Lihaton lokakuu

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko tullut kokeiltua lihatonta lokakuuta? Tai vähennettyä lihansyöntiä? Onko teillä kasvisruokapäiviä? Miksi/miksi ei? Entä voisitko kuvitella eläväsi ilman lihaa?

Taisin olla jo kasvissyöjä, kun kuulin lihattomasta lokakuusta. Meillä lapset ja mies ovat sekasyöjiä, mutta lapset syövät usein myös vegaaniruokaa. Mies ei lihastaan luovu.

mä oon jo useamman vuoden noudattanu sitä linjaa, että syön töissä aina kasvisruokaa, ja sitten kotona normaalia sekaruokaa. tässä oon kylläkin nyt joustanut etätöissä, vaikka monesti syönkin kasviskeittoa/kasvispastaa/pinaattilettuja jne.

punaista lihaa en ole ostanut kaupasta moneen vuoteen, sillä mies metsästää ja jos lihaa syödään, se on hänen saalistamaansa peuraa. kanaa ja kalaa tulee ostettua, mutta kasvisruokaakin syödään kotona (proteiinilähteistä lähinnä soija vakiokäytössä). ois kiva opetella paremmin kokkaamaan tofua ja muitakin kasviperäisiä protskuja, mutta eipä ole toistaiseksi riittänyt energia...

Tulen itse vegaanista perheestä, joten kasvisruoka maistuu kun siihen tuli jo lapsena totuttua, vaikka olenkin itse aina ollut sekasyöjä (söin siis lapsena kotona kasvis ruokaa, mutta koulussa lihaa). Tullut myös omalle perheelle usein kokattua kasvisruokaa, mutta kyllä suunnilleen puolet ainakin on liharuokia. Ollaan joskus kokeiltu olla 6kk kokonaan ilman lihaa, mutta kaikki nyt vaan tykkäävät lihasta, joten siitä tuskin koskaan luovutaan. Mies myös metsästää (lintuja), joten ruuaksihan ne päätyvät.

Minusta lihaton lokakuu ideana on täysin vastuuton. Lihaton lokakuu on vain 1/12 osa vuodesta, jolloin lihan kulutus laskee, ja sitten se nousee taas takaisin aikaisemmalle tasolle. Lokakuun aikana lihaa heitetään roskikseen, mutta lihan tuotanto pysyy samalla tasolla. Lihan heittäminen roskikseen on pahinta haaskausta mitä keksiä voi, koska jos lihaa on pakko tuottaa, niin sitten se kaikki on käytettävä eikä heitettävä roskiin.

Parempi olisi esim. lihaton lauantai, jolloin 1/7 vuodesta olisi lihatonta, ja se jakautuisi tasaisesti koko vuodelle. 1/7 on enemmän kuin 1/12, ja silloin lihan kulutus laskee tasaisesti, joten mitään ei tarvitse heittää roskikseen.

Lapsen allergioiden takia olin viime vuonna vegaanisella ruokavaliolla useamman kuukauden, joten kokeiltu on. Onnistuu siis, mutta en kannata ruokavalion rajoittamista huvin vuoksi, joten huviksemme emme tuollaiseen palaa, vaan ainoastaan terveyssyistä.

Lapset opetetaan periaatteessa kaikkiruokaisiksi. Maitoa/voita meillä ei vieläkään ole missään (koska maitoallergia ei ole viekä väistynyt) ja munaton leipominenkin tuli tutuksi, joten eläinperäisiä tuotteita pöydässä on yleensä vain silloin kun lihaa syödään lihana, eikä sitä tapahdu joka päivä. Hernekeittokin on minusta aina maistunut paremmalta kokonaan ilman kinkkua, mutta omituiselta tuntuisi ruveta laskemaan että tämä on kasvisruokapäivä ja tuo taas ei ole. Joten meillä ei ole mitään kasvisruokapäiviä.

Meillä ei ole lihatonta lokakuuta. Ihan vain siitä syystä, että me kaikki pidämme kovasti lihasta. Poika joskus saattanut sanoa, että hyi lihaa, mutta nykyään kyllä jo tykkää syödä. Kasvisruokapäiviä koitan pitää aina välillä, esim. kasvissosekeitto tai tomaattikeitto ovat hyviä, kesäkeittoakin joskus syödään, mutta lihasta kuitenkin pidetään. Muutamia kokeiluita olen tehnyt mifulla, tofulla ja soijalla, mutta en ole oikein saanut kannatusta mieheltä näihin, enkä kieltämättä hirveästi itsekään tykännyt. Olen punaisen lihan käyttöä meillä kuitenkin tietyin pienin toimin koittanut vähentää, leivän päälle ostan kalkkunaleikkeleitä, kalasta pidetään kovasti niin sitä syödään usein, kanaakin välillä vaikken siitä ruoassa juurikaan pidä. Punaisesta lihasta kuluu possua, nautaa ja välillä harvoin herkkuna lammasta. Kasviksia ja vihanneksia kuitenkin ruokavalioomme kuuluu varsin paljon, mutta lihan kaverina.

