Lastenhuone

Nipazu

Silmät suurina ihmettelijä
Heips! Ajattelin luoda tämmötteen viestiketjun aiheena LASTENHUONE (tai millä nyt haluaakaan kutsua) :) Ideana olisi jakaa ja keskustella esimerkiksi kuinka lastenhuone/nurkkaus edistyy, mitä on jo hankkinut YMS!

Meille on siis esikoinen tulossa kesäkuun alussa. Olemme "rakentaneet" lapselle omaa huonetta, joka on ollut AIVAN ihanaa aikaa. Innokkaina odotamme (mä ja lapsen isä) sitä, kun huone pääsee käyttöön niinkuin varmaan moni muukin. Isoista tavaroista olemme hommanneet pinnasängyn huoneeseen ja saaneet hoitopöydän, joka ois tarkoitus laittaa kylppäriin pesupisteen lähelle. Leluja on kerääntynyt kamalasti! Ei uskalla vielä ostaa kaikkia hoitotarvikkeita lapselle, kun ei tiedä vielä mitä uus äitiyspakkaus tuo mukana.. Mitä te olette saaneet tai ostaneet lasta varten jo valmiiksi? :)

Meillä esikoinen 10kk nukkuu omas huonees ja vauva tulee meidän makkariin missä myös pöytä joka toimitti esikoisenkin aikaan hoitopöydän virkaa ja pinnasänky on valmiina ja pieni vaatekaappi missä jo kaikki vaatteet odottamassa uutta tulijaa. Ihan näinkin yksinkertaisilla muutoksilla mennään. Aateltiin et siskokset nukkus ensin samas huonees ja myöhemmin muutetaan toiselle vierashuone sen omaks huoneeks :)

Meillä vauva tulee nukkumaan varmasti meidän vanhempien huoneeseen aluksi, en voisi kuvitellakaan muuta vaihtoehtoa. Esikoinen siirrettiin omaan huoneeseen n. 10 kk kohdalla mun pahojen univaikeuksien takia ja silloinkin se tuntui ihan kamalan aikaiselta ja hurjalta.

Meillä on esikoisella nyt siis oma huone ja siitä tulee yhteinen lastenhuone myöhemmin. Sisustusta mietin silloin ennen esikoista jonkun verran, nyt ollaan oikeastaan sitten vasta kunnolla hankkimassa/hankittu sinne huonekaluja.

Meillä on huone valmiina vauvalle, mihin ollaan kerätty ne vähät tavarat mitä on valmiina. Pinnasänky on tulossa ens viikolla ja menee vauvan huoneeseen. Meidän makkariin tulee varmaan kehto tms. alkuaikoja varten. Meillä on lipastossa pari laatikollista saatuja vauvanvaatteita. Laitetaan ne varmaan hoitopöydän laatikoihin kun sellainen hankitaan. Malli on katottu valmiiksi mut ei ostettu vielä. Kodinhoitohuoneeseen tehään varmaan joku hoitotaso. Juteltiin jo alkuraskaudesta, että vasta keväämmällä ruvetaan vauvan huonetta puuhamaan, varsinkin minä oon halunnu rauhassa ootella et raskaus lähtee hyvin etenemään. Pikkuhiljaa hankitaan tavaraa ja mietitään huonetta mut kiire ei oo viel valmiilla huoneella ollut. Rv 18+5.

Meillä koko yläkerta tyhjänä vauvoja varten, mutta ihan ensi alkuun laitetaan pinnasänky alakertaan meidän makuuhuoneeseen ja hoitotaso tulee kodinhoitohuoneen tasolle. Sitten aikanaan muutetaan koko porukka yläkertaan, missä lapsille huone ja meidän sänky tulee aulaan. Siitä sitten kun lapset kasvaa ja uskaltaa jättää yksin yläkertaan niin me palataan takaisin alakertaan.
Mitään ei olla vielä hankittu, yksi pinnasänky löytyy anoppilasta ja se saadaan, muuten ei olla vielä edes mietitty. Ruvetaan tekemään hankintoja sitten keväämmällä.

