Liian pitkiä yöunia?

youngwoman

Satasella mukana keskusteluissa
Voiko lapsi nukkua liikaa? meillä on pojan kanssa ollut nukkumisen kanssa tosi vaihtelevia kausia tän vajaan vuoden sisällä. välillä on valvoskellut öitä paljon, välillä on herännyt joka aamu tasan klo 7:00, välillä on nukkunut 12h ilman ääntäkään. päiväunet on nukkunut 4kk ikäisestä asti aina huonosti.
Nyt n. viikon ajan aivan yhtäkkiä poika on alkanut nukkumaan tosi pitkiä unia, eilen illalla meni nukkumaan 20.15 ja nyt kello on 10 aamulla ja hän nukkuu vieläkin. muinakin aamuina lähiaikoina on nukkunut 10 tai puoli 11 kun on yleensä mennyt 9 aikaan nukkumaan. 
nyt vetää 14 tuntia yöunia mutta en kyllä raaskisi herättää kun nukkuu niin makeasti. onko 14h yössä liikaa?
eilisen päivän aikana nukkui yhdet tunnin päikkärit. normaalipäivinä saattaa nukkua kahdet 45min päikkärit että yhteensä 1,5h että ei kyllä kovin pitkiä päiväunia sitten ota.
voiko lapsi vaan äkistä alkaa nukkumaan noin pitkiä unia vai voiko se johtua jostain muusta? :o aiemmin heräsi lähes joka aamu 8 ja oli aina herätessään väsynyt.

Olisiko lapsellasi kasvupyrähdys, koska lapset kasvavat nukkuessaan.. Itse kysyisin neuvolasta täytyykö asian suhteen olla huolissaan.. Luultavasti ei tarvitse, kun etenkin iltaisinkin saat lapsesi nukkumaan. Silloin jos iltaisin alkaa tulla vaikeuksia nukkumaanmanossa itse alkaisin herättelemään aamulla aikaisemmin. 

Hei! Pieni, KASVAVA, vauvaikäinen lapsi ei voi koskaan nukkua liikaa! Ole iloinen hänen mahtavista unenlahjoistaan... sillä tuohan on todennäköisesti vain ohimenevä vaihe!

Siellä on nyt pikkupäässä menossa jotain tärkeää, johon tarvitaan unta. Anna poikasen kasvaa ja nukkua! Ja kerran vielä päivälläkin nukutta noinkin makeasti (minun mielestä)Niin hyvä vain! Kohta tuo taas oppii jotain uutta. Sanoja ja kävelemisiä ja sitte saattaa unet olla  toista luokkaa!

Kyllä ne ihmiset saa koko loppuelämän opetella taistelemaan heräämisten ja aikataulujen kanssa. Sinä ja lapsesi elätte NYT sitä aikaa, että ei tarvitse! Nauti! Nauti!

Millainen lapsi on päivällä? Touhukas, oma itsensä, kiinnostunut uusista jutuista, virkeä kunnes uniaika koittaa? Sit en olisi huolissaan. Mutta jos lapsi alkaa olla vetämätön, apaattinen, ei kiinnostu, väsynyt tai kitisevä ympäri vuorokauden, niin sit selvittelisin esim. neuvolan tai omalääkärin kautta tarkemmin.

Mä komppaan maarista, eli NAUTI hyvistä unista!  Kyllä näiden lasten elämään niitä rikkonaisenkin unen jaksoja mahtuu ja ovat ihan yhtä normaaleja kuin hyvätkin unijaksot.  Lapsi kasvaa nukkuessaan!  (ja saa lisäksi ihanan hyvinvoivan äidin kun antaa senkin nukkua)

Poika on kyllä päivisinkin tosi energinen ja touhukas ja kävelemään oppi tässä lähiaikoina ja luulin että se olisi vaikuttanut yöuniin niin ettei paljon nukuta mutta vissiin päivän touhut on sitten niin energiaa vieviä että tarvii paljon unta. nyt on kyllä alkanut nukkua vaan yhdet n. 1h päikkärit ja muuten aamusta iltaan painaakin sitten pää kolmantena jalkana. illalla on 8-9 välissä sitten yleensä niin poikki että kun laittaa nukkumaan niin ei kuulu ennen aamua ääntäkään sängystä :) tietty toivoisin että tämä vaihe kestäisi ;) huomaan itsekin voivani huomattavasti paremmin kun en joudu nousemaan 7 aamulla. välillä kun on nukuttu huonosti öitä niin on kyllä ollut tosi raskasta kun vielä odotan toista lasta ja raskaus on ollut vaikea alusta asti. pitää kai vaan nyt sitten nauttia, ja toivoa että tämä kestää :)

oi nauti tästä vaiheesta kun kohta alkaa sulla taas valvomiset uuden vauvan kanssa ja kyllähän noita univaikeuksia tulee silloin tällöin tämänkin lapsen kanssa kun vaihtelee kovasti nää eri vaiheet lapsen elämässä.. :)

youngwoman, mun mielestä ei kuulosta mitenkään huolestuttavalta. Täällä vilkkaan taaperon äiti huutelee, joka nyt kaihoisasti muistelee vuodentakaista aikaa, kun vuorokaudessa oli unta se 16h ja yöunta nimenomaan 13-14h! Siitä se sitten ensin kesällä tiputti tunnin ja nyt syksyllä toisen tunnin, eli vuodessa vähentynyt yöunet parilla tunnilla... Joskin ollaan sitten saatu nauttia nyt taas pidemmistä päikkäreistä, jotka kestää 2-3h, eli yhteensä vuorokaudessa unta edelleenkin se 15h parhaimmillaan.

Kaikki sanoo, että liikkumaan oppiminen tai puhumaan oppiminen häiritsis yöunta, mutta eipä sekään aina ihan niin mee... Meillä päiväuniin se saattoi vaikuttaa, mutta yöuniin maksimissaan positiivisesti/pidentävästi, eikä nukkumaan käyminenkään ollut mitään taistelua.

Eli samaa sanon minäkin, NAUTI! Ja älä eläydy itse liikaa siihen, koska äidin unirytmin kääntäminen voi olla haastavaa... Ennen saattoi surutta kukkua pystyssä vielä keskiyön jälkeenkin, koska aamulla päivä alkoi siinä 9-10 väliin, mutta nyt kun parhaimpina aamuina pitäis olla jo seiskalta tajuissaan, niin tiukkaa tekee... :D

Takaisin