Moi,
Minulla 3-vuotias poika ja nyt vasta viime aikoina olen tajunnut, että mun roolini on olla vanhempi eikä leikittäjä ja viihdyttäjä, Siis tämä herääminen ehkä siksi, että uuvuin aivan täysin tässä jokin aika sitten. Nyt olen oppinut, että oon vaatinut itseltäni aivan liikaa äitinä. Koko ajan ajattelin, että pojalla pitää olla viihdykettä ja aina leimasin itseni huonokni äidiksi, jos sanoin että äidin täytyy nyt siivota, tehdä ruokaa ja tai vaikka ihan vaan istua hetki sohvalla huilaamassa. Mut nyt tajuan, että ne tietyt velvollisuudet kuuluu vaan elämään ja lapsen tulee se ymmärtää, että tietyt ajat vanhempi keskittyy muuhun toimintaan ja tietysti lapsenkin on hyvä oppia keksimään ihan itsekseen leikkejä. Ei se tarkoita, että lapsesta ei välittäisi vaikka ei koko aikaa vieressä istuisikaan. Mullekin on usein pakko pullaa autoleikit ym, Joskus innostumme legoilla rakentamaan, mut meidän yhteiset tekemiset on lähinnä touhuilua, joka molemmista on mielekästä. Joka ilta käymme yhdessä kylvyssä, jossa hassutellaan. Usein teemme retkiä, käymme ruokkimassa sorsia tai tutkailemassa luontoa. Nyt kesällä on ollut ihana mökkeillä, lämmittää yhdessä saunaa ja hakea puita, Siis semmoista erilaista yhteistä tekemistä. Joskus vaan pistämme kotona ollessamme stereot täysille ja jammaamme kympillä:D Pienet hetket, jotka on oikeesti iloista yhdessä tekemistä korvaavat määrän. Ja kyllä käytän ilman huonoa omaa tuntoa paljon telkkaria ja tietokonetta poikani viihdyttämiseen :) Kyl se taitaa olla aika nykypäivää, sopivassa suhteessa tietenkin. Itse oon vaan aina kokenut sen mukavampana, et lähdetään johonkin kotoa touhuilemaan, niin tavallaan tulee siinä huomaamattakin vietettyä sitä laatuaikaa. Mut joskus on ihan hyvä ainakin pieneksi hetkeksi pakottaa itsensä sinne autoleikkiin, kun tietää että lapsi tulee iloiseksi.
Monesti olen ajatellut, että olisi helpompaa kun olisi se toinenkin lapsi, et voisivat keskenään leikkiä, mut sit taas useampi lapsi tuo tietysti paljon muutakin tullessaan. Toisesta kuumeillaan, mutta välillä tuntuu et ei hitsi miten aika riittää kaikkeen, kun yhdenkin kanssa tuntuu olevan välillä vaikeeta. Toisaalta odotan sitä aikaa, et voi jo päästää tuohon etupihalle hetkeksi kavereiden kesken eikä tarvis enää istua vahtimassa pihassa:)
ONKO NÄIN Sinun ei todellakaan tarvitse kokea huonoa omaatuntoa, olet varmasti mitä parhain äiti lapsillesi! Herran jestas jos kolmea lähtisit leikittämään, niin saisit leikkiä koko päivän eikä sekään riittäisi :) Juuri tuollaisia ihania pieniä hetkiä lasten kanssa kuuluukin olla, niin kuin kuvailit. Ei se määrä vaan laatu! Ja miehelles voit haistattaat perkeleet! :D Helppo se on tulla toteen, jos ei itte pyöritä sitä kaikkea. Miesten maailma on joskus niin helvetin yksinkertainen! Olet riittävän hyvä juuri sellaisena mikä olet ja mitä teet. Itseltään ei voi vaatia liikaa ja jokainen oppii tuntemaan omat rajansa. Toisilla voimavarat riittävät touhuamiseen 24/7 ja toisilla ei. Kaikki olemme erilaisia, silti yhtä hyviä äitejä:) Tsemppiä kolmen pienen palleron kanssa arkeen :)