Minun lapseni on ollut syntymästä lähtien mukana ruoan laitossa ja leivonnassa: alussa kantoliinassa, isompana syöttötuolissa ja lopulta itse tuolilla seisoen. Räiskyviä ruokia tehdessä lapsi on ollut aina kaukana hellasta. Siinä se vieressä "kokkaa" omilla kattiloillaan ja kapustoillaan. Olen antanut hänelle vanhoja kattiloita ja kapustoja ja maustepurkkeja. Lorautan maitoa ja jauhoja hänen kattilaan, jota hän hämmentää ja maistelee. Viihtyy pitkänkin ruoanlaiton ajan.
Ekana leivontana esimerkiksi kinuskiemon sämpylät olisivat helpot. Siinä voi yhdessä tehdä taikinan ja taikinaa ei missään vaiheessa vaivata, vaan se laitetaan suoraan pellille kohoamaan. Simppeliä kuin mikä ja herkullista.
Toinen helppo aloitus on kaupan valmiit piparitaikinat, joita voi yhdessä kaulita ja tehdä muoteilla sopiviksi. Tästä ainakaan ei tule liikaa sotkua.
Rohkeasti vaan leipomaan ja laittamaan ruokaa yhdessä, sotkua tulee, mutta tulkoon :) rapatessa roiskuu ja lapsi viihtyy ja oppii elämän tärkeitä taitoja.