Lasten yhteensopiva pukeutuminen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Jos sinulla on tai olisi useampi lapsi, tykkäisitkö pukea heidät yhteensopivasti?

Mulla on kaksi lasta ja toisinaan me ostetaan heille identtisiä vaatteita. Se on heidänkin mielestään hauskaa! Ja jos meille tulisi kaksoset, tykkäisin välillä pukea heidätkin samoihin vaatteisiin. En kuitenkaan aina.

Ei pueta koskaan yhteensopivasti.
Yksi päivä juuri mietin että voisi olla kiva joskus valokuvata koko perhe niin että vaatteet sopii yhteen.

Ei pueta koskaan samanlaisiin. Lapset ovat yksilöitä eivätkä mitään näyttelyesineitä. Minusta mätsäävät vaatteet ovat tylsiä, mielikuvituksettomia, monotonisia ja vähän nolojakin. Häivyttävät pois lapsen oman persoonan ja mielipiteet. Mua aina välillä pienenä puettiin samoin kuin siskoa ja vihasin sitä jo silloin.

Katsotaan kun toinen syntyy, mutta koska saa paljon esikoisen vanhoja vaatteita niin luulen, että sama tyyli vaatteissa on. Eli tällä hetkellä se äidin silmää miellyttävä 😂

Ja molemmilla tulee olemaan harmaita ja tummansinisiä kollegehousuja, kun mummo niitä rohmuaa kaupasta. Koosta 68-98 näitä on jo 2-5 paria per koko. Esikoinen käyttää kokoa 86 tällä hetkellä...

Johonkin sisaruskuvaan ehkä sitten yhtenäisempi pukeutuminen voisi olla hauska.

Yleensä on kyllä erilaiset vaatteet, sattumalta saattaa osua saman tyyliset vaatteet molempien päälle. Mä en muutenkaan jaksa hirveästi käyttää aikaa lasten vaatteiden miettimiseen, kunhan on puhtaat, ehjät ja siistit niin se riittää. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Lapsille usein ostetaan jollain tavalla samanlaisia vaatteita, mutta itse saavat päättää, mihin vaatteisiin pukeutuvat. Yleensä koskaan vaatteet eivät ole mitenkään yhteensopivat, eli ihan jo lapsen paita saattaa riidellä lapsen housujen kanssa, saati sitten että toinenkin lapsi sattumalta valitsisi samanlaiset vaatteet.

Ja olen dimoun linjoilla siinä, että lapset ovat yksilöitä, eivät näyttelyesineitä tai leluja, joista yritetään kerätä koko sarja. Tässä maailmassa he joutuvat pärjäämään yksilöinä, joten on aivan turhaa kouluttaa heitä olemaan samanlaisia kuin sisaruksensa. Tärkeämpää on selvittää ja tunnistaa se, mitä itse haluaa olla, eikä matkia toisia tai yrittää olla osa kasvotonta massaa.

Mutta onko siinä jotain pahaa että joskus pukee lapset yhteensopivasti? Minä esimerkiksi en pidä lapsiani näyttelyesineenä, ainakaan tietääkseni?

Saajan sitä omat lapsensa pukea miten haluaa, jos nämä siihen suostuvat. Itselle vain ulkopuolisena seuraajana tulee just tuo olo, että lapsilla ei yksistään ole "arvoa", vaan ovat vain osa joukkoa ja just jotain mallinukkeja, joiden pääasiallinen tehtävä on olla söpöjä.

Mainittakoon vielä, että olen itse tosi visuaalinen ihminen, ja pidän muutenkin esim yhteen samaan värisävyyn pukeutumista tosi tylsänä. Maailma on värejä ja kuoseja täynnä, kyllä niistä löytyy yhdistelmiä jotka toisiinsa sopivat eikä ole pakko tyytyä vain yhteen ollakseen jotenkin tyylikäs.

Minulla ja siskollani oli lapsena samanlaisia vaatteita ja se oli kivaa. On myös kiva katsoa kuvia jälkikäteen, kun melko pienellä ikäerolla samanlaisissa vaatteissa poseeraamme.

Syy niihin tosin oli halpuus, kangaskaupasta sai lama-aikaan halvalla kangasta ja äitini tai isoäitini ompelivat niistä meille mekkoja ja paitoja sen mihin kangas vain riitti. Ja niitä sitten käytettiin mahdollisimman pitkään.