Olen Suskin kanssa kyllä sinänsä samaa mieltä tuosta, että jos yhden kuukauden aikana lihan ostaminen romahtaa, mutta muuten pysyy tasaisena, on se iso ruokahävikkiongelma. Kaverini sanoi minulle viime vuonna, että on ottanut tavaksi ostaa tämmöisten tempausten aikana pakastimeen tavaraa, ihan vain, että sitten tasapainottaa kulutusta. Ei ehkä huono idea, mutta itsellä on ainakin nyt pakastin niin pullollaan marjoja, että hyvä jos sinne mahtuu enää edes jäätelöpuikkoa. :grin

Minusta kokonainen kuukausi ilman lihaa kuulostaa hölmöltä, jos sen jälkeen jatkaa niin kuin ennenkin. Me olemme lisänneet kasvisruokia, töihin otan lähes aina evääksi kasvisruokaa. Soijaa en käytä lihan korvikkeena, mutta härkäpapu-, kikherne- ja kaurajauhisruokia olen kehitellyt. Usein on myös pinaattilettuja tai pinaattikeittoa ja Kasvissosekeittoa ja juureslaatikoita.

Liharuoka on useimmiten kanaa tai kalaa.

Pidän enemmän meidän tyylistä kuin lihattomasta lokakuusta. Me siis syödään satunnaisesti kasvisruokia. Tai ainakin lihattomia, maitoa tai munaa niissä usein on. Ei pidetä varsinaisesti kasvisruokapäiviä ja leivän päälle menee itselläni usein kinkkua. Mutta varmaan viikoittain tehdään ainakin jotain kasvisruokaa. Härkis on koettu toimivaksi kasvisproteiiniksi. Siitä saa hyvää kastiketta ja makaronilaatikkoa, joskus käytetään muuhunkin. Satunnaisesti käytetään myös soijarouhetta. Muihin kasviproteiineihin ei olla hirveästi tutustuttu. Mifua on pari kertaa kokeiltu (no ei se kasvista ole, mutta lihatonta), mutta ei saatu siitä hyvää. Kasvissosekeitto ja wokki toimii sellaisenaan ja letut/pannukakku herkkuruokana. Kaupan kasvispyörykät on myös ihan hyviä.

Siihen miksi ei kokonaan siirrytä kasvisruokaan on syynä se että pidetään lihasta ja se, että ei jakseta tutustua kasvisruokavalioon riittävästi ja opetella valmistamaan kyllin kattavasti kasvisruokia. Tulisi vain kyllästyminen, kun samat kiertäisi jatkuvasti eikä osattaisi todennäköisesti pitää huolta siitä että saadaan kaikki tarvittavat ravintoaineet. Ei se ihan niin toimi että yhtenä päivänä vain päättää jättää kaikki eläinperäiset tuotteet pois. Ei tuntemani vegaanitkaan ole vegaaneiksi yhdessä päivässä ruvenneet.

Mitä lihattomaan lokakuuhun ja lihan hävikkiin tulee niin varmaan sitä hävikkiä tulee jonkinverran. Mutta ei yhtä paljoa kuin mitä jää ostamatta. Kaupat osaa tässä kohtaa jo varmaan edellisten vuosien perusteella tilata vähemmän lihaa myyntiin eli se hävikki tulee enemmän tuotannon päässä. Ehkä sielläkin osataan jo siihen reagoida, kun toistuu vuodesta toiseen ja pakkasen kauttahan osa lihoista muutenkin menee. Olen silti samaa mieltä siitä että lihan syönnin vähentäminen tasaisemmin on järkevämpää kuin sen lopettaminen yhdeksi kuukaudeksi.

Mua lähinnä ottaa päähän kaikki nää ihme tempaukset. "Elä ilman vessaa/vettä/kaupunkia/yritystä Xxxx viikko/kuukaus/vuos/loppu elämä, jne. Ties kuin moni keskustelu esimerkiksi säästä, ympäristöstä ja maanviljelystä ei enää käsittele säätä, ympäristöä tai maanviljelyä, vaan sitä, mitä ruokaa keskustelijat syö. Musta on aika outoo puhuu otsikon "sää" alla "mä muuten tein nyt vinkuintialaista höpönpöppöä ja säästin luonnosta 5mg hiilidioksidia!" Ruoka ja syöminen on vallannu ihan liikaa alaa. Samoin se, että koetaan tarpeelliseksi osotella toisten syömisiä... Plah. Nää teemat vois olla jees, ellei niistä jo puhuttais kokoajan.

