Lasten kesäloma - uhka vai mahdollisuus?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nyt heinäkuussa on valtaosa lapsista kesälomalla ja suurin osa päiväkodeista kiinni. Koetko lasten pitkän loman uhkana vai mahdollisuutena? Vai sekä että? Onko ihanaa kun ehtii viettää aikaa lasten kanssa vai hirvittääkö, miten jaksat?

Itse voisin sanoa sen olevan sekä että. Enemmän ehkä kuitenkin mahdollisuus. Meillä ei voimavarat ole ihan huipputasoa ja kun onkin kaksi lasta tarpeineen se tietenkin kuormittaa. Mutta onhan se kiva kun on aikaa vähän reissata lasten kanssa ja tavata kauempana asuvia sukulaisia ja ystäviä. Tai syödä kioskijäätelöä tai mennä maauimalaan lasten tai vain tavallisesti koulussa olevan esikoisen kanssa. 😊 Tai kirjastoon. Siellä on saanutkin nyt vierailla muutaman kerran kesäkuun aikana.

Ehdottomasti mahdollisuus! Olen itse töissä vielä muutaman viikon ajan, lapsi kotona isänsä kanssa. Todellakin odotan, että pääsen olemaan kotona oman lapsen kanssa kaikessa rauhassa, mielellään niin pitkään kun mahdollista. Kovasti odotan, että pääsemme ulkoilemaan ja tekemään pieniä retkiä, itsekin jaksaa paremmin kun ei ole töitä kaverina. Kesäloman jälkeen alkaa sitten äitiysloma, eli siinä mielessä ihan hyvä tilanne, kun esikoinen jatkaa vielä kotihoidossa.

Lapsetkin tarvitsevat lomaa, ja päiväkodissa olo on heille stressaavaa, vaikka he pitäisivätkin siitä.

Mahdollisuus.
Lapset koulusta/päiväkodista lomalla isänsä kanssa koko kesän. Itsellä yhteensä muutama viikko lomaa pätkittynä, mutta pääseehän tässä itsekin iltaisin ja viikonloppuisin tekemään paljon enemmän lasten kanssa kun eivät koko ajan ole kavereiden kanssa tai harrastuksissa. Ihanaa kun on enemmän aikaa yhdessäoloon!

Sekä että. Meillä ei edes miehen kanssa yhteensä ole niin paljon lomaa kuin ekaluokan päättäneellä, varsinkin kun lomaa pitäisi riittää vielä syyslomalle, joululomalle, talvilomalle…

Onneksi on molemmat isovanhemmat apuna, niin lomalla olemme vain 3 viikkoa kesällä.

Ei minusta kumpikaan, vaan normaalia elämää, paitsi että aikuisten ei tarvitse käydä töissä.

Takaisin