Laulatteko lapsille?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teillä tapana laulaa lapsille? Mitä laulatte?

Esikoinen ei yleensä halua että laulan. Pienen pientä veturia saattaa toivoa, jos harjaan hänen hampaita. Kuopukselle tulee laulettua enemmän. Hämä-hämä-häkki on kestosuosikki. Muita mitä laulan kohtuu usein on Pieni ankanpoikanen, Pikkuiset kultakalat, Ihahhaa (vai mikä sen nimi on, se "ihahhaa, ihahhaa hepo hirnahtaa") ja Peikkotanssi. Huugi-guugia tanssitaan välillä. Ja iltaisin usein Karhunpoika sairastaa, Tupakkarulla, Pieni tytön tylleröinen muodossa Pieni pojan palleroinen, Aa-tuuti lasta ja Tuiki tuiki tähtönen.

Mä oon aina laulanut paljon lapsille ja meillä on myös aina kuunneltu paljon musiikkia. Ihan laidasta laitaan on tullut laulettua lastenlauluista omiin lempilauluihin ja ihan jokaisessa tilanteessa. Jossain vaiheessa meillä oli nukkumaan mennessä rituaali, jossa keksin omia hölmöjä lauluja ja pojat sai päättää genren, esim. rap, rock jne. Nykyäänkin vielä saan laulaa mun 11v. ja 14v. "vauvoille" Sininen uni-laulun, kun menevät nukkumaan ja samalla silittelen, kutittelen tai hieron ja jutellaan vielä, jos jotain päivän päätteeksi on mielen päällä.

Laulan kyllä vaikka yhtään en osaa 🙊 tuntuu tuo taapero silti siitä tykkäävän. Meillä on jo pitkään ollu hitteinä 5 pientä ankkaa ja leipuri Hiiva. Tykkää muutenkin kuunnella musiikkia. Yleensä automatkat kuunnellaankin lasten musaa.

vauvana ja äitiyslomalla ylipäänsä lauloin paljon ihan muuten vaankin, niin lastenlauluja kuin muitakin lauluja. sama tulee todennäköisesti tapahtumaan kakkosenkin kanssa :smiling-eyes: lisäksi jokailtainen rituaali esikoiselle on unilaulu (tai siis kaksi kappaletta niitä), lapsi saa itse toivoa jos on sellaisia lauluja mitkä just sinä päivänä olis kivoja. tähänkin valikoimaan sisältyy niin lasten- kuin aikuistenkin lauluja. välillä suosikit pysyy pitkään samana ja välillä taas vaihtuu. jossain vaiheessa kaksivuotiaana lapsi sanoi aina laulujen jälkeen että "äiti sinä laulat niin kauniisti" <3 johan siinä sydän suli.

Vauvana ja pienenä taaperona tuli laulettua enemmän. Nyt tuo isompi taapero lähinnä haluaa laulaa itse, ja jos yrität laulaa jotain hänelle tulee kyllä heti palautteena "EI!!!". Toki taapero edelleen tykkää musiikista ja on hetkiä, kun vanhempienkin laulut kelpaa. Yleensä taapero kuitenkin haluaa kuunnella musiikkia jos ei itse laula :smiling-eyes:

Olen se, joka keksii omia sanoja korvamatojen tilalle ja hoilaa samaa kohtaa repeatilla niin kauan että joku kyllästyy.
Nuorempi nukahtaa Nalle Luppakorvan loppulaulun yhden kohdan toiston hyräilyyn, harvemmin sitä laulan.

Takaisin