopeasti kyl ohi.. Sama olo tulee välillä kun katon itseeni peilistä ja oon ihan erinäköinen ja tisseistä valuu raakamaitoa jne...

Olin kaupassa viime viikolla ja eräs pappa kysyi minulta että onko kaikki hyvin? Olin ihan hölmönä et juu kyllä on.
Kai se minun toiminta näytti niin hitaalta ja kävely oikealta lyllertämiseltä [:)]. Mutta en itse tykkää liiasta utelusta.

Muistan ku ranne oli leikkattu ja se oli tosissan kipeä ja välillä kiukutti et ku ihmiset eivät voineet ees avata jonkun liikkeen ovea.
Nt sit ollaan niin ystävälisiä ja välillä kohdellaan ku oisin joku rampa. Eniten miuta kiukuttaa ihmiset jotka eivät voi auttaa esim jos joku jää pyörätuolilla jumiin yms. Toiset katsovat vaan ilmeellä et eipä kuulu mulle...

Ui, ihana aihe! Tästä jaksaa kirjottaa vaikka kuinka paljon! Ite kirjotin raskausaikana ylös kaikki ärsyttävimmät kommentit mitä kuuli monta kertaa! Osa tutuista kertoo raskauksistaan ja lapsistaan sillai kivasti, et kertoo vaan asian eikä paisuttele tai neuvo. Mutta ne muut sitten..

Ensinnäkin, mä kuulun kans siihen ryhmään kuka piilottelee ennemminki mahaansa ku näyttelee sitä ja halus kaikille toitottaa raskaudestaan. Ja osa otti sen sillai et jotenkin häpeisin lastani. Ihan kun se sitä tarkottas, prkl!! Ja ällötti yli kaiken ne lääppijät, ihan anoppi tai oma siskokin. En tykkää että tullaan mahaan koskeen (varsinkaan kysymättä), oli siä vauvaa tai ei. Ja se on ärsyttävintä kun kaikki kertoo sillai tyyliin, että "sitten kun..". Ihan kun kaikkien raskaudet tai synnytykset menis samanlailla!! Ja paasataan kun pikkulapselle. Mullekin toitotettiin kuinka ihanaa on raskausaika ja maha. Siihen kun uskalsi mennä sanoon ettei mun mielestä vaan, niin ne tunteet työnnettiin sivuun ("älä ny.."-tyyliin), ja että viimestään lapsen synnyttyä tulee ikävä sitä aikaa ja mahaa. Ei todellakaan!! Paljon ihanempaa on pystyä taas tekeen kaikkee ilman isoo mahaa, ja kivempaa se nyt on kun vauva on sylissä!! Ihme oletus että kaikkien mielestä se maha on ihana (vauva on, ei maha. Ei oo mun mielestä sama asia), ja jestas jos uskalsit sanoo et ahdistaa kun maha kasvaa ja kroppa muuttuu!! "Sehän on ihan normaalia", kommentoitiin. Aijaa, on vai?? Voi kai se silti ahdistaa.. Jotenkin kaikki olettaa että raskaana ollessa on niiiin ihanaa ja bla bla, että sitten kun ei ollukkaan niin tulee syyllinen olo, ja et ois jotenkin huono äiti jo valmiiks (vaikka oli melki oireeton raskaus, ettei sen takia ollut vaikeeta). Tuntu että kun on raskaana niin negatiiviset tunteet on kiellettyjä, ja kun niistä koitti puhua niin suurin osa vähätteli ja työnsi ne tunteet maton alle.

Ja kaikki kans toitotti että sitten kun se syntyy niin ei ehdi tekeen mitään ja pyykkiä tulee siis ihan kauheesti ja kaikki rahat menee vauvaan ja sitten valvotte ja ja.. No, ei tietenkään ehdi saman lailla kun ennen, mutta kaikki on järjestettävissä. Ja meillä on varmaan sitten joku kauheen kiltti tapaus tai ite vaan pelkäs muitten puheiden perusteella jotain ihan kamalaa, kun nyt ei ookkaan ihan väsyny eikä pyykkikorit tursuile eikä tiskivuoret kaatuile, ja on päässy lenkille ja jumpalle. Ja kaikilla ei jää 10 kiloo laitokselle tai sula kilot imetettäessä kun itestään!! Nyt on ihan tuskasta kun uskonu muitten jutut tosta ja niin ei ookkaan käyny.

Ja joo, tottakai synnytys sattuu, mutta ei siitä kannata kuunnella mitään kauhujuttuja etukäteen, koska siitäkään ei tiä yhtään miten se menee. Ite aattelin pelkästään sen etukäteen et se kestää ekalla kertaa, eikä sekään pitäny paikkaansa..

Hoh, olipa ihana päästä vuodattaan!! Varmaan jääny raskausajalta aika paljo tunteita selvittämättä, kun niitä ei sillon päässy purkaan yrityksistä huolimatta.

