Lelujen jakaminen vauvakavereiden kanssa

Margeliini

Puuhakas puhuja
Miten olette toimineet? Saavatko toiset vauvat leikkiä oman vauvanne leluilla? Saavatko laittaa suuhun?

Meillä vieraili tässä taannoin tuttavapariskunta 7 kk vauvansa kanssa. Tuo vauva oli tietysti kiinnostunut meidän puolivuotiaan tyttömme leluista ja tarttuikin niihin innolla ja maisteli myös. Äitinsä sitten yritti koko ajan ottaa niitä leluja pois vauvaltaan ja sanoikin, että: "Ei laiteta suuhun." Sanoin hetken päästä, että mun puolesta on ihan ok, jos haluaa maistella, mua ei haittaa. Ilmeisesti tätä äitiä kuitenkin haittas, koska sama meininki jatkui ja mutisi, ettei niitä nyt suuhun tarvitse laittaa.

Kunnioitan jokaisen periaatteita eikä tarkoitukseni ole arvostella ketään, mutta musta tuntui kiusalliselta, kun oma tyttöni oli myös kiinnostunut "kaverinsa" leluista ja mietin, että voinko nyt antaa hänen tutkia niitä vai en. Ja otanko minäkin heti pois, jos laittaa suuhun. Jälkeen päin mietin, että mitä mä en osannut pelätä siinä, että vauvat maistelevat toistensa leluja? Mun mielestä se on ihan normaalia. Tietenkään kipeänä ei kyläillä, mutta kun kyseessä oli kaksi ihan tervettä vauvaa. Miten muilla?
 
tottakai pitää antaa maistella... pikkulapsethan tutkivat maailmaa maistelemalla ja on kiinostuneita kaikesta ja kaikkihan menee suoraan suuhun. :)

mullaki on kaveri joka estää lapsensa laittamasta toisia laluja suuhu vaikka iha uusia ja puhtaita ja on muutenki kokoajan putsaamassa lapsensa leluja ehkä liiallisuuksiin, mutta omapa on asia.

tollases tilantees on aina hankalaa miten antaa sitte oma lapsi tehä toisen leluilla ku vähä vaikeet mennä kieltää jos muutoin saa pistää leluja suuhu ja jakaa toisin kaa leluja ja sillohan ne menee suusta suuhun...

eria asia todellaki jos on kipeenä mut niin kuin sanoit niin sillohan ei vieraillakkaan...

mä oon kohta alkamas mun äitiysloman ohella vahtii kaverin lasta ja sillo en kyl aijo kieltää lapsia maistelemasta toistensa laluja kun luultavasti muutenki riittää vahtimista ilman noita laluja ku lapset on sillo melkee 6 kk ja toinen täyttääki sitte vuoden et vilskettä riittää... :)
 
Mä en esikoisen kanssa rajottanu mitään muuta kuin sen (silloin) niin rakasta pehmoeläinkettua.  Sitä siis poika lutkutti niin innolla että en antanut kavereiden siihen koskea.  Kaikki muut lelut siis oli vapaasti maisteltavissa.  Enkä kyllä kyläpaikoissakaan estänyt lasta laittamasta muiden leluja suuhunsa.  Sitten jos sinne suuhun alkaa mennä jotain muuta tavaraa, esim. kännykkää, kaukosäädintä niin tietenkin sitten rajotan mutta lelut on tarkotettu vauvojen tutkittaviksi kaikin aistein.
 
Asia on juurikin niin kuin malin totesi, että pikkulapset tutkivat maailmaa maistelemalla. Tämän ikäisillähän KAIKKI menee suuhun. Tuntuu jotenkin hölmöltä sitten, kun tyttöni ihmettelee toisen lelua, ettei sitä saa laittaa suuhun. Annan lapselle lelun, jota ei saa tutkia...
 
Tästä tulikin mieleeni tapaus meidän lastenkerhosta. Istuttiin sohvalla ja tyttö tutkiskeli mietteliäänä vanhanaikaista puhelinta. Siinä pikkuhiljaa rupesi venyttelemään puhelimen serpentiinijohtoa ja sitten se olikin jo suussa, jossa veteli sitä ees taas. Ajattelin, että pitäskö kieltää, mut kukaan muu äiti ei siihen puuttunut, joten annoin tytön imeskellä johtoa. Ehkäpä se sitten oli sallittua, vaikka yhteisistä leluista olikin kyse.
 
Mä muistan tehneeni lapsena tollasta. Kun meillä oli se vanhanaikainen puhelin kotona, niin monesti laitoin sen piuhan suuhun ja vetelin sitä. Se tuntuu kivalta, voin kertoa ;)
 
huomasin kyllä että joitaki leluja ei saa maistella nimittäin koirien ja kissan laluja oon yrittäny pitää erillään mut vaikeetahan siitäki tulee sitte ku alkaa ryömii ja eiköhä ne sit vast ookki kiinnostavii ku kieltää...
 
Öh...täytyy tunnustaa, että minä en ole kissojen leluja pitänyt erossa tytön leluista. Siellä ne ovat sekaisin tytön lelulaatikossa, vaan eipä ne ole häntä niin kovasti kiinnostaneet. Ainoo oli sellanen sininen pehmohai, jota imeskeli pikkuisena. Pallot toki ovat kivoja, mutta eivät näköjään imeskelymielessä.
 
mullaoli pienempänä pahoja allergioita ja paha astma ja on 80 % todennäkösyys et pojuki saa samat allergiat ja astman ku mulla et siks oon ollu varovainen noitten koirien lelujen kaa ja sitten kans ettei kissa mee mihkää nukkuu mis poju viettää aikaa kuten sängys tai vaunuis tai ees sitteris...
 
Mä yritän kans pitää kissojen lelut erikseen, mutta kyllähän toi meidän neiti ehtiväinen ne aina jostain käsiinsä saa. En mä nyt mitenkään hysteerinen senkään suhteen ole. Ja unirätti pysyy meillä tytön sängyssä, se on vaan neidin omaan käyttöön, lutkutettavaksi ja hypisteltäväksi. Mutta esim. tytön puruleluja saa kaveritkin maistella.
 
Mua jotenkin ällötti se kun poika söi koiranleluja.  Meillä on nyt koiranleluista suurin osa laitettu pois ja loputkin on kaapin päällä ja otetaan vain tarvittaessa esiin.  Poika ei siis luultavasti enää niitä niin hartaudella söisi mutta sama homma olis taas tytön kanssa edessä.  Hyvähän se sinällään on, vastustuskyky kasvaa kun altistuu bakteereille mutta jotenkin toi ällöttää vaan liikaa :D
 
muoki ällöttää ajatus et poika jakais lelut koirien kaa mut vaikeet se tulee oleen pitää sitä eros niistä ku meijän nuorin koira on vielä nii nuori eikä ne venhemmat jaksa senkaa leikkii nii se tarttee ne lelut... ei se niil aina leiki mutten jaksa olla piikana sille ja ottamas niit esille aina ku sil on tylsää ku ny on nii helppoo ku se voi ite ottaa lalunsa laatikosta...
 
Takaisin
Top