Olen kasvissyöjä, joten omaa arkeani ei lihaton lokakuu tule muuttamaan. Käytän myös aika vähän muna-ja maitotuotteita, mutta täysin vegaani en ole.
Mies on sekaani, mutta kotona arkiruoka on meillä aina kasvista, mies syö sitten töissä/ravintolassa yms lihaa jos haluaa. Mieheni ei onneksi ole kranttu, vaan tykkää myös paljon kasvisruoista, mutta ei halua itse kokonaan lihasta luopua. Ainoa asia, minkä suhteen hän on ehdoton, on juuston käyttö ruoanlaitossa. Olen välillä yrittänyt laittaa vuustoa esim. Pizzaan, mutta ei ole miehelle kelvannut :hilarious:

Osa täällä kommentoi, että tällaiset kampanjat ärsyttävät, mutta itse ajattelen, että näiden avulla saa myös paljon hyviä ideoita reseptipankkiin. Esim. Vegaani haasteesta olen saanut hyviä ideoita vegaaniseen ruoanlaittoon, vaikka en ollutkaan koko kuukautta vegaanisella ruokavaliolla. Haasteen ansiosta leivon nykyään lähes kaiken vegaanisesti. Kaiken ei mielestäni tarvitse olla mustavalkoisesti joko-tai meiningillä, vaan näistä kampanjoista kannattaa hyödyntää vaikka ihan vain nappaamalla muutama hyvä resepti talteen joita hyödyntää myös myöhemmin.

Vaan miksi ihmeessä lihaton lokakuu? Ei toivottavasti vaan kirjaimen takia??
Huonompaa aikaa vaikea keksiä lihattomuudelle parhaaseen teurasaikaan. Nyt kesällä kasvatetut eläimet teurastetaan ennen talvea. Että turhaa pakastinta täyttämään?
Meillä kasvatetaan omat lihat ja nyt ihan parhaat liharuuat tuoreella tavaralla.
Muualla syödessä pyrin olemaan enempi vege, ajankohtaan katsomatta.

Meillä syödään tosi paljon kasvisruokaa, ympäri vuoden. Välillä on pitkä aikoja että jauheliha on täysin korvattu nyhtökauralla tai kana mifulla. Mutta sit taas on aikoja jolloin syödään lihaa. Pyrin eniten ostamaan aina lähellä tuotettua, koska kuljetus on myös iso kuormittava tekijä. Ja koitan välttää just nautaa koska se on ilmastolle pahin. Mutta kyllä, pekonista ne luovu <3

Ei todellakaan vietetä mitään lihattomia kuukausia. Kyllä meilläkin syödään välillä kasvisruokaa ( tai ainakin lihatonta) mutta mitään kaura/härkäpapu/mifuhässäköitä ei kyllä käytetä. Esikoinen tykkää etsiä kaupasta erikoisuuksia, joten esim. kaikenlaisia kaloja on tullut kokeiltua :)

Vietetään! Meillä syödään lihaa 1-2 kertaa viikossa, kalaa 2 kertaa viikossa ja muuten on sit kasvis ruokia. Kuukauden aikana saa kivasti uusia reseptejä lopulle 11 kk ja muutenkin ahaa elämyksiä ruuan laittoon.
Meillä voitaisiin kyllä siirtyä kokonaan kasvis/kala ruokavalioon...
Tykkään kasvisruuasta ja varsinkin olosta ilman lihaa, pakki toimii ja mieli on kirkas.
Mielestäni kaikkien ihmisten pitäisi lisätä kasvisten syöntiä reippaalla kädellä eikä olla vastahankaan asian suhteen... Mifuhässäkät on hyvää ja ravitsevaa ruokaa siinä missä ne nakkihässäkätkin ellei jopa parempaa!
Suurella todennäköisyydellä liharuoat vähenee nyt entisestään.
Ainut haaste täysin kasvis/vegaaniruokavalioon siirtymisessä on se että tykkään lihasta tai munakokkelista ruisleivän päällä enkä ole keksinyt millä voisin ne korvata:anyone

ps, mies on lihastaan luopunut ja hengissä on sekin:hilarious:

Olen ollut kasvissyöjä jo vuosia, joten myös lokakuu on lihaton, kalaa kyllä joskus syön. Minun mielestä se on ihan hyvä kampanja ja haaste, joka ehkä toimii joillakin sellaisena herättelynä, että vegekin voi olla hyvää ja ihan yhtä helppoa kuin sekaruokakin. Varsinkin kun nykyään on niin paljon erilaisia kasvisvaihtoehtoja lihalle, jopa jauhelihasta on jo olemassa vegeversio.
Itse syön kotona lähes täysin vegaanisesti, munia en osta ja kaikki jugurtit, kermat, juustot yms. ostan maidottomina. Muualla sitten lakto-ovoa, jos ei vegaanista ole saatavana. Tykkään käyttää härkistä, vegenakkeja, pyöryköitä, papuja, tofua ja vähän kaikenlaista :grin Mies on sekasyöjä, mutta syö ja laittaa kyllä usein ihan kasvisruokaakin ja aina on kasviksia vähintään lisukkeena :)

Takaisin