Leipä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Syöttekö leipää? Paljonko? Millaista ja millä päällisillä?

Rakastan leipää, ruisleipää, patonkia ja sämpylöitä. Laitan leivän aina mikroon ja päälle kuuskymppistä margariinia ja kurkkua, joskus vegejuustoa ja -leikkelettä, tofua tai avokadoa. Leivänlaitossa ja syömisessä vaan tarvii kahta kättä, niin sen syöminen on mulla vähentynyt, kun vauva on lähes aina mulla sylissä/kainalossa, kun ei oikein muualla viihdy. Muuten söisin vähintään 6 leipäpalaa päivässä.

Välillä menee yli kuukausi ettei osteta leipää kotiin ollenkaan, joskus taas monta pakettia viikossa. Leipiä vaihdellaan mitä ostetaan, ei ole mitään sellaista yleistä. Todella vaihtelevaa siis leivän syönti. Itse jos syön leipää niin oivariinia ja juustoa vaan päälle ja max 2 palaa päivässä jos sitäkään. Aika usein olen vhh ruokavaliolla niin ei tule leipää syötyä. Mies taas vetää koko paketin kerralla ja laittaa leivät mikroon juuston ja meetvurstin kanssa.

Leipä ei sovi vatsalleni, joten yleensä en syö sitä. Joskus herkutteluun ostan kaura- ja perunaleipää. Lapselle ostetaan välillä myös tavallisia vehnä- ja ruisleipiä. Tykkään kyllä leivästä, mutta siitä tulee huono olo.

Leivänpäälle minulle riittää oivariini ja juusto, joskus harvoin leikkelettä.

Syödään paljon ruisleipää. Yleensä päivittäin aamiaisella, joskus ruoan kanssa, erityisesti jos on keittoruokaa. Päällä juustoa, kalkkunaleikettä ja suolakurkkua. Vaaleaa leipää meille ei osteta oikeastaan koskaan. Pakastepatonkeja joskus, raskausaikana himoitsin valkosipulipatonkia. Leivon itse joskus sämpylää, kakkoa tai limppua.

Tykkään leivästä, vaihtelevasti ruisleipää, kauraleipää, paahtoleipää, sämpylöitä, patonkia, saaristolaisleipää, limppua.. Vähän mitä tekee mieli. Yleensä meiltä löytyy kotoa aina ruisleipää ainakin.

Monesti pelkkä voi riittää, mutta vaihtelevasti kalkkunaa tai juustoa kurkun kanssa. Myös salaatti, paprika ja tomaatti kelpaa leivän päälle.

Aika vähän syön/syödään leipää.
Itse en siitä niin ees piittaa, tuun helposti toimeen ilmankin. Oikeestaan ainut leipä mikä uppoaa on Vaasan ruispalat ohut herkku tai Oululaisen jälkiuunipalat :grin
Jotkut patongit on ihan jees joskus. Ja toki itse tehdyt sämpylät, tosin ne on hyviä vaan tuoreena. Ei mee alas enää seuraavana päivänä vaikka kuinka pakastaisi ja lämmittäisi. Tai aikamoista takeltelua on se syöminen sitten.

Meillä syödään leipää aamupalana. Mies tykkää ruispaloista, lapsi haluaa kauratyynyjä/kauraleipää ja minä syön mitä sattuu olemaan :) Aika usein tehdään leipää itse leipäkoneella.

Aamuisin syön paahtoleipää paahdettuna ja pelkkää voimariinia päälle. Vaasan Monivilja on parasta, jos sitä ei löydy kaupasta on aina vaikeaa. Välipalalla tai iltapalalla tulee myös syötyä päivittäin leipää. Silloin päällä on kinkkua ja juustoa, joskus myös salaattia ja kurkkua tai paprikaa. Ostetaan paahtoleivän lisäksi vaihdellen ruisleipää, sämpylöitä ja sekaleipiä. Pelkästä vehnäleivästä en oikein välitä.

Takaisin