Kuulun myös tähän raskautta "piilotteleviin". En nauti itseeni, mahaani tai vauvaanikan, kohdistuvasta huomiosta. Mielummin löysä takki, jossa jää arvailun varaan kuin tyköistuva "katsokaa kuinka ollaankin Raskaana". Jos sitten kysytään, niin myönnän. Joskus tullut ovelasti kiertäen "Onko teillä lapsia?" -"Tulossa."

Yohanna, mulla on taas toisenlainen kokemus nuista kyselijöistä. Kun sanon, että joo, raskaus tuntuu lihomiselta, en oo oksentanu, eikä ole muutenkaan ollu huono olo eikä juuri muuta ku sitä mahan kasvua, niin ihmiset kattoo sillonki ihan kieroon, että miten voi olla, ei sulla ole normaali raskaus-tyyliin.. Mulla ei onneksi ole tullut mahanlääppijöitä vastaan. Totta olen sen verran pelottavan näkönen..[:)] Tai oikeastaan kuulemma leuhkan näkönen (kaverin mielipide) ja satun vaan tykkään vaatteista joiden kantajille ei tulla muutenkaan kovin helpolla puhumaan, ettei tule turpaan..[:D]

Mulle ei tuu tuntemattomat vaan lähinnä yks ärsyttävä tuttu kolmen lapsen äiti joka odottaa melko samoilla viikoilla kuin minä neljättään. Voi jestas sitä ohjeiden ja neuvojen määrää. Toisin sanoen, minä en tiedä enkä osaa mitään kun odotan esikoistani. Ja ihankuin minulla ei olisi yhtään muuta lapsellista tuttavaa. Olenkin päättänyt laittaa välit niin jäihin kun sopuisasti mahdollista. Muutoin tuo domina tulee varmaan synnärillekin mukaan neuvomaan mitä tehdä.
Toinen ärsytys on lähipiiristä tuleva. Kun olen sanonut ettei meidän lapselle sitten syötetä karkkia ensimmäisinä vuosina niin asialle vaan nauretaan et niin sitä tulevilla vanhemmilla on aina vaikka mitä suunnitelmia mitkä ei sitten pidä hahhahhaa. V***u.

Piutse, meillä on sama linja, että ei namia tms. pienelle lapselle, niin se on kuulemma mahdotonta!! Jos jollain lepsuu kurit ja säännöt, ni miksi meillä muka pitäisi?!?
Hyvin kyllä huomaa esikoista odottaessa, että ei me tiietä mitään, ja kaikki jaksaa tuputtaa kasvatusneuvoja...
Huvittavainta on, että oma elämä kuulemma loppuu synnytykseen, ja sen jälkeen kaikki onkin vaan vauvaa [:D][:D]

Piutse ja *kittie eräällä sukulaisellani oli tapana silloin kun heille ensimmäinen lapsi syntyi, että lapselle ei annettu mitään makeita, eli juuri esim. karkkia, kakkuja tai limsoja. Tämä loppui sitten siinä vaiheessa, kun heille syntyi toinen lapsi ja heillä on ikäeroa parisen vuotta. Enpä ole itse tuota käytäntöä ihmetellyt, lähinnä ehkä vaan sitä, että mikseivät sitten enää toisen kanssa tuota noudattaneet. [8|] Mutta mielestäni ihan hyvä juttu, kyllä ne hampaat kerkiää tuhota myöhemminkin niillä makeilla [:D]

Heipä hei!

Ah, ihan kun ois vähän helpompi hengittää itsekin kun luki ketjun läpi :D Itse kyllä en mitenkään piilottele mahaa (vaikka se tuntuukin lihomiselta ja välillä on tooosi hankala suhtautua näihin muotoihin..), ja siskot ja äiti saa kyllä lääppiä. Mutta ne tuntemattomat. Yksissäkin pippaloissa oli pariskunta, jonka olin tavannut kerran aiemmin enkä edes heidän nimiään tiedä, mies tuli yhtäkkiä sivulta käsi ojossa ja länttäsi navan päälle. Olin aika vähän raivoissani, miten se on ok nyt kun oon raskaana kun muussa tapauksessa olisin varmaan läpännyt? Nyt hymistelin sitten vaan ja "hehe, ei se nyt taida potkia...." [:'(] ARGH! Minusta se on nyt jotenkin erityisen ei-ok tulla vieraalta lääppimään, siellä on mun vauva. Pysy kaukana.

Ja toinen juttu on se, että ihan kiva jos kysytään vointia ja näin. Mutta miksei mulle puhuta enää mistään muusta asiasta? Kuvittelisin etten kenellekään aihetta ole tuputtanut ja hössötän kotona miehen kanssa vauva-asioista. Niin sitten mua joko vältellään tai ei puhuta mistään muusta kun raskaudesta ja vauvasta ja miten voit ja jaksatsä. En mä oo pelkkä vauvan kantoteline ja kasvualusta. Tein periaatepäätöksen enkä lähe enää mihinkään bileisiin tai muihin porukkatapaamisiin ennen kun vauva on syntynyt. Ei jaksa olla se outolintu ja pyhä madonna.

Huh. :D

Takaisin