Täällä esikoista odotetaan ja la on 5.7. Ei olla hankittu pikkuiselle vielä yhtään mitään, olen niin varovainen innostumaan liikaa etten ole uskaltanut hankkia mitään.
Ainut mitä olen alkanut tekemään on pienelle kehtoa virkkaamalla trikookuteesta, en halunnut valkeaa - siitä tulee suklaanruskea ja sit koristeita sen mukaan kumpi sieltä on tulossa (itse epäilen tyttöä).. Lastenhuonetta meillä ei ole mahdollisuutta tässä järjestää, pikkuinen nukkuu meidän kanssa niin kauan kun viihtyy ja katsotaan sitten mitä asialle tehdään, 60 neliötä on tässä omakotitalossa ja huoneita ei ole kuin pieni makuuhuone, iso olohuone, pieni keittiö, vessa, suihku ja sauna. Ei ole tilaa oikein laajentaa kun alakertaan jossa pelkkää autotalli tilaa yli 100 neliötä.
Katsellaan sitten joskus pitääkö isompaan taloon muuttaa, mä oon vaan tykännyt asua tässä...
Äidiltä saan ainakin meidän lasten vanhan häkkisängyn ja syöttötuolin. Muut tavarat pitää sit ostella..

Meillä nukkuu vielä esikoinen 1v4kk meidän makkarissa, kai tässä kevään aikana sille tarttis huone sisustaa.... mutta vauva tulee nukkumaan meidän kanssa samassa huoneessa varmaan myös yli 1v asti. Esikoinen lopetti yötissin vasta reilu 1-vuotiaana niin senkään puolesta en olis halunnu lasta omaan huoneeseen. Lastenhuone meillä alakerrassa, ja meidän makuuhuone ylhäällä, jossa muutenkin oleskellaan

Me nukutaan vielä esikoisen kanssa perhepedissä, tai alkuillan nukkuu pinnasängyssä. Rempataan tällä hetkellä esikoiselle omaa huonetta ja yritetään siirtää sinne kevään aikana. Vauva tulee sitten sivuvaunussa meijän sängyn viereen :) Meillä on yläkerrassa vaan makkarit, joten lelut pyörii ja tulee pyörimään tässä olkkarissa.

Oon kans miettiny pitäiskö virkata vauvalle kehdon tapainen tänne alakertaan.

Meillä nukutaan perhepedissä (esikoinen 1,5 v.) ja ei olla vielä päätetty, kokeillaanko siirtää poika omaan sänkyyn meidän makkarin vieressä olevaan omaan huoneeseensa ennen vauvan syntymää. Voi olla, että olisi liian monta muutosta, joten mahduttaudutaan mahdollisesti koko porukka samaan normia leveämpään sänkyyn. Vauva joka tapauksessa tulee samaan sänkyyn nukkumaan, yöimetysten kannalta maailman helpointa kun voi vaan työntää tissin suuhun ja torkahtaa uudestaan :D Se ei ehkä ihan vastasyntyneen kanssa onnistu, mutta ainakin vähän isompana sitten.

Esikoisella oli kyllä pinnasänkykin, joka myytiin hiljattain pois turhaa tilaa viemästä. Jos tarve jostain syystä tulisi, niin hankitaan sitten joku pinnis tilalle. Omaa huonetta vauva ei vielä saa, ylimääräinen vaatekaappi on hommattu esikoisen huoneeseen ja katsotaan sitten joskus makkarijärjestelyt uusiksi. Yksi ylimääräinen huone on tällä hetkellä ns. työhuoneena, vaikkei kukaan töitä kotona teekään...

Meillä on yläkerta työn alla ja esikoinen 2v1kk nukkuu yhä jatkettavassa sängyssä meidän kanssa alakerran ainoassa makuuhuoneessa. Ajatuksena olisi saada yläkerta valmiiksi muutaman kuukauden sisällä ja saada esikoinen omaan huoneeseen ennen vauvan syntymää. Pelkään, että tulee heräilemään muuten yöllä vauvan ääniin. Muutetaan yläkertaan siis koko porukka ja myöhemmin palataan miehen kanssa alakerran makkariin, kun lapset voi jättää ylös keskenään.
Kyllä tässä sormet jo syyhyää päästä lastenhuoneita sisustamaan, maalit ja tapetit saakin kohta jo valita. Lisäksi tekisi mieli virkata eläinaiheisia lattiatyynyjä ym...
Hoitopöytää ei esikoisen kanssa tarvittu, alustaa pidettiin pyykkikoneen päällä kodinhoitohuoneessa ja laitettiin pari hyllyä siihen vaipoille ja rasvoille ym. tarvikkeille ja vaatteet oli kaapissa vieressä. Tosi käytännöllinen paikka oli hoitopisteelle, kun oli allaskin pyllypesuihin siinä vieressä. Nyt kun kerros vaihtuu, pitää miettiä riittääkö sama homma edelleen, vai tarvitaanko ylöskin joku taso.

