Lehmänmaitoon totuttelu

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja xaroy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

xaroy

Vasta-alkaja
Kaipaisin vinkkejä, miten siirtyä reilu 11kk lapsen maidottelu lehmänmaitoon ? Nokkamukista menee vesi, mutta jos siihen maitoa laittaa (kevytmaitoa, nan3 tai nan2) lentää heti nokkamuki lattialle. Tuttipullosta edelleen juodaan kyllä nan2 n.600-800ml /vrk. Juustoa olen antanut, josta ei ole mitään tullut.
 

Jos kokeilis antaa lehmänmaitoakin ensin tuttipullosta. Meillä päästiin pullosta eroon ykskaks kun aina välillä koitin tarjota nokkamukista, kerran poika sitten hyväksyikin nokkamukin.:) Ja pullot jäi pois sen siliän tien.

Erilaisia nokkiksiakin voi kokeilla, lapsi saattaa hyväksyä jonkun toisenlaisen mukin.
Tai sitten kokeilla ihan rohkeasti juottaa tavallisesta mukista.=)

Mie tein alkuun myös sitä, että sekoitin lehmänmaitoa ja korviketta. Näin poika tottui pikkuhiljaa ei-niin-makeaan maitoon, kun aina vähitellen vähensin sitä korvikkeen osuutta.

Maistuuko teillä jogurtti? Sillähän voi myös totutella maitotuotteisiin.

 
Kiitos vinkeistä! Meillä tyttö syö maustamatonta jugurttia hedelmäsoseiden kanssa. Ihan hyvin menee, tietty jos ei makeaa sosetta ole lusikassa niin yökkäysrefleksi tulee. Lasista olen myös yrittänyt antaa maitoa, mutta sekään ei kelpaa, vesi kylläkin. Kokeilen tota tuttipulloon lehmänmaidon laittamista, jos maku tulisi paremmin siinä tutuksi. kiitos ja hyvää joulun odotusta !
 
Samaa ehdottaisin, meillä ainakin toimi että laitoin tuttipulloon aluksi esim. 1/4 lehmänmaitoa ja 3/4 korviketta, siitä sitten pikkuhiljaa suhdetta muutin ja lopulta meni ihan tavallinen maito hyvin. Tuo nokkamukihomma on varmaan aika lapsikohtaista: meillä ei sitkeästä yrityksestä huolimatta se sujunut ennen kuin nyt 1v1kk iässä. Yhtäkkiä poika vaan oppi itse pitämään mukin kahvoista kiinni ja sitten se maito/vesi meni paremmin alas kun sai itse päättää milloin joi.
 
Heh, saattaa kuulostaa raa'alta mutta mä jättäsin tuossa vaiheessa sen tuttipullon vaan tylysti pois.  Jos lapsi kerran osaa vettäkin juoda nokkiksesta niin miksei siis maitoakin?  Tietenkin valitsee tutun ja turvallisen pullon jos semmosta tarjotaan mutta jos tarjolla vain nokkamuki niin tuskin kauan jaksaa sitä nirsoilla.

Tuo on kyllä ihan hyvä keino että sekottaa korvikkeeseen tavallista maitoa ja lisäilee pikkuhilaa sen tavallisen maidon määrää.
 
Totta meinasin myös näin tehdä mutta, mietin että jos sen pullon jättää kokonaan pois eikä alkuun maito mene nokkamukista niin saako lapsi sitten liian vähän maitoa ? Se määrä mitä ruuista saa on vähäinen. Koska tyttö ei siis juo mitään muuta kuin vettä nokkamuksita eli ei siis sitäkään "tuttua"maitoa mitä pullosta saa. Tietty ei muutamilla päivillä niin merkitystä mutta jos se "nirsoilu" pidempään kestää. Meillä tutista päästiin eroon noin kuukausi sitten, niin tuntuu pahalta viedä kaikki ilo työtältä.....:D Ja eipä se ole huomannut vissiinkään maussa mitään eroa kun laittanu rasvatonta- ja korvikemaitoa sekaisin pulloon, vähän masuvaivoja vaan tullut. edelleeenki viskoo nokkamukin kun huomaa sen olevan maitoa :D
 
Kyllähän 11kk voi jo syödä kaikkea mistä saa tarvittavan kalsium määrän... Meillä poitsu juo mielummin piimää kuin maitoa. Lisäksi jugurttia, viiliä, raejuustoa ja juustoja yms. Ymmärtääkseni 11kk ei tarvitse enään maitoa ruoaksi.
 
Takaisin
Top