Niin, kyllä puolessa vuodessa saa jo vaikka mitä aikaan!! :)
Ja tuo peräänantamattomuus on niin oikea valinta kuvaamaan sitä mitä koiranomistajalta vaaditaan. Välillä sitä pitää olla oikein nipo, että viesti menee perille. Ei väkivaltaa, ei huutoa, ei kiukkua, vaan just se asenne että "minähän päätin että asia on näin ja näin se on" :)
Meillähän koirat nukkuu makkarissa.... ja jos isäntä on poissa sängystä, niin sitten mun vieressä
Mutta joka kerta siinä sängyn laidalla se koira odottaa mun lupaa. Yksi patjan taputus, niin ketterästi sakemannikin yhdellä tasaloikalla hyppää sänkyyn ja jos vuorostaan tulee kielto ja kehotus maate menemään, niin silloin kuuluu yleensä syvä huokaus ja rojahdus kun luut kolisee lattiaan
Mun koirat on siis kohta 7,5 ja 6 vuotiaita. Koko elämänsä ne on sisätiloissa olleet aika lailla ilman huomiota. Kyllähän mä niitä rapsutan, jos huvittaa. Otan joskus sohvallekin. Ja ruokaa saavat, kynsiä leikataan jne. Mutta pääsääntöisesti mulla asenne että koti on ns "pesä". Siellä levätään, syödään, levätään ja kerätään voimia tulevia "saalistusreissuja" varten. Ja nämä "saalistusreissut" on sitten ne lenkit, harrastukset, ulkoilut, mökkeilyt jne. Kodin ulkopuolella kulutetaan se energia, siellä koirat saavat huomiota, joutuvat tekemään "töitä" ja siitä kiitoksena leikki, rapsutus, herkku tai vapaana juoksu. Sitten taas tullaan kotiin huilaamaan :)
Nyt vauvan myötä lähinnä lenkkeillään. Vaunulenkeilläkin pyrin toiselle heittämään palloa/keppia, pyydän milloin minnekin kiipeämään, pieniä tottelevaisuusjuttuja, piilotan nameja (heittelen pusikkoon) jne. Ja sitten miehen vapaapäivinä tehdään lenkkejä ilman vauvaa, mennään metsässä, juoksutetaan fillarilla tms. Ja välillä mennään koko perhe yhdessä ulos :) Ja siitä ne koirat vasta innostuu!!! Silloin joutuu vähän rauhotteleen, kun tuntuu että 2 x 35kg meinaa haljeta liitoksistaan ja sinkoilevat into pinkeenä heti ovesta ulos astuttuaan
Lyhyt, tiukkasävyinen muistutus miten sitä lenkillä pitikin kulkea, niin loppumatka menee rauhallisesti :)
Loppukevennyksenä, Vähänkö mun koirat ovat ehdollistuneet siihen windowsin "bling" ääneen, joka kuuluu kun kone sammutetaan
"Bling" ja kaksi koiraa pomppaa pystyyn syvimmästäkin unesta!
Kohta on taas se hetki käsillä, suljen koneen, "bling" ja sitä on sitten lenkille suunnattava :)