Joo meillekin on esikoinen tulossa, emmekä oikein tiedä laitetaanko sänky lapsenhuoneeseen vaiko makkariin sängyn viereen. Sen näkee sit lähempänä! :) Mammalomalle jään todennäköisesti huhtikuun lopussa, mutten uskalla jättää "loman" ajalle mitään hankintoja, kun ei tiedä loma-ajan voinnista. Tutulta saatiin semmoinen retro-syöttötuoli, josta saa ns.pulpetti tason. Hoitotasoja olen yrittänyt katsoa ja miettiä mikä olisi hyvä malli, kun niitäkin tuntuu olevan vaikka mitä! Samoin myös pinnasänkyyn patjoja..

Meillä on pitkään ollut yksi huone tyhjillään jota alettiin laittamaan jo lasta yrittäessä. Teemana on ollut pastelli sävyiset värit ja oli ihanaa päästä maalaamaan seiniä jollain muulla kuin valkoisella maalilla. Kamalasti meille on "jostain" ilmestynyt pöllö aiheisiä leluja/tuotteita ... :rolleyes: Meidän paikkakunnalla ei ole oikein mitään kauppoja josta saisi niin pienille mitään ostettua. Kaikki täytyy tilata jostain tai hakea lähimmäisestä "suur"kaupungista.

Meillä tulee sänky makkariin,siitäkin syystä että meillä vain yksi huone asunnossa :) mutta helpompaahan se on joka tapauksessa yösyöttöjen kanssa

Meillä nukkuu vielä esikoinen 1v4kk meidän makkarissa, kai tässä kevään aikana sille tarttis huone sisustaa.... mutta vauva tulee nukkumaan meidän kanssa samassa huoneessa varmaan myös yli 1v asti. Esikoinen lopetti yötissin vasta reilu 1-vuotiaana niin senkään puolesta en olis halunnu lasta omaan huoneeseen. Lastenhuone meillä alakerrassa, ja meidän makuuhuone ylhäällä, jossa muutenkin oleskellaan
Mä arvasin sit muutaman kuukauden imettämässä toisessa huoneessa monta kertaa yössä, mut silti nukuin paremmin, kuin vauvan/taaperon kanssa samassa huoneessa. Valitettavasti mulla näin.

Mä arvasin sit muutaman kuukauden imettämässä toisessa huoneessa monta kertaa yössä, mut silti nukuin paremmin, kuin vauvan/taaperon kanssa samassa huoneessa. Valitettavasti mulla näin.

Toki erilaiset tyylit sopii eri ihmisille eikä mikään tapa oo huonompi kuin toinen :) Kaikkien on tärkeintä löytää oma tyyli toimia. Mä en olis jaksanu nousta sängystä syöttämään alakertaan, poika tissille ja jatkoin siinä sit unia :D

^Joo siis lähinnä sanoin valitettavasti, kun ei tuo tosiaan ollut mikään optimiratkaisu. Mieluusti mäkin olisin osannut nukkua, mutta kun en :(

Nää on joo jokaisen perheen omia juttuja miten aikoo pienen kanssa olla ja vielä toinen asia on se toteutus sitten kun vauva on syntynyt. Asiat kun saattaa mennä ihan erilailla kuin on etukäteen ajatellut.
Meillä on lastenhuone tai huone mihin lapsen tavarat laitetaan, en ajatellut sisustaa sitä mitenkään uudelleen, en usko että tyyppi traumatisoituu, jos hänen huoneensa ei vastasyntyneenä ole somistettu sopivilla väreillä...:-) Alustavasti ajateltuna tyyppi nukkuu vanhempien makkarissa perintökopassa, katsotaan sitten toteutuuko tämä näin.

Kauheasti en etukäteen aio ostaa sitä ja tätä, koitetaan sitten mitä apuvälineitä tarvitaan vaunujen, kaukalon, sängyn ja hoitopöydän lisäksi.

