Lihava vauva

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja feenis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

feenis

Silmät suurina ihmettelijä
Vuoden ikäinen lapseni on 80cm ja 14kg, neuvolan mukaan lihava ja pääsemme verikokeisiin etsimään syitä. Lapsi on täysimetetty 6kk ikään ja sen jälkeen sormiruokaillut omia ja perheen kanssa yhteisiä ruokia. Välttelemme suolaa ja sokeria, mutta marjoja ja hedelmiä menee paljon. Ja tissiä. Nukahtaa edelleen kaikilla unilla tissille sekä syö yöllä useasti.
Onko teillä kokemusta vastaavasta, tasoittuiko pituus/painokasvu?

Ei mielestäni tuon ikäisenä voi olla lihava, eikä nuo mitat siltä kuulosta. Meidän esikoinen oli yksivuotiaana 82cm ja 12kg, täysimetetty plus sitten soseita ja sormiruokaa. Oli pulleanpuoleinen, ei puhuttu silti lihavuudesta mitään, mutta pituuskasvun takia meinasivat jotain luukontrolleja, joihin en lasta vienyt. Nykyään 4,5v on 118cm ja 22kg. Laihanpuoleinen ehkä vähän nykyään.

Minulla kuopus oli jo vuoden iässä (myös ennen ja jälkeen) pituudessa - 1 - käyrällä ja paino +2 - käyrällä. Sama suhde oli jo täysimetyksellä ja yhä vielä leikki-ikäisenä. Vauvana oli pullea ja poimuinen, mutta vaikka yhä painoa on paljon suhteessa pituuteen, ei kukaan ole sanonut lihavaksi eikä lapsi näytä pullealta tai lihavalta, painon huomaa, kun yrittää nostaa lasta. Ei syö isoja annoksia, ei sokeria, mehuja, karkkia yms. Joillakin vain tuo ruumiinrakenne on vanttera.

Niin, minäkään en usko, että olisi kyse siitä, että ollaan huolissaan lapsen elintapojen olevan huonoja, vaan noissa tutkimuksissa vain halutaan selvittää, onko lapsella jokin sellainen aineenvaihdunnan häiriö tai sairaus, joka hoitamattomana vaikeuttaa elämää. Yleensähän ei ole ja sitten voidaan rauhassa odotella tilanteen tasoittumista itsekseen -- tai jos on, niin sitten siihen aineenvaihdunnan häiriöön saa hoitoa.

Meidän oma neuvolaterkka on kyllä ihana, ja on koko aika sanonu et hyvin neiti kasvaa ja on ikätasonen. Konsultoi lääkäriä kun käyrät hälytti ja lääkäri kommentoi lapsen olevan lihava ja pyysi ruokapäiväkirjaa ja ohjasi terkkarin keskustelemaan kanssani annoskoista, ettei syyä sokeria jne. Ja tosiaan määräsi useat verikokeet.

Meidän oma neuvolaterkka on kyllä ihana, ja on koko aika sanonu et hyvin neiti kasvaa ja on ikätasonen. Konsultoi lääkäriä kun käyrät hälytti ja lääkäri kommentoi lapsen olevan lihava ja pyysi ruokapäiväkirjaa ja ohjasi terkkarin keskustelemaan kanssani annoskoista, ettei syyä sokeria jne. Ja tosiaan määräsi useat verikokeet.

Teille on harmillisesti sattunut lääkäri joka ei oikein osaa kommentoida tai sitten juttua on väritetty. :)

Lääkärit ei saisi sanoa lihaviksi vaan ylipainoisiksi. Hyvähän se on että tutkitaan. Nämä menee yleensä protokollien mukaan. Jos käyrät hälyttää niin pois suljetaan vakavat sairaudet pois.

Miten vanhemmat itse, oletteko normaalipainoisia? Minkä pituisia? Entä minkä kokoisia olitte vauvana? :)

Entä miten vauva liikkuu?
Puhun nyt ihan yleisellä tasolla enkä mitenkään osoita syyttävää sormea aloittajaan päin. Mutta olen huomannut joidenkin vanhempien suorastaan estävän lapsen liikkumisen. Tai siihen liikkumiseen ei millään tavalla kannusteta. Esim. hae pallo -heitellään sitä!, tai kumpi ehtii ensin tuonne tai leikitään piilosta tms. Vaan sitä lasta pidetään kaksin käsin sylissä ja katsellaan siinä lattialla tai sohvalla miten muut lapset touhuavat ja leikkivät.

