Letut

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Teettekö itse lettuja? Millainen lettutaikina teillä on? Entä mitä täytteeksi? (Kiitos @litranmitta keskusteluinspiraatiosta.)

Me tehdään letut gluteenittomina (koska miehellä on keliakia) ja käytetään yleensä tattaria. Aineiden määrät menee suurimmaksi osaksi mutulla.

Lettutaikinamme näyttää suunnilleen tältä:
Litra maitoa
Reilu loraus öljyä
n. teelusikallinen suolaa
Sokeria fiiliksen mukaan
3 munaa
Tattarijauhoja vispaustuntuman mukaan.

Jos halutaan ruokaisampaa saatetaan tehdä kinkku-tuorejuustotäytettä. Makeana täytteenä useimmiten mansikka-vadelmahilloa. Joskus laitan kinuskia ja marjoja.
 
Minä teen gluteenittomat letut kaurajauhoista. Muuten ihan tavallisen reseptin mukaan. Teen tavallisten lettujen lisäksi pinaatti- ja porkkanalettuja
 
Tavallisesti vettä/maitoa/kaurajuomaa, (munaa), vichyä, vehnä- tai kaurajauhoja, suolaa ja sokeria/steviaa, ei mitenkään tavatonta etten mittaa aineksia. Parasta on paistaa isolla pannulla yksitellen, mutta se on tavattoman työlästä! Joskus vohvelirauta tai lettupannulla käytössä. Uunipellillä helpoin, silloin tulee kyllä pannukakkuja, mutta en oikein pidä niistä.
Kermaa ja hilloa, joskus sokeria, suklaalevitettä ja muita tahnoja ja kastikkeita täytteenä. Suolaisia ei ikinä olla tehty.
 
Ai että, jes! 🤩😂
Lettuihin meillä on aika perusresepti. Siihen tulee useimmin maitoa puoli litraa tai enemmän jos on paljon syöjiä. Joskus oon tehnyt myös kuplaveteen taikinan. Jauhot joko vehnää tai kauraa, munia 2-4 tuntuman mukaan kaikki. Ripaus suolaa. Paistetaan ehdottomasti voissa ja täytteeksi on oltava kermavaahtoa ja mansikoita tai jotakin hilloa. Nokkosletut on myös kyllä hyviä, kuten pinaatti- ja porkkanaletutkin. Verilettuja ostan toisinaan eineshyllystä itselleni, että saisi rautaa. Noiden kasvis- tai verilettujen kaveriksi käytän puolukkasurvosta.
 
Letut on niin kamalan työläitä ja hidasta tehdä, että ihan liian harvoin tulee tehtyä. Mutta kun teen, niin vaniljajäätelöä ja vadelmahilloa päälle :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: mielummin teen pannukakkua, kun pääsee helpommalla :Cat Face With Tears Of Joy: pannukakun tykkään tehdä sen kauramaitoon, musta siitä tulee parempaa kuin lehmänmaitoon tehtynä
 
Teen useammin pannaria enkä käytä ohjetta. Perusainekset (kananmunaa, maitoa, sokeria, voita, vaniljasokeria, jauhoja, leivinjauhetta, ripaus suolaa) sekaisin vaan ja uuniin. Usein tulee hyvää kun käsituntumalla kokeilee taikinan paksuuden. Lettujakin joskus samasta seoksesta teen, mutta silloin seos on hieman ohuempaa. Letuista olen aina tehnyt makeita, mutta pannaria on kokeiltu suolaisenakin versiona. Joskus pannaria tulee tehtyä ahvenanmaan versiona, mikä on itseasiassa omaan makuun parempaakin, mutta työläämpi.
 
Kasvisletut on kivoja pienempinä. Joskus lounasravintolassa oli tavallisen pannunpohjan kokoisia pinaattilettuja, ja niiden syöminen oli jokseenkin hassua. Tai vaikeampaa oli arpoa montakohan ottaisi, kun on tottunut pikkuisiin pinaattilettuihin 😄 ja koska oltiin Etelä-Pohjanmaalla, niin paikallista alkuperää olevat kollegat lappasivat päälle jauhelihakastiketta 😮 tuo makupari oli itselle sen verran eksoottinen, että jäi kokeilematta 🙈 puolukka- tai marjahilloa pinaattiletuille kiitos!
 
Kasvisletut on kivoja pienempinä. Joskus lounasravintolassa oli tavallisen pannunpohjan kokoisia pinaattilettuja, ja niiden syöminen oli jokseenkin hassua. Tai vaikeampaa oli arpoa montakohan ottaisi, kun on tottunut pikkuisiin pinaattilettuihin 😄 ja koska oltiin Etelä-Pohjanmaalla, niin paikallista alkuperää olevat kollegat lappasivat päälle jauhelihakastiketta 😮 tuo makupari oli itselle sen verran eksoottinen, että jäi kokeilematta 🙈 puolukka- tai marjahilloa pinaattiletuille kiitos!
Nähnyt olen tämäkin: pikkupinaattiletut (eines sellaiset) uunin kautta juustovalmistekuorrutuksella ovat nuorison "vegepikapizza"... jäänee itseltä kylläkin kokeilematta (ikäkriisikö:Nerd Face:?)
 
uurinpohjalettuja! niitä tykkään tehdä ja tarjota. Taikina jo ed-päivänä (ohrajauhoja, öljyä, suolaa ja vettä , joskus hieman kanamunaa) jääkaappiin turpoamaan. Paistamiseen oikeaa voita!. ..
Tarjolle sokerin, hillojen ja kermavaahdon kera, toki mökillä kesällä kermana on spray-valmistetta.
 
Kuulostaa kyllä erikoisilta nämä pinaattilettujen lisukkeet. Me syödään niitä yleensä paljaaltaan. Puolukkahillolla menisi myös, mutta meillä ei yleensä ole sitä kun ei muuten käytetä. Pinaattilettuja ei ollakaan tehty ikinä itse. Banaaniletut taitaa olla ainoat perusletuista poikkeavat letut, mitä ollaan itse paistettu.
 
Muurinpohjalettujen lisäksi tykkään tehdä täytettyjä uunilettuja. (kunhan ensin saan ne varsinaiset perusletut aikaiseksi). Täytetyt letut ovatkin jo ruoka eikä jälkkäri.

Mökillä, jossa suurimman osan rasvankärystä saa ohjattua suoraan ikkunasta ulos, suosin kevättalvisin kaupan valmislettutaikinaa/lettutaikinajauhoaineksia.
Niistä sitten on tullut "ylimääräisiä" paistettua myös täyttämistä varten...

...ja taas tuli nälkä...:Face Savouring Delicious Food:
 
Meillä tehdään nykyään useammin banaanilettuja (banaania, kananmunia ja leivinjauhetta) ja päälle mansikoita/mansikkasurvosta. Letut tehdään ihan normaaliohjeella (kananmunaa, punaista maitoa, sokeria, suolaa, vehnäjauhoja, voita/ruokaöljyä) ja paistaminen tottakai voilla. Täytteeksi lettuihin hilloa ja kermavaahtoa. 🤤 Tykkään kyllä tehdä enemmän vohveleita kuin normilettuja. Ja pannukakku silloin kun laiskottaa. Mökillä tulee paistettua muurinpohjalettuja tai lähinnä syötyä eli muut paistaa. 😂

Ruoaksi tulee tehtyä veri- ja pinaattilettuja. Yleensä ostan eineslettuja, joskus jaksaa itse paistella pinaattiletut. Puolukkahillolla syödään. Itse en kylläkään tykkää pinaattiletuista, joten muut syö.
 
Takaisin
Top