Joten minulle samanlaiset vaatteet lapsilla ovat nostalgisia, eikä mitenkään huono juttu 😊

Voisin joskus itsekin ostaa lapsille samanlaiset vaatteet, jos he sellaisia haluaisivat pitää. Ja jos siis joskus on lapsia monikossa.

Meillä saattaa olla esim kaikilla kolmella samanväriset leggarit jalassa mutta yläosa sitten kaikilla erilainen. Tai niin että sama kuosi mutta eri värissä.

En pidä mitenkään pahana, jos välillä haluaa pukea lapset samanlaisiin vaatteisiin. Kahden kohtuu samanikäisen kanssa voisin veikata sen helpottavan vaatteiden hankintaakin, jos ostaa uutena. Ei tarvitse etsiä kahta ominaisuuksiltaan sopivaa erinäköistä (mutta silti omaa silmää miellyttävää) haalaria vaan voi ostaa samaa haalaria kahta kokoa, kun on löytynyt sen hyvän mallin näin esimerkiksi. Voisin hyvin kuvitella toimivani näin ellei olisi niin iso ikäero.

Meillä ikäeroa lapsilla on yli kuusi vuotta niin ei kovin herkästi ole samanlaisia vaatteita edes vaatekaapissa. Esikoisella on jo omia mielipiteitä vaatteista ja muutenkin esikoisen vaatteet on jo ns. ison lapsen vaatteita ja kuopuksella pikkulasten vaatteita. No housuja on molemmilla perus yksivärisiä.

Meillä ulkovaatteet ovat monesti samaa merkkiä ja mallia, mutta lapset haluavat aina eriväriset. Ja etenkin jos toinen saa toisen vanhat vaatteet, on silloin varmaa, että vaatteet ovat täysin eriväriset, koska 3 vuoden takaiset kuosit eivät enää ole myynnissä. Eli jos meidän lapset haluaisi pukea samalla tavalla, pitäisi heille ostaa erikseen vain tähän tarkoitukseen sellaisia vaatteita, joita he itse eivät valitsisi.

En pidä mitenkään pahana, jos välillä haluaa pukea lapset samanlaisiin vaatteisiin. Kahden kohtuu samanikäisen kanssa voisin veikata sen helpottavan vaatteiden hankintaakin, jos ostaa uutena. Ei tarvitse etsiä kahta ominaisuuksiltaan sopivaa erinäköistä (mutta silti omaa silmää miellyttävää) haalaria vaan voi ostaa samaa haalaria kahta kokoa, kun on löytynyt sen hyvän mallin näin esimerkiksi. Voisin hyvin kuvitella toimivani näin ellei olisi niin iso ikäero.

Meillä ikäeroa lapsilla on yli kuusi vuotta niin ei kovin herkästi ole samanlaisia vaatteita edes vaatekaapissa. Esikoisella on jo omia mielipiteitä vaatteista ja muutenkin esikoisen vaatteet on jo ns. ison lapsen vaatteita ja kuopuksella pikkulasten vaatteita. No housuja on molemmilla perus yksivärisiä.
Meidänkin lapsilla on ikäeroa 6v, ja kohta 9-vuotiaalla on vähän eri mielipiteet kuin juuri 3v täyttävällä, eikä samanlaisia vaatteita ei ole edes tarjolla.

Sen sijaan visuaalisina ihmisenä tykkään, että lapsilla on vaatekerrat, jotka sopivat yhteen. Jos mies vaatettaa, niin se on mallia ”otetaan päällimmäinen” :) Ja monesti lapsella on hakiessa ihan eri vaatteet kuin aamulla.

Sen sijaan minullla ja serkullani oli samanlaisia vaatteita - siksi meitä joskus luultiin sisaruksiksi.

Muokattu viimeksi:
Meillä on ikäeroa reilu 2 vuotta ja samanlaiset vaatteet osuu oikeastaan vain, jos alennuksessa sattuu olemaan joku, minkä kumpikin tarvitsee. Ostan silloin samanlaiset. Välikausihaalarin tarve osui kerran yksiin ja isovanhempi löysi hyvän ja osti kummallekin. Joitain T-paitoja löytyy myös samanlaisena ja collegehousuja.
Harvoin pojat laittavat samaa päälle. Kummallakin on omat mielivaatteensa, joita eniten käytetään.
Mutta ymmärrän sen, että on mukava joskus pukea samanlaisiin. Meillä oli yhdessä välissä Jussi-paidat pojilla. Toinen oli saatu, toisen löysin käytettynä. Miehellä on myös sellainen ja otin kuvan, missä kaikilla kolmella on Jussipaita. Tuli kiva kuva.

Takaisin