Meillä esikoinen sai oman huoneen kun oli n.10kk.
Sitä ennen nukkui meidän huoneessa aluksi meidän vieressä ja sitten pinnasängyssä. Jälkiviisaana voi sanoa että olis pitänyt siirtää esikoinen omaan huoneeseen jo aijemmin kun nukkuminen parani heti kun ei ollut meidän kanssa samassa huoneessa. Edelleen kolme vuotiaana nukkuu paremmin eri huoneessa kun meidän kanssa, reissussa joutuu olemaan välillä vähän vähäisillä unilla kun toinen heräilee vähän väliä jos on samassa huoneessa.

Nyt mua vähän ahdistaa toisen lapsen kohdalla miten mahdutaan. Esikoisen huone oli ennen miehen työhuone mutta nyt kirjoituspöytä tietokoneineen ja kirjahylly on meidän makkarissa enkä oikein vielä ole saanut pinnasänkyä mahtumaan tänne :D

Kovasti mietin myös sitä että missä vaiheessa sisarukset voi siirtää samaan huoneeseen. Esikoinen lopetti säännölliset yöheräilyt 2 vuotiaana ja jos tämä toinen tekee samoin niin ei kai ne voi olla samassa huoneessa ennen sitä. Muutenhan esikoisen uni häiriintyy.
Hassua kun tuntuu että nämä nukkumisjärjestelyt vaativat nyt paljon enemmän pohdintaa kun esikoisen kanssa.

Meillä vauva tulee nukkumaan pitkään meidän makkarissa. Ollaan muuttamassa isompaan asuntoon helmikuussa, mutta huoneita tulee olemaan saman verran kuin ennenkin(kolmio).Esikoisella(9v.) on siis oma huone ja vauvalle/taaperolle tulee sitten oma soppi makkariin. Tulevassa asunnossa on myös 2 kerrosta, joten ollaan kaavailtu tilavaan olohuoneeseen portaiden alle omaa "leikkisoppea" pienelle. Ei malta odottaa että pääsee sisustamaan uutta kotia. :) ainoa mikä mietityttää uudessa kodissa on se, että jos imetys ei onnistukaan ja joutuu ramppaamaan yöllä alakertaan lämmittämään korviketta vauvalle... No,se olkoon sen ajan murhe.

Meillä on keväällä edessä kivan "pikku" projektin aloitus, eli talomme alakerta remontoidaan niin, ettei talossa pysty asumaan samanaikaisesti. Muutamme siis läheiseen taloon, joka on miehen suvun omistuksessa tyhjillään oleva omakotitalo. (Remontti on pakko tehdä nyt, ei voi siirtää enää.) Tämä tarkoittaa sitä, että vauvalle tehdään oma huone sekä väliaikaiskämppään että sitten omaan kotiimme. Väliaikaiseen kotiin varmaan pinnasänky menee meidän makuuhuoneeseen, mutta muut tavarat ja vaatteet eivät mahdu sinne, joten maalaamme ja tapetoimme seinän toiselle puolelle lastenhuoneen. Tyhjillään oleva talo on menossa myyntiin, joten pintaremonttia on muutenkin hyvä tehdä, koska nykyiset seinät ovat kerta kaikkiaan hirveässä kunnossa... Niille ei ole tehty mitään 30 vuoteen.

Huonekaluja ei tietysti ruveta vaihtamaan uusiin, vaan ne muutetaan sitten takaisin omaan kotiin. Tarkoitus olisi suosia neutraaleja pintamateriaaleja kuten muutenkin kodissamme on suosittu, ja tekstiileillä saa sitten väriä. Pitää nyt kuitenkin miettiä sisustusratkaisuja kahden talon näkökulmasta, ettei käy niin, että toisessa talossa on isompi lastenhuone kuin toisessa, ja sitten ihmetellään mihin kaikki tavarat mahtuu.

Väliaikaiseen taloon pitää tosin ehkä hankkia hoitopöytä. Kotona se ei olisi välttämätön, koska kodinhoitohuoneen taso toimisi hoitopöytänä, mutta väliaikaisessa talossa ei ole vastaavaa tilaa (pesukonehuone on alakerrassa ja asuttavat huoneet yläkerrassa, ei kätevää).

Takaisin