Teille on harmillisesti sattunut lääkäri joka ei oikein osaa kommentoida tai sitten juttua on väritetty. :)

Lääkärit ei saisi sanoa lihaviksi vaan ylipainoisiksi. Hyvähän se on että tutkitaan. Nämä menee yleensä protokollien mukaan. Jos käyrät hälyttää niin pois suljetaan vakavat sairaudet pois.

Miten vanhemmat itse, oletteko normaalipainoisia? Minkä pituisia? Entä minkä kokoisia olitte vauvana? :)
Kauniisti hän on kirjannut että käyrät ylittävät lihavuuden rajat.
Minä oon 170/74 mies on 180/90. Mä oon ollu tosi pieni vauva, 74/9kg viellä vuoden ikäsenä mies 78/12kg

Entä miten vauva liikkuu?
Puhun nyt ihan yleisellä tasolla enkä mitenkään osoita syyttävää sormea aloittajaan päin. Mutta olen huomannut joidenkin vanhempien suorastaan estävän lapsen liikkumisen. Tai siihen liikkumiseen ei millään tavalla kannusteta. Esim. hae pallo -heitellään sitä!, tai kumpi ehtii ensin tuonne tai leikitään piilosta tms. Vaan sitä lasta pidetään kaksin käsin sylissä ja katsellaan siinä lattialla tai sohvalla miten muut lapset touhuavat ja leikkivät.
Meillä kyllä liikutaan ja ollaan aika vähän sylissä. Oon ite töissä päiväkodissa ja lähihoitaja koulutukselta, ni leikitään, askarrellaan ja ulkoillaan päivittäin. Ainoo mitä mietin et ehkä mulla on sit tosi rasvasta maitoa ‍♀️

Niin, minäkään en usko, että olisi kyse siitä, että ollaan huolissaan lapsen elintapojen olevan huonoja, vaan noissa tutkimuksissa vain halutaan selvittää, onko lapsella jokin sellainen aineenvaihdunnan häiriö tai sairaus, joka hoitamattomana vaikeuttaa elämää. Yleensähän ei ole ja sitten voidaan rauhassa odotella tilanteen tasoittumista itsekseen -- tai jos on, niin sitten siihen aineenvaihdunnan häiriöön saa hoitoa.

Toivotaan ettei mitään löydy! Enemmän ehkä näin ekan kanssa on hämmentynyt tästä lihavuus vouhkaamisesta jota on tullut joka tuutista siitä asti kun lapsi oli 4kk.

Meillä tuon kuopuspullukan lisäksi nuorempi sisko ja minä olemme olleet lyhyitä ja painavia 12/13- vuotiaaksi asti. Sen jälkeen enää lyhyitä. Tytär näyttää lähes nälkiintyneeltä, mutta on yhä painavampi miltä näyttää, vaikka normaalipainon rajoissa. Olemme kaikki lihaksikkaita ja vähälläkin harjoittelulla lihasvoima on erinomainen. Voitin teini-ikään asti kaikki pojatkin kädenväännössä.

Ja meillä kyllä liikutaan! Päiväkotimatkat kuljetaan pyörällä, vapaapäivinä käydään uimahallissa ja luistelemassa ja hoplopissa silloin kun korona suo. Metsässä käydään päivittäin. Sisällä saa kiipeillä ja painia, pienempänä opetteli pyöräilyä kotona. Kuopus on myös innokas siivoamaan ja tekemään pihatöitä.

Minusta on tosi hyvä, että lastenkin painonkehitystä seurataan. Tuo ruokapäiväkirja on hyvä väline. Meillä on sitä pidetty, kun selviteltiin oksentelua. Liikkumista on vaikeampi kirjata, mutta sekin on hyvä pitää mielessä.

Meillä on tietyllä tavalla ollut samantyyppinen ongema, nimittäin se, että vaikka vauvaa kuinka syötti, hälyttivät käyrät alipainosta, ja alipainohan voi häiritä pituuskasvua. Lapsi kuitenkin kasvoi pituutta tasaisesti omalla käyrällään, joten lisätutkimuksia ei tehty, vaikka joka neuvolakäynnillä terveydenhoitaja sanoikin, että pitää konsultoida lääkäriä käyrän hälyytyksen takia. Paino tasoittui itsekseen nyt kun lapsi on nelivuotias, mutta niin moneen kertaa tuli havaittua, ettei lapsi syö määräänsä enempää, ja jos yritin lisää tuputtaa, lapsi oksensi. Näin nämä lapset kasvavat, yksilöinä, perintötekijöidensä ehdoilla. Ja silloin kyllä mietin moneen kertaan, että onnellisia ne, joiden vauva ei ole alipainoinen, ettei koko ajan tarvitse miettiä, olenko nyt saanut lapseen ahdettua riittävästi ruokaa, vai meneekö lapsen kehitys vikaan kun ei syö riittävästi.

Kyllä ne yleensä tuppaa tasoittuu ne käyrät kun lapsi kasvaa. 1v kuitenkin on vielä aika hidas ja ei ehkä kuluta niin paljon kuin saa, mutta kun ikää tulee lisää ja vauhti kiihtyy, niin paino rupeaa tasoittumaan. Ja jos jotain verikokeista löytyy niin ei varmasti mitään sellaista mitä ei voisi hoitaa.

Onhan niitä ihania pieniä pullukkavauvoja, meillä aina on sanottu ettei lihavia vauvoja olekaan :)

Meillä oli 1v neuvolassa mitat 80 cm ja reilu 16 kg ja meilläkin kävi käsky verikokeisiin. Sieltä ei mitään löytynyt joten jäätiin odottelemaan painon tasaantumista. Meillä nousi paino käyrien yläpuolelle 4kk iässä ja siellä pysyi melkein 2v asti, tasaantumaan alkoi joskus 1,5 vuoden kieppeillä. 2v neuvolassa painoa oli kilo vähemmän kuin vuosi aiemmin. Kiinteät maistui tosi huonosti pitkään, joten perintötekijöiden ja tuhdin maidon piikkiin pistän painonkehityksen :grin

Meillä oli 1v neuvolassa mitat 80 cm ja reilu 16 kg ja meilläkin kävi käsky verikokeisiin. Sieltä ei mitään löytynyt joten jäätiin odottelemaan painon tasaantumista. Meillä nousi paino käyrien yläpuolelle 4kk iässä ja siellä pysyi melkein 2v asti, tasaantumaan alkoi joskus 1,5 vuoden kieppeillä. 2v neuvolassa painoa oli kilo vähemmän kuin vuosi aiemmin. Kiinteät maistui tosi huonosti pitkään, joten perintötekijöiden ja tuhdin maidon piikkiin pistän painonkehityksen :grin
Ihan kun meillä. Meilläkin syö aika vähän kiinteitä, parsakaalin nuppu ja puolikas kanapötkö. Veljenpoika on ollut lähes samoissa mitoissa meidän pienen kanssa. Mä veikkaan kanssa tuhtia maitoa, ja ku en mitenkään äidintahdista ni Toki meillä on suvussa paljon verisydän ja kilpirauhas sairauksia et hyvä tutkia. Jännää vaa se paastoverensokeri ku neiti syö yöllä puol 2 ja 4, et miten käy..

Meille ainakin aikoinaaan lääkäri sanoi, että juuri sukurasituksen vuoksi varmuudeksi verikokeet. Lapsi keräsi terveellisestä ruokavaliosta ja liikkeestä huolimatta painoa aina ennen kasvupyrähdystä ja vasta ekaluokan tietämillä alkoi tasaantumaan. Nyt teininä jo hyvin hoikka.

Vuoden ikäinen lapseni on 80cm ja 14kg, neuvolan mukaan lihava ja pääsemme verikokeisiin etsimään syitä. Lapsi on täysimetetty 6kk ikään ja sen jälkeen sormiruokaillut omia ja perheen kanssa yhteisiä ruokia. Välttelemme suolaa ja sokeria, mutta marjoja ja hedelmiä menee paljon. Ja tissiä. Nukahtaa edelleen kaikilla unilla tissille sekä syö yöllä useasti.
Onko teillä kokemusta vastaavasta, tasoittuiko pituus/painokasvu?

Mun mies oli just samoissa mitoissa vauvana ton ikäisenä ja hänkin oli täysimetetty. Oli pullea, mutta neuvolassa ei yhtään huolestuttu, sanottiin vaan että tuhti poika. Lopputuloksena on terve nuori mies, joka on tosi hoikka ja hyväkuntoinen. Eli en olisi yhtään huolissani. Vauvana söi vaan jostain syystä paljon.

Meidän lapsen paino on +2 käyrällä ja häntä en silti mitenkään liian isoksi sanoisi.

Vauva ei useinkaan lihava ole. :happy